1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 листопада 2019 року

Київ

справа №825/2789/14

адміністративне провадження №К/9901/11354/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді Мартинюк Н.М., суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Приватного підприємства "Комфортавтотранс"

на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 серпня 2016 року (головуючий суддя - Кашпур О.В.)

і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2016 року (головуючий суддя - Бужак Н.П., судді - Костюк Л.О., Троян Н.М.)

у справі №825/2789/14

за позовом Приватного підприємства "Комфортавтотранс"

до Чернігівської обласної державної адміністрації, Конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області Чернігівської обласної державної адміністрації

треті особи: фізична особа - підприємець ОСОБА_1, Філія "Чернігівавтотранссервіс" Українського державного підприємства "Укрінтеравтосервіс"

про визнання протиправним і скасування рішення.



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



Приватне підприємство "Комфортавтотранс" (далі - "ПП "Комфортавтотранс") у вересні 2016 року звернулося до суду з позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - "Чернігівська ОДА"), Конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - "Конкурсний комітет"), треті особи: фізична особа - підприємець ОСОБА_1, Філія "Чернігівавтотранссервіс" Українського державного підприємства "Укрінтеравтосервіс", в якому просило визнати протиправним і скасувати рішення Конкурсного комітету №252 від 29 липня 2014 року про:



- недопущення ПП "Комфортавтотранс" до участі у конкурсі на право обслуговування автобусного маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к згідно підпункту 1 пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 "Про затвердження порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування" їх змінами та доповненнями (далі - "Порядок №1081");



- призначення переможцем конкурсу на право обслуговування по маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к ФОП ОСОБА_1 ;



- визнання протиправним і скасування рішення Чернігівської ОДА від 12 серпня 2014 року №458 "Про введення в дію рішення щодо визначення переможцем конкурсу на право обслуговування маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к ФОП ОСОБА_1 ;



- зобов`язання відповідача в рамках оголошеного конкурсу на право обслуговування маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/248788к провести повторний розгляд конкурсних пропозицій, поданих претендентами конкурсу і прийняти за наслідками такого розгляду рішення.



Позов обґрунтовано тим, що у ПП "Комфортавтотранс" середньооблікова кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу (26 червня 2014 року) з окладом за штатним розписом із заробітною платою становить не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку осіб - 30 осіб. Зазначене підтверджено звітами незалежного аудитора №12 від 17 грудня 2013 року, №17 від 17 липня 2014 року. Позивач вважає, що ним подано належні документи, які містять достовірну інформацію, для участі у конкурсі на обслуговування по маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к, а рішення Конкурсного комітету про недопущення підприємства до участі у конкурсі на право обслуговування цього маршруту прийняте з порушенням чинного законодавства України і повинно бути скасоване.



Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій



Справа розглядалася судами неодноразово.



Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 17 вересня 2014 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року, адміністративний позов задоволено повністю.



Приймаючи таке рішення суди попередніх інстанцій дійшли висновку про протиправність оскаржуваних рішень Конкурсного комітету та зазначили, що позивач дотримався вимог передбачених Порядком №1081.



Вищий адміністративний суд України ухвалою від 5 липня 2016 року скасував постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2014 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.



Суд касаційної інстанції, приймаючи таке рішення, виходив з того, що судами попередніх інстанцій порушені норми процесуального права, оскільки не було залучено Конкурсний комітет з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області (внутрішньо обласні маршрути) Чернігівської обласної державної адміністрації, в якості другого відповідача у справі.



Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 17 серпня 2016 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2016 року, в задоволенні позову відмовив.



Приймаючи таке рішення суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішення Конкурсного комітету про недопущення ПП "Комфортавтотранс" до участі у конкурсі на момент прийняття було вірним, оскільки ґрунтувалось на вимогах закону та наданих доказах, які були досліджені в ході розгляду заяви позивача. Також суди попередніх інстанцій виходили з того, що Конкурсний комітет мав всі повноваження для проведення конкурсу і прийняття рішення про недопущення позивача до участі у конкурсі, оскільки останнім було подано неправдиву інформацію.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі позивач просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій і ухвалити нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права.



Зокрема, скаржник зазначає, що судові рішення є необґрунтованими, а суди попередніх інстанцій не в повній мірі встановили всі фактичні обставини справи, що призвело до невірного вирішення спору.



Скаржник в касаційній скарзі посилається на невірні висновки робочого органу щодо наявності у ПП "Комфортавтотранс" середньооблікової кількості працівників та, як наслідок, безпідставного недопущення до участі в конкурсі.



Скаржник також зазначає, що посилання суду апеляційної інстанції на те, що звіти незалежного аудитора №12 від 17 грудня 2013 року, №7 від 17 липня 2014 року не були предметом розгляду Конкурсного комітету не спростовують встановленого ними об`єктивного факту, що при поданні конкурсних пропозицій підприємством надано достовірну інформацію, а підстав для зняття ПП "Комфортавтотранс" з конкурсу не було.



Крім того, скаржник стверджує, що відповідачами не було доведено наявності порушення ним умов Порядку №1081, що стало підставою для недопуску ПП "Комфортавтотранс" до участі в конкурсі. На думку скаржника, Конкурсний комітет сам діяв без дотримання вимог Порядку №1081 стосовно перевізника-претендента ПП "Комфортавтотранс".



Відповідачі не надали відзивів на касаційну скаргу.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами попередніх інстанцій встановлено, що Чернігівською ОДА 29 липня 2014 року проведено конкурс на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області, на право обслуговування маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к.



За результатами проведеного конкурсу прийнято рішення, оформлене протоколом №252 засідання Конкурсного комітету, відповідно до якого переможцем конкурсу зазначено ФОП ОСОБА_1 .



Конкурсним комітетом рекомендовано Чернігівській ОДА укласти договір перевезення пасажирів з ФОП ОСОБА_1 терміном на 5 років за умови надання всіх необхідних документів в місячний термін.



Крім того, відповідно до зазначеного протоколу, прийнято рішення про недопущення до участі в конкурсі ПП "Комфортавтотранс" на право обслуговування маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к згідно підпункту 1 пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 "Про затвердження порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування" із змінами та доповненнями (далі - "Порядок №1081").



У протоколі зазначено, що ПП "Комфортавтотранс" згідно ф.1 ДФ поквартально мало середньооблікову кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу - 26 червня 2014 року з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку осіб: 3-й квартал 2013 року - 23, 4-й квартал 2013 року - 25; 1-й квартал 2014 року - 25; 2-й квартал 2014 року - 31, що дорівнює 104:4 =26, що дає підстави не допустити ПП "Комфортавтотранс" до участі у конкурсі на право обслуговування автобусного маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к згідно підпункту 1 пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081.



Згідно розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 12 серпня 2014 року №458 введено в дію рішення Конкурсного комітету щодо визначення переможцем конкурсу на право обслуговування маршруту "Чернігів-Понорниця", рейси 2487к/2488к ФОП ОСОБА_1



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)



Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Частиною першою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 5 квітня 2001 року N2344-III передбачено, що організація проведення конкурсу і визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.



Процедура підготовки і проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування визначається Порядком №1081.



Відповідно до підпункту 1 пункту 12 Порядку №1081 конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.



Пунктом 23 Порядку №1081, визначено, що до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансбезпеки, Державтоінспекції та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій.



Відповідно до пункту 30 Порядку №1081 документи для участі в конкурсі пронумеровуються, прошиваються, підписуються уповноваженою особою перевізника-претендента та скріплюються печаткою з позначенням кількості сторінок цифрами і словами.



Кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.



Підпункти 9-10 пункту 29 Порядку №1081 передбачають, що для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку, копію штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N1ДФ) за останні повні два квартали.


................
Перейти до повного тексту