1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду





ПОСТАНОВА

Іменем України



28 листопада 2019 року

Київ



справа №415/1883/16-а

адміністративне провадження №К/9901/16138/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Лисичанської міської ради Луганської області, міського голови м. Лисичанська Шиліна Сергія Івановича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Лисичанського міського відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану, про зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1, поданою його представником Рижковим Анатолієм Олександровичем, на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Васильєвої І.А., суддів Жаботинської С.В., Казначеєва Е.Г.,

у с т а н о в и в :

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2016 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Лисичанської міської ради, міського голови м. Лисичанська Шиліна С.І., в якому просив:

- визнати протиправною дію Лисичанської міської ради щодо відмови проведення громадських слухань;

- визнати протиправною бездіяльність міського голови м. Лисичанська Шиліна С.І. та Лисичанської міської ради щодо нездійснення дій, направлених на скликання і проведення громадських слухань;

- зобов`язати Лисичанську міську раду та міського голову м. Лисичанська скликати і провести громадські слухання в строки та в порядку, визначеному законодавством України.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

2. Ухвалою Лисичанського міського суду Луганської області від 17 серпня 2016 року залучено до участі у справі в якості третьої особи - Лисичанське міське відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану.

3. Постановою Лисичанського міського суду Луганської області від 09 листопада 2016 року позов задоволено. Визнано протиправною дію Лисичанської міської ради щодо відмови проведення громадських слухань. Визнано протиправною бездіяльність Лисичанської міської ради, міського голови м. Лисичанська Шиліна С.І. щодо нездійснення дій, направлених на скликання і проведення громадських слухань. Зобов`язано міського голову м. Лисичанська Шиліна С.І. скликати і провести громадські слухання в строки та в порядку, визначеному законодавством України.

4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі покладені на них згідно із чинним законодавством обов`язки щодо забезпечення проведення громадських слухань не виконали, жодних дій в цьому напрямку не розпочали і не надали достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування правомірності своєї бездіяльності.

5. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року апеляційну скаргу Лисичанської міської ради задоволено. Постанову Лисичанського міського суду Луганської області від 09 листопада 2016 року скасовано та прийнято нову, якою в задоволенні позову відмовлено.

6. Приймаючи постанову суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав, які призвели до того, що рішенням суб`єкта владних повноважень порушені права, свободи або інтереси позивача в особі мешканців міста, оскільки вони не повинні виявляти бажання функціонування ринку, де йде несанкціонована торгівля та проводиться з цього приводу перевірка і демонтаж тимчасових споруд, та повинні розуміти, що вказана територія знаходиться в оренді іншого суб`єкта господарювання строком на п`ять років. Суд апеляційної інстанції, урахувавши всі обставини справи, вказав на те, що відповідач правомірно роз`яснив позивачеві про недоцільність скликання громадських слухань.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року, посилаючись на порушення цим судом норм права, ОСОБА_1, в інтересах якого діє представник Рижков А.О., подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначену постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Лисичанського міського суду Луганської області від 09 листопада 2016 року.

8. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржуване судове рішення є незаконним та необґрунтованим, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права. Скаржник указує на те, що міський голова, не здійснивши жодних дій щодо визначення порядку проведення громадських слухань, прямо порушив норми Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та Статуту територіальної громади м. Лисичанська. Також скаржник зазначає, що громадські слухання повинні проводитися не рідше одного разу на рік, а в м. Лисичанську вони протягом 2015-2016 років не проводилися жодного разу. На думку скаржника, суд апеляційної інстанції не перевірив у належний спосіб реальність видачі земельної ділянки, чи та сама земельна ділянка знаходиться в зоні функціонування ринку, чи не має іншого власника або користувача спірної земельної ділянки. Касаційна скарга містить посилання на те, що суд апеляційної інстанції не спростував усі доводи скаржника та поверхнево розглянув справу, в результаті чого скасував рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону.

IV. Позиція інших учасників справи

9. Лисичанським міським головою подано письмове заперечення на вказану касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року - без змін, оскільки вона прийнята з додержанням норм матеріального про процесуального права.

10. Лисичанським міським відділенням Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану заперечення (відзив) на касаційну скаргу не подано.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27 лютого 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

12. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено у новій редакції.

13. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

14. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

15. На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 лютого 2018 року касаційну скаргу передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду.

16. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 30 травня 2019 року касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А., яку ухвалою від 13 червня 2019 року прийнято до провадження.

17. Ухвалою Верховного Суду від 26 листопада 2019 року справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 28 листопада 2019 року.

VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

18. Звернення ОСОБА_1 до суду з позовом обумовлено відмовою першого заступника міського голови м. Лисичанська Шальнєва А.Л. листом від 15 квітня 2016 року в проведенні громадських слухань на колективний запит мешканців м. Лисичанська від 29 березня 2016 року, які виявили бажання "функціонування ринку, що розташований у кварталі Центральному в м. Лисичанську".

19. З аналізу вказаної відповіді-листа від 15 квітня 2016 року вбачається, що відповідачем не відмовлено у проведенні громадських слухань з питань функціонування ринку, а роз`яснено про недоцільність проведення громадських слухань з цього питання з огляду, зокрема на те, що на теперішній час земельна ділянка в районі будинку 5А у кварталі Центральному м. Лисичанська перебуває в оренді у Лисичанського міського відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану для розміщення скверу "Військової слави" - озелененої території загального користування площею 0,2402 га на підставі рішення Лисичанської міської ради від 27 лютого 2014 року №62/1059, яке оскаржувалося в судовому порядку, але позов залишено без розгляду. Тобто зазначена земельна ділянка на цей час зареєстрована у Державному земельному кадастрі як об`єкт цивільних прав Лисичанського міського відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану.

20. Судом апеляційної інстанції перевірені зазначені у відповіді обставини та встановлено, що діяльність Комунального підприємства "Лисичанський міський ринок" припинена у 2011 році. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична особа з 20 січня 2011 року перебуває в стані припинення.

21. 24 липня 2013 року рішенням Лисичанської міської ради №50/869 по розгляду клопотання громадської організації та заяви громадян про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки вирішено надати дозвіл Лисичанському міському відділенню Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів - інтернаціоналістів) на розроблення, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтованою площею 0,2402 га, розміщеною за адресою: м. Лисичанськ, квартал Ленінського комсомолу, район будинку 5А, для розміщення скверу "Військової слави" - озелененої території загального користування.

22. Відповідно до довідки з державної статистичної звітності від 24 грудня 2013 року №159 Лисичанському міському відділенню Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів - інтернаціоналістів) надана згода на проектування документів для розміщення скверу "Військової слави" - озелененої території загального користування.

23. З договору оренди землі від 13 березня 2014 року, укладеного між Лисичанською міською радою (орендодавець) та Лисичанським міським відділенням Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану (орендатор), убачається, що на підставі рішення від 27 лютого 2014 року №62/1059 орендатору затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення скверу "Військової слави" - озелененої території загального користування, яка знаходиться за адресою: м. Лисичанськ, квартал Ленінського комсомолу, район будинку 5А. Договір укладений строком на п`ять років, починаючи з дати державної реєстрації права оренди землі відповідно до закону. До цього договору були укладені також додаткові угоди.

24. Рішенням Лисичанської міської ради від 24 грудня 2015 року №4/43 квартал Ленінського комсомолу перейменовано на квартал Центральний.

25. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права в оренді Лисичанського міського відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів - інтернаціоналістів) перебуває земельна ділянка в районі будинку 5А у кварталі Центральному м. Лисичанська для розміщення скверу "Військової слави" - озелененої території загального користування площею 0,2402 га на підставі рішення Лисичанської міської ради від 27 лютого 2014 року №62/1059.

26. Тобто вказана земельна ділянка на час розгляду справи судами була зареєстрована у Державному земельному кадастрі як об`єкт цивільних прав Лисичанського міського відділення Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану.

27. На підтвердження того, що Комунальному підприємству "Лисичанський міський ринок" на території м. Лисичанська не надавалися в користування (або у власність) земельні ділянки для розміщення ринку або по іншому цільовому призначенню надано довідку Управління власності Лисичанської міської ради від 13 грудня 2016 року №1470/01-02.

28. Крім того судом апеляційної інстанції встановлено, що 16 січня 2016 року до Лисичанського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області надійшло депутатське звернення народного депутата України Дунаєва С.В. про те, що у відповідності до статті 7 Закону України "Про статус народного депутата України" до нього звернувся голова Лисичанського міського відділу воїнів-інтернаціоналістів України Союзу ветеранів Афганістану ОСОБА_3 з проханням сприяти вирішенню питання користування земельною ділянкою за адресою: м. Лисичанськ

, квартал Ленінського комсомолу. 29 . За змістом цього звернення зазначена земельна ділянка відповідно до договору оренди землі від 13 березня 2014 року була надана Лисичанською міською радою Лисичанському міському відділенню Спілки ветеранів Афганістану організації Української спілки ветеранів Афганістану (воїнів - інтернаціоналістів) в оренду (платне користування) для забудови парку "Військової слави". Проте на цей час орендатор не може користуватися орендованою земельною ділянкою в цілях, зазначених у договорі, через несанкціоноване розміщення на цій території торгівельного ринку з продажу продуктів харчування та промислових товарів, а тому права орендаря на використовування орендованої земельної ділянки на власний розсуд, відповідно до мети, обумовленої у договорі, грубо порушуються.

30. Відповідачами повідомлено, що з урахуванням листа Лисичанського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Луганській області від 01 лютого 2016 року №3250/111/35-2016 прийнято рішення сконцентрувати увагу мобільної групи саме на ліквідацію осередку несанкціонованої торгівлі, розташованому у кварталі Центральному (в районі магазину " Брусничка "), ця робота буде продовжуватися до його повної ліквідації, у тому числі демонтажу незаконно встановлених конструкцій.


................
Перейти до повного тексту