Ухвала
21 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 216/3521/16-ц
Провадження № 14-714 цс 19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Пророка В. В.,
суддів Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Яновської О. Г.
перевірила дотримання порядку передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду справи за позовом ОСОБА_1 до Публічного акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" про захист прав споживача та стягнення банківського вкладу
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Центрально-Міського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 16 лютого 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Дніпропетровської області від 05 жовтня 2017 року та
ВСТАНОВИЛА:
1. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Публічного акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" (далі - ПАТ "ЕксімБанк", банк) про захист прав споживача та стягнення банківського вкладу.
2. Позовна заява обґрунтована тим, що між позивачем та ПАТ "Укрексімбанк" 03 лютого 2015 року укладено договір строкового банківського вкладу в банківських металах зі сплатою процентів після закінчення строку вкладу № 46993-3685 (далі - Договір). На депозитний рахунок банку позивач вніс золото у зливках номіналом 100 грамів - 2 шт., 5 грам - 2 шт., 2,5 грама - 1 шт., 1 грам - 3 шт. (усього - 215,5 грам) строком на 365 календарних днів під 0,75 процентів річних. Строк одержання вкладу 03 лютого 2016 року.
3. За період з 03 лютого 2016 року по 05 грудня 2016 року враховуючи вимоги Національного банку України (далі - НБУ) позивачу, окрім процентів повернуто 195,5 грам золота. На цей час він не отримав залишок вкладу - 20 грам золота. Вважав, що відповідач приховував від нього, як вкладника банку, дії обмежувальних постанов НБУ на час укладення договору, що перешкоджали поверненню вкладу під час закінчення дії договору. Банк своїми неправомірними діями завдав позивачу моральної шкоди, яку на підставі статті 23 ЦК України та статті 22 Закону України "Про захист прав споживачів" слід стягнути з урахуванням принципів розумності та справедливості в розмірі 10 000,00 грн.
4. ОСОБА_1 з урахуванням уточнення позовних вимог просив:
-зобов`язати відповідача повернути йому залишки банківського вкладу у банківських металах номіналом 20 грамів, у кількості 1 шт.;
-визнати недійсними дії відповідача, а саме пункти 7.2, 7.3, 7.4 Договору, які вчинені на вкрай невигідних умовах;
-стягнути з відповідача на користь позивача грошову суму у розмірі 182 847,00 грн як міру відповідальності за порушення законодавства;
-стягнути з відповідача на користь позивача суму боргу за прострочення строків виконання зобов`язань у розмірі 192 200,00 грн;
-стягнути з відповідача на користь позивача 3 % пені за кожен день прострочення у розмірі 200 000,00 грн;
-стягнути з відповідача на користь позивача 3% річних з простроченої суми у розмірі 2 661,00 грн;
-стягнути моральну шкоду у розмірі 10 000,00 грн;
-стягнути 1 789,00 грн комісійної винагороди - сума безпідставно стягнута відповідачем з позивача;
-вирішити питання про розподіл судових витрат.
5. Рішенням Центрально-Міського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 16 лютого 2017 року позов ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано ПАТ "ЕксімБанк" повернути ОСОБА_1 залишки банківського вкладу у банківських металах номіналом 20 грамів у кількості 1 шт. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
6. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що доведено неотримання позивачем у повному обсязі з поточного рахунку банку розміру вкладу 20 грам цінних металів. Відмовляючи в задоволенні інших позовних вимог ОСОБА_1, суд вважав, що оскільки умовами договору вже встановлена відповідальність за невиконання або несвоєчасне виконання зобов`язань за договором. При наявності вини та встановлення фактів порушення сторона мала би сплатити пеню за умовами договору. Оскільки суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в частині стягнення пені, то правильність розрахунку пені судом не перевіряється. Позивач не навів доказів отримання збитків, неотриманий вклад у банківських металах він зарахував до збитків. Позивач не врахував той факт, що вклад повернутий йому майже стовідсотково. Вина відповідача у своєчасному неповерненні позивачу депозитного вкладу відсутня. Тобто, не підлягає нарахуванню пеня у розмірі 3 % вартості послуги за кожний день прострочення, що передбачена частиною п`ятою статті 10 Закону України "Про захист прав споживачів" у зв`язку з встановленням НБУ обмеження щодо видачі банками коштів. Відповідач фактично виконував вимогу НБУ, яка є обов`язковою до виконання, оскільки саме НБУ є державним регулятором банків. Стосовно вимоги про стягнення з відповідача моральної шкоди суд вказав, що стаття 22 Закону України "Про захист прав споживачів" встановлює, що при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Однак, у спорах про захист прав споживачів чинне цивільне законодавство передбачає відшкодування моральної шкоди у тих випадках, якщо шкода завдана майну споживача або завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю. Договір строкового банківського вкладу зі сплатою процентів щомісячно також не містить таких наслідків.
7. Ухвалою Апеляційного суду Дніпропетровської області від 05 жовтня 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 відхилено. Рішення Центрально-Міського районного суду міста Кривого Рогу від 16 лютого 2017 року залишено без змін.
8. Ухвала апеляційного суду мотивована тим, що між сторонами виник спір з приводу належного виконання укладеного договору банківського вкладу. На час розгляду справи вкладник не отримав залишок вкладу - 20 грам золота з поточного рахунку Апеляційний суд виходив із того, що вкладник за договором депозиту є споживачем фінансових послуг, а банк їх виконавцем та несе відповідальність за неналежне надання цих послуг, передбачену частиною п`ятою статті 10 Закону України "Про захист прав споживачів", а саме сплату пені у розмірі 3 % вартості послуги за кожен день прострочення. Однак, повертаючи частинами грошові кошти за договором банківського вкладу банк посилався на постанови Правління НБУ від 01 грудня 2014 року № 758 та від 03 березня 2015 року № 160 "Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України", у яких передбачено, що уповноважені банки зобов`язані обмежити видачу (отримання) готівкових коштів в іноземній валюті з поточних та депозитних рахунків клієнтів через каси та банкомати в межах до 15 000,00 грн на добу на одного клієнта в еквіваленті за офіційним курсом НБУ. Посилаючись на правову позицію Верховного Суду України від 11 травня 2016 року у справі № 6-37 цс 16, апеляційний суд вважав висновок суду першої інстанції в частині відмови позивачу ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог про стягнення пені за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання є правильним, ураховуючи сутність пені та беручи до уваги вимоги постанови Правління НБУ, якою встановлено обмеження щодо здійснення виплат банками на певний період, не можна кваліфікувати дії банку як неналежне виконання покладених на нього зобов`язань. Тобто, на час дії постанови Правління НБУ не підлягає нарахуванню пеня у розмірі 3 % вартості послуги за кожний день прострочення, що передбачена частиною п`ятою статті 10 Закону України "Про захист прав споживачів" у зв`язку з встановленням обмеження щодо видачі банками коштів. Щодо висновків суду першої інстанції щодо виконання ПАТ "ЕксімБанк" умов укладеного між сторонами договору банківського вкладу в частині своєчасного повернення грошових коштів, суд апеляційної інстанції вважав його обґрунтованим, оскільки на виконання положення п. 3.12. Укладеного між сторонами договору строкового банківського вкладу, вклад ОСОБА_1 по закінченню строку дії був перерахований банком з вкладного на поточний рахунок, кошти з якого видаються на вимогу вкладника із урахуванням обмежень, встановлених Постановами НБУ. Про утримання комісії у розмірі 1 789,00 грн, суд зробив висновок, що банк правомірно діяв згідно пункту 5.2.7 укладеного договору, яким передбачено ставки комісійної винагороди за послуги банку, зокрема видачі позивачу частками вклад у злитках по 20 грам замість злитків по 100 грам.
9. Апеляційний суд погодився із висновками суду першої інстанції в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні позовної вимоги про стягнення компенсації моральної шкоди, оскільки відповідно до положень статей 4, 22 Закону України "Про захист прав споживачів" споживачі мають право на відшкодування моральної шкоди тільки в разі її заподіяння небезпечною для життя і здоров`я людей продукцією у випадках, передбачених законом.
10. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 подав до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови з задоволенні позовних вимог щодо: визнання недійсними пунктів 7.2, 7.3, 7.4 договору № 46993-3685 від 03 лютого 2015 року; стягнення суму боргу за прострочення строків виконання зобов`язань у розмірі 192 200,00 грн; стягнення 3 % пені у розмірі 200 000,00 грн; стягнення 3 % річних у порядку у розмірі 2 661,00 грн; стягнення компенсації моральної шкоди у розмірі 10 000,00 грн; стягнення 1 789,00 грн комісійної винагороди, а також ухвалу суду апеляційної інстанції і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. При цьому посилається на порушення судами норм процесуального та неправильне застосування норм матеріального права.
11. Касаційна скарга, крім іншого, мотивована тим, що в день отримання вкладу, банком видано лише 10 грамів золота з можливих 15 грамів, мотивуючи відсутністю у касі банку будь-яких номіналів злитків, у зв`язку з чим банком порушено зобов`язання відповідно до укладеного договору. Усупереч умов договору, вклад видавався кредитору частинами на протязі року. Саме банк у квітні 2016 року визначив умови видачі вкладу з вкладного рахунку частинами, подрібнивши 100-грамовий злиток саме по 20 грам, посилаючись на відсутність злитків будь-яких інших номіналів, з якими позивач змушений був погодитися, побоюючись отримати вклад у ще пізніші терміни. Злиток в 1 грам повернуто позивачу 26 серпня 2016 року, тобто більш ніж через 6 місяців після закінчення строку дії Договору. На підставі статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Банк завдав позивачу збитки через те, що після закінчення строку Договору продовжував використовувати на власну користь неповернуті активи кредитора. У касаційні скарзі ОСОБА_1 посилається на правові позиції Верховного Суду України у справах № 6-37 цс 16, № 6-2558 цс 15, № 6-2128 цс 16, № 6-544 цс 16, № 6-1881 цс 16.
12. Акцентує увагу на тому, що частина 2 статті 23 ЦК України надає широке тлумачення поняття моральної шкоди. Фізичні страждання самі по собі не є моральною шкодою, але є підставою виникнення моральної шкоди у особи. Під моральною шкодою Пленум Верховного Суду України розуміє втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань". В апеляційній скарзі та в письмовому поясненні від 26 травня 2017 року позивач докладно навів аргументи, щодо законності вимог відшкодування моральної шкоди, а отже безпідставності їх відмови суддями перших двох судових інстанцій.
13. У січні 2018 року відповідач ПАТ "ЕксімБанк" подав до суду відзив на касаційну скаргу, у якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін. Відзив мотивований тим, що видача вкладу позивачу відбувалася з урахуванням постанов Правління НБУ № 140 від 03 березня 2016 року, № 342 від 07 червня 2016 року, № 386 від 14 вересня 2016 року. Вимоги позивача щодо стягнення коштів на підставі пункту 11 частини першої статті 23 Закону України "Про захист прав споживачів" є незаконними. Пунктами 7.2, 7.4 Договору передбачено пеню за невиконання або несвоєчасне виконання зобов`язань, тому пеня передбачена статтею 10 Закону України "Про захист прав споживачів" стягненню не підлягає. Окрім цього, відповідно до постанови № 6-37 цс 16 від 11 травня 2016 року на час дії постанови Правління НБУ не підлягає нарахуванню пеня у розмірі 3 % вартості послуги за кожний день прострочення, що передбачена статтею 10 Закону України "Про захист прав споживачів" у зв`язку із встановленням обмеження щодо видачі банками коштів. Також порушення умов договору, коли його об`єктом є інші речі, не може бути підставою для застосування відповідальності, передбаченої частиною другою статті 625 ЦК України. У спорах про захист прав споживачів чинне законодавство передбачає відшкодування моральної шкоди у тих випадках, якщо шкода завдана майну споживача або завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я. Укладеним з позивачем договором банківського вкладу не передбачено відшкодування моральної шкоди. Окрім цього, позивачем не доведено заподіяння йому збитків неповерненням вкладу, який майже стовідсотково йому повернуто. Щодо повернення комісійної винагороди, відповідач зазначає, що позивач не став очікувати на закінчення дії постанови НБУ щодо обмеження видачі коштів, що дозволило б йому отримати злиток вагою у 100 грам безоплатно. Позивач сам ініціював послугу розмін злитка на менші злитки, за що згідно умов договору сплатив банку комісійну винагороду. Другий злиток вагою у 100 грам позивач отримав безкоштовно у зв`язку із дією постанови НБУ № 386 у якій гранична сума дозволяла повернути позивачу 100 грам на умовах договору безоплатно. Таким чином, рішення суду першої та апеляційної інстанцій ухвалені із урахуванням вимог чинного законодавства.
14. Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі.
15. Касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIIІ "Перехідні положення" Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України).
16. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII "Перехідні положення" Цивільного процесуального кодексу України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією ЦПК України, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією ЦПК України.