ПОСТАНОВА
Іменем України
28 листопада 2019 року
Київ
справа №815/2084/17
адміністративне провадження №К/9901/29792/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2017 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Турист" до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Одеській області про визнання протиправними відмови від 18 лютого 2017 року та зобов`язання провести первинну реєстрацію транспортного засобу,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних- вимог та їх обґрунтування
Товариство з обмеженою відповідальністю "Турист" (далі - ТОВ "Турист", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Одеській області (далі - сервісний центр, відповідач), в якому просило:
- визнати протиправною відмову Регіонального сервісного центру МВС в Одеській області від 18 лютого 2017 року № 31/15/6141-520;
зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Одеській області провести первинну реєстрацію транспортного засобу NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2 за ТОВ "Турист";
- визнати протиправною відмову Регіонального сервісного центру МВС в Одеській області від 18 лютого 2017 року № 31/15/6141-521;
- зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Одеській області провести первинну реєстрацію транспортного засобу NEOPLAN № НОМЕР_5, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4 за ТОВ "Турист".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу відмовлено у реєстрації вказаного транспортного засобу у зв`язку з наданням неналежного сертифікату відповідності транспортного засобу. Позивач уважає, що відповідач діяв незаконно, а тому неправомірно відмовив у реєстрації транспортних засобів NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2, NEOPLAN № НОМЕР_5, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4 .
Зазначає, що при зверненні позивача до відповідача із заявою про реєстрацію транспортного засобу подані всі необхідні документи. Згідно вимог законодавства пропуск транспортного засобу на митну територію та його перша державна реєстрація здійснюються за тим же сертифікатом відповідності, за яким було здійснено його пропуск посадовими особами митниці ДФС на митну територію України.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2017 року адміністративний позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд вважали, що надані ТОВ "Турист" разом із заявами № 91629412 та № 93368831 від 10 лютого 2017 року щодо проведення первинної реєстрації транспортних засобів NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2 та NEOPLAN N 1122 / ЗС, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4 до Територіального сервісного центру № 5141 Регіонального сервісного центу в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України сертифікати відповідності Серії BГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032911-16, виданий Державною системою сертифікації УкрСЕПРО Міністерства економічного розвитку і торгівлі України на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_2, терміном дії з 05 серпня 2016 року по 04 травня 2017 року, а також Серії ВГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032909-16, виданий Державною системою сертифікації УкрСЕПРО Міністерства економічного розвитку і торгівлі України на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_4, терміном дії з 05.08.2016 року по 22.05.2017 року, є належними та достатніми документами, які підтверджують відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, відповідність конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України.
Таким чином, відмови Регіонального сервісного центру МВС в Одеській області в проведенні первинної реєстрації транспортних засобів ТОВ "Турист" від 18 лютого 2017 року № 31/15/6141-520 та № 31/15/6141-521 є протиправними.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2017 року і ухвалити нову про відмову у задоволенні позову.
Зазначає, що поданий позивачем для реєстрації транспортних засобів сертифікати відповідності, Серії BГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032911-16, на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_2, терміном дії з 05 серпня 2016 року по 04 травня 2017 року, а також Серії ВГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032909-16, на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_4, терміном дії з 05 серпня 2016 року по 22 травня 2017 року, не є належним сертифікатом відповідності.
Позиція інших учасників справи
Відзиву на касаційну скаргу не надано.
Рух касаційної скарги
Суддя-доповідач Вищого адміністративного суду України ухвалою від 24 жовтня 2017 року відкрив касаційне провадження на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 травня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2017 року.
15 березня 2018 року касаційні скарги передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Білоус О.В., (судді) Шарапа В.М., Стрелець Т.Г.
За результатом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Загороднюк А.Г. (судді), Єресько Л.О., Соколов В.М.
Сторони не заявляли клопотання про розгляд справи за їх участю.
Ухвалою Верховного Суду від 26 листопада 2019 року прийнято адміністративну справу до провадження та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12 травня 2016 року ТОВ "Турист" придбало у ТОВ "СТАРАУТО" за 574 340,00 грн. автомобіль NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2, що підтверджується договором купівлі-продажу № AUTO 04/16/031.
ТОВ "СТАРАУТО" надало ТОВ "Турист" відомості та документи про проходження всіх обовязкових заходів на митниці та здійснення законного ввезення на територію України транспортного засобу, що підтверджується митною декларацією № 204050003/2016/005439 від 11.05.2016 року.
Крім того, ТОВ "СТАРАУТО" надало ТОВ "Турист" дозвільні документи на автомобіль NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2, до переліку яких входив Сертифікат відповідності Серії ВГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0026217-16, виданий Державною системою сертифікації УкрСЕПРО Міністерства економічного розвитку і торгівлі України на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_2, терміном дії з 05.05.2016 року по 04.06.2016 року.
24.05.2016 року ТОВ "Турист" придбало у ТОВ "СТАРАУТО" за 901 930,00 грн. автомобіль NEOPLAN N 1122 / ЗС, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4, що підтверджується договором купівлі-продажу № AUTO 04/16/049.
ТОВ "СТАРАУТО" надало ТОВ "Турист" відомості та документи про проходження всіх обовязкових заходів на митниці та здійснення законного ввезення на територію України транспортного засобу, що підтверджується митною декларацією № 04050003/2016/006321 від 24.05.2016 року.
ТОВ "СТАРАУТО" надало ТОВ "Турист" дозвільні документи на автомобіль NEOPLAN N 1122/ ЗС, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4, до переліку яких входив Сертифікат відповідності Серії ВГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0027784-16, виданий Державною системою сертифікації УкрСЕПРО Міністерства економічного розвитку і торгівлі України на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_4, терміном дії з 23.05.2016 року по 22.06.2016 року.
З метою дотримання вимог законодавства та проведення відповідної первинної реєстрації транспортного засобу ТОВ "Турист" через закінчення строку дії Сертифікатів відповідності Серії ВГ, зареєстрованих в реєстрі за № UA 1.050.0026217-16, № UA 1.050.0027784-16, звернулось до ТОВ "СТАРАУТО" з прохання отримати ще один Сертифікат відповідності на транспортний засіб.
ТОВ "СТАРАУТО" 05.08.2016 року надало ТОВ "Турист" нові сертифікати відповідності Серії BГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032911-16, на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_2, терміном дії з 05.08.2016 року по 04.05.2017 року, а також Серії ВГ, зареєстрований в реєстрі за № UA 1.050.0032909-16, на автобус NEOPLAN ідентифікаційний номер НОМЕР_4, терміном дії з 05.08.2016 року по 22.05.2017 року.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Турист" звернулося до Територіального сервісного центру № 5141 Регіонального сервісного центу в Одеській області Міністерства внутрішніх справ України із заявами № 91629412 та № 93368831 від 10.02.2017 року з проханням провести первинну реєстрацію транспортних засобів NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2 та NEOPLAN N 1122 / ЗС, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4, придбаних в торгівельній організації, які ввезено з-за кордону.
18 лютого 2017 року ТОВ "Турист" отримало відповіді Територіального сервісного центру № 5141 Регіонального сервісного центу в Одеській області МВС України за вих. № 31/15/6141-520 та № 31/15/6141-521 про відмову в проведенні первинної реєстрації придбаних транспортних засобів NEOPLAN N 122, 2000 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_2 та NEOPLAN N НОМЕР_5, 2005 р. виг., кузов (шасі) № НОМЕР_4 у зв`язку з тим, що ТОВ "Турист" має надати сертифікати на транспортні засоби відповідного зразка.
Не погоджуючись з такою відмовою у реєстрації ТЗ позивач звернулась до суду з даним позовом.
Релевантні джерела права й акти їх застосування.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин першої, четвертої статті 34 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ (далі - Закон № 3353-ХІІ) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено "Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" (далі - Порядок №1388).