1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



27 листопада 2019 року

Київ

справа №821/3724/15-а

адміністративне провадження №К/9901/20761/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Уханенка С.А.,

суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області, Головного управління Національної поліції в Херсонській області про визнання протиправними та скасування наказу, заперечень і рішень, поновлення на посаді,

за касаційною скаргою Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 03 березня 2016 року (головуючий суддя Циганій С.І.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2016 року (головуючий суддя Кравець О.О., судді Домусчі С.Д., Коваль М.П.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. У грудні 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням заяв про уточнення позовних вимог, заміну відповідача, залишення частини позовних вимог без розгляду, остаточно просив:

- визнати протиправним і скасувати наказ Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області (далі - УМВС України в Херсонській області) від 06.11.2015 № 417 о/с в частині звільнення його з посади виконуючого обов`язки старшого оперуповноваженого міжрайонного відділу №1 управління протидії злочинності у сфері економіки УМВС;

- поновити його з 06.11.2015 на займаній або рівнозначній посаді;

- визнати протиправними заперечення відділу інспекції по особовому складу управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Херсонській області, які стали підставою для відмови у проходженні служби в лавах Національної поліції України згідно з рішенням засідання комісії УМВС України в Херсонській області з розгляду питань кадрового забезпечення від 03.11.2015 №2/4038;

- визнати протиправним і скасувати рішення засідання комісії УМВС України в Херсонській області з розгляду питань кадрового забезпечення від 03.11.2015 №2/4038 щодо відмови йому в проходженні служби в лавах Національної поліції України;

- визнати протиправним і скасувати рішення управління кадрового забезпечення Головного управління Національної поліції в Херсонській області від 19.11.2015 про відмову в прийнятті його на службу до поліції;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Херсонській області (далі - ГУНП у Херсонській області) повторно розглянути його заяву про прийняття на службу до поліції.

2. Позов мотивував тим, що УМВС України в Херсонській області незаконно звільнило його зі служби в запас через скорочення штатів, не обґрунтувавши відсутності можливості подальшого використання його на службі та незважаючи на виявлене ним бажання працювати в лавах Національної поліції України.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 03 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2016 року, позов задоволено частково: визнано протиправним і скасовано наказ УМВС України в Херсонській області від 06.11.2015 №417 о/с в частині звільнення ОСОБА_1 з посади виконуючого обов`язки старшого оперуповноваженого міжрайонного відділу №1 управління протидії злочинності у сфері економіки УМВС України в Херсонській області; поновлено ОСОБА_1 на посаді виконуючого обов`язки старшого оперуповноваженого міжрайонного відділу №1 управління протидії злочинності у сфері економіки УМВС України в Херсонській області з 06.11.2015. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Поновлюючи ОСОБА_1 на займаній посаді, суд першої інстанції, позицію якого підтримав суд апеляційної інстанції, виходив з того, що звільнення позивача з підстави скорочення штатів відбулося з порушенням норм чинного законодавства України, оскільки УМВС України в Херсонській області не запропонувало йому іншу посаду та не дослідило можливості його використання на службі в поліції.

5. Рішення суду в частині відмови в задоволенні позовних вимог про скасування заперечень відділу інспекції по особовому складу управління кадрового забезпечення ГУНП у Херсонській області, рішення засідання комісії УМВС України в Херсонській області з розгляду питань кадрового забезпечення від 03.11.2015 №2/4038 та рішення управління кадрового забезпечення ГУНП у Херсонській області від 19.11.2015 мотивоване тим, що ці рішення і дії відповідачів не мають для позивача правових наслідків. Крім того, суд дійшов висновку про передчасність позовної вимоги щодо зобов?язання ГУНП у Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про прийняття на службу в поліцію.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

6. У касаційній скарзі УМВС України в Херсонській області, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове - про відмову в задоволенні позову.

7. За доводами відповідача, в результаті ліквідації територіальних органів Міністерства внутрішніх справ відбулося скорочення всіх штатів, у зв?язку з чим подальше використання позивача на службі в УМВС України в Херсонській області стало неможливим. Враховуючи, що позивач був попереджений про майбутнє звільнення з дня опублікування Закону України "Про Національну поліцію" (06.08.2015) та не підтвердив свою згоду проходити подальшу службу в поліції шляхом подання відповідного рапорту, його правомірно звільнено зі служби в органах внутрішніх справ.

8. Позивачем не подано відзиву на касаційну скаргу.

9. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

10. З 01.09.2002 ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ, обіймаючи на момент звільнення посаду виконуючого обов`язки старшого оперуповноваженого міжрайонного відділу №1 управління протидії злочинності у сфері економіки УМВС України в Херсонській області.

11. Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 641 "Про утворення Національної поліції України" вирішено утворити Національну поліцію України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ.

12. УМВС України в Херсонській області ліквідовано як юридичну особу публічного права відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ".

13. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.11.2015 № 1388 "Про організаційно-штатні питання" скорочено всі штати органів, підрозділів, закладів, установ та підприємств МВС України, в тому числі УМВС у Херсонській області.

14. Наказом УМВС у Херсонській області від 06.11.2015 № 417 о/с майора міліції ОСОБА_1, виконуючого обов`язки старшого оперуповноваженого міжрайонного відділу №1 управління протидії злочинності у сфері економіки УМВС, звільнено зі служби у запас Збройний Сил за підпунктом "г" пункту 64 (через скорочення штатів) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 № 114 (далі - Положення).

V. Позиція Верховного Суду

15. На час виникнення спірних правовідносин порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ регулювався Законом України від 20.12.1990 № 565-XII "Про міліцію" та Положенням.

16. За приписами підпункту "г" пункту 64 Положення особи середнього, старшого і вищого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік) через скорочення штатів - при відсутності можливості подальшого використання на службі.

17. Закон України "Про міліцію" втратив чинність згідно із Законом України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію", який з урахуванням положень пункту 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону та дати його опублікування (06.08.2015) набрав чинності з 07 листопада 2015 року, крім пунктів 1, 2, 3, 7 - 13, 15, 17 - 18 розділу XI "Прикінцеві та Перехідні положення" цього Закону, які набрали чинності з 07 серпня 2015 року.

18. Відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.

19. Пунктом 9 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції. Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.


................
Перейти до повного тексту