ПОСТАНОВА
Іменем України
26 листопада 2019 року
м. Київ
справа №803/2193/15
адміністративне провадження №К/9901/13319/18, К/9901/13320/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Волинської обласної ради, Волинської обласної державної адміністрації на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 14.09.2015р. (суддя - Дмитрук В.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.12.2015р. (судді - Онишкевич Т.В., Дякович В.П., Іщук Л.П.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Третій регіон" до Волинської обласної ради, третя особа - Волинська обласна державна адміністрація про визнання дій протиправними та скасування рішення,
встановив:
У серпні 2015 року ТОВ "Третій регіон" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними дії Волинської обласної ради по прийняттю рішення №34/93 від 28.05.2015р. "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування" та його скасування.
В обгрунтування позовних вимог посилалось на те, що:
- оскаржуване рішення є регуляторним актом, який не повинен ускладнювати процедуру погодження надання надр у користування суб`єктам господарювання і не повинен містити норми, що не передбачені чинними нормативно-правовими актами, що регламентують вирішення питання погодження надання надр у користування. Разом з тим, оскаржуване рішення суттєво ускладнює дану процедуру через фактичне дублювання вимог законодавства, які ставляться для отримання спеціального дозволу, а не погодження;
- інші підстави для відмови у видачі документу дозвільного характеру ніж ті, що передбачені в абзацах 2-4 частини 5 статті 41 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" можуть встановлюватись даним Законом, але аж ніяк не актом (рішенням) Волинської обласної ради;
- стаття 9-1 Кодексу України про надра передбачає, що до повноважень обласних рад належить надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення та погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, однак затверджений оскаржуваним рішенням Порядок передбачає перелік обов`язкових документів для отримання погодження, що суперечить наведеній нормі Кодексу;
- пп.1 п.1 Додатку №2 до Порядку, затвердженого рішенням Волинської обласної ради №34/93 від 28.05.2015р. передбачає обов`язок суб`єкта подання для отримання погодження надання надр у користування надати копію рішення органу місцевого самоврядування про погодження надр у користування, що свідчить про звичайне дублювання норм Постанови Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011р. "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" та створює перепони для суб`єктів подання заяв на погодження неможливістю надання необхідних документів;
- проєкт рішення Волинської обласної ради "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування"" було розглянуто та рекомендовано до розгляду на сесії ради не профільною комісією, якою є постійна комісія Волинської обласної ради з питань екології, раціонального використання природних ресурсів, а постійною комісією Волинської обласної ради з питань використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 14.09.2015р., залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.12.2015р., позов задоволено частково.
Визнано протиправним і скасовано рішення Волинської обласної ради №34/93 від 28.05.2015р. "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування".
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодились відповідач та третя особа, звернулись з касаційними скаргами, в яких, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просили їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Касаційні скарги обгрунтовані тим, що судами попередніх інстанцій не повно з`ясовано обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення, неправильно та неповно досліджено докази, що призвело до невідповідності висновків судів обставинам справи та ухвалення рішень, які на думку скаржників, підлягають скасуванню.
Зокрема посилались на те, що оскаржуваний Порядок не є документом дозвільного характеру, а посилання на Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" лише засвідчувало право органів місцевого самоврядування встановлювати порядок видачі документів, видача яких віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування.
Також посилались на те, що приймаючи оскаржуване рішення обласною радою були виконані всі вимоги чинного законодавства щодо розробки, погодження, внесення змін та своєчасного його оприлюднення, а тому приймаючи зазначене рішення Волинська обласна рада діяла в межах своєї компетенції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 07.11.2014р. головою Волинської обласної державної адміністрації листом №5947/50/2-14 внесено пропозицію про розгляд на черговій сесії Волинської обласної ради проекту рішення "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування", який був долучений до вказаного листа разом з аналізом регуляторного впливу.
Постійною комісією обласної ради з питань використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області на своєму засіданні розглянуто вищевказаний проект рішення та прийнято рішення №68/3 від 16.01.2015р., відповідно до якого проект рішення "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування" відповідає вимогам статей 4 та 8 Закону України "Про засади регуляторної політики у сфері господарської діяльності" і його, відповідно до ст. 34 вказаного Закону належить подати до уповноваженого органу для підготовки у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку пропозицій щодо удосконалення проєкту відповідно до принципів державної регуляторної політики.
Тією ж постійною комісією обласної ради на засіданні 20.03.2015р., із врахуванням листа Державної регуляторної служби України від 25.02.2015р. №1206/0/20-15, рішенням №70/2 рекомендовано депутатам обласної ради розглянути проєкт рішення ради "Про затвердження Порядку погодження Волинською обласною радою надання надр у користування".
28.05.2015р. Волинською обласною радою, на підставі п.п. 1, 3 ст. 91 Кодексу України про надра, ст. 1 Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", ст. 41 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", постанови КМУ від 30.05.2011р. №615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", прийнято рішення №34/93, яким затверджено Порядок погодження Волинською обласною радою надання надр у користування (далі - Порядок).
Позивач вважає, що ухваливши спірне рішення, Волинська обласна рада фактично прийняла підзаконний акт, яким встановила додатковий перелік документів, який повинен зібрати заявник для отримання спеціального дозволу на користування надрами, що не віднесено до її компетенції.
Крім того, на думку позивача, затверджений Порядок суттєво ускладнює здійснення своїх господарських функцій суб`єктами господарювання щодо отримання дозволу на користування надрами, що і зумовило звернення позивача до суду з даним позовом.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що погодження Волинською обласною радою надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин (п. 3 ст. 9-1 Кодексу України про надра) не є видачею документа дозвільного характеру, відповідно у відповідача відсутнє право на затвердження своїм рішенням порядку надання такого погодження як порядку видачі документа дозвільного характеру (абзац 2 статті 41 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності").
Суди дійшли висновку, що Волинська обласна рада вправі реалізувати своє право, передбачене пунктом 3 статті 9-1 Кодексу України про надра, шляхом прийняття на пленарному засіданні сесії рішення про задоволення (відмову в задоволенні) заяв (звернень) суб`єктів господарювання щодо отримання такого погодження, однак чинне законодавство не передбачає наявності у відповідача повноважень на затвердження окремого порядку погодження надання надр у користування.
Крім того суди виходили з того, що відповідно до статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності є напрямом державної політики, який спрямований на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб`єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України.