1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 листопада 2019 року

Київ

справа №806/1316/17

адміністративне провадження №К/9901/37453/18 К/9901/37449/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.

розглянувши в порядку письмового провадження скасаційну каргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 31 травня 2017 року (суддя Шуляк Л.А.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року (колегія суддів: Капустинський М.М., Моніч Б.С., Охрімчук І.Г.) та касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року (колегія суддів: Капустинський М.М., Моніч Б.С., Охрімчук І.Г.) у справі №806/1316/17 за позовом ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання бездіяльність протиправною, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

В травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Пенсійного фонду України щодо нездійснення повідомлення Головному управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про підстави проведення перерахунку пенсії;

- зобов`язати Пенсійний фонд України здійснити повідомлення Головному управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про підстави проведення перерахунку пенсії в порядку, визначеному частиною 2 пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45;

- на підставі частини 1 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України зобов`язати Пенсійний фонд України подати протягом п`ятнадцяти днів з дня набрання постановою законної сили звіт про виконання судового рішення.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Вважає, що законодавством йому гарантовано право на перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 внесено зміни до постанови КМУ від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в частині встановлення розмірів посадових окладів осіб рядового і начальницького складу установ виконання покарань, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників установ виконання покарань, але за розміром більшим, то таке збільшення є безумовною підставою для перерахунку пенсії. Ненаправлення відповідачем Головному управлінню Пенсійного фонду України в Житомирській області інформації про підстави перерахунку пенсії, на думку позивача, порушено його право на перерахунок пенсії.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 31 травня 2017 року позов задоволено.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 31 травня 2017 року скасовано в частині зобов`язання Пенсійного фонду України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про підстави проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 в порядку, визначеному частиною 2 пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 р. № 45, прийнято в цій частині нову постанову, якою відмовлено в задоволенні позову.

В решті постанову залишено без змін.

Не погодившись з судовими рішеннями, третя особа подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та відмовити в задоволенні позову.

Касаційна скарга ГУПФУ в Житомирській області обґрунтована тим, що станом на дату звернення до суду з вказаним позовом Пенсійний фонд України виконав свій обов`язок, що підтверджується листом від 28.03.2017 №9493/02-23, яким повідомлено головні управління Пенсійного фонду України в областях та м. Києві, а також Міністерство внутрішніх справи України про те, що у строки, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 1З.02.2008 №45 підготувати та надати ліквідаційним комісіям списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії.

Позивач, не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що на підставі ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у зв`язку зі зміною грошового забезпечення має право на перерахунок пенсії. Проте суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що розмір грошового забезпечення позивача встановлений постановою КМУ № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", щодо якої виконано обов`язок відповідача щодо повідомлення головних управлінь Пенсійного фонду України в областях та м. Києві про те, що у строки, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 1З.02.2008 №45 підготувати та надати ліквідаційним комісіям списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії. Проте грошове забезпечення позивача, а саме розміри посадових окладів регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1036, а відтак право позивача як пенсіонера Державної кримінально-виконавчої служби України на перерахунок пенсії порушено.

У запереченні на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу ГУПФУ в Житомирській області залишити без задоволення.

Від інших учасників справи відзиви на касаційні скарги не надходили.

Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 10 листопада 2017 року та 14 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження.

Справу передано до Верховного Суду.

У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 з 1998 року отримує пенсію за вислугу років згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Житомирській області, що підтверджується пенсійним посвідченням №85/6985 від 16.01.1998.

16.02.2017 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ у Житомирській області із заявою про здійснення перерахунку пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036, якою внесено зміни до постанови КМУ від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Листом від 02.03.2017 №361/К-11 Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивачу про те, що підстав для здійснення йому перерахунку пенсії немає, так як на даний час інформації з Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсії не надходило.

Також, позивач звернувся до Пенсійного фонду України із заявою щодо здійснення інформування Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про наявність підстав для перерахунку пенсії.

Листом від 28.03.2017 №3388/К-11 Департамент пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України повідомив ОСОБА_1 про те, що не має підстав для перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що на сьогоднішній день не визначено умов, порядку та розміру перерахунку пенсії.

Крім того, позивач звернувся до Державної пенітенціарної служби України щодо повідомлення Пенсійного фонду України про підстави проведення перерахунку пенсії.

Комісія з ліквідації Державної пенітенціарної служби України листом від 10.03.2017 №589-ТЛ/2-17 повідомила ОСОБА_1 про те, що пенітенціарною службою надіслано лист до Пенсійного фонду України про необхідність інформування територіальних органів Пенсійного фонду України щодо перерахунку пенсії відповідної категорії осіб. Також зазначила, що оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 на даний час не змінена, то порядок перерахунку пенсії проводиться саме по ній.

До того ж, Міністерство юстиції України листом від 13.03.2017 №8937/К-4940/16 повідомило позивача про те, що з 01.01.2017 постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294" підвищено посадові оклади окремих категорій осіб Державної Кримінально-виконавчої служби України та відповідно до діючого на даний час Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, до Пенсійного фонду України надіслано лист про необхідність інформування територіальних органів Пенсійного фонду України щодо перерахунку пенсій відповідній категорії осіб.

Вважаючи, що бездіяльність відповідача порушує право позивача на перерахунок пенсії, останній звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Пенсійний фонд України не вчинив дій щодо інформування Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про необхідність проведення перерахунку пенсій пенсіонерам Державної кримінально-виконавчої служби України.


................
Перейти до повного тексту