ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2019 року
м. Київ
справа №127/5778/16-а, адміністративне провадження №К/9901/8623/18, К/9901/8621/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стародуба О.П.,
суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Міністерства внутрішніх справ України та Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016р. (судді - Сторчак В.Ю., Мельник-Томенко Ж.М., Ватаманюк Р.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, третя особа - Міністерство внутрішніх справ України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
У березні 2016р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку його пенсії станом на 01.01.2016р. та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2016р. з урахуванням посадового окладу - 3500грн., окладу за військове звання - 2400грн.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що є пенсіонером органів внутрішніх справ, а законодавством йому гарантовано право на перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 встановлено грошове забезпечення поліцейських, що надає йому право на перерахунок пенсії. Відмова відповідача у перерахунку та виплаті пенсії є незаконною та порушує його права на пенсійне забезпечення.
Постановою Вінницького міського суду Вінницької області від 24.05.2016р. відмовлено в задоволенні позову.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016р. апеляційну скаргу задоволено. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено.
З рішенням суду апеляційної інстанції не погодились відповідач та третя особа, звернулись з касаційними скаргами, в яких посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просили скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційних скарг посилаються на те, що постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. №988 вперше встановлено грошове забезпечення для працівників Національної поліції України, жодних змін у грошовому забезпеченні поліцейських та прийняття відповідних нормативно-правових актів про такі зміни Кабінетом Міністрів України не приймалось, а тому правових підстав для перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ із зазначених підстав немає.
Заперечуючи проти касаційних скарг, позивач просив залишити касаційні скарги без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач до 20.09.2003р. проходив службу на посаді начальника Вінницького вищого професійного училища ДДСО при МВС України. З 2003 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р., який набув чинності з 29.12.2015р., внесено зміни до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зокрема статтю 63 після частини другої доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".
Позивач, вважаючи, що у зв`язку із внесенням змін до зазначеного Закону у нього з`явились підстави для проведення перерахунку раніш призначеної пенсії, звернувся до Вінницького вищого професійного училища Департаменту поліції охорони про отримання довідки щодо розміру грошового забезпечення за аналогічною посадою.
Відповідно до довідки від 01.02.2016р. № 8, наданої Вінницьким вищим професійним училищем Департаменту поліції охорони, станом на 28.01.2016р. розмір грошового забезпечення начальника училища відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" становить 8555,00 грн. (посадовий оклад - 3500,00 грн., оклад за військове звання - 2400,00 грн., надбавка за вислугу років 45% - 2655,00 грн.) (а.с. 6)
Позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням суми грошового забезпечення відповідно до вищевказаної довідки.
Листом від 19.02.2016р. № 116/К-12, відповідач повідомив позивача, що Міністерство (відомство) силової структури зобов`язане повідомити Пенсійний фонд України про необхідність проведення перерахунку, а уповноважений орган силової структури надати довідки про грошове забезпечення для обчислення нового розміру пенсії, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого Постановою КМУ від 13 лютого 2008 року № 45. У зв`язку з тим, що від силових структур відповідних повідомлень не надходило, відсутні підстави для проведення такого перерахунку. Крім того, надано роз`яснення щодо розміру призначеної пенсії та порядку перерахунку призначених пенсійних виплат. (а.с. 7)
Не погоджуючись з отриманою відмовою, позивач звернулась до суду з вказаним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, виходив з того, що посилання позивача на те, що постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. № 988 змінився розмір грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців, зокрема розмір посадового окладу та окладу за військове звання поліцейського, що є підставою для перерахунку розміру його пенсійного забезпечення є безпідставним, оскільки зазначена постанова набрала чинності 02.12.2015р., тобто до набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей". Отже, обставина прийняття зазначеної постанови не породжує підстав для перерахунку пенсій особам із числа колишніх працівників міліції.
Крім того, суд дійшов висновку, що надана позивачем довідка від 01.02.2016р. № 8 про розмір грошового забезпечення не є підставою для проведення перерахунку пенсії, як то вважає позивач, отримана відповідачем не в спосіб та в порядку, передбаченому наведеними нормами Положення (навіть при наявності підстав для перерахунку пенсії).
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. № 988.