1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 листопада 2019 року

м. Київ

Справа № 914/2319/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О. О. Мамалуй- головуючий, О. М. Баранець, І. Д. Кондратова

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Кінопалац - Львів"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 20.08.2019

у складі колегії суддів: М. І. Хабіб - головуючий, О. І. Матущак, О. Л. Мирутенко

та на рішення господарського суду Львівської області від 27.03.2019

суддя: О. Д. Запотічняк

за позовом квартирно - експлуатаційного відділу м. Львова

до товариства з обмеженою відповідальністю "Кінопалац - Львів"

про стягнення 251 509, 60 грн. заборгованості



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



Квартирно-експлуатаційний відділ м. Львова (далі - позивач) звернувся до господарського суду Львівської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Кінопалац-Львів" (далі - ТОВ "Кінопалац-Львів", відповідач) про стягнення 251 509,60грн заборгованості.



Позов мотивовано порушенням фінансово-бюджетної дисципліни, а саме, не нарахуванням індексації орендної плати у 2016 - 2017 роках, що призвело до недоотримання доходів на суму 251 509,60грн, що підтверджується аудиторським звітом №234/5 від 26.06.2018 Західного територіального управління внутрішнього аудиту.



2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття



Рішенням господарського суду Львівської області від 27.03.2019 у справі №914/2319/18 (з урахуванням ухвали про виправлення описки від 05.06.2019), залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 20.08.2019, позов задоволено. Присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача 251 509, 60 грн заборгованості та 3 772, 65 грн судового збору.



Судові рішення мотивовано нормами ст.ст. 11, 525, 526, 530, 628, 654, 759,762 Цивільного кодексу України, ст. ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України, ст.ст. 2, 10, 18, 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", рішеннями Конституційного Суду України від 09.07.2007 №6-рп/2007, від 22.05.2008 №10-рп/2008.



Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що умовами договору оренди встановлений обов`язок орендаря (відповідача) сплачувати орендну плату з урахуванням індексації і такий обов`язок не залежить від виставлення чи не виставлення йому рахунку орендодавцем ( позивачем).



Суд вказав, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" було зупинено на 2016 рік дію норми ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" в частині індексації орендної плати, тому при укладенні у 2016 році договорів оренди сторони мали право не вказувати як істотну умову договору вимогу індексації орендної плати.



Разом з тим, норми вказаного Закону не містять заборони проведення індексації.



Суд зазначив, що у рішеннях Конституційного Суду України від 09.07.2007 №6-рп/2007, від 22.05.2008 №10-рп/2008 викладено висновок про те, що законом про Державний бюджет України не можуть вноситися зміни, зупинятися дія чинних законів України, а також встановлюватися інше (додаткове) правове регулювання відносин, що є предметом інших законів України, оскільки з об`єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони.



Судами відхилено посилання відповідача на лист позивача №350 від 22.01.2016, в якому останній повідомив всіх орендарів про незастосування у 2016 році індексації орендної плати за договорами оренди, вказавши, що такий лист не можна вважати пропозицією внести зміни до укладеного договору, оскільки цей лист адресований всім орендарям, а не конкретно відповідачеві, в листі відсутні посилання на конкретний договір та на зміни, які могли б бути внесені.



Також суд наголосив на тому, що сторони не укладали додаткової угоди щодо виключення положень про нарахування орендної плати з урахуванням щомісячного індексу інфляції.



Крім того, суди попередніх інстанцій посилаються на правову позицію, викладену в постанові Верховного Суду від 11.09.2018 у справі № 911/747/17.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів



Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити позивачеві в задоволенні позовних вимог.



Скарга мотивована тим, що судами безпідставно не взято до уваги волевиявлення обох сторін договору оренди майна щодо зміни його умов, спрямованої на зупинення індексації орендної плати.



Відповідач, посилаючись на норми ст. 207 Цивільного кодексу України, наголошує на тому, що сторонами вчинено правочин щодо змін до договору оренди з приводу зупинення індексації орендної плати.



Відповідач посилається на лист заступника Міністра оборони від 09.03.2016 №4588/з, яким скеровано для використання в роботі та для доведення до зацікавлених підрозділів лист Фонду державного майна України від 26.02.2016 №303/1/6/331, в якому роз`яснено, що в 2016 році індексація орендної плати не застосовується.



Також відповідач вказує на те, що балансоутримувач змінив порядок розрахунку орендної плати (в частині не нарахування індексації) і повідомив про орендаря, як наслідок, останні здійснював свою господарську діяльність виходячи з умов, що індексація орендної плати в 2016 році не здійснюється.



4. Позиції інших учасників справи



Відзивів чи заперечень від позивача не надходило.



5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій



04 жовтня 2001 року Будинок офіцерів Західного оперативного командування (орендодавець) та ТОВ "Кінопалац-Львів" (орендар) уклали договір №1 оренди нежитлового приміщення, розташованого на території військового містечка №55 в Львівському гарнізоні за адресою: м. Львів, вул. Театральна, 22, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нежитлове вбудоване приміщення Будинку офіцерів (приміщення 1-го поверху площею 363,3 м.кв., приміщення 2 - 3 поверхів площею 918 м.кв.), що розташоване за адресою: м. Львів, вул. Театральна, 22.



Пунктами 3.1, 3.2 договору встановлено, що орендна плата за орендоване майно визначається на підставі експертної оцінки нерухомого майна та Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України в редакції від 19.01.2000 №75, і за рік становить 68 868,95грн без ПДВ, за місяць - 5 739,07грн без ПДВ.



Орендна плата перераховується щомісячно не пізніше 10 числа наступного за звітним з урахуванням щомісячного індексу інфляції (п.3.3 договору).



Відповідно до п.3.4 договору розмір орендної плати може бути переглянуто на вимогу однієї зі сторін, але лише за згодою другої сторони, у разі зміни методики її розрахунку, змін централізованих цін та тарифів на комунальні платежі та в інших випадках, передбачених чиним законодавством України.



Строк дії договору - десять років з моменту його підписання (п.10.3).



Згідно з п.11.10 всі зміни та доповнення до цього договору, додатки та угоди до нього повинні бути складені у письмовій формі та підписані обома сторонами.



У подальшому сторонами вносилися зміни до умов договору шляхом укладення додатків до договору, змін та доповнень до договору, додаткових договорів.



28 грудня 2007 року Будинок офіцерів Західного оперативного командування (орендодавець), Квартирно-експлуатаційний відділ м. Львова (новий орендодавець) та ТОВ "Кінопалац-Львів" (орендар) уклали договір №8/1/КЕВ про заміну орендодавця в договорі №1, яким замінили орендодавця - Будинок офіцерів Західного оперативного командування на Квартирно-експлуатаційний відділ м. Львова.



Рішенням господарського суду Львівської області від 21.11.2012 у справі №5015/3725/12 внесено зміни до пунктів 1.3, 3.1 договору №1 від 04.10.2001, зокрема, визначено, що площа орендованих приміщень становить 879,3 м.кв., вартість яких відповідно до експертної оцінки станом на серпень 2011року становить 4 915 955,51 грн без ПДВ, а орендна плата за базовий місяць розрахунку (жовтень 2012 року) встановлена на рівні 61 263,19 грн без ПДВ.



На підставі вказаного рішення суду сторони уклали додатковий договір №8-3/2012/КЕВ від 06.12.2012 до договору оренди та встановили що орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно - нежитлові приміщення площею 879,3 м.кв. в будівлі №1 військового містечка №55, що знаходиться на балансі Квартирно-експлуатаційний відділ м. Львова, розташоване за адресою: м. Львів, вул. Театральна, 22, вартість якого відповідно до експертної оцінки станом на серпень 2011 року становить 4 915 955,51 грн без ПДВ. Орендна плата встановлюється за базовий місяць (жовтень 2012 року) на рівні 61 263,19грн без ПДВ.



Квартирно-експлуатаційний відділ м. Львова листом №350 від 22.01.2016, який адресований орендарям, повідомив, що п. 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" зупинено на 2016 рік дію норми статті 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" в частині індексації орендної плати, тому протягом 2016 року індексація не буде застосовуватися. За умови внесення змін до чинного законодавства оренда плата в подальшому буде нараховуватися згідно з умовами договору оренди.



Західним територіальним управлінням внутрішнього аудиту проведено додатковий фінансовий аудит та аудит відповідності Квартирно-експлуатаційного відділу м. Львова за період з 01.04.2016 по 31.12.2017, за результатами якого складено Аудиторський звіт від 26.06.2018 №234/5, в якому вказано, що в ході проведення аудиту встановлено порушення вимог ст.10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна"", ст. 284 Господарського кодексу України, ст. 526 Цивільного кодексу України, Методики розрахунку орендної плати, а саме внаслідок не нарахування індексації орендної плати у 2016 - 2017 роках, що визначено умовами договорів оренди, сума недонарахованої орендної плати (недоотриманих доходів) склала 1 292 753,96 грн.



Судами встановлено, що упродовж 2016 року позивач виставляв відповідачеві рахунки на оплату орендної плати без урахування щомісячного індексу інфляції, а починаючи з 2017 року включав до рахунків індексацію орендної плати, проте така індексація нараховувалася на розмір орендної плати станом на початок 2016 року, тобто без урахування індексу інфляції за 2016 рік.



Згідно з реєстром сум до оплати за оренду нерухомого майна упродовж 2016-2017 років, складеним старшим інспектором відділу аудиту державних закупівель та моніторингу ризикових операцій Західного територіального управління внутрішнього аудиту підполковником Козубенком В.В., різниця між сумою орендної плати згідно з рахунками (2 750 869,68 грн) та належною до сплати орендарем ТОВ "Кінопалац-Львів" орендною платою з урахуванням індексації (3 002 379,28 грн) становить 251 509,60 грн.



6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови



Частиною 2 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.



Статтею 202 ЦК України встановлено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.


................
Перейти до повного тексту