ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 904/2732/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Мамалуй О.О.
розглянувши матеріали касаційних скарг Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та Акціонерного товариства "Укртрансгаз"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Березкіна О.В.; судді: Іванов О.Г., Кощєєв І.М.)
від 01.08.2019
у справі № 904/2732/18
за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз"
до Публічного акціонерного товариства "Дніпрогаз"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Дніпровський Національний Університет ім. Олеся Гончара, Технологічний коледж Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету, Дніпропетровська дирекція УДПЗ "Укрпошта", Державний Вищий Навчальний Заклад "Український державний хіміко-технологічний університет", Національна металургійна академія України, Регіональна філія "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця", Приватне акціонерне товариство "Дніпропетровський тепловозоремонтний завод", Житлово-будівельний кооператив №54 "Трубник", Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради, Служба будівельно-монтажних робіт Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця", Комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Колос", Обслуговуючий кооператив "ЖСК №8 Весна",
про стягнення 547 968 885, 52 грн,
за участю представників учасників справи:
позивача - Ткаченко О.О.;
відповідача - Волощук Л.Ю.;
третьої особи на стороні позивача - Лисенко В.О.;
третіх осіб на стороні відповідача - не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - АТ "Укртрансгаз") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Дніпрогаз" (далі - ПАТ "Дніпрогаз") з урахуванням уточнених позовних вимог про стягнення 547 968 885, 53 грн, з яких: 418 080 276, 13 грн - основний борг; 71 663 666, 49 грн - пеня; 43 794 743, 92 грн - інфляційні втрати та 14 430 198, 98 грн - 3% річних, заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу за договором транспортування природного газу № 1512000733 від 17.12.2015.
1.2. В обґрунтування позовних вимог АТ "Укртрансгаз" посилається на порушення відповідачем умов договору транспортування природного газу № 1512000733 від 17.12.2015 в частині здійснення своєчасної оплати послуг балансування обсягів природного газу за період січень-квітень, червень, листопад, грудень 2016 року; січень-грудень 2017 року та січень-червень 2018 року.
2. Зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 28.03.2019 у справі №904/2732/18 позовні вимоги задоволено частково. Суд стягнув з ПАТ "Дніпрогаз" на користь АТ "Укртрансгаз" 408 230 613, 84 грн - заборгованості за надані послуги балансування обсягів природного газу, 71 663 666, 49 грн - пені; 43 794 743, 92 грн - інфляційних втрат, 14 430 198, 98 грн - 3% річних та 616 700, 00 грн - витрат зі сплати судового збору. В іншій частині позовних вимог суд закрив провадження.
2.2. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.08.2019 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 28.03.2019 скасовано. Позовні вимоги АТ "Укртрансгаз" задоволено частково. Суд стягнув з АТ "Дніпрогаз" на користь АТ "Укртрансгаз" 186 582 865 грн, з яких: сума заборгованості за послуги балансування - 150 352 665, 60 грн, 3% річних у сумі 2 814 044, 63 грн, інфляційні у сумі 5 561 656, 96 грн, пеня у сумі 27 854 497, 81 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
2.3. Господарські суди встановили такі фактичні обставини справи:
- ПАТ "Укртрансгаз" (оператор) та ПАТ "Дніпрогаз" (замовник), керуючись Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом ГТС, 17.12.2015 уклали договір транспортування природного газу №1512000733, за умовами якого оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг (п.2.1.);
-пунктом 2.2. договору передбачено, що послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором. У п. 2.3 договору сторонами погоджено перелік послуг, які можуть бути надані замовнику, а саме: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї;
-пунктами 2.5.-2.7. договору визначено, що приймання-передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюється відповідно до вимог Кодексу; замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі; оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів;
-в пункті 4.1 договору сторони погодили, що замовник, зокрема, зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг, а також вчасно врегульовувати небаланси;
-відповідно до пунктів 7.1.-7.3. договору вартість послуг балансування розраховується за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом; оператор розміщує інформацію про чинні тарифи та базову ціну газу на своєму веб-сайті: www/utg/ua; тарифи, передбачені пунктом 7.1., є обов`язковими для сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо їх встановлення. Визначена на їх основі вартість послуг застосовується сторонами при розрахунках за послуги згідно з умовами цього договору;
-умовами пунктів 9.1.- 9.4 договору визначено, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу; вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою: Вбалансування = БЦГ х К х QБГ, де БЦГ - базова ціна газу; QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1. Базова ціна газу визначається оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця у строк до десятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, та розміщує її на своєму веб-сайті. Оператор до 14 числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів;
-відповідно до пункту 11.4. договору послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого замовником відповідно до Кодексу та розділу ІХ цього договору;
-пунктом 17.1. договору встановлено, що цей договір набирає чинності з дня його укладання на строк до 31.12.2016, умови договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладання, а саме з 01.12.2015. Цей договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не менше ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд умов;
-відповідно до умов пункту 17.1. цей договір діє до 31.12.2018;
-28.04.2017 року набрали чинності зміни до Кодексу ГТС, відповідно до яких пунктом 1 глави 2 розділу ХII передбачено, що алокація обсягів природного газу по точці входу до газотранспортної системи здійснюється оператором газотранспортної системи;
-на виконання вимог Кодексу ГТС, АТ "Укртрансгаз" було здійснено процедуру алокації відповідача, за результатами якої, зокрема, було встановлено наявність у ПАТ "Дніпрогаз" негативних місячних небалансів, які, на думку позивача, виникли внаслідок несанкціонованих відборів газу з газорозподільної системи, оператором якої є відповідач, наступними споживачами: Дніпровський Національний Університет ім. Олеся Гончара (третя особа-2), Технологічний коледж Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету (третя особа-3), Дніпропетровська дирекція УДПЗ "Укрпошта" (третя особа-4), Державний Вищий Навчальний Заклад "Український державний хіміко-технологічний університет" (третя особа-5), Національна металургійна академія України (третя особа-6), Регіональна філія "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" (третя особа-7), Приватне акціонерне товариство "Дніпропетровський тепловозоремонтний завод" (третя особа-8), Житлово-будівельний кооператив №54 "Трубник" (третя особа-9), Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (третя особа-10), Служба будівельно-монтажних робіт Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" (третя особа-11), Комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради (третя особа-12), Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Колос" ( третя особа-13) та Обслуговуючий кооператив "ЖСК №8 Весна" (третя особа-14);
-обсяги газу, відібрані вказаними споживачами, відображено відповідачем як обсяги природного газу, що відібрані з ресурсу ПАТ "НАК "Нафтогаз України", в той час як позивач відніс ці обсяги в алокацію відповідача, та вважав ці обсяги газу як несанкціонований відбір;
так, відповідні обсяги природного газу відповідачем віднесено в алокацію ПАТ "Нафтогаз України", оскільки постачальником вказаних обсягів газу було АТ "НАК "Нафтогаз України", зокрема в розмірі:
305,230 м.куб. в січні 2016 року за об`єктами споживання - підприємства ТКЕ (Дніпропетровський національний університет ім. О.Гончара, Технологічний коледж Дніпропетровського державного аграрно-економічного університету, УДППЗ "Укрпошта" Дніпропетровська дирекція, ДВНЗ "Український державний хіміко-технологічний університет", Національна металургійна академія України);
12,502 м.куб. в березні 2016 року за об`єктами споживання- підприємства ТКЕ (ПАТ Українська залізниця, Служба будівельно-монтажних робіт Регіональної філії "Придніпровська залізниця");
7,585 м.куб. у квітні 2016 року за об`єктами споживання - підприємства ТКЕ, (Дніпропетровський тепловозоремонтний завод ПрАВ, ЖБК-54 Трубник, КП "Дніпроводоканал", ПАТ "Українська залізниця" Придніпровська залізниця Регіональної філії Служба будівельно монтажних робіт);
17 101,623 м.куб. в березні 2017 року за об`єктами споживання- підприємства ТКЕ (КП "Теплоенерго" ДМР, ОСББ "Колос", ОК ЖСК № 8 "Весна");
-окрім того, відбір газу відповідачем для власних виробничих потреб також кваліфіковано позивачем як несанкціонований відбір, що також стало підставою для утворення негативного місячного небалансу відповідача, який не був ним врегульований;
так, позивачем складено односторонні акти про надання послуг балансування обсягів природного газу, зокрема:
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.01.2017 за січень 2017 року на суму 29 207 048 грн за 3487,492 куб.м. (коефіціент компенсації -1)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 28.02.2017 за лютий 2017 року на суму 28 235 276, 47 грн за 3067,718 куб.м. (коефіціент компенсації -1)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2017 за березень 2017 року на суму 9 728 615, 32 грн за 1030,661 куб.м. (коефіціент компенсації -1)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2017 за березень 2017 року на суму 193 710 767, 78 грн за 17101,623 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.04.2017 за квітень 2017 року на суму 4 039 821 грн за 531,507 куб.м. (коефіціент компенсації -1)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.05.2017 за травень 2017 року на суму 5 469 142, 61 грн за 616,571 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.06.2017 за червень 2017 року на суму 5 067 627, 14 грн за 595,732 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.07.2017 за липень 2017 року на суму 5 001 134, 03 грн за 570,664 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.08.2017 за серпень 2017 року на суму 4 443 859, 18 грн за 496,024 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.09.2017 за вересень 2017 року на суму 5 425 279, 32 грн за 552,259 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.10.2017 за жовтень 2017 року на суму 9 245 261, 86 грн за 960,854 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.11.2017 за листопад 2017 року на суму 18 297 725, 78 грн за 1748,895 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2)
акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.12.2017 за грудень 2017 року на суму 24 988 441, 94 грн за 2264,065 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2).
У травні - липні 2017 року позивачем складено коригуючі акти, якими було проведено перерахунок місячних небалансів ПАТ "Дніпрогаз" за минулий 2016 рік, а саме: лютий, червень, листопад, грудень 2016 року, а також за минулі газові місяці поточного періоду - січень, лютий, березень, квітень 2017 року.
Зокрема:
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 14.06.2017 року за квітень 2017 року на суму 807 964, 20 грн за 531,507 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), після чого вартість послуг балансування за квітень 2017 року після проведення коригування склала 4 847 785, 20 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2016 за лютий 2016 року на суму - 3 144 456 гр. за 2100 куб.м. (коефіціент компенсації -1), вартість послуг балансування за лютий 2016 року після проведення коригування становить 15 722 280 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.05.2017 за лютий 2016 року на суму 3 144 456, 00 грн за 2100,000 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за лютий 2016 року після проведення коригування становить 18 866 736, 00 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.05.2017 за червень 2016 року на суму 809 231, 48 грн за 595,724 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за червень 2016 року після проведення коригування становить 4 855 388, 89 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 26.06.2017 за листопад 2016 року на суму 4 156 693, 32 грн за 2664,547 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за листопад 2016 року після проведення коригування становить 24 940 159, 92 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.06.2017 за березень 2017 року на суму 1 945 723, 07 грн за 1030,661 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за березень 2017 року після проведення коригування становить 11 674 338, 39 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 27.07.2017 за лютий 2017 року на суму 5 647 055, 29 грн за 3067,718 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за лютий 2017 року після проведення коригування становить 33 882 331, 76 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 27.07.2017 за грудень 2016 року на суму 1 716 370, 90 грн за 1000,496 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за грудень 2016 року після проведення коригування становить 10 298 225, 39 грн;
коригуючий акт надання послуг балансування обсягів природного газу від 27.07.2017 за січень 2017 року на суму 5 841 409, 60 грн за 3487,492 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2), вартість послуг балансування за січень 2017 року після проведення коригування становить 35 048 457, 60 грн;
-також позивачем було надано відповідачу послуги балансування у 2018 році, оскільки здійснюючи права та виконуючи обов`язки, передбачені договором та Кодексом газотранспортної системи, АТ "Укртрансгаз" встановило наявність у відповідача негативних місячних небалансів: в січні 2018 року в обсязі 4274,848 тис.м.куб; в лютому 2018 року в обсязі 3740,645 тис.м.куб; в березні 2018 року в обсязі 3794,725 тис.м.куб; в квітні 2018 року в обсязі 533,004 тис.м.куб; в травні 2018 року в обсязі 471,531 тис.м.куб; в червні 2018 року в обсязі 1211,853 тис.м.куб, які не були врегульовані відповідачем у строк та в порядку, визначені умовами договору та Кодексом.
-наявність негативних місячних небалансів газу у зазначений період підтверджується розрахунком вартості послуг балансування до актів від 31.01.2018, 28.02.2018, 31.03.2018, 30.04.2018, 31.05.2018, 30.06.2018, а також звітами відповідача про фактичний розподіл природного газу по постачальниках за січень-червень 2018 року;
- при цьому позивачем були складені акти та виставлені рахунки:
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.01.2018 року за січень 2018 року на суму 50131265,62 грн. за 4274,848 куб.м. (коефіціент компенсації -1.2);
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 28.02.2018 року за лютий 2018 року на суму 47646271,18 грн. за 3740,645 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2);
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.03.2018 року за березень 2018 року на суму 54414535,03 грн. за 3794,725 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2);
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.04.2018 року за квітень 2018 року на суму 6789110,74 грн. за 533,004 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2);
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 31.05.2018 року за травень 2018 року на суму 6006101,59 грн. за 471,531 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2);
за Актом надання послуг балансування обсягів природного газу від 30.06.2018 року за червень 2018 року на суму 15435914,57 грн. за 1211,853 куб.м. (коефіціент компенсації -1,2).
2.4. Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив з того, що внаслідок несанкціонованого відбору газу споживачами (третіми особами), весь відповідний обсяг вноситься в алокацію на відповідного оператора газорозподільної системи, оскільки несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період. Судом встановлено, що ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не надавав номінацій/реномінацій на транспортування природного газу третім особам 2-14 у спірні періоди.
Крім того, місцевий господарський суд зазначив, що підставою звернення ПАТ "Укртрансгаз" з цим позовом є несплата ПАТ "Дніпрогаз" послуг по балансуванню обсягів природного газу, на підставі укладеного між сторонами договору транспортування природного газу, а тому встановлення порядку виконання ПАТ "НАК "Нафтогаз України" договорів поставки природного газу споживачам (третім особам-2-14 ), обставини належного або ж неналежного виконання сторонами вказаних договорів взятих на себе зобов`язань, обґрунтованість або ж безпідставність ненадання ПАТ "НАК "Нафтогаз України" номінацій на постачання газу цим споживачам в спірний період часу виходить за межі предмету розгляду даного спору, а, отже, вказані обставини не підлягають встановленню судом у даній справі.
Суд першої інстанції також зазначив, що розміри небалансу відповідача склали більше 5% від обсягу природного газу, відібраного ним з газотранспортної системи, а тому застосування позивачем коефіцієнту компенсації 1,2 при здійсненні розрахунку вартості послуг балансування, є цілком обґрунтованим, оскільки відповідач, як замовник послуг транспортування, є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання, та зобов`язується застосувати всі доступні заходи для його уникнення, а у випадку виникнення та неврегулювання замовником негативного небалансу - сплатити оператору ГТС вартість послуг балансування.
2.5. Суд апеляційної інстанції, в свою чергу, скасувавши рішення суду першої інстанції та ухваливши нове, про часткове задоволення позовних вимог, виходив з такого:
При вирішенні питання про застосування коефіціенту 1,2 або 1 слід враховувати, що процентне співвідношення розміру небалансу обраховується (визначається) від обсягу природного газу, відібраного замовником з газотранспортної системи, з врахуванням всіх обсягів газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника, а не лише того, що був відібраний відповідачем для власного споживання для покриття виробничо-технічних витрат.
Виникнення в точці виходу до газорозподільної системи відповідача (оператора ГРМ) неврегульованого негативного небалансу обсягів природного газу за спірні періоди відбулося внаслідок дій ПАТ "НАК "Нафтогаз України" щодо ненадання споживачам - третім особам по справі, номінації на плановий обсяг газу на вказаний період. Проте вказана обставина не звільняла ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" від обов`язку постачати природний газ зазначеним споживачам за укладеними між ними договорами постачання природного газу. Отже, в спірних правовідносинах не було несанкціонованого відбору відповідачем природного газу з ГТС.
Позивач не мав правових підстав для здійснення перерахунку наданих послуг балансування попередніх газових місяців, за якими позивачем вже було надано послуги з балансування обсягів природного газу, оскільки Кодексом газотранспортної системи чітко встановлені строки, в межах яких оператор має визначити місячний негативний небаланс замовника послуги та вчинити відповідні дії з його усунення.
2.6. При цьому суд апеляційної інстанції вважав обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості за надані йому позивачем послуги балансування за період 2018 року, але з врахуванням коефіцієнта 1, а не 1, 2 (як розраховано позивачем), оскільки протягом спірного періоду обсяг негативного небалансу не перевищував 5% від загального обсягу природного газу, відібраного відповідачем з газотранспортної системи. Здійснивши власний розрахунок суми основного боргу, суд апеляційної інстанції встановив, що загальна сума, яка підлягає до стягнення на користь позивача за послуги балансування з січня по червень 2018 року складає 150 352 665, 60 грн. Визнавши обґрунтованою зазначену суму боргу, судом апеляційної інстанції, визначено також відповідні суми 3% річних, втрат від інфляції та пені.
3. Короткий зміст вимог касаційних скарг та узагальнений виклад позиції інших учасників справи
3.1. Не погоджуючись з постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.08.2019 в частині незадоволених позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача 351 536 358, 23 грн заборгованості, НАК "Нафтогаз України" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
3.2. Узагальнені доводи касаційної скарги:
-висновки суду апеляційної інстанції, викладені в абз. 6 стор. 11 та абз. 7 стор. 12 постанови, про те, що "виникнення в точці виходу до газорозподільної системи відповідача (оператора ГРМ) неврегульованого негативного небалансу обсягів природного газу за спірні періоди відбулося внаслідок дій Компанії щодо ненадання споживачам - третім особам по справі, номінації на плановий обсяг газу на вказаний період", а також що "коли Розпорядженням КМУ відповідача було зобов`язано забезпечити безперебійне постачання природного газу, колегія суддів дійшла висновку про відсутність несанкціонованого відбору природного газу з ГТС, Оператором якої є позивач, та, як наслідок, неправомірності віднесення на Оператора ГРМ - відповідача у справі негативного небалансу у вказаному об`ємі та відшкодування витрат з оплати наданих послуг балансування", не відповідають нормам чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, зокрема пункту 5 глави І розділу І та пункту 8 глави 3 розділу ХІІ Кодексу газорозподільних систем, статтям 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України, пункту 17 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, та обставинам справи. При цьому відсутність у споживача договору постачання природного газу або підтвердженого обсягу природного газу (навіть за наявності укладеного договору поставки природного газу) на відповідний розрахунковий період в силу п. 1 розд. ІІ Правил постачання природного газу свідчить про відсутність підстав для поставки природного газу такому споживачу. Наявність заборгованості підприємств ЖСК № 8 Весна ОК, Колос ОСББ, Теплоенерго Дніпропетровської міської ради КП, порушення умов договору іншими учасниками або відсутність договірних відносин, стали правовою причиною для НАК "Нафтогаз України" не підтверджувати номінації у спірний період. Всупереч наведеним обставинам, відповідачем за відсутності правових підстав було здійснено розподіл природного газу в спірні періоди, але цей природний газ не був власністю ПАТ "НАК "Нафтогаз України";
-судом апеляційної інстанції не було враховано висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 06.03.2018 у справі № 917/492/17;
-відповідачем не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження факту споживання третіми особами 2-14 з ресурсу ПАТ "НАК "Нафтогаз України" природного газу в січні-березні 2016 року, березні 2017 року. Єдиним первинним документом, який може підтвердити факт здійснення господарської операції може бути акт приймання-передачі природного газу, який має бути складений між споживачами та ПАТ "НАК "Нафтогаз України", проте такі акти не складались;
-відповідач, як Оператор ГРМ, безпідставно відніс на НАК "Нафтогаз України" обсяги природного газу, які фактично були несанкціоновано відібрані третіми особами з газорозподільної системи відповідача;
-не врахувавши наведеного, суд апеляційної інстанції неправильно застосував вимоги Кодексу ГТС, зокрема його пункт 5 глави І розділу І, пункт 8 глави 3 розділу ХІІ, главу 4 розділу XIV, пункт 17 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, статті 526, 530, 612 Цивільного кодексу України, статтю 193 Господарського кодексу України;
-судом апеляційної інстанції порушено норми процесуального права, зокрема статті 73, 74, 77, 237 Господарського процесуального кодексу України, оскільки надаючи оцінку правомірності дій Компанії при видачі номінацій, суд вийшов за межі предмета доказування/дослідження у цьому спорі.
Також у касаційній скарзі НАК "Нафтогаз України" зазначило про те, що постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 1044 "Питання акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №226 було змінено тип Компанії на приватне акціонерне товариство та змінено найменування Компанії, а саме: повне найменування українською мовою - акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", скорочене українською мовою - НАК "Нафтогаз України".
3.3. Не погоджуючись з постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.08.2019 в частині незадоволених позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача 351 536 358, 23 грн заборгованості, АТ "Укртрансгаз" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
3.4. Узагальнені доводи касаційної скарги:
-судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права в частині висновків про відсутність у відповідача несанкціонованих відборів природного газу, а саме: пункт 5 глави І розділу І та пункт 8 глави 3 розділу ХІІ Кодексу газорозподільних систем. Оскільки НАК "Нафтогаз України" чи будь-який інший замовник послуг транспортування не був постачальником природного газу відповідним споживачам у спірні періоди, то такі відбори природного газу вказаними споживачами є несанкціонованим відбором як це передбачено пунктом 5 глави І розділу І Кодексу газорозподільних систем. На виконання пункту 8 глави 3 розділу ХІІ Кодексу газорозподільних систем позивач законно та обґрунтовано відніс зазначені несанкціоновані відбори природного газу на відповідача як на Оператора ГРМ;
-судом апеляційної інстанції неправильно застосовано статтю 19 Конституції України, частини 1-3 статті 49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" та прийнято оскаржувану постанову всупереч рішенню Конституційного Суду України від 09.07.1998 у справі № 17/81-97. Так, скаржник вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків щодо наявності у НАК "Нафтогаз України" обов`язку видавати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України № 742-р від 05.10.2016;
-судом апеляційної інстанції неправильно застосовано пункт 17 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2015 № 758;
-судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права в частині висновків про відсутність підстав для застосування позивачем коефіцієнту компенсації 1,2 при визначенні вартості послуг балансування. Так, на думку скаржника, у відповідача наявний обов`язок: закупити обсяги природного газу, необхідні для покриття його виробничо-технічних втрат, та надати позивачу номінації по договору на транспортування газу по спірних періодах для перевезення власних обсягів природного газу газотранспортною системою позивача. Разом з тим відповідач як замовник послуг транспортування у спірні газові місяці через точку входу до газотранспортної системи не подав жодних обсягів природного газу, однак, при цьому, здійснив відбір природного газу з точки виходу з газотранспортної системи для покриття його виробничо-технічних втрат та несанкціонованих відборів природного газу, що склали обсяги його негативних місячних небалансів за відповідні періоди, для врегулювання яких були надані послуги балансування. При цьому у кожному спірному періоді розмір небалансів відповідача завжди був 100% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи. Не врахувавши наведеного, суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, а саме: статті 526, 530, 612 Цивільного кодексу України, статті 193 Господарського кодексу України, розділу ХІІ та глави 4 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, пункти 9.1, 9.2 договору та підпункт 26 пункту 2.2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу;
-судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, зокрема статті 4, 1, 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункт 192.1 статті 192, пункт 50.1 статті 50 Податкового кодексу України, пункти 1-2 глави 3 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, та порушено норми процесуального права, а саме: статті 76-79 Господарського процесуального кодексу України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції безпідставно дійшов висновку, що позивач не мав правових підстав для здійснення перерахунку наданих послуг балансування попередніх газових місяців, за якими позивачем вже було надано послуги з балансування обсягів природного газу. Скаржник наполягає на тому, що після початку виконання функцій щодо здійснення алокацій (з 28.04.2017) позивач виявив випадки порушення відповідачем положень Кодексу ГТС при здійсненні алокації в частині необґрунтованого та безпідставного віднесення відповідачем обсягів споживання природного газу деякими споживачами з ресурсу НАК "Нафтогаз України" та безпідставного застосування коефіцієнта компенсації 1 при визначенні вартості послуг балансування у зв`язку з чим у позивача як Оператора ГТС виник обов`язок усунення таких порушень. При цьому, на думку скаржника, наявність у нього права здійснювати коригування попередньо наданих послуг підтверджується актуальною судовою практикою, зокрема постановами Вищого господарського суду України від 20.12.2016 у справі № 922/1688/16, від 24.12.2017 у справі № 922/1689/16, від 16.11.2016 у справі № 904/4505/16. Окрім того, Кодекс ГТС не містить заборони на здійснення будь-яких коригувань у разі зміни фактичних даних, зазначених у первинних документах. Подібна практика щодо можливості коригування попередньо наданих послуг передбачена також Податковим кодексом України. АТ "Укртрансгаз" у повній відповідності до вимог чинного законодавства відкориговано первинні документи, свою бухгалтерську та фінансову звітність та свої податкові зобов`язання з податку на додану вартість;