ПОСТАНОВА
Іменем України
26 листопада 2019 року
Київ
справа №826/4630/18
адміністративне провадження №К/9901/8492/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
за участю: секретаря судового засідання Шосенко К.М.,
представника позивача Станицького О.Б.,
представника третьої особи Шнир О.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/4630/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нотіс-2006" до Управління містобудування, архітектури та землекористування Виконавчого органу Трускавецької міської ради Львівської області, Трускавецької міської ради Львівської області, третя особа - Приватне підприємство "Квітка Полонини", про визнання протиправними та скасування рішень, містобудівних умов і наказу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Приватного підприємства "Квітка Полонини" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва, прийняте 18 жовтня 2018 року у складі судді Амельохіна В.В. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду, прийняту 20 лютого 2019 року у складі колегії суддів: головуючого судді Степанюка А.Г., суддів Губської Л.В., Епель О.В.,
в с т а н о в и в :
У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Нотіс-2006" (далі - Позивач, ТОВ "Нотіс-2006") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Управління містобудування, архітектури та землекористування Виконавчого органу Трускавецької міської ради Львівської області (далі - Відповідач-1, Управління містобудування), третя особа - Приватне підприємство "Квітка Полонини" (далі - Третя особа, ПП "Квітка полонини"), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Трускавецької міської ради Львівської області від 12 жовтня 2017 року № 693, яким затверджено "План зонування території міста Трускавця (зонінг)";
- визнати протиправними та скасувати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, затверджені наказом відділу містобудування і архітектури Управління містобудування, архітектури та землекористування Трускавецької міської ради Львівської області від 22 січня 2018 року № 3;
- визнати протиправним та скасувати наказ відділу містобудування і архітектури управління містобудування, архітектури та землекористування Трускавецької міської ради Львівської області від 22 січня 2018 року № 3 щодо затвердження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Протокольною ухвалою суду від 13 вересня 2018 року прийнято заяву ТОВ "Нотіс-2006" про збільшення позовних вимог та залучено до участі у справі Трускавецьку міську раду Львівської області в якості співвідповідача (далі - Відповідач-2, Трускавецька міськрада).
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 жовтня 2018 року позов задоволено повністю.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року вирішено:
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 жовтня 2018 року - скасувати в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Трускавецької міської ради Львівської області від 12 жовтня 2017 року № 693, яким затверджено "План зонування території міста Трускавця (зонінг)".
Прийняти в указаній частині нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати протиправним та нечинним рішення Трускавецької міської ради Львівської області від 12 жовтня 2017 року № 693, яким затверджено "План зонування території міста Трускавця (зонінг)".
Зобов`язати Трускавецьку міську раду Львівської області невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правого акта протиправним та нечинним у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.
В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 жовтня 2018 року - залишити без змін.
Як встановлено, ПП "Квітка Полонини" є власником земельної ділянки 0,2502 га, кадастровий номер 4611500000:005:0037 у м. Трускавці по бульвару Торосевича,8 на підставі договору купівлі-продажу від 10 грудня 2014 року та нежитлової будівлі площею 1215,5 кв.м. за цією ж адресою на підставі договору купівлі-продажу від 04 березня 2008 року.
15 січня 2018 року ПП "Квітка Полонини" через ЦНАП звернулось до Виконавчого органу Трускавецької міської ради в особі управління містобудування, архітектури та землекористування із заявою про надання містобудівні умови та обмеження на реконструкцію об`єкта будівництва.
До вказаної заяви було додано:
- копію документу, що посвідчує право власності на земельну ділянку (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 21 вересня 2017 року № 98045074);
- копію документу, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна (Договір купівлі-продажу нежитлової будівлі від 04 березня 2008 року;
- Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 05 березня 2008 року № 17986863);
- Викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
- Витяг з Держаного земельного кадастру про земельну ділянку від 11 січня 2018 року № НВ-4606286322018;
- Містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва;
- Топогеодезичний знімок території з нанесенням погоджених відповідними службами інженерних мереж М 1:500;
- фото фіксація земельної ділянки.
За результатами розгляду вказаних документів, 22 січня 2018 року заступником начальника управління, зав. відділом містобудування та архітектури, головним архітектором Кушніром Зеновієм Володимировичем, відповідно до ч. 8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної документації" та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31 травня 2017 року № 135 "Про затвердження Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень" зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 червня 2017 року № 714/30582 затверджено ПП "Квітка Полонини" містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва: Реконструкція нежитлової будівлі під заклад громадського харчування, торгівлі та готельного комплексу, бул. Торосевича, 8, м. Трускавець, Львівської області.
Враховуючи, що відповідно до затвердженого Генерального плану міста-курорту Трускавця межа першої санітарної зони проходить вздовж будівлі дієтичної їдальні, на реконструкцію якої відповідачем 1 надано третій особі дозвіл, тобто частина земельної ділянки останньої знаходиться в межах першої санітарної зони, а не вздовж дороги, як це вказано в плані зонування території міста Трускавця, позивач звернуся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки, затверджені наказом відділу містобудування і архітектури управління містобудування, архітектури та землекористування Трускавецької міської ради від 22 січня 2018 року № 3, а також вказаного наказу.
Окрім цього, беручи до уваги той факт, що оскаржувані містобудівні умови та обмеження, відповідачем 1 було прийнято з посиланням на Пояснювальну записку до Плану зонування території міста Трускавця (зонінг), затвердженого рішенням Трускавецької міської ради від 12 жовтня 2017 року № 693, ТОВ "Нотіс-2006" подавши до суду заяву про збільшення позовних вимог також просив визнати противним та скасувати вказане рішення.
Суди виходили з того, що внесення змін до плану зонування територій допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту. Крім того, затвердження плану зонування є складовою планування територій на місцевому рівні, а відтак нерозривно пов`язано з генеральним планом населеного пункту.
Правовий статус міста Трускавець як курорту визначається у тому числі Законом України "Про курорти" та Положенням про курорт Трускавець, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 16.12.1982 року №614.
Також, передумовою прийняття Трускавецькою міськрадою рішення про затвердження плану зонування було здійснення ПрАТ "Трускавецькурорт" винесення меж першої санітарної зони охорони, у той час як доказів погодження відповідних уточнень з компетентними органами Трускавецькою міськрадою не надано.
Трускавецька міськрада здійснювала зміну межі зони санітарної охорони курорту Трускавець, яка можлива лише після її затвердження Верховною Радою України одночасно з прийняттям відповідного рішення (закону).
Вирішуючи питання про наявність у ТОВ "Нотіс-2006" права на звернення до суду із вказаним позовом, суди, з урахуванням положень Орхуської конвенції, підкреслили наявність у кожного права на безпечне для життя і здоров`я довкілля, а також зазначили, що підстави для залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду відсутні.
Крім того, оскільки частина земельної ділянки, щодо якої ПП "Квітка Полонини" звернулася для отримання містобудівних умов та обмежень, знаходиться у межах першої санітарної зони охорони, то вказане унеможливлює проведення на ній будь-якого будівництва об`єктів, не пов`язаних з експлуатаційним режимом та охороною природних і лікувальних факторів курорту. Згідно ескізу проекту до містобудівних умов та обмежень, гранично допустима висотність будівель встановлена на рівні 23 метрів, у той час як гранична висота згідно плану зонування складає 15 метрів.
У касаційних скаргах відповідач заявили вимоги про скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалення нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
Згідно статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцева рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
У статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України у чинній редакції визначено терміни "нормативно-правовий акт" та "індивідуальний акт":
- нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування;
- індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
У Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженому Наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2005 року № 34/5 (у редакції Наказу Міністерства юстиції України від 15 травня 2013 року № 883/5) визначено, що нормативно-правовий акт - офіційний документ, прийнятий уповноваженим на це суб`єктом нормотворення у визначеній законом формі та порядку, який встановлює норми права для неозначеного кола осіб і розрахований на неодноразове застосування.
Юридична ж наука визначає, що нормативно-правові акти - це правові акти управління, які встановлюють, змінюють, припиняють (скасовують) правові норми. Нормативно-правові акти містять адміністративно-правові норми, які встановлюють загальні правила регулювання однотипних відносин, розраховані на тривале застосування. Вони встановлюють загальні правила поведінки, норми права, регламентують однотипні суспільні відносини у певних галузях і, як правило, розраховані на довгострокове та багаторазове їх застосування.