1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 листопада 2019 року

Київ

справа №823/703/16

адміністративне провадження №К/9901/28794/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Олендера І.Я.,



розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2016 (головуючий суддя Саприкіна І.В., Карпушова О.В., Кучма А.Ю.) у справі №823/703/16 за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Леонід" до Державної податкової інспекції у м.Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про скасування податкового повідомлення-рішення,



ВСТАНОВИВ:



ТДВ "Леонід" звернулося до суду з позовом до ДПІ у м.Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області, про скасування податкового повідомлення-рішення від 01.06.2016 №0000452301.



Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 15.07.2016 у задоволенні позову відмовлено.



Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2016 рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено нову постанову, якою позов задоволено.



Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції ДПІ у м.Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області звернулась з касаційною скаргою. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2016 та залишити в силі постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 15.07.2016.



Ухвалою Верховного Суду від 21.12.2016 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ДПІ у м.Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21.09.2016 у справі №823/703/16.



Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 №2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали адміністративної справи №823/703/16 за правилами підпункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Ухвалою Верховного Суду від 25.11.2019 справу призначено до розгляду у судовому засіданні без повідомлення сторін на 26.11.2019.



В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що висновки перевірки відповідають фактичним обставинам та ґрунтуються на приписах чинного законодавства. Податковий орган вважає спірне податкове повідомлення-рішення прийнятим у відповідності та на виконання вимог Податкового кодексу України. Відповідач наголошує, що перевищення позивачем визначеного залишку ліміту каси встановлено під час проведеної перевірки та підтверджено первинними бухгалтерськими документами.



Позивач подав відзив на касаційну скаргу, де вказує, що вважає касаційну скаргу необґрунтованою, у свою чергу, рішення суду апеляційної інстанції прийнято у відповідності до норм закону. Позивач зазначає, що податковим органом порушено строки застосування санкцій, визначених статтею 250 Господарського кодексу України (далі - ГК України), що є самостійною підставою для скасування податкового повідомлення-рішення.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі наказу ДПІ у м.Черкасах ГУ ДФС у Черкаській області від 06.05.2016 №1322 та направлень на перевірку від 06.05.2016 №265/23-01-22-01, №1088/23-01-17-0, посадовими особами ДПІ у м.Черкасах 16.05.2016 проведено фактичну перевірку ТДВ "Леонід" з питань дотримання суб`єктом господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензійю



За результатами перевірки складено акт від 06.05.2016 № 94/23-01-22-01. Висновком акту перевірки встановлено порушення позивачем пункту 2.8 Глави 2, пункту 3.5 Глави 3 та пункту 7.24 Глави 7 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління НБУ від 15.12.2004 №637 (далі - Положення), зокрема:



згідно наказу "Про встановлення ліміту залишку готівки в касі" від 03.01.2014 №1 та "Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі ТДВ "Леонід" встановлено ліміт залишку готівки в касі на рівні 8003,14грн. Згідно касової книги за грудень 2014, а саме за 30.12.2014 залишок готівки в касі підприємства на кінець дня становить 858,19грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 30.12.2014 №297 та №298 на загальну суму 24554,58грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів, тобто вказані кошти є залишком готівки на кінець робочого дня. Загальна сума коштів на кінець дня склала 25412,77грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 17 409,63грн.;



згідно наказу "Про встановлення ліміту залишку готівки в касі" від 03.01.2015 № 1 та "Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі ТДВ "Леонід" встановлено ліміт залишку готівки в касі на рівні 5557,94грн. Згідно касової книги за січень 2015, а саме за 23.01.2015 залишок готівки в касі підприємства на кінець дня становить 317,21грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 29.01.2015 №19 та №21 на загальну суму 33000,00грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 33000,00грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення пункту 2.8 Глави 2 Положення перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги пункту 3.5 Глави 3 Положення, залишок коштів на кінець дня повинен складати 33 317,21грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 27759,27грн.;



згідно касової книги за січень 2015 року, а саме за 30.01.2015 залишок готівкових в касі підприємства на кінець дня становить 386,08грн. При перевірці касових документів виявлено видаткові касові ордери від 30.01.2015 №18 та №22 на загальну суму 22931,13грн., в яких відсутні підписи одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 22931,13грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення пункту 2.8 Глави 2 Положення, перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги пункту 3.5 Глави 3 Положення, залишок коштів на кінець дня повинен складати 23317,21грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 17759,27грн.;



згідно касової книги за січень 2015 року а саме за 31.01.2015 залишок готівкових в касі підприємства на кінець дня становить 1386,08грн. При перевірці касових документів виявлено видатковий касовий ордери від 31.01.2015 №20 на загальну суму 10000,00грн. в якому відсутній підпис одержувачів коштів. В порушення пункту 3.5 Глави 3 Положення, грошові кошти у сумі 10000,00грн. є залишком готівки на кінець робочого дня. Також, в порушення пункту 2.8 Глави 2 Положення перевищено установлений ліміт каси та не здано готівкові кошти на суму перевищення залишку готівки в касі до банків для її зарахування на банківські рахунки. Враховуючи вимоги пункту 3.5 Глави 3 Постанови №637, залишок коштів на кінець дня повинен складати 11386,08грн., тобто фактичне перевищення ліміту каси склало 5828,14грн.



На підставі висновків акту перевірки позивача та у відповідності до вимог пункту 1 Указу Президентка України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" від 12.06.1995 №436/95, ДПІ у м.Черкасах 01.06.2016 прийнято податкове повідомлення-рішення №0000452301 про визначення ТДВ "Леонід" штрафних (фінансових) санкцій в сумі 137512,62грн.



Вважаючи зазначене рішення протиправним, ТДВ "Леонід" звернулось з відповідним позовом до суду про його скасування.



Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції посилався на те, що виявлене відповідачем порушення ТДВ "Леонід" вимог Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні щодо перевищення визначеного залишку ліміту каси підприємства було підтверджено судом в ході розгляду справи.



Апеляційний суд скасував постанову про відмову у задоволенні позову, ухвалив нове рішення, яким позов задоволено. Обґрунтовуючи свою позицію, суд вказав, що застосований згідно з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штраф є адміністративно-господарською санкцією, то він мав би бути застосований у межах строків, визначених статтею 250 ГК України. Суд дійшов висновку, що річний строк для застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки закінчився у січні 2016 року, тоді як спірне податкове повідомлення-рішення постановлено у червні 2016 року, тобто з порушенням строків застосування даного виду санкцій.



Верховний Суд, переглянувши постанову суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, вбачає підстави для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.



Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.




................
Перейти до повного тексту