1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 916/1773/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючого - Пєскова В.Г.,

суддів: Васьковського О.В., Катеринчук Л.Й.,

за участю секретаря судового засідання - Хмельовського В.О.,



учасники справи:

позивач - Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області,

представник прокуратури - Кравчук О.А.,

представник Визирської сільської ради - Твардовський О.В.,

відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Трансінвестсервіс",

представник відповідача - Різун Н.О.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора Одеської області

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019

у складі колегії суддів: Лавриненко Л.В. (головуючий), Аленіна О.Ю., Філінюка І.Г.

та на рішення Господарського суду Одеської області від 26.11.2018

у складі судді Волкова Р.В.

у справі за позовом Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Трансінвестсервіс"

про стягнення 3 286 573,70 грн,



ВСТАНОВИВ

Обставини справи встановлені судами першої та апеляційної інстанції

1. 28.07.2015 між Товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Трансінвестсервіс" (далі - ТОВ з ІІ "Трансінвестсервіс") та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТІС - Зерно" (далі - ТОВ "ТІС-Зерно") укладено інвестиційний договір про будівництво очисно-сушильного вузла з прив`язкою до існуючих транспортно - технологічних ліній за адресою: Одеська область, Лиманський район, територія Визирської сільської ради, 1-й км автодороги на морський торговий порт "Южний".

2. 30.11.2015 Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД083153342127 про початок будівельних робіт з будівництва очисно-сушильного вузла з прив`язкою до існуючих транспортно - технологічних ліній за адресою: Одеська область, Лиманський район, територія Визирської сільської ради, 1-й км автодороги на морський торговий порт "Южний".

3. 28.12.2015 Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД143153582423 про готовність до експлуатації об`єкту будівництва очисно-сушильного вузла з прив`язкою до існуючих транспортно - технологічних ліній за адресою: Одеська область, Лиманський район, територія Визирської сільської ради, 1-й км автодороги на морський торговий порт "Южний". Відповідно до п. 20 декларації про готовність об`єкта до експлуатації вартість будівництва за затвердженою проектною документацією складає 32 865 737 грн.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з даними публічної кадастрової карти України та витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 20.11.2017 земельна ділянка під очисно-сушильним вузлом з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній має цільове призначення: J 12.02. для розміщення та експлуатації будівель та споруд морського транспорту (кадастровий номер земельної ділянки 5122780500:01:003:0502).

5. Судами, також, встановлено, що будівництво очисно-сушильного вузла з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній здійснено на території морського терміналу ТОВ "ТІС-ЗЕРНО" в порту "Южний" з метою реалізації діяльності по здійсненню технологічних операцій, пов`язаних з прийманням, очищенням, сушінням та передачею зернових вантажів з автомобільного транспорту на морський через склад, або минаючи його, на підставі Робочої технологічної карти №ТЗ-09.16, затвердженої директором ТОВ "ТІС-ЗЕРНО". Цією РТК передбачено весь технологічний процес, починаючи з прийняття автомобілів з зерном, процедура його вивантаження, транспортування зерна на очисно-сушильний комплекс, далі на склади та/або на судно, в тому числі процес технологічної підготовки вантажів до транспортування (сушка та очистка зерна), як це передбачено статтею 21 Закону України "Про транспорт".

6. 15.02.2018 Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області прийнято Рішення № 711-VІІ "Про затвердження Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради", яким затверджено Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради; Положення про Комісію з питань встановлення розміру пайової участі замовника будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради; Типову форму договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Визирка.

7. Відповідно до абз. 9 п. 1.5., абз. 1, 2 п. 2.6., п. 3.1., 7.2., 7.3. "Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради" до пайової участі не залучаються забудовники у разі здійснення будівництва об`єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу). Розмір пайової участі замовника у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради визначається у відповідності до п. п. 2.2., 2.3. цього Положення і становить у разі будівництва: нежитлових будівель та споруд (за винятком тих, що перелічені у п.1.5. цього Положення) до 10% загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта. Пайова участь у розвитку інфраструктури населених пунктів Визирської сільської ради здійснюється на підставі договору про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів, що укладається між замовником будівництва та Визирською сільською радою. У разі несплати або несвоєчасної сплати пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів, передбаченої договором про пайову участь, замовник будівництва несе відповідальність згідно з умовами договору щодо перерахування в повному обсязі коштів визначених у Розрахунку до договору, сільрада здійснює необхідні заходи щодо примусового стягнення вказаних коштів у судовому порядку.



Обґрунтування позову

8. В серпні 2018 Заступник прокурора Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області до ТОВ з ІІ "Трансінвестсервіс" про стягнення збитків у вигляді упущеної вигоди в розмірі 3 286 573,70 грн.

9. Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор посилається на положення статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Рішення Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області від 15.02.2018 № 711-VІІ, положення Державних будівельних норм А.2.2-3:2014 та Державного класифікатора будівель і споруд ДК 018-2000 та стверджує, що відповідач ухиляється від виконання передбаченого законом обов`язку укласти договір про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області і, не сплачуючи кошти за таким договором, завдає збитки органу місцевого самоврядування.

10. Заступник прокурора Одеської області, посилаючись на приписи Державних будівельних норм А.2.2-3:2014 та Державного класифікатора будівель і споруд ДК 018-2000, стверджує, що збудований відповідачем об`єкт будівництва "очисно - сушильний вузол" не відноситься до інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства, а тому ТОВ з ІІ "Трансінвестсервіс" повинно було сплатити Визирській сільській раді пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту в розмірі 10% загальної кошторисної вартості об`єкта будівництва, що складає 3 286 573, 70 грн упущеної вигоди.

11. Своє звернення із позовом в інтересах Визирської сільської ради прокурор обґрунтовує бездіяльністю органу місцевого самоврядування та положеннями статті 131-1 Конституції України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

12. Заперечуючи проти позовних вимог ТОВ "Трансінвестсервіс" стверджує, що очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній розміщений на території морського порту "Южний", є елементом морського терміналу ТОВ "ТІС-ЗЕРНО", та відповідно до статті 21 Закону України "Про транспорт" є невід`ємною складовою технологічного процесу перевантаження вантажів, є частиною порту, що є складовою транспортної інфраструктури, яка забезпечує перевезення вантажів різними видами транспорту, отже, відповідно до положень частини дев`ятої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" відповідач не залучається до сплати пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

13. Відповідач також стверджує, що Визирська сільська рада є єдиним уповноваженим органом з прийняття рішення стосовно пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту, натомість, прокурор, визначивши розмір пайової участі, прийняв на себе повноваження органу місцевого самоврядування та вийшов за межі своїх повноважень.

14. Крім того, відповідачем було надано суду першої інстанції висновок експерта Долгих М.Є. від 26.10.2018 № 377, відповідно до якого об`єкт нерухомого майна - очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній (місцезнаходження: Одеська область, Комінтернівський район, с/рада Визирська, 1-ий км автодороги порту "Южний", будинок 1 "А"/1; реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна: 950124351227) є невід`ємною складовою частиною єдиного/цілісного майнового комплексу з перевалки зернових вантажів морського терміналу ТОВ "ТІС-Зерно", оскільки нерозривно пов`язаний з ЦМК технологічним виробничим процесом, який включає перевантаження зернових та вантажів насипом з вагонів-зерновозів і автотранспорту на криті склади Д-2, Д-3, Д-7, Д-8, 14-С1, 14-С2, Д-5 з наступним відвантаженням на морські судна на причалі №16 ТОВ "ТІС-Зерно", у тому числі очистку, сушку, тимчасове зберігання зерна, тобто являється необхідним єдиному/цілісному майновому комплексу з перевалки зернових вантажів морського терміналу ТОВ "ТІС-Зерно" у провадженні господарської діяльності. Також у висновку експерта зазначено, що очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній являється необхідним єдиному/цілісному майновому комплексу з перевалки зернових вантажів морського терміналу ТОВ "ТІС-ЗЕРНО", а згідно Закону України "Про морські порти України" морський термінал - це розташований у межах морського порту єдиний майновий комплекс, що включає технологічно пов`язані об`єкти портової інфраструктури, таким чином, згідно зі статтями 21, 25 Закону України "Про транспорт", вищезазначений очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній є об`єктом транспортної інфраструктури.

15. У вересні 2018 року до суду першої інстанції від Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області були надані пояснення щодо позовної заяви прокурора, в яких сільська рада зазначила, що вважає позовні вимоги такими, що суперечать положенням чинного законодавства, оскільки спірний об`єкт - очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній є об`єктом інженерної та транспортної інфраструктури, оскільки покликаний забезпечити діяльність морських терміналів, отже у відповідача в силу положень пункту 9 частини четвертої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у відповідача відсутній обов`язок на укладення договору про пайову участь. Крім того, сільська рада зауважила, що повноваження щодо встановлення механізму, визначення розміру пайової участі, укладення та виконання договору про пайову участь є виключною компетенцією саме органу місцевого самоврядування.



Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови апеляційного господарського суду

16. 26.11.2018 рішенням Господарського суду Одеської області у справі № 916/1773/18 у задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Одеської області відмовлено у повному обсязі.

17. 12.03.2019 постановою Південно-західного апеляційного господарського суду у справі № 916/1773/18 апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 26.11.2018 - без змін.

18. Рішення суду першої інстанції та постанова апеляційного господарського суду мотивовані тим, що спірний об`єкт будівництва - очисно-сушильний вузол з прив`язкою до транспортно-технологічних ліній за адресою: Одеська область, Лиманський район, територія Визирської сільської ради, 1-й км автодороги на морський торговий порт "Южний" є об`єктом транспортної інфраструктури, у зв`язку з чим, відповідно до пункту 9 частини четвертої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у відповідача не виникло зобов`язання на укладення договору про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області.

19. При цьому, судами попередніх інстанцій прийнято до уваги висновок експерта - Долгих М.Є. від 26.10.2018 № 377 та вказано, що даний висновок відповідає положенням статті 98 Господарського процесуального кодексу України.

20. Посилання заступника прокурора Одеської області, як підставу віднесення об`єкту будівництва до тієї чи іншої категорії об`єктів відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, відхилено судами попередніх інстанцій із зазначенням, що оскільки очисно-сушильний вузол згідно з положеннями чинного законодавства, так і згідно його характеристик та застосування в процесі перевалки вантажу, відноситься до об`єктів транспортної інфраструктури, а тому його визначеність не може обмежуватись лише кодами класифікації об`єктів будівництва.



АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

21. 12.07.2019 Заступником прокурора Одеської області подано касаційну скаргу на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019 та на рішення Господарського суду Одеської області від 26.11.2018 у справі № 916/1773/18, в якій скаржник просить скасувати прийняті у справі судові акти та прийняти нове рішення, яким задовольнити вимоги Заступника прокурора області в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області, стягнути з ТОВ з ІІ "Трансінвестсервіс" на користь Визирської сільської ради Лиманського району Одеської області збитки у вигляді упущеної вигоди в розмірі 3 286 573,70 грн, завдані через несплату коштів з пайової участі у розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту; здійснити розподіл судових витрат.

22. Скаржник стверджує про невідповідність висновків судів попередніх інстанцій обставинам справи та неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права, зокрема, статті 5, 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 3.9 ДБН А2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", Державного класифікатора будівель і споруд ДК 018-2000, затвердженого Наказом Держстату України від 17.08.200 № 507, а також порушення норм процесуального права: статей 13, 80, 86, 99, 104, 107, 236 Господарського процесуального кодексу України.

23. На думку скаржника, твердження суду про те, що завданням (призначенням) Державного класифікатора будівель і спору ДК 018-2000 є лише статистичний облік введених в експлуатацію об`єктів, не кореспондується з приписами матеріального права, оскільки у пунктах 11-13 частини четвертої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", законодавець прямо вказує що до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники у разі будівництва певних видів об`єктів відповідно до вказаного класифікатора. Натомість, згідно з декларацією № 143153582423 від 28.12.2015 - будівництво очисно-сушильного вузла з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній: Одеська область, Лиманський район, територія Визирської сільської ради, 1-й км автодороги на морський торговий порт "Южний", поданої ТОВ з II "Трансінвестсервіс" код об`єкта будівництва визначено 1271.9, що згідно з Державним класифікатором будівель і споруд відносить до групи - 127 "Будівлі нежитлові інші", клас - 1271 "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства", підклас - 1271.9 "Будівлі сільськогосподарського призначення інші". Також, скаржник зазначає, що вказаний склад збудований як окремий об`єкт, відповідно до декларації про готовність до експлуатації, та не відноситься до єдиного майнового комплексу морського терміналу, належні та допустимі докази такого в матеріалах справи відсутні. Окремо скаржник зауважує, що питання видів діяльності відповідача відповідно до кодів КВЕД також судами досліджено не було.

24. Крім того, судами першої та апеляційної інстанції, при наданні оцінки висновку експерта допущено порушення вимог процесуального права, а саме статей 104, 107 Господарського процесуального кодексу України, а також неправильно застосовано приписи статті 21 Закону Україну "Про транспорт".



Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу

25. 27.08.2019 до Верховного Суду від ТОВ з ІІ "Трансінвестсервіс" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить залишити без задоволення касаційну скаргу, а прийняті у справі судові рішення - без змін, посилаючись на правомірність та обґрунтованість висновків судів попередніх інстанцій та безпідставність касаційної скарги.

26. Зокрема, відповідач зазначає, що очисно-сушильний вузол з прив`язкою до існуючих транспортно-технологічних ліній, розміщений на території морського порту, є об`єктом який забезпечує технологічну підготовку вантажів до транспортування та, відповідно до статті 21 Закону України "Про транспорт", є невід`ємною складовою технологічного процесу перевантаження вантажів, є частиною порту, що є складовою транспортної інфраструктури, яка забезпечує перевезення вантажів різними видами транспорту, що також підтверджується висновком експерта. Вказує, що в діях відповідача відсутнє порушення статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".


................
Перейти до повного тексту