1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



29 листопада 2019 року

Київ

справа №815/1996/17

адміністративне провадження №К/9901/48926/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Калашнікової О.В.,

суддів - Білак М.В., Губська О.А.

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №815/1996/17

за позовом Державної міграційної служби України до Департаменту ДВС Міністерства юстиції України в особі Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України про стягнення виконавчого збору №ВП 50714565 від 28.02.2017, провадження по якій відкрито



за касаційною скаргою Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року (прийняту у складі головуючого судді - Єфіменка К.С.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року (прийняту у складі головуючого судді - Шляхтицького О.І., суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В.)



І. Суть спору



1. Державна міграційна служба України (далі - ДМС України) звернулась до суду з позовом до Департаменту ДВС Міністерства юстиції України в особі Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області, про визнання протиправною та скасування постанови Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Міністерства юстиції України про стягнення виконавчого збору №ВП 50714565 від 28 лютого 2017 року.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року у справі № 815/6098/15 розпочалось ще до початку відкриття виконавчого провадження щодо його примусового виконання та було фактично виконане у строки, визначені державним виконавцем, а тому не було підстав для стягнення виконавчого збору за його не виконання.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи



3. Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09 лютого 2016 року № 815/6098/15, залишено без змін постанову Одеського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року у справі № 815/6098/15, частково задоволено адміністративний позов громадянина Російської Федерації ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення від 12 серпня 2015 року № 553-15, яким відмовлено у задоволенні його заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту та зобов`язання ДМС України прийняти рішення про визнання позивача біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту. Скасовано рішення Державної міграційної служби України від 12 серпня 2015 року № 553-15 про відмову у визнанні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту; зобов`язано Державну міграційну службу України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3.1. З метою виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2015 року у справі № 815/6098/15, рішенням ДМС України від 19 лютого 2016 року № 13-16 зобов`язано Головне управління ДМС України в Одеській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, з урахуванням обставин, що стали підставою для скасування судом рішення ДМС від 12 серпня 2015 року № 553-15.



3.2. Також, не погоджуючись з прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДМС України подано касаційну скаргу, за результатами розгляду якої, ухвалою від 24 березня 2016 року № К/8005321/16 Вищого адміністративного суду України відмовлено ДМС України у відкритті касаційного провадження за необґрунтованістю на підставі пункту 5 частини п`ятої статті 214 Кодексу адміністративного судочинства України.



3.3. Згідно з наказом Головного управління ДМС України в Одеській області від 12 березня 2016 року № 48 вирішено: (1) повторно розглянути заяву особи про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту громадянина Російської Федерації ОСОБА_1, особова справа № 2015000129; 2) з прийнятим рішенням ознайомити заявника та провести відповідну процедуру згідно до Закону України "Про біженців та осіб, які потребують і додаткового або тимчасового захисту"; 3) продовжити строк дії довідки про звернення за захистом в Україні у відповідності до пункту 4.5 наказу МВС України від 07.09.2011 № 649; 4) підготувати рекомендаційний висновок у відповідності до п. 6.10 наказу МВС України від 07.09.2011 № 649 та направити справу для прийняття І остаточного рішення ДМС України.



3.4. Наказом Головного управління ДМС України в Одеській області від 12 квітня 2016 року № 70 вирішено: 1) згідно із частиною восьмою статті 9 Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту", продовжити строк повторного розгляду заяви для вирішення питання щодо надання статусу біженця або додаткового захисту для громадянина Російської Федерації ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, до отримання відповідей з органів Служби безпеки України, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об`єднань громадян, які можуть сприяти встановленню справжніх фактів стосовно особи та опрацювання усіх наявних матеріалів; 2) відповідно до частини дванадцятої статті 9 Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту", підготувати особову справу для направлення до ДМС для прийняття остаточного рішення.



3.5. 21 квітня 2016 року на адресу ДМС України надійшла постанова Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про відкриття виконавчого провадження від 07 квітня 2016 року №ВП 50714565 з виконання виконавчого листа №815/6098/15 від 23 березня 2016 року Одеського окружного адміністративного суду, якою надано Боржнику семиденний строк з моменту винесення постанови для самостійного виконання.



3.6. Враховуючи вимоги державного виконавця, ДМС України повинна повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.



3.7. У зв`язку із цим, ДМС України 28 квітня 2016 року подано до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України заяву від 28 квітня 2016 року № 9.3/884-16 про зупинення виконавчого провадження, яким просила відстрочити виконання судового рішення у справі № 815/6098/15.



3.8. Листом від 20 травня 2016 року № 20-1/145-25 Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, за результатами розгляду заяви, повідомив ДМС України про можливість самостійного звернення до суду із заявою про відстрочку виконання виконавчого листа Одеського окружного адміністративного і суду від 23 березня 2016 року № 815/6098/15 .



3.9. ДМС України звернулась до Одеського окружного адміністративного суду із заявою від 12 травня 2016 року № 9.3/969-16 про відстрочення виконання судового рішення.



3.10. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року по справі №815/6098/15, за результатами розгляду заяви ДМС України про відстрочення виконання судового рішення у справі № 815/6098/15 за позовом ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовлено.



3.11. У мотивувальній частині ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 26 травня 2016 року по справі №815/6098/15 зазначено "суд враховує, що фактично, прийнявши рішення від 19.02.2016 № 13-16 про зобов`язання ГУДМС в Одеській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту відповідачем розпочато виконання рішення суду".



3.12. Постановою Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України від 28 лютого 2017 року №ВП 50714565 було стягнуто виконавчий збір з ДМС України за невиконання судового рішення у визначений державним виконавцем строк для добровільного його виконання.



ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення



4. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року, позов задоволено.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що постанова Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України від 28 лютого 2017 року № ВП 50714565 винесена за відсутності всебічного з`ясування обставин у справі.



IV. Касаційне оскарження



6. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.



7. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України законно винесена постанова про стягнення виконавчого збору від 28 лютого 2017 року.



8. Позивач у відзиві на касаційну скаргу посилається на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з дотриманням норм процесуального права, на підставі повно та всебічно з`ясованих обставинах справи, а тому не підлягають скасуванню.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування



9. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.



10. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



11. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.



12. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



13. Порядок регулювання суспільних відносин у сфері визнання особи біженцем, особою, яка потребує додаткового або тимчасового захисту, втрати та позбавлення цього статусу, а також встановлення правового статусу біженців та осіб, які потребують додаткового захисту і яким надано тимчасовий захист в Україні, визначає Закон України від 08 липня 2011 року № 3671 -VI "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".



14. На виконання пункту 2 статті 27 Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту" наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 вересня 2011 року № 649, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2011 року за № 1146/19884, затверджено Правила розгляду заяв та оформлення документів, необхідних для вирішення питання про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, втрату і позбавлення статусу біженця та додаткового захисту і скасування рішення про визнання особи біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, (далі - Правила), які визначають процедуру розгляду в Україні заяв та оформлення документів, і необхідних для вирішення питання про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.



15. Згідно з пунктом 6.10 Правил у випадку отримання рішення ДМС щодо повторного розгляду заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, прийнятого на виконання рішення суду, яке набрало законної сили, територіальний орган ДМС протягом семи робочих днів оформлює наказ про повторний розгляд заяви.


................
Перейти до повного тексту