ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 926/1493/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК Машинері"
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 06.08.2019 (у складі колегії суддів: Хабіб М.І. (головуючий), Матущак О.І., Мирутенко О.Л.)
у справі № 926/1493/18
за позовом Керівника Чернівецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради, Чернівецької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК Машинері"
про стягнення 870 000,00 грн;
за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК Машинері"
до Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради
про стягнення збитків у сумі 601 503,00 грн,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2018 року Керівник Чернівецької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради (далі - Департамент ЖКГ) та Чернівецької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛК Машинері" (далі - ТОВ "ЛК Машинері") про стягнення 870 000,00 грн авансового платежу.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами відкритих торгів між Департаментом ЖКГ і ТОВ "ЛК Машинері" укладено договір від 02.05.2018 № 141, за умовами якого відповідач зобов`язався виконати роботи з капітального ремонту вул. Ю. Гагаріна в м. Чернівцях. На виконання умов договору Департаментом ЖКГ було перераховано відповідачу як підряднику авансовий платіж у сумі 870 000,00 грн. Проте у строк, передбачений графіком виконання робіт (додаток № 2 до договору), ТОВ "ЛК Машинері" не приступило до виконання відповідних робіт, що згідно з пунктом 6.2.6 договору та частини 2 статті 849 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) стало підставою для розірвання замовником договору в односторонньому порядку. Лист-вимогу від 16.07.2018 № 03/01-12/2788 про повернення авансового платежу в сумі 870 000,00 грн відповідачем залишено без відповіді та виконання.
У зв`язку з невжиттям Департаментом ЖКГ та Чернівецькою міською радою жодних заходів щодо повернення до місцевого бюджету 870 000,00 грн авансового платежу, що призводить до затримки проведення ремонту доріг у м. Чернівцях та перешкоджає їх використанню за безпосереднім цільовим призначенням, прокурор звернувся до суду з відповідним позовом з метою захисту інтересів держави.
У жовтні 2018 року ТОВ "ЛК Машинері" звернулося до суду з зустрічним позовом до Департаменту ЖКГ, у якому просило визнати недійсною односторонню відмову відповідача від договору від 02.05.2018 № 141 та зобов`язати Департамент ЖКГ виконати умови зазначеного договору, а саме: передати позивачу будівельний майданчик (фронт робіт) для виконання робіт з капітального ремонту вул. Ю. Гагаріна в м. Чернівцях та надати дозвільну документацію на тимчасове перекриття руху транспортних засобів на ділянці дороги по вул. Ю. Гагаріна від мосту через р. Прут до Залізничного вокзалу.
Позовні вимоги обґрунтовано обставинами відсутності вини товариства у несвоєчасному початку виконання робіт, оскільки Департамент ЖКГ не передав будівельний майданчик (фронт робіт) з відповідною дозвільною документацією, які були необхідними для початку виконання робіт, та в подальшому неправомірно прийняв рішення про відмову від договору в односторонньому порядку.
14.11.2018 ТОВ "ЛК Машинері" подало заяву про зміну предмета зустрічного позову, в якій просило стягнути з Департаменту ЖКГ збитки в сумі 601 503,00 грн, а також у випадку повного або часткового задоволення первісного позову просило провести зустрічне зарахування сум, які стягнуто, стягнувши різницю між ними на користь сторони, якій присуджено більшу грошову суму.
Зазначені вимоги ТОВ "ЛК Машинері" обґрунтувало тим, що у Департаменту ЖКГ були відсутні підстави для односторонньої відмови від договору в порядку частини 2 статті 849 ЦК. Водночас ТОВ "ЛК Машинері", пославшись на положення частини 4 статті 849, частини 5 статті 653, статті 22 ЦК та статті 224 Господарського кодексу України (далі - ГК), вважає, що Департамент ЖКГ має відшкодувати йому збитки, завдані розірванням договору.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 04.04.2019 позов Керівника Чернівецької місцевої прокуратури залишено без розгляду з підстав, передбачених частиною 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), у зв`язку з відсутністю у цьому випадку законних підстав для представництва прокурором інтересів держави. Зустрічний позов ТОВ "ЛК Машинері" задоволено частково. Стягнуто з Департаменту ЖКГ на користь ТОВ "ЛК Машинері" збитки в сумі 74 500,00 грн та витрати зі сплати судового збору в сумі 1 117,50 грн.
Судове рішення щодо часткового задоволення зустрічних позовних вимог мотивовано тим, що у Департаменту ЖКГ не було законних підстав для розірвання договору в односторонньому порядку відповідно до частини 2 статті 849 ЦК з посиланням на порушення товариством його умов у частині своєчасного початку виконання робіт, оскільки умовами договору від 02.05.2018 № 141 не було передбачено конкретних строків початку виконання робіт; також на виконання вимог статті 875 ЦК будівельний майданчик (фронт робіт) для забезпечення виконання будівельних робіт у встановлений строк замовник підряднику не передав, що свідчить про прострочення Департаментом ЖКГ виконання власних зобов`язань за договором. За встановлених обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що зазначений договір розірвано внаслідок односторонньої відмови Департаменту ЖКГ саме на підставі частини 4 статті 849 ЦК, яка передбачає відшкодування замовником збитків, завданих підряднику розірванням договору. Водночас суд дійшов висновку, що ТОВ "ЛК Машинері" доведено заподіяння збитків тільки в частині повернення сплаченого ним забезпечення виконання договору в сумі 74 500,00 грн, в іншій частині заявленої до стягнення суми збитків суд відмовив у зв`язку з недоведеністю вимог.
Департамент ЖКГ і ТОВ "ЛК Машинері" оскаржили рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку в частині вирішення зустрічного позову.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 06.08.2019 рішення Господарського суду Чернівецької області від 04.04.2019 у частині зустрічного позову скасовано. Ухвалено нове рішення, яким у задоволенні зустрічного позову ТОВ "ЛК Машинері" відмовлено. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Апеляційний суд виходив із того, що встановлені у справі фактичні обставини дають підстави для висновку про правомірну відмову Департаменту ЖКГ в односторонньому порядку від договору відповідно до частини 2 статті 849 ЦК та пункту 6.2.6 договору, оскільки саме товариство як підрядник не розпочало виконання робіт у встановлені строки - початок червня 2018 року та не виконало взятих за договором зобов`язань. За висновками суду апеляційної інстанції правомірна відмова позивача від договору свідчить про відсутність всіх складових цивільного правопорушення (протиправної поведінки, вини, збитків та причинно-наслідкового зв`язку між ними) та виключає можливість стягнення збитків
Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції, у серпні 2019 року ТОВ "ЛК Машинері" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 06.08.2019 у частині відмови в задоволенні зустрічного позову та направити справу в цій частині на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Касаційну скаргу ТОВ "ЛК Машинері" обґрунтовує, зокрема, тим, що при вирішенні спору судом апеляційної інстанції не в повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Висновок суду апеляційної інстанції про можливість початку будівельних робіт без необхідності перекриття руху на ділянці проведення таких робіт за договором є помилковим, оскільки такі висновки не підтверджуються будь-якими доказами; апеляційний суд помилково і всупереч положенням Закону України "Про автомобільні дороги" переклав на товариство як підрядника за договором обов`язок оформлення дозволу на повне або часткове перекриття руху по вул. Гагаріна у м. Чернівцях на ділянці дороги, яка підлягала ремонту; апеляційним судом зроблено суперечливий висновок про погодження сторонами строку початку виконання робіт, хоча чіткої дати такого строку між сторонами погоджено не було, оскільки цей строк залежав від оформлення дозволу на повне або часткове перекриття руху та передачі будівельного майданчику (фронту робіт); судом не враховано, що єдиною причиною того, що будівельні роботи не було розпочато станом на 01.06.2018 є зволікання Департаменту ЖКГ як замовника будівельних робіт у оформленні відповідного дозволу на повне або часткове перекриття руху транспорту.
Департамент ЖКГ у відзиві на касаційну скаргу зазначає про правильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просить залишити оскаржене судове рішення без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що за результатами відкритих торгів із закупівлі робіт з капітального ремонту вул. Ю. Гагаріна (від мосту через р. Прут до залізничного вокзалу) (бруківка) у м. Чернівцях переможцем тендерних торгів згідно з протоколом розгляду тендерних пропозицій від 17.04.2018 визначено ТОВ "ЛК Машинері".
02.05.2018 між Департаментом ЖКГ (замовник) і ТОВ "ЛК Машинері" укладено договір № 141, за умовами якого підрядник зобов`язався виконати у встановлені строки, відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору роботи з капітального ремонту вул. Ю. Гагаріна (від мосту через р. Прут до залізничного вокзалу) (бруківка) у м. Чернівцях, а замовник - прийняти і оплатити такі роботи (пункт 1.1).
Підрядник гарантував, що має досвід, технічні можливості для виконання всього обсягу робіт та має всі необхідні та чинні документи (ліцензії тощо), які підтверджують право і можливість підрядника виконати весь обсяг робіт (пункт 1.3).
Згідно з пунктом 3.1 договірна ціна робіт є невід`ємною частиною договору (додаток № 1), визначається на підставі кошторису та є твердою в межах кошторисної вартості та становить 14 900 000,00 грн з урахуванням ПДВ за рахунок коштів міського бюджету.
До початку виконання робіт замовник має право перерахувати підряднику авансовий платіж в розмірі до 30 % від річного ліміту асигнувань, у зв`язку з чим підрядник зобов`язується протягом трьох місяців з дня проплати придбати відповідні матеріали та надати акти виконаних робіт. Невикористані після зазначеного терміну суми авансу повертаються замовнику (пункт 4.1).
Відповідно до пункту 4.2 договору оплата виконаних робіт проводиться на підставі актів виконаних робіт форми КБ-2в та довідок КБ-3, які готує підрядник та передає замовнику щомісячно не пізніше 25 числа.
За умовами пунктів 5.1, 5.3 договору термін виконання робіт встановлено до 15.10.2019; строки виконання робіт встановлено графіком (додаток № 2), який є невід`ємною частиною договору.
За змістом пункту 10.1 договору він набирає чинності з дати його укладання та діє до 25.12.2019, а в частині зобов`язань - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором.
Відповідно до графіку виконання робіт( додаток № 2 до договору) строк виконання робіт - з червня 2018 року по жовтень 2019 року, при цьому у грудні 2018 року та у січні 2019 року роботи не виконуються.
Згідно з платіжним дорученням від 27.04.2018 № 388 ТОВ "ЛК Машинері" у забезпечення виконання договору сплатило Департаменту ЖКГ 74 500,00 грн.
21.05.2018 директор підрядника отримав від замовника технічну документацію на капітальний ремонт вул. Ю. Гагаріна (проектно-кошторисну документацію, схему об`їзду та схему розташування місць для маломобільного населення), що підтвердження відповідною розпискою.
Відповідно до пункту 4.1 договору Департамент ЖКГ згідно з платіжним дорученням від 22.05.2018 №465 перерахував підряднику авансовий платіж в сумі 870 000,00 грн на придбання матеріалів.
Згідно з актом обстеження від 01.06.2018, складеного комісією замовника з метою контролю виконання графіку початку робіт за договором, встановлено, що станом на 15 год 30 хв 01.06.2018 відсутні будь-які ознаки підготовки до виконання або виконання робіт на об`єкті "Капітальний ремонт вул. Ю. Гагаріна (від мосту через р. Прут до залізничного вокзалу)".
05.06.2018 ТОВ "ЛК Машинері" направило Департаменту ЖКГ лист № 05-1/106, у якому просило надати дозвіл на часткове перекриття руху по вул. Ю. Гагаріна на ділянці від вул. Севастопольської до вул. Бережанської для виконання робіт з капітального ремонту вул. Ю. Гагаріна згідно з договором.
Також апеляційним судом установлено, що відповідно до протоколу наради щодо початку виконання робіт з капітального ремонту на об`єктах м. Чернівців від 06.06.2018, проведеної Департаментом ЖКГ, предметом обговорення якої було, питання, зокрема, стосовно того, що по вул. Ю. Гагаріна на ділянці від вул. Севастопольської до вул. Бережанської будівельні роботи 01.06.2018 не розпочато. Начальник управління комунального господарства Департаменту ЖКГ Пилип`як О.С. вказав про надходження листа підрядника з проханням надати розпорядження міського голови для перекриття вулиць, проте не вказано терміну перекриття, у зв`язку з чим запропоновано керівнику відповідача визначити терміни необхідного перекриття вулиць та вписати їх у лист. Директор ТОВ "ЛК Машинері", який був присутній на цій нараді, пояснив неможливість початку виконання робіт з 01.06.2018 тим, що на вул. Ю. Гагаріна необхідна велика кількість знаків та реверсний світлофор, який відсутній у м. Чернівці, тому для замовлення та виготовлення технічних засобів потрібен час.
Директор ТОВ "ЛК Машинері" визначив термін перекриття руху по вул. Ю. Гагаріна з 02.07.2018 по 02.09.2018, про що ним зроблено відповідну відмітку у поданому до Департаменту листі від 05.06.2019.
За результатами наради погоджено початок виконання робіт на вул. Ю. Гагаріна з 14-15.06.2018.
Згідно з актом обстеження від 20.06.2018 комісія замовника встановила, що будівельні роботи на об`єкті "Капітальний ремонт вул. Ю. Гагаріна (від мосту через р. Прут до залізничного вокзалу) (бруківка)" не розпочалися, дорожні знаки згідно з схемою об`їзду не встановлено, роботи з їх установки не проводилися.
23.06.2018 Департамент ЖКГ надіслав ТОВ "ЛК Машинері" повідомлення від 22.06.2018 за № 03/01-12/2424 про одностороннє розірвання договору від 02.05.2018 № 141. Посилаючись на пункт 6.2.6 договору та положення частини 2 статті 849 ЦК, замовник зауважив, що в порушення умов договору станом на 20.06.2018 не розпочато виконання робіт за договором; тому у разі, якщо підрядник не розпочне їх виконання у строк до 01.07.2018, повідомивши про це замовника, Департамент відмовляється від договору в односторонньому порядку і такий буде вважатися розірваним через 10 днів з дня отримання підрядником цього повідомлення.
Зазначене повідомлення отримано ТОВ "ЛК Машинері" 04.07.2018, що підтверджено відомостями з офіційного сайту ДП "Укрпошта".
Відповідно до акта обстеження від 16.07.2018 комісією замовника встановлено, що будівельні роботи на об`єкті "Капітальний ремонт вул. Ю. Гагаріна (від мосту через р. Прут до залізничного вокзалу) (бруківка)" не розпочато, дорожні знаки згідно з схемою об`їзду не встановлено, роботи з їх установки не проводилися.