П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 9901/399/19
Провадження № 11-844заі19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.
розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31 липня 2019 року (судді Дашутін І. В., Шишов О. О., Яковенко М. М.) у справі № 9901/399/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Губської Олени Анатоліївни, Калашнікової Олени Володимирівни й Соколова Володимира Миколайовича про визнання дій протиправними та
ВСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Губської О. А., Калашнікової О. В. та Соколова В. М. про визнання дій протиправними.
Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції
2. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 31 липня 2019 року передав позовну заяву ОСОБА_1 за підсудністю до Харківського окружного адміністративного суду за місцезнаходженням позивача для вирішення цим судом питання про можливість відкриття провадження у справі згідно з положеннями частини першої статті 25 та статті 29 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог
3. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що суд першої інстанції порушив норми процесуального права, у зв`язку із чимпросить скасувати ухвалу суду першої інстанції та направити справу для продовження розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в іншому складі колегії суддів.
Позиція інших учасників справи
4. На момент розгляду справи відповідачі відзивів на апеляційну скаргу не надіслали.
Рух апеляційної скарги
5. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 20 серпня 2019 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 та призначила справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадженнябез виклику її учасників з огляду на положення частини другої статті 312 КАС України та практику Європейського суду з прав людини про доцільність розгляду справи на основі письмових доказів у випадках, коли мають бути вирішені тільки питання права (рішення від 08 грудня 1983 року у справі "Аксен проти Німеччини", заява № 8273/78; рішення від 25 квітня 2002 року у справі "Варела Ассаліно проти Португалії", заява № 64336/01).
Обставини, установлені матеріалами справи
6. 12 липня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (судді Калашнікова О. В., Губська О. А., Соколов В. М.) постановив ухвалу, якою відмовив у відкритті касаційного провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 10 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2019 року у справі № 335/4001/19 за позовом ОСОБА_1 до голови Запорізької обласної державної адміністрації Бриля Костянтина Івановича про зобов`язання вчинити певні дії.
7. Не погодившись із такими діями суддів Верховного Суду, позивач звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
8. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
9. На підставі частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
10. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси (частина перша статті 5 КАС України).
11. Отже, кожній особі надається право звернутися до адміністративного суду у разі, якщо дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, та просити про їх захист.
12. Разом з цим КАС України розрізняє предметну, інстанційну та територіальну юрисдикцію (підсудність).
13. Згідно із частиною четвертою статті 22 КАС України Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів.
14. Таким чином, вказаною нормою КАС України встановлений вичерпний перелік справ, які можуть бути підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
15. З матеріалів позовної заяви вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Губської О. А., Калашнікової О. В. та Соколова В. М. про визнання дій протиправними.
16. Відповідно до частини другої статті 28 КАС України підсудність справ, у яких однією зі сторін є Верховний Суд або суддя цього суду, визначається за загальними правилами підсудності.
17. Оскільки відповідачами у справі є судді Верховного Суду, ця справа не підсудна Верховному Суду як суду першої інстанції.
18. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 29 КАС України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
19. Отже, у разі встановлення, що справа не підсудна суду, до якого подано позов, суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, до юрисдикції якого належить розгляд справи.