1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 листопада 2019 року

Київ

справа №200/1085/19-а

адміністративне провадження №К/9901/28174/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шевцової Н.В.,

суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 200/1085/19-а

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Донецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних позовних вимог щодо предмету спору Головне управління Національної поліції в Донецькій області про скасування наказу про звільнення, поновлення на посаді та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Донецькій області

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2019 року прийняту у складі судді Кониченка О.М.

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Арабей Т.Г., суддів Геращенка І.В., Міронової Г.М.,



УСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління МВС в Донецькій області (далі - ГУ МВС в Донецькій області), третя особа, яка не заявляє самостійних позовних вимог щодо предмету спору Головне управління Національної поліції в Донецькій області (далі - ГУНП в Донецькій області), в якому з урахуванням уточнень просив:

1.1 визнати протиправним та скасувати наказ ГУ МВС в Донецькій області від 02 квітня 2019 року № 9о/с-лк про звільнення з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України за підпунктом "г" пункту 64 (через скорочення штатів) Положення про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, майора міліції ОСОБА_1 ;

1.2. поновити ОСОБА_1 на посаді начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління з 03 квітня 2019 року;

1.3. визнати дії ГУ МВС в Донецькій області щодо не зарахування до вислуги років ОСОБА_1 трудового стажу за період з 07 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року неправомірними;

1.4. зобов`язати ГУ МВС в Донецькій області зарахувати трудовий стаж ОСОБА_1 за період роботи з 07 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року включно до вислуги років;

1.5. стягнути з ГУ МВС в Донецькій області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за період з 26 жовтня 2018 року по 02 квітня 2019 року у розмірі 7988,95 грн. та середній заробіток за час затримки розрахунку за період з 26 жовтня 2018 року по день ухвалення судом рішення у даній справі.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що він перебував на службі в органах внутрішніх справ України. Останній рік проходив службу на посаді начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління Головного управління МВС України в Донецької області, має спеціальне звання майора міліції.

2.1. Наказом УМВС України в Донецької області від 06 листопада 2015 року №393о/с ОСОБА_1 звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил на підставі пункту 10 та пункту 11 розділу XI ЗУ "Про Національну поліцію" за підпунктом "г" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом ОВС (скорочення штатів).

2.2. Відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2018 року в справі №805/359/16-а поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділення міліції Жовтневого РВ ММУ ГУМВС України в Донецькій області з 07 листопада 2015 року.

2.3. У зв`язку з викладеним, вказане, рішення суду в частині поновлення на роботі було пред`явлено позивачем до виконання до ГУМВС України в Донецькій області, у зв`язку з чим головою ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецькій області постановлено наказ від 26 жовтня 2018 року №30 о/с, відповідно до якого скасовано пункт наказу ГУМВС України в Донецькій області в частині звільнення та поновлено на посаді з 07 листопада 2015 року.

2.4. Проте, фактично позивач не мав можливості приступити до виконання покладених на нього обов`язків в якості начальника відділення міліції Жовтневого РВ ММУ УМВС України в Донецькій області.

2.5. Так, згідно із листом уповноваженої особи ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецькій області від 31 жовтня 2018 року № 3-479/лк ОСОБА_1 було повідомлено, позивача, що його буде звільнено, відповідно до статті 49-2 КзпП України, на підставі п. 64 ч "г" Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом ОВС - через скорочення штатів при відсутності можливості подальшого використання на службі - у разі відмови від проходження служби у поліції та/або неприйнятті на службу до поліції у двомісячний термін з моменту ознайомлення з попередженням.

2.6. Одночасно на адресу ОСОБА_1 надіслано попередження про наступне вивільнення від 26 жовтня 2018 року, згідно із яким посада, на якій було поновлено ОСОБА_1 на підставі рішення суду, підлягає скороченню.

2.7. Вказану бездіяльність, позивач вважає грубим порушенням статті 49-2 КзпП України, щодо не запропонування ОСОБА_1 іншої рівнозначної посади.

3. Відповідач проти задоволення позову заперечував повністю, у задоволенні позовних вимог просив відмовити та зазначив, що позивач був повідомлений, що прийом на службу в Національну поліцію здійснюється виключно до наказу МВС України від 25 грудня 2015 року №1631 "Про організацію добору (конкурсу) та просування по службі поліцейських". Наказом Національної поліції України або керівника відповідального органу поліції та/або призначити на відповідну вакантну посаду оголошується конкурс, який проводиться відповідною поліцейською комісією.

3.1. Інформація про проведення конкурсу оприлюднюються на офіційному веб - порталі центрального органу управління поліції, відповідального територіального органу (закладу, установи) поліції, на якому зазначається місцезнаходження поліцейської комісії, назва вакантної посади, перелік документів необхідних для участі в конкурсі, та строк їх подання, дата і місце проведення конкурсу та інше.

3.2. Особа, яка виявила бажання взяти участь у конкурсі, подає заяву про участь у конкурсі та інші документи, які визначені статтею 54 Закону України "Про Національну поліцію".

3.3. Крім того, на адресу позивача був направлений витяг з наказу ГУМВС України в Донецькій області від 26 жовтня 2018 року № 30 о/с лк та попередження про наступне вивільнення.

3.4. Також зазначив, що вимога позивача про запропонування вакантних рівнозначні посади у лавах Національної поліції України в Донецькій області у порядку, встановленому статтею 49-2 КЗпП України є такими, що не підлягають задоволенню.

3.5. Вимоги ст. 49-2 КЗпП України не стосуються ліквідованих територіальних органів МВС України, а регулюють правовідносини при вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці, тому відповідач не наділений повноваженнями призначення осіб на посади поліцейських.

3.6. Також звернув увагу на те, що звільнення позивача на підставі пунктів 10 та 11 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" та підпункту "г" пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ особи рядового і начальницького складу не позбавляє його права на участь у доборі на посаду поліцейського у порядку, який встановлено Законом України "Про Національну поліцію".

3.7. ОСОБА_1 29 листопада 2017 року подавав анкету на участь у конкурсному відборі від 27 листопада 2017 року на вакантну посаду дільничного офіцера поліції сектору превенції Центрального відділу поліції ГУНП в Донецькій області. За результатами конкурсу поліцейська комісія прийняла рішення: "не рекомендований до проходження служби в поліції".



ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Позивач, ОСОБА_1 з 01 листопада 1992 року по 06 листопада 2015 року перебував на службі в ОВС України. Останній рік проходив службу на посаді начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління ГУ МВС України в Донецької області, має спеціальне звання майора міліції.

5. Наказом УМВС України в Донецької області №393о/с від 06 листопада 2015 року ОСОБА_1 звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил на підставі пунктів 10 та 11 розділу XI ЗУ "Про національну поліцію" за підпунктами "г" п. 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом ОВС (скорочення штатів).

6. Позивач не погоджуючись з прийнятим наказам №393о/с від 06 листопада 2015 року звернувся з позовом до суду.

7. Відповідно до рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2018 року, залишеного без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, у справі №805/359/16-а визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління МВС в Донецькій області № 393 о/с від 06 листопада 2015 року в частині звільнення майора міліції ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України за п.п. "г" п. 64 (через скорочення штатів) Положення про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ;

7.1. поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділення міліції Жовтневого РВ Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області з 07 листопада 2015 року;

7.2. стягнуто з Маріупольського міського управління УМВС України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за час вимушеного прогулу у сумі 190017 грн 92 коп.

8. Рішення Донецького окружного адміністративного суду в частині поновлення на роботі було пред`явлено ОСОБА_1 до виконання до ГУ МВС України в Донецькій області, у зв`язку з чим головою ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Донецькій області було постановлено наказ № 30 о/с від 26 жовтня 2018 року, відповідно до якого скасовано пункт наказу ГУ МВС України в Донецькій області в частині звільнення та поновлено майора міліції ОСОБА_1 - начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління з 07 листопада 2015 року.

9. На виконання вимог рішення суду наказом ГУМВС України в Донецькій області від 26 жовтня 2018 року №30 о/с лк скасовано пункт наказу ГУМВС України в Донецькій області від 06 листопада 2015 року №393 о/с в частині звільнення з ОВГ ОСОБА_1 та з 07 листопада 2015 року поновлено на посаді начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області.

10. 01 листопада 2018 року ОСОБА_1 був ознайомлений з наказом ГУМВС України в Донецькій області від 26 жовтня 2018 року №30 о/с лк щодо поновлення та враховуючи те, що відповідно наказу МВС України від 06 листопада 2015 року № 1388 "Про організаційно-штатні питання" посада начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління ГУ МВС України в Донецькій області підлягає скороченню, йому було вручене попередження про наступне звільнення із займаної посади.

11. Згідно із листом уповноваженої особи ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Донецькій області від 31 жовтня 2018 року № 3-479/лк ОСОБА_1 було повідомлено, що згідно із наказом МВС України від 06 листопада 2015 року № 1388 "Про організаційно-штатні питання" посада ОСОБА_1 підлягає скороченню. На підставі викладеного ОСОБА_1 доводилося до відома, що його буде звільнено, відповідно до статті 49-2 КЗпП України, на підставі пункту 64 "г" Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом ОВС - через скорочення штатів при відсутності можливості подальшого використання на службі - у разі відмови від проходження служби у поліції та/або неприйнятті на службу до поліції у двомісячний термін з моменту ознайомлення з попередженням.

12. Одночасно з цим, листом ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецькій області від 31 жовтня 2018 року №3-479/лк ОСОБА_1 повідомлялось про можливість участі у конкурсному відборі щодо прийняття на службу в Національну поліцію.

13. В період з 24 грудня 2018 року по 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 знаходився на лікарняному.

14. Відповідно до наказу ГУМВС України в Донецькій області від 02 квітня 2019 року № 9 о/с-лк від 02 квітня 2019 року, згідно із Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом ОВС ОСОБА_1 звільнено з ОВС у запас на підставі п. 64 "г" та розраховано вислугу років на 02 квітня 2019 року (з урахуванням фактично відпрацьованого часу після поновлення на службі за рішенням суду з 26 жовтня 2018 року по 02 квітня 2019 року) у календарному обчисленні - 23 роки 05 місяців 12 днів, для виплати одноразової грошової допомоги - 00 років 05 місяців 07 днів, у пільговому обчисленні -29 років 04 місяці 21 день.



ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

15. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року, задоволено позовні вимоги:

15.1. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ МВС України в Донецької області від 02 квітня 2019 року № 9о/с-лк про звільнення з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України за п.п. "г" п. 64 (через скорочення штатів) Положення про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, майора міліції ОСОБА_1 .

15.2. Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділення міліції Жовтневого районного відділу Маріупольського міського управління з 03 квітня 2019 року.

15.3. Визнано неправомірними дії ГУ МВС в Донецькій області щодо не зарахування до вислуги років ОСОБА_1 трудового стажу за період з 07 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року.

15.4. Зобов`язано ГУ МВС в Донецькій області зарахувати трудовий стаж ОСОБА_1 за період роботи з 07 листопада 2015 року по 25 жовтня 2018 року включно до вислуги років.

15.5. Стягнуто з ГУ МВС в Донецькій області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час затримки розрахунку за період з 26 жовтня 2018 року по 30 травня 2019 року у розмірі 14352 грн 66 коп.

16. Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідач при звільненні діяв протиправно, відтак, наказ про звільнення має бути скасованим, з поновленням позивача на посаді, зарахуванням трудового стажу за період роботи вимушеного прогулу до вислуги років та стягненням середнього заробітку за час затримки розрахунку з позивачем.



ІV. Касаційне оскарження

17. Не погодившись з постановами суду першої та апеляційної інстанцій, представником ГУ МВС в Донецькій області подано до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 11 жовтня 2019 року.

18. У касаційній скарзі представник ГУ МВС в Донецькій області посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, не повне з`ясування судами обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи та які суд першої та апеляційної інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків судів першої та апеляційної інстанції встановленим обставинам справи. Так, заявник касаційної скарги зауважує, на тому факті, що звільнення позивача із займаної посади на підставі пункту 64 "г" ( через скорочення штатів) Положення про проходження служби проведено відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки Маріупольське міське управління ГУ МВС в Донецькій області та ГУНП в Донецькій області ліквідовано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2015 року № 730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України". Крім того, позивач попереджався про наступне вивільнення та до 06 листопада 2015 року не надав до ГУНП в Донецькій області рапорт про своє бажання вступити до лав Національної поліції України.

18.1. Додатково представник ГУ МВС в Донецькій області зауважує на тому, що зарахування часу вимушеного прогулу позивача до трудового стажу не передбачено Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей".

18.2. Також, заявник касаційної скарги звертає увагу, на той факт, що суди попередніх інстанцій не надали належної оцінки тій обставині, що кошторисом на 2019 рік не передбачені витрати на виплату грошового забезпечення ліквідованих територіальних органів Міністерства внутрішніх справ.

18.3. За таких обставин заявник касаційної скарги просить скасувати рішення першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

19. 18 жовтня 2019 року ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів: судді-доповідача Шевцової Н.В., суддів Бевзенка В.М., Данилевич Н.А. відкрито касаційне провадження. Витребувано справу № 200/1085/19-а з Донецького окружного адміністративного суду.

20. 25 жовтня 2019 року справа № 200/1085/19-а надійшла до Верховного Суду.

19. Позивачем відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не подано.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

21. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

22. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

23. Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

24. Відповідно до вимог частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Приписами статті 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

26. Кодекс законів про працю України:

26.1. Відповідно до статті 51 держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, у тому числі, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

26.2. Частинами першою та другою статті 47 передбачено, що власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу.

26.2.1. У разі звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу він зобов`язаний також у день звільнення видати йому копію наказу про звільнення з роботи. В інших випадках звільнення копія наказу видається на вимогу працівника.

26.3. Відповідно до статті 116 При звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.


................
Перейти до повного тексту