ПОСТАНОВА
Іменем України
28 листопада 2019 року
м. Київ
справа № 755/2810/19
адміністративне провадження № К/9901/21527/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів: Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2019 року (головуючий суддя - Костюк Л. О., судді: Бужак Н. П., Мельничук В. П.) у справі № 755/2810/19 за позовом Громадянки Республіки Індія - ОСОБА_1 до Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області про визнання незаконним і скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.
1. Короткий зміст позовних вимог.
Громадянка Республіки Індія - ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Дніпровського районного суду м. Києва з позовом до Центрального міжрегіонального управління Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області (далі - відповідач) в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення ЦМУ ДМС у м. Києві та Київської області від 30 січня 2019 року про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянки Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 , в частині примусового повернення до країни походження або третьої країни, зобов`язання позивача покинути територію України до 09 лютого 2019 року та заборони в`їзду на територію України на 3 (три) роки терміном до 30 січня 2022 року громадянці ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.
Рішенням Дніпровського районного суду м. Києва від 27 березня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Приймаючи рішення про відмову в задоволені позову, суд першої інстанції виходив з того, що нелегальне становище громадянки Індії ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідчать про те, що нею порушені вимоги ст. 4 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства".
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 липня 2019 року рішення Дніпровського районного суду м. Києва від 27 березня 2019 року - скасовано в частині відмови визнати протиправним та скасувати рішення ЦМУ ДМС у м. Києві та Київській області від 30 січня 2019 року про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянки Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 в частині заборони в`їзду на територію України на 3 (три) роки терміном до 30 січня 2022 року громадянці ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
В цій частині винесено нове рішення, яким визнано протиправним та скасовано рішення ЦМУ ДМС у м. Києві та Київській області від 30 січня 2019 року про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянки Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, в частині заборони в`їзду на територію України на 3 (три) роки терміном до 30 січня 2022 року громадянці ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
В іншій частині рішення Дніпровського районного суду м. Києва від 27 березня 2019 року залишено без змін.
Приймаючи вказане рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідачем не вказано жодних із підстав для заборони в`їзду в Україну, відсутнє будь-яке належне обґрунтування необхідності застосування щодо позивача заборони подальшого в`їзду в Україну та відсутні посилання на підстави, якими керувався відповідач при прийняті рішення про встановлення заборони в`їзду в Україну громадянці Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, на термін 3 (три) роки.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги, відзиву (заперечень) та рух справи.
30 липня 2019 року Центральним міжрегіональним управлінням Державної міграційної служби у м. Києві та Київській області, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає його незаконним та необґрунтованим, а тому просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на те, що позивач порушив термін перебування в Україні і на законних підставах був притягнутий до адміністративної відповідальності. Зобов`язання позивача покинути територію України із подальшою забороною в`їзду на три роки, відповідає вимогам Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства".
Ухвалою Верховного Суду від 08 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження, встановлено десятиденний строк для подання відзиву на касаційну скаргу.
Станом на 28 листопада 2019 року відзиву на касаційну скаргу Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, 30 січня 2019 року Головним спеціалістом відділу адміністративної діяльності управління міграційного контролю, протидії нелегальній міграції та реадмісія ЦМУ ДМС у м. Києві та Київській області І.Ю. Добровольською прийнято рішення про примусове повернення до країн походження або третьої країни громадянки Республіки Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, зобов`язати її покинути територію України у термін до 09 лютого 2019 року; заборонити в`їзд на територію України строком на 3 (три) роки.
Зі змісту вказаного рішення вбачається, що ОСОБА_1 була виявлена 30 січня 2019 року, яка знаходився на території України з порушенням Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства у Україні", а саме: прибула на територію України 28 січня 2018 авіасполученням через КПП "Бориспіль", по разової візи "С" терміном дії до 11 лютого 2018 року.
Після закінчення терміну перебування звернулась до ГУДМС України в м. Києві по вул. Березняківська, 4 А, для його подовження.
Строк перебування було продовжено до 20 серпня 2018 року в зв`язку з хворобою.
Після цього до органів міграційної служби для оформлення документів про продовження строку перебування не зверталась. Документи на отримання статусу біженця або особи, яка потребує захисту, не подавала.
Близьких родичів громадян України та власного житла не має. За порушення правил перебування іноземних громадян на території України, працівниками ЦМУ ДМС в м. Києві та Київській області відносно громадянки Індії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, було складено протокол про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 203 КУпАП (МКМ №006330 від 30 січня 2019 року).
Встановлені обставини, а саме: нелегальне становище громадянки Індії ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, свідчать про те, що нею порушені вимоги ст. 4 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства".
Не погоджуючись з вищенаведеними обставинами, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 26 Конституції України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
Зазначений принцип стосовно законності перебування коли відбувається гарантування свободи пересування, вільного вибору місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом, також закріплений в ст. 33 Конституції України, де встановлена конституційна гарантія таким особам, які на законних підставах перебувають на території України.
Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України встановлює Закон України № 3773-VI від 22 вересня 2011 року "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" (далі - Закон № 3773-VI).
Частиною 1 та 3 статті 3 Закону № 3773-VI встановлено, що іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
Іноземці та особи без громадянства зобов`язані неухильно додержуватися Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.
З огляду на зміст зазначених положень конституційних та законодавчих норм вбачається, що відповідна особа (іноземці та особи без громадянства) є користувачем на рівні з іншими особами правами і свободами, за наявності, якщо така особа перебуває в Україні саме на законних підставах. Якщо відсутня ознака законності перебування, то це створює для особи певні обмеження та відповідні юридичні наслідки.
При цьому, правовий та процесуальний режим вирішення питання щодо можливості примусового повернення відповідної особи, врегульований положеннями ст. 26 Закону № 3773-VI, Інструкцією про примусове повернення і примусове видворення з України іноземців та осіб без громадянства, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України від 23 квітня 2012 року № 353/271/150 (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України 22 січня 2018 року № 38/77), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 травня 2012 року за № 806/21119 (далі - Інструкція) та ст. 288 КАС України.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 360 (далі - Положення) Державна міграційна служба України (ДМС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
Згідно з п. 2 Положення ДМС у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
У преамбулі Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" вказано, що цей Закон визначає правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, та встановлює порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України), з подальшим повідомленням протягом 24 годин прокурору про підстави прийняття такого рішення. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення.