ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 903/539/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г.М. - головуючого, Кушніра І.В., Краснова Є.В.
секретар судового засідання Лихошерст І.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Луцької міської ради
на постанову Північно-Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019 (колегія суддів у складі: Демидюк О.О. головуючий, Юрчук М.І., Савченко Г.І.)
за позовом Луцької міської ради
до Фізичної особи-підприємця Самойліч Наталії Володимирівни
про визнання договору укладеним
за участю:
позивача: Іщик В.А. (довіреність)
відповідача: Кушнірук Д.П. (адвокат),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Звернувшись у суд з даним позовом, Луцька міська рада (далі - позивач), просила визнати укладеним з 21.02.2018 між позивачем та Фізичною особою-підприємцем Самойліч Наталією Володимирівною (далі - відповідач) договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста № 07 від 13.02.2018 у запропонованій нею редакцією.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, як замовник будівництва ухиляється від укладення договору про пайову участь до прийняття об`єкта нерухомого майна в експлуатацію, у зв`язку з чим укладення договору підлягає в судовому порядку.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 19.09.2018 (суддя Кравчук А.М.), позов задоволено.
2.2. Свій висновок суд мотивував тим, що оскільки обов`язок відповідача укласти запропонований позивачем проект договору визначений законодавством, проте від його виконання він ухиляється, договір підлягає укладенню в судовому порядку.
2.3. Оскарженою постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 04.03.2019, вказане рішення суду скасовано та прийнято нове, яким в позові відмовлено.
2.4. Апеляційний суд виходив з того, що відносини щодо пайової участі у розвитку інфраструктури міста між позивачем та Самойліч Наталією Володимирівною, виникли як з фізичною особою, оскільки вона оформлювала відповідні дозвільні документи на нерухоме майно без статусу підприємця, що виключало підстави для укладення договору.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. У касаційній скарзі позивач просить скасувати вище вказану постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права.
3.2. В обґрунтування доводів касаційної скарги позивач посилався на помилковість висновку апеляційного суду про те, що відсутні правові підстави для укладення договору, оскільки у відповідних реєстрах власником нерухомого майна не вказується фізична особа-підприємець, так як це не передбачено нормативно-правовими актами. При цьому позивач вказує, що відповідач звертався до позивача із заявою про пайову участь з приводу реконструкції офісних приміщень з гаражем, тобто з метою зайняття підприємницькою діяльністю, оскільки вони є нежитловими.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами
4.1. Рішенням позивача від 26.04.2017 №23/8 затверджено Положення про порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Луцька у новій редакції (далі-Положення).
4.2. Згідно пункту 1.4 Положення усі замовники, які мають намір щодо забудови земельної ділянки у м.Луцьку (одержують дозвільні документи на проектування та будівництво, здійснюють замовлення проектно-кошторисної документації, які закінчили будівництво, будують, проводять реконструкцію, реконструкції з добудовою чи надбудовою) зобов`язані взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених п. 1.5 даного положення.
4.3. Пунктами 2.2, 2.3, 2.4 Положення передбачено, що розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Луцька визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації в Центрі надання адміністративних послуг м.Луцька звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Луцька не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладання, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Після отримання проекту договору (два примірники) в Центрі надання адміністративних послуг м.Луцька замовник забезпечує їх підписання протягом двох робочих днів, після чого один примірник договору повертає до зазначеного Центру.
4.4. Відповідно до пункту 2.5 Положення замовник для укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Луцька звертається в Центр надання адміністративних послуг у м.Луцьку і до заяви додає відповідні документи.
4.5. Суди встановили, що 10.05.2017 начальником управління містобудування та архітектури Луцької міської ради підписано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки по вул. Вахтангова, 2-б у м.Луцьку. У додаткових вимогах цих умов визначено, що відповідно до пункту 2.7 рішення позивача від 29.10.2014 №65/4 "Про затвердження Положення про порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Луцька у новій редакції" укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Луцька необхідно не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до початку будівельних робіт.
4.6. Також суди встановили, що 02.06.2017 Самойліч Наталія Володимирівна подала до відділу Державного архітектурно-будівельного контролю позивача декларацію про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція офісних приміщень з гаражем під офісні приміщення та складські приміщення на вул. Вахтангова, 2-б у м.Луцьку", яка була зареєстрована 02.06.2017 за №ВЛ082171533026.
4.7. У заяві від 06.02.2018 Ф-02/ІК-74/12/01 Самойліч Наталія Володимирівна просила позивача вирішити питання пайової участі у створенні інфраструктури міста Луцька при будівництві (реконcтрукції) об`єкта "Реконструкція офісних приміщень з гаражем під офісні приміщення та складські приміщення на вул. Вахтангова, 2-б у м.Луцьку". В разі необхідності сплати пайових внесків просила надати проект відповідного договору з розрахунком.
4.8. Проект договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Луцька № 07 від 13.02.2018 разом з розрахунком розміру пайової участі відповідач отримав 19.02.2018, що підтверджується описом ЦНАП №П 12557 видачі документів, але відповідач запропонований позивачем договір не підписав.
4.9. Листом від 25.04.2018 №12.4-2/196 Управління капітального будівництва позивача повідомило відповідача про необхідність повернення другого примірника договору, сплати коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста, але він був повернутий позивачу об`єктом поштового зв`язку "Укрпошта" з позначкою "за закінченням терміну зберігання".
4.10. Також встановлено, що у заяві від 10.05.2018 Самойліч Наталія Володимирівна просила позивача розірвати договір №7 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Луцька, через брак грошових коштів, але листом від 30.05.2018 №С-1663-270 позивач повідомив, що розірвати договір не є можливим, оскільки другий примірник договору не був повернутий та вказував на необхідність сплати коштів пайової участі.
4.11. Крім того, апеляційним судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Самойліч Наталія Володимирівна, зареєстрована як фізична особа-підприємець з 25.04.2007, вид діяльності - інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, надання в оренду та експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Самойліч Наталія Володимирівна є власником нерухомого майна та земельної ділянки, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .
5 . Позиція Верховного Суду
5.1. Згідно статті 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
5.2. Частиною першою ст. 628 наведеного Кодексу передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
5.3. Частиною першою ст. 640 зазначеного Кодексу встановлено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.
5.4. Відповідно до частини третьої статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
5.5. Стаття 187 ГК України передбачає укладання господарських договорів за рішенням суду.
Згідно частини першої статті 187 ГК України, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
5.6. Частиною першою статті 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що плануванням і забудовою територій є діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури.
5.7. Відповідно до положень частини третьої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.