1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 914/411/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульського Г.М. - головуючого, Кушніра І.В., Краснова Є.В.

секретар судового засідання Лихошерст І.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради

та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Личаків-5"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 21.08.2019 (головуючий суддя: Скрипчук О.С., судді: Кравчук Н.М., Мирутенко О.Л.) та на рішення Господарського суду Львівської області від 29.05.2019 (суддя Мазовіта А.Б.)

за позовом ОСОБА_1

до Львівської міської ради

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1. Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради

2. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Личаків-5"

про визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради

за участю:

позивача: Якимів А.В. (адвокат)

третьої особи-2: Козак Б.В. (адвокат)

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Господарського суду Львівської області із позовом до Львівської міської ради (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради №4556 від 24.01.2019.

1.2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем протиправно було винесено ухвалу від 24.01.2019 №4556 про внесення змін до переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу, які полягали у виключенні із переліку п.19 - приміщення за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5, загальною площею 24,9 кв.м, оскільки раніше вказаний об`єкт був включений до названого переліку і мав бути приватизований позивачем способом викупу, а з прийняттям оскарженої ухвали позивач незаконно був позбавлений такого права.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду Львівської області від 29.05.2019, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 21.08.2019, позов задоволено.

2.2 Судові рішення мотивовані тим, що згідно п.5 Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009 органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнюючи доводи інших учасників справи

3.1. У касаційних скаргах Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Личаків-5" (далі - ОСББ) та Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі - Управління) просять скасувати вказані судові рішення і прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити з підстав неправильного застосування судами норм матеріального і порушення норм процесуального права.

3.2 Свої вимоги ОСББ та Управління обґрунтовують тим, що судами невірно застосовано норми матеріального права, до спірних правовідносин мав застосовуватись Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна", який у ч.6 ст.12 передбачає, що органи приватизації припиняють приватизацію об`єкта приватизації у випадку ухвалення місцевою радою рішення про скасування попереднього рішення про приватизацію відповідного об`єкта комунальної власності, тому Львівська міська рада мала достатній обсяг повноважень для зміни та скасування попередньо прийнятого рішення про приватизацію. Заборони для органів місцевого самоврядування приймати зміни до своїх попередньо прийнятих рішень, в разі якщо така можливість передбачена законом, рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 у справі №1-9/2009 не містить. У висновку за конституційним поданням у вказаній вище справі Управління правової експертизи секретаріату Конституційного Суду України, що розміщений на сайті, зазначено, що уявляється нелогічним вбачати перепони для скасування індивідуального правового акта тоді, коли для цього з`явились об`єктивні підстави і повинні бути враховані інтереси також територіальної громади та права і інтереси юридичних і фізичних осіб. Пункт, яким спірний об`єкт був включений до переліку об`єктів, що підлягає приватизації, не був реалізований, рішення про приватизацію в даному випадку не вичерпало свою дію, адже не було здійснено оцінки майна. Спірна ухвала, що винесена відповідачем, містить посилання на нормативні акти та обставини, якими була викликана необхідність прийняття спірної ухвали. Такою обставиною, зокрема, було звернення ОСББ про недопущення приватизації спірного приміщення, яке необхідне йому для організаційних та господарських потреб.

3.3. Позивач подав відзив на касаційні скарги, де просив їх залишити без задоволення, а прийняті рішення без змін. Свої вимоги обґрунтовував тим, що ч.6 ст.12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" не врегульоває спірних правовідносин і не надає місцевим радам повноважень на скасування попередньо прийнятих рішень про приватизацію. Вирішального правового значення, який закон (новий чи старий) належить застосовувати у спірних правовідносинах, немає, оскільки ані один, ані інший не надають місцевим радам права на скасування попередніх рішень. Відповідач у справі припустився порушення принципу "належного врядування", викладеного в рішеннях Європейського суду з прав людини, відповідно до якого державні органи повинні діяти в належний і найбільш послідовний спосіб, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. ОСББ не є ані користувачем, ані балансоутримувачем, ані власником спірного приміщення, тому не має охоронюваного законом інтересу по даній справі.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами

4.1. 25.03.2016 між ОСОБА_1 (орендар) та Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради (орендодавець) було укладено договір оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) №Л-10025-16.

За цим договором орендодавець на підставі наказу управління комунальної власності від 18.03.2016 №11-А передає, а орендар (позивач) приймає у строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі ЛКП "Старий Львів". Об`єктом оренди є приміщення (підвал), що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5 загальною площею 24,9 кв.м, з індексами 48-1, 48-2, 48-3, відповідно до даних технічного паспорта ОКП ЛОР "БТІ та ЕО" від 24.12.2014, інвентарний № 790.

Відповідно до п.4.1. даного договору термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 25.03.2016 до 24.03.2019.

4.2. 23.11.2016 сторонами укладено угоду №Л-100025-16 (д-16) про внесення змін до договору оренди №Л-10025-16 від 25.03.2016, якою розділ 1 договору викладено у новій редакції, відповідно до якої об`єктом оренди є приміщення, що знаходиться на балансі ЛКП "Агенція ресурсів Львівської міської ради", яке розташоване за адресою: вул. Личаківська, 5, загальною площею 25,5 кв.м, з індексами 48-1, 48-2, 48-3, відповідно до даних технічного паспорта ОКП ЛОР "БТІ та ЕО" від 24.12.2014, інвентарний № 790.

4.3. 22.02.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою про включення об`єкта оренди до переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу.

4.4. 20.07.2017 Львівською міською радою прийнято ухвалу №2284 "Про внесення змін до ухвали Львівської міської ради від 12.07.2017 року №1661 "Про затвердження програми приватизації майна комунальної власності м. Львова на 2012-2014". Вказаною ухвалою до переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу включено об`єкт нерухомого майна приміщення напівпідвалу, яке розташоване за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5, загальною площею 25,5 кв.м (пункт 19).

4.5. 11.08.2017 листом за вих. №2302-4150 Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради повідомило позивача, що питання приватизації майна вирішено позитивно, запропоновано на виконання зазначеної ухвали Львівської міської ради укласти договір купівлі-продажу об`єкта нерухомості та завершити процедуру приватизації орієнтовно до 31.10.2017.

4.6. 27.09.2017 ТОВ "Термін ЛТД" (субєктом оціночної діяльності) на замовлення Управління комунальної власності було складено звіт для визначення ринкової вартості приміщення для приватизації способом викупу нежитлових приміщень півпідвалу (позначені в технічній документації під індексами 48-1,48-2 та 48-3) загальною площею 25,5 кв.м за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5.

4.7. 05.10.2017 Львівська міська рада, розглянувши звернення ОСББ "Личаків-5", враховуючи витяг з протоколу №65 засідання постійної комісії з питань комунальної власності від 12.09.2017, керуючись Законами України "Про місцеве самоврядування в України", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", прийняла ухвалу №2461 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2284", якою внесено зміни у додаток до ухвали Львівської міської ради від 20.07.2017 № 2284 шляхом вилучення пункту 19.

4.8. 19.10.2017 листом за вих. №2302-вих-6019 Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради повідомила ТОВ "Термін ЛТД" про те, що ухвалою сесії Львівської міської ради від 05.10.2017 № 2461 прийнято рішення про вилучення з переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу вул. Личаківська, 5, (напівпідвал 25,50 кв.м), повернуто без розгляду звіт про оцінку майна нежитлових приміщень на вул. Личаківська, 5, та договір від 22.09.2017 №631-П "Про проведення незалежної оцінки об`єкта приватизації шляхом викупу", укладений між Управлінням комунальної власності, ТОВ "Термін ЛТД" та ОСОБА_1, який управління просило вважати анульованим.

4.9. 08.11.2017 Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради листом за вих. №2302-вих-6456 повернула позивачу документи на приватизацію, оскільки ухвалою Львівської міської ради від 05.10.2017 №2461 прийнято рішення про вилучення з переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу (п. 19 додатку до ухвали № 2284 від 20.07.2017) за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5 (напівпідвал 25,50 кв.м).

4.10. 13.12.2017 Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради листом за вих. № 2302-7060 відмовлено позивачу в укладенні договору купівлі-продажу нежитлового приміщення напівпідвалу, з підстав вилучення такого з переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу.

4.11. Не погоджуючись із ухвалою Львівської міської ради від 05.10.2017 №2461 позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до Львівської міської ради, Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради про визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради від 05.10.2017 №2461 та зобов`язання укласти договір купівлі-продажу.

4.12. Рішенням Господарського суду Львівської області від 14.05.2018 у справі №914/111/18 позовні вимоги задоволено повністю, визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради від 05.10.2017 № 2461 про вилучення з переліку об`єктів, що підлягають приватизації способом викупу (п.19 додатку до ухвали №2284 від 20.07.2017) об`єкта за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5 (напівпідвал 25,50 кв. м) та зобов`язано Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради укласти договір купівлі-продажу нежитлових напівпідвальних приміщень на визначених умовах.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 13.09.2018 рішення Господарського суду Львівської області від 14.05.2018 у справі №914/111/18 скасовано в частині зобов`язання Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради укласти договір купівлі-продажу нежитлових напівпідвальних приміщень на визначених умовах і в цій частині прийнято нове рішення, яким в задоволенні позовної вимоги про зобов`язання укласти договір купівлі-продажу нежитлових напівпідвальних приміщень відмовлено. В решті судове рішення залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії судді Касаційного господарського суду від 31.10.2018 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.09.2018 у справі №914/111/18 в частині позовної вимоги про зобов`язання укласти договір купівлі-продажу залишено без змін. В іншій частині постанова апеляційного суду в касаційному порядку не переглядалась.

4.13. Пізніше, 24.01.2019 Львівська міська рада, посилаючись на Закони України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про приватизацію державного та комунального майна", "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку", Програму сприяння створенню та забезпечення функціонування об`єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Львові, затверджену ухвалою міської ради від 18.06.2009 № 2693, та рішення виконавчого комітету від 13.06.2016 №448 "Про сприяння у створенні об`єднань співвласників багатоквартирних будинків у м. Львові", розглянувши звернення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Личаків-5" від 13.06.2018 №18 (зареєстроване у Львівській міській раді 08.08.2018 за №3-1-76001-001) та враховуючи витяг з протоколу №65 засідання постійної комісії з питань комунальної власності від 12.09.2017, прийняла ухвалу №4556 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 20.07.2017 №2284", якою внесла зміни у додаток до ухвали Львівської міської ради від 20.07.2017 № 2284 про повторне вилучення пункту 19.

4.14. Позивач знову звернувся до суду із позовом про визнання протиправною та скасування вже іншої ухвали Львівської міської ради №4556 від 24.01.2019.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. 20.07.2017 Львівською міською радою прийнято ухвалу, якою вирішено здійснити приватизацію шляхом викупу об`єкту нерухомого майна за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 5.

Статтею 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", що діяв на момент прийняття вказаної вище ухвали, було передбачено визначення переліку об`єктів, що підлягали приватизації відповідно до цього Закону. Так у вказаній статі було передбачено, що Фонд державного майна України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві Ради затверджують за поданням органів приватизації переліки об`єктів, які перебувають відповідно у державній власності, власності Автономної Республіки Крим та комунальній власності і підлягають: продажу на аукціоні (в тому числі за методом зниження ціни, без оголошення ціни); продажу за конкурсом; викупу.

11.08.2017 Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради повідомило позивача про позитивне вирішення його питання і запропоновало на виконання зазначеної ухвали Львівської міської ради укласти договір купівлі-продажу об`єкта нерухомості та завершити процедуру приватизації орієнтовно до 31.10.2017.

В статті 8 вказаного Закону було визначено порядок підготовки об`єкта малої приватизації до продажу. Початковим етапом такої підготовки було передбачено встановлення ціни продажу об`єкта, що підлягає приватизації шляхом викупу. Для забезпечення виконання зазначених функцій органи приватизації могли залучати відповідні організації та спеціалістів у порядку і на умовах, що встановлюються Фондом державного майна України.

На виконання договору від 22.09.2017 №631-П для визначення ринкової вартості приміщення для приватизації способом викупу нежитлових приміщень півпідвалу 27.09.2017 суб`єктом оціночної діяльності - ТОВ "Термін ЛТД" на замовлення Управління комунальної власності було складено звіт.

Вже 05.10.2017 Львівська міська рада, розглянувши звернення ОСББ "Личаків-5", вперше виключила об`єкт нерухомості за адресою м. Львів, вул. Личаківська, 5 з переліку об`єктів майна, що підлягало приватизації шляхом викупу.

Судовими рішеннями таке вилучення було визнано протиправним та скасовано.

07.03.2018 набрав чинності Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна", в пункті 2 розділу V Прикінцевих та перехідних положень якого установлено, що приватизація (продаж) об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону, крім об`єктів, за якими: дата проведення аукціону, конкурсу, викупу, продажу пакетів акцій (часток, паїв) господарських товариств, зазначена в опублікованому інформаційному повідомленні про продаж державного або комунального майна, припадає на день після набрання чинності цим Законом; після завершення процедури продажу відбувається оформлення договору купівлі-продажу; на момент прийняття рішення про їх приватизацію належали до об`єктів групи Г згідно з класифікацією об`єктів приватизації, встановленою Законом України "Про приватизацію державного майна", та щодо яких є дійсною оцінка, або Кабінетом Міністрів України визначено радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу об`єктів приватизації за результатами проведення конкурсу.


................
Перейти до повного тексту