ПОСТАНОВА
Іменем України
21 листопада 2019 року
м. Київ
справа №640/14402/16-а
адміністративне провадження №К/9901/20102/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Тацій Л. В., Чиркіна С. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя Макаренко Я. М., судді: Шевцова Н. В., Мінаєва О. М.) від 08 лютого 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Військової частини 3017, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
У вересні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Київського районного суду м. Харкова з адміністративним позовом до Військової частини 3017, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області (далі - ГУ ПФУ у Харківській області), у якому просив:
- визнати протиправними дії (бездіяльність) Військової частини 3017 щодо ненадання ОСОБА_1 нової довідки про додаткові грошові забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії за 24 місяця служби підряд перед звільненням), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), і яка містить відомості про розмір щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за участь в АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;
- зобов`язати Військову частину 3017 скласти та надати позивачу нову довідку про додаткові грошові забезпечення ОСОБА_1, яка містить відомості про розмір щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за участь в АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;
- зобов`язати відповідача протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили подати звіт про виконання судового рішення.
Постановою Київського районного суду м. Харкова від 17 жовтня 2016 року позов задоволено в повному обсязі.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2017 року апеляційну скаргу Військової частини 3017 задоволено. Постанову Київського районного суду м. Харкова від 17 жовтня 2016 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Приймаючи таке судове рішення, апеляційний суд виходив з того, що включення винагороди, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні до складу грошового забезпечення, що виплачується військовослужбовцям, та сплата з вказаних складових внесків на загальнообов`язкове страхування не доводить наявність підстав для включення їх до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, оскільки такі підстави законодавчо не закріплені.
Не погодившись із вказаними вище судовим рішенням, ОСОБА_1 подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2017 року і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
На обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 зазначив, що згадані вище суми додаткових видів грошового забезпечення, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 09 березня 2017 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким КАС України викладено в новій редакції.
Відповідно до підп. 4 п. 1 розд."Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 20 листопада 2019 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.
Відповідно до ст. 341 України (у редакції Закону № 2147-VIII) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.
Згідно копії посвідчення серії НОМЕР_1 Московського районного військового комісаріату м. Харкова ОСОБА_1. має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Зі змісту наказу командира Військової частини 3017 від 18 листопада 2014 року № 104 вбачається, що ОСОБА_1 вважається таким, що вибув у службове відрядження до м. Слов`янськ для виконання завдань, згідно Закону України "Про боротьбу з тероризмом" (учать у АТО) з 18 листопада 2014 року на підставі розпорядження ПСхТУ від 16 жовтня 2014 року № 3/2/2-1932.
В подальшому позивачу була призначена пенсія за вислугу років на підставі Закону № 2262-XII. Розмір пенсії обчислено з урахуванням документів, які були надані відповідачем, а саме: довідки Військової частини 3017 від 06 жовтня 2015 року № 438 та грошового атестату № 400, з якого убачається, що ОСОБА_1 забезпечений наступними видами грошового забезпечення за останньою штатною посадою: посадовим окладом, окладом за військове звання, надбавкою за вислугою років 40 %, надбавкою за виконання важливих завдань під час проходження служби, премією, щомісячною грошовою винагородою 60 %. Крім того, ОСОБА_1 використана відпустка за 2015 рік, допомога на оздоровлення, матеріальна дорога для вирішення соціально-побутових питань за 2015 рік та грошова допомога при звільненні.
Згідно довідки Військової частини 3017 від 06 жовтня 2015 року № 438, виданої ОСОБА_1, установлені наступні визначення додаткових видів грошового забезпечення з 01 серпня 2013 року по 30 вересня 2015 року, а саме: надбавка за виконання особливих завдань, надбавка за кваліфікацію (2 клас), премія, щомісячна додаткова грошова винагорода.
Оскільки до зазначеної довідки не було включено розмір щомісячної грошової винагороди (60 %), грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, винагороди за участь в АТО та одноразової грошової допомоги, 27 серпня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про складання та видачі йому нової довідки, яка б містила вказані вище додаткові грошові забезпечення.
Однак, листом Військової частини 3017 від 15 вересня 2016 року № 1/33-2753/х-44 повідомлено позивача, що згідно ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-XII види грошового забезпечення (щомісячна грошова винагорода у розмірі 60 %, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація, винагорода за участь в АТО та одноразова грошова допомога) не входять до складу щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні розміру грошового забезпечення для нарахування пенсії. Відповідач вважає, що правових підстав для надання довідки ОСОБА_1 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії з урахуванням інших додаткових видів грошового забезпечення (щомісячної грошової винагороди у розмірі 60 %, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, винагороди за участь в АТО та одноразової грошової допомоги) немає.
Вказані обставини стали підставою для звернення ОСОБА_1 до суду з даним адміністративним позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи про оскарження судових рішень першої та апеляційної інстанцій, перевіривши матеріали справи й заслухавши суддю-доповідача про обставини справи, колегія суддів дійшла таких висновків.
Частиною 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з ч. 2, 3 ст. 9 Закону № 2011-XII визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
За ч. 1 ст. 15 Закону № 2011-ХІІ установлено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.
Так, ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).
Відповідно до п. 7 постанови КМУ від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.