1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду




УХВАЛА

18 листопада 2019 року

м. Київ

Справа № 826/12608/17

Провадження № 11-1117апп19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Гриціва М. І.,

суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Яновської О. Г.

перевірила наявність підстав для прийняття до розгляду касаційних скарг Національного антикорупційного бюро України (далі - НАБУ) та Генеральної прокуратури України (далі - ГПУ) у справі за позовом народного депутата України VIII скликання ОСОБА_1 до НАБУ та ГПУ про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, і

ВСТАНОВИЛА:

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 20 вересня 2018 року позов задовольнив:

визнав протиправними дії детективів НАБУ, погоджених з прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури України (далі - САПУ), щодо проведення оперативно-розшукових дій у вигляді:

1) оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи, оформленого протоколом за результатами проведення оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи від 23 листопада 2016 року;

2) оперативно-розшукового заходу - негласного виявлення та фіксації слідів тяжкого або особливо тяжкого злочину, документів та інших предметів, що можуть бути доказами підготовки або вчинення злочину, в межах оперативно-розшукової справи, оформленого протоколом за результатами проведення оперативно-розшукового заходу - негласного виявлення та фіксації слідів тяжкого або особливо тяжкого злочину, документів та інших предметів, що можуть бути доказами підготовки або вчинення злочину, в межах оперативно-розшукової справи від 25 листопада 2016 року;

3) оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи, оформленого протоколом за результатами проведення оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи від 25 листопада 2016 року;

4) оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи, оформленого протоколом за результатами проведення оперативно-розшукового заходу - операції з контрольованого вчинення корупційного діяння в межах оперативно-розшукової справи від 30 листопада 2016 року;

зобов`язав детективів НАБУ та прокурорів САПУ дотримуватися вимог чинного законодавства щодо дотримання гарантій депутатської недоторканності під час кримінального провадження № 42016000000003712 від 28 листопада 2016 року.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 12 червня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

НАБУ та ГПУ не погодилися з рішеннями судів попередніх інстанцій і подали касаційні скарги, в яких серед іншого посилалися на аргументи, що стосуються питань предметної юрисдикції.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалами від 25 липня 2019 року відкрив касаційне провадження за скаргами відповідачів, об`єднавши їх для розгляду в одному провадженні.

Рішенню Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 вересня 2018 року, постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року та окремій думці судді Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, а також касаційній скарзі ГПУ у цій справі присвоєно гриф секретності "цілком таємно" і вони зберігаються у режимно-секретному відділі Верховного Суду.

03 жовтня 2019 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС України).

Рішення мотивував тим, що НАБУ та ГПУ оскаржують рішення судів попередніх інстанцій, зокрема й з підставпорушення правил предметної юрисдикції. НАБУ зазначило, що проведення такого оперативно-розшукового заходу як контроль за вчиненням злочину на стадії оперативно-розшукової діяльності здійснюється відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України). Матеріали оперативно-розшукової справи за певним номером від 29 липня 2016 року були підставою для початку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42016000000003712.

З покликанням на статтю 24, частини першу, третю статті 42 КПК України НАБУ зауважило, що на дату відкриття провадження в адміністративній справі позивач набув статусу підозрюваного у згаданому кримінальному провадженні і мав право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність детектива НАБУ та/або прокурора за правилами кримінального судочинства.

ГПУ теж просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і закрити провадження, оскільки вважає, що з огляду на суб`єктний склад і характер спірних правовідносин, які виникли із оскарженням дій детективів та прокурора, спір має розглядатися за правилами кримінального судочинства.

У касаційних зверненнях по суті НАБУ та ГПУ стосовно дотримання правил предметної юрисдикції, що зумовлюють ухвалення цього судового рішення, немає таємної інформації, яка би зобов`язувала дотримуватися закритого, таємного чи обмеженого режимів розгляду порушеного в касаційних скаргах питання.

Відповідно до частини шостої статті 346 цього Кодексу справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду в усіх випадках, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.

Згідно із частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

На час вирішення Великою Палатою Верховного Суду питання про наявність підстав для прийняття до розгляду цієї справи набрав чинності Закон України від 02 жовтня 2019 року № 142-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підстав передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду та щодо строків повернення справи" (дата набрання чинності 19 жовтня 2019 року; далі Закон № 142-IX).

Згідно з частиною шостою статті 346 КАС України в редакції цього Закону справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції, крім випадків, якщо: 1) учасник справи, який оскаржує судове рішення, брав участь у розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції і не заявляв про порушення правил предметної юрисдикції; 2) учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову у подібних правовідносинах; 3) Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної юрисдикції спору у подібних правовідносинах.


................
Перейти до повного тексту