ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2019 року
Київ
справа №360/572/19
адміністративне провадження №К/9901/19245/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13.03.2019 (головуючий суддя Чернявська Т.І.)
та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2019 (головуючий суддя Сіваченко І.В., судді: Блохін А.А., Геращенко І.В.)
у справі №360/572/19
за позовом ОСОБА_1
до Управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. В лютому 2019 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області, в якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Управління щодо нездійснення позивачу перерахунку пенсії по інвалідності за заявою від 20 листопада 2018 року;
- зобов`язати відповідача провести перерахунок та здійснити виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.10.2017 в п`ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII).
2. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 13.03.2019, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 18.06.2019, у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. Позивач є пенсіонером та отримує пенсію по інвалідності, про що свідчить розпорядження відповідача від 12.01.2006 №136489 про призначення пенсії по інвалідності в розмірі відшкодування фактичних збитків.
3.2. Посвідченням від 24.04.2009 серії НОМЕР_1, вкладкою до посвідчення від 24.04.2009 НОМЕР_4, посвідченням від 28.10.2010 серії НОМЕР_2, випискою із акта огляду МСЕК від 22.09.2010 до довідки серії 10 ААА №148934, випискою із акта огляду МСЕК про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги від 22.09.2010 до довідки серії 10 ААА №051086, підтверджується, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1).
3.3. З 22.09.2010 є особою з інвалідністю ІІ групи безстроково та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни.
3.4. Відповідно до довідки Станично-Луганського районного військового комісаріату Луганської області від 22.03.1996 №4/22, архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 14.02.2001 №51/1/1385 ОСОБА_1 у складі військової частини № 61753 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 25.09.1987 (наказ від 25.09.1987 №317) по 11.12.1987 (наказ від 11.12.1987 №394), отримав дозу опромінення 9,76 рентген.
3.5. Згідно з записами у військовому квитку від 01.11.1965 серії НОМЕР_3 позивач з 25.09.1987 по 11.12.1987 брав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; отримав дозу опромінення 9,76 рентген.
3.6. Дійсну строкову військову службу позивач проходив з 01.11.1965 по 21.10.1968, про що свідчить запис у військовому квитку від 01.11.1965 серії НОМЕР_3 .
3.7. 20.11.2018 позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1210.
3.8. Листом від 19.12.2018 № 228/Г-5 відповідач відмовив ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з посиланням на те, що участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи позивач приймав не під час проходження дійсної строкової служби.
4. Суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи у задоволенні позову, виходили з того, що для отримання пенсії на підставі частини 3 статті 59 Закону № 796-XII пенсіонер має відповідати таким критеріям: 1) особа брала участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї; 2) участь особи відбувалась під час проходження дійсної строкової служби; 3) особа набула статусу особи з інвалідністю внаслідок вищевказаної участі.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Позивач - ОСОБА_1, подав касаційну скаргу на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13.03.2019 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права та допущені порушення норм процесуального права. Зокрема, скаржник наполягає на тому, що внесені зміни до частини 3 статті 59 Закону № 796-XII змінили її зміст та дія цієї норми розповсюджується на осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи . Крім того, позивач просив розглянути касаційну скаргу з врахуванням рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019р. №1-р(ІІ)2019 по справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19).
6. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
8. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Як встановлено судами, ОСОБА_1 з 25.09.1987 по 11.12.1987 брав участь в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. При цьому, згідно з військовим квитком від 01.11.1965 серії НОМЕР_3 дійсну строкову військову службу позивач проходив з 01.11.1965 по 21.10.1968. Тобто, на час участі ліквідації наслідків на ЧАЕС позивач дійсну строкову службу не проходив.
10. Згідно з частиною 6 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року № 2232-XII визначено види військової служби: строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу.
11. Частиною 7 статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" визначено, що строкову військову службу громадяни України проходять відповідно до законів України у Збройних Силах України та інших військових формуваннях з метою здобуття військово-облікової спеціальності, набуття практичних навичок і умінь для збройного захисту Вітчизни.
12. Статтею 10 Закону № 796-XII встановлено, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
13. Відповідно до примітки до статті 10 Закону № 796-XII тут і надалі до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.
14. Зазначеною нормою визначено, що учасниками ліквідації наслідків ЧАЕС є громадяни, військовослужбовці строкової і надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій, особи, які працювали не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
15. Отже, законодавство визначає декілька окремих категорій серед військовослужбовців за критерієм виду військової служби, одним з яких є строкова військова служба.
16. Частиною 3 статті 59 Закону № 796-XII у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 05 жовтня 2006 року № 231-V було визначено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням цих осіб з п`ятикратного розміру заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.