1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



29 листопада 2019 року

Київ

справа №1340/5786/18

адміністративне провадження №К/9901/20702/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 760/6720/17

за позовом ОСОБА_1

до Львівського обласного військового комісаріату

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Львівського обласного військового комісаріату на рішення Львівського окружного адміністративного суду у складі судді Лунь З.І. від 18 лютого 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бруновської Н.В., Матковської З.М., Шавеля Р.М. від 05 червня 2019 року,



В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У листопаді 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Львівського обласного військового комісаріату, в якому просив:

- визнати протиправною відмову Львівського обласного військового комісаріату від 12 жовтня 2018 року № 9446 на заяву ОСОБА_1 від 01 жовтня 2018 року про порушення чинного законодавства при складанні довідки від 16 липня 2015 року № 6651;

- зобов`язати Львівський обласний військовий комісаріат до довідки від 16 липня 2015 року № 6651 внести відомості про щомісячну грошову допомогу, яка нарахована в грудні 2013 року в розмірі 2774,88 грн, в січні 2014 року в розмірі 2774,88 грн, в лютому 2014 року в розмірі 4699,39 грн, в березні 2014 року в розмірі 4699,39 грн, в березні 2015 року в розмірі 4699,39 грн і грошову премію у розмірі 2076,00 грн;

- зобов`язати відповідача найменування довідки від 16 липня 2015 №6651 викласти в редакції Довідка про додаткові види грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з грудня 2013 року по березень 2014 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем протиправно не включено до довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії щомісячну додаткову грошову винагороду, нараховану за період з грудня 2013 року по березень 2014 року та одноразову премію, нараховану за грудень 2014 року, з яких сплачено страхові внески.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2019 року, позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправною відмову Львівського обласного військового комісаріату щодо внесення у довідку від 26 липня 2015 року №6651 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, виданої генерал-майору ОСОБА_1, сум нарахованої щомісячної додаткової грошової винагороди за період з грудня 2013 року по березень 2014 року та одноразової премії за період за грудень 2013 року;

зобов`язано Львівський обласний військовий комісаріат включити у довідку від 16 липня 2015 року №6651 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, виданої генерал-майору ОСОБА_1 відомості про щомісячну додаткову грошову винагороду за період з грудня 2013 року по березень 2014 року, нараховану за грудень 2013 року у сумі 2774,88 грн, за січень 2014 року у сумі 2774,88 грн, за лютий 2014року у сумі 4699,39 грн, за березень 2014 року у сумі 4699,39 грн, і грошову премію, нараховану в грудні 2013 року у сумі 2076,00 грн; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що щомісячна додаткова грошова винагорода та премія згідно з Дисциплінарним статутом Збройних Сил України, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2019 року та постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2019 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, Львівський обласний військовий комісаріат звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та відмовити в задоволенні адміністративного позову.



ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційну скаргу подано до суду 23 липня 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 20 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі № 760/6720/17, витребувано матеріали справи.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 жовтня 2019 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Желєзного І.В., суддів Берназюка Я.О. та Коваленко Н.М.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на військовому обліку у Тернопільському об`єднаному міському військовому комісаріаті, а на пенсійному обліку перебуває у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області з 10 липня 2015 року.

Львівській обласний військовий комісаріат склав довідку про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, яка видана генерал-майору Ніколаєву С.Т. від 16 липня 2015 року № 6651, про те, що за період з грудня 2013 року по березень 2014 року сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та які враховуються під час обчислення пенсії, становить 11999 грн. 20 коп.

Проте позивач вважає, що в даній довідці від 16 липня 2015 року № 6651 не зазначено всіх додаткових видів грошового забезпечення, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в сумі 16487,47 грн, зокрема: щомісячної грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій" від 22 вересня 2010 року №889 (далі також - Постанова №889) та грошової премії.

01 жовтня 2018 року позивач звернувся до Львівського обласного військового комісаріату із заявою про включення до довідки для обчислення пенсії від 16 липня 2015 року №6651 всіх додаткових видів грошового забезпечення, серед яких і щомісячної грошової винагороди, та грошової премії, оскільки із зазначених сум було сплачено страхові внески.

Львівський обласний військовий комісаріат розглянув зазначену заяву позивача та листом від 12 жовтня 2018 року надав відповідь, у якій зазначив, що дані, внесені у довідку за формою, доведеною вказівкою Департаменту фінансів Міноборони України від 17 квітня 2008 року №248/6/С/468-д відповідають фактичним даним із роздавальних відомостей нарахованого грошового забезпечення за відповідні періоди. Форма довідки, встановлена Департаментом фінансів Міноборони України, не передбачає таких виплат, як щомісячна грошова винагорода та одноразова премія та відповідає встановленому зразку.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що щомісячна додаткова грошова винагорода та премія не входять до додаткового грошового забезпечення, а тому у відповідача відсутні законні підстави для включення їх до довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії.

Від ОСОБА_1 відзиву на касаційну скаргу відповідача не надходило, що відповідно до статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України) не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення судів першої та апеляційної інстанції не відповідають, а вимоги касаційної скарги є частково обґрунтованими з огляду на наступне.

Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідають умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з частинами другою та третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

Так, частиною третьою статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.


................
Перейти до повного тексту