1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 листопада 2019 року

Київ

справа №826/11596/18

адміністративне провадження №К/9901/23341/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Гусака М.Б., Пасічник С.С.,

за участю секретаря судового засідання: Лупінос Я.В.,



учасники судового процесу:

представник позивача: Пухальська І.С.,

представник відповідача: Коваленко Л.В., Лапіна К.Г., Магера М.Б.



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" Державного зовнішньоторговельного та інвестиційного підприємства "Промоборонекспорт" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року (суддя Аблов Є.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 серпня 2019 року (головуючий суддя Губська Л.В., судді Епель О.В., Карпушова О.В.) у справі №826/11596/18 за позовом Дочірнього підприємства Державної компанії "Укрспецекспорт" Державного зовнішньоторговельного та інвестиційного підприємства "Промоборонекспорт" до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,



ВСТАНОВИВ:



У липні 2018 року Дочірнє підприємство Державної компанії "Укрспецекспорт" Державного зовнішньоторговельного та інвестиційного підприємства "Промоборонекспорт" (далі за текстом - позивач, ДП ДК "Укрспецекспорт") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (далі за текстом - відповідач), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 24 квітня 2018 року №00004621402, №00004631402.



Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 серпня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.



Вирішуючи спір, суди встановили, що посадовими особами контролюючого органу проведено документальну планову виїзну перевірку позивача з питань податкового законодавства за період з 1 січня 2014 року по 30 вересня 2017 року, валютного - за період з 1 січня 2014 року по 30 вересня 2017 року, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 1 січня 2011 року по 30 вересня 2017 року, за результатами якої складено акт від 6 квітня 2018 року №211/26-15-14-02-01-14/25662328.



Перевіркою встановлено порушення вимог:

- пункту 44.1 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України, пункту 5 П(С)БО 11 "Зобов`язання", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 січня 2000 року №20, пунктів 5, 7 П(С)БО 15 "Доходи", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 року №290, у результаті чого занижено податок на прибуток, що підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету на суму 8026683 грн., в т.ч. за: - 2016 рік на суму 8026683 грн.;

- пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 5120,05 грн.



Зазначених висновків контролюючий орган дійшов з огляду на наступні обставини.



Між Федеральним Урядом Мексиканських Сполучених Штатів, представленим Міністерством військово-морських сил (секретаріат ВМС) Мексики (далі - Замовник), та ДП ДК "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" (далі - Постачальник) укладено контракт 13-SCIA/070-2013/POE-30.4-8-K/KE-13 від 21 жовтня 2013 року (далі по тексту - Контракт з Мексикою) щодо надання послуг з капітального ремонту трьох вертольотів МІ-17-1В (бортовий номер АМНТ-219, заводський номер 96614; бортовий номер АМНТ-220, заводський номер 96612; бортовий номер АМНТ-221, заводський номер 96640), предметом якого є надання послуг з капітального ремонту трьох гелікоптерів, постачання запасних частин, витратних матеріалів, обладнання і послуг, пов`язаних з проведенням капітального ремонту; обсяг послуг з капітального ремонту, специфікації обладнання, запасних частин, витратних матеріалів для забезпечення виконання послуг, визначених в додатку №1 цього акта та є його невід`ємною частиною.



Загальна вартість контракту є фіксованою та становить 8977832 доларів США. Перелік робіт з капітального ремонту наведено в Переліку "А" до Додатка №1 до Контракту.



На виконання Контракту позивач уклав ряд договорів комісії, за якими такі суб`єкти господарської діяльності є Комітентами, а Постачальник виступає Комісіонером, а саме: договір комісії №РОЕ-30.4-24-ДК-13 від 21 жовтня 2013 року із ДП "Луганський авіаційний ремонтний завод" (далі по тексту - ДП "ЛАРЗ"); договір комісії №РОЕ-30.4-30-D/К-13 від 21 жовтня 2013 року із ДП "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон"; договір комісії №РОЕ-30.3-6-К/КЕ-16 від 27 травня 2016 року із BSTVFZC (ЗВТ ОСОБА_1 ) .



Відповідно до договору комісії №РОЕ-30.4-24-Д/К-13 від 21 жовтня 2013 року (далі по тексту - Договір комісії), укладеного із Комітентом ДП "ЛАРЗ", Комісіонер (позивач) зобов`язується за дорученням Комітента за плату вчинити правочин щодо виконання Комітентом капітального ремонту головних редукторів ВР-14 та двигунів ТВЗ-117ВМ до гелікоптерів Мі-17/МІ-8МТВ-1, згідно із специфікацією виробів, яка наведена в Додатку №1 до цього Договору, від свого імені за рахунок та в інтересах Комітента. Погоджена з комітентом загальна ціна ремонту за цим договором складає 2313000 доларів США.



На виконання контракту №13-SCIA/070-2013/POE-30.4-8-K/KE-13 від 21 жовтня 2013 року Замовник протягом березня - листопада 2014 року перерахував на користь Постачальника авансові платежі на загальну суму 5985221,34 доларів США, що підтверджено регістрами бухгалтерського обліку за рахунками 312, 6812 та виписками банку.



На виконання Контракту та на виконання Договору комісії з ДП "ЛAP3" на митну територію України було завезено 6 турбовальних двигунів та 3 головних редуктори до гелікоптерів на загальну вартість 720000 доларів США. У подальшому завезені на митну територію України двигуни (6 шт.) та редуктори (3 шт.) передані актом приймання-передачі на ДП "ЛAP3" для подальшого ремонту відповідно до Договору комісії.



В ході проведення перевірки контролюючим органом не було підтверджено факт зворотної передачі двигунів та редукторів (вже після проведеного капітального ремонту) від ДП "ЛАРЗ" до позивача. На підставі даних бухгалтерського обліку підтверджено перерахування Постачальником на користь ДП "ЛАРЗ" авансового платежу на суму 275512,98 доларів США в межах Договору комісії.



Крім того, актом перевірки встановлено, що відповідно до даних АІС "Митниця" Постачальником операції із вивезення двигунів та редукторів з митної території України не здійснювались. Сертифікатом про форс-мажорні обставини від 20 лютого 2015 року №3309, виданим Торгово- промисловою палатою України, підтверджено, що виконання зобов`язань за Контрактом щодо капітального ремонту трьох гелікоптерів (дата виконання 19 лютого 2015 року) унеможливлює наявність форс-мажорних обставин, дата настання яких 24 грудня 2014 року, дата закінчення - "тривають, дату встановити неможливо".



Також, в ході перевірки встановлено укладання додаткової угоди до Контракту "Про кількісну оцінку послуг, отриманих згідно з контрактом №13-SCIA/070-2013/POE-30.4-8-К/КЕ-13 між Федеральним урядом Мексиканських Сполучених Штатів, представленим міністерством Військово - Морських Сил (секретаріат ВМС) Мексики (Замовник) та ДП ДК "Укрспецекспорт" (Постачальник), оформленої з метою остаточного розрахунку шляхом дострокового анулювання вказаного контракту", якою встановлено: проведення платежів на загальну суму 5985221,34 доларів США (п. II); виконання та прийняття робіт з капітального ремонту 2 гелікоптерів (п.ІІІ); отримання послуг та проведення платежів, вказаних у п. II, відповідають вартості послуг, вказаних у Контракті з Мексикою та цілям "..." (п. IV); встановлення факту дострокового припинення Контракту з Мексикою, підтвердження Замовником та Постачальником факту відсутності інших зобов`язань за вказаним контрактом та відсутність жодних претензій сторін одна до одної щодо якості наданих послуг та їх обсягу.



Зважаючи на викладені обставини, контролюючим органом в ході перевірки зроблено висновок про те, що сума коштів у розмірі 1266487,02 дол. США (1542000 дол. США - 275512,98 дол. США) з дати закриття Контракту з Мексикою є для платника податків такою, що отримана на безповоротній основі, без виникнення зобов`язань, тобто, є безповоротною фінансовою допомогою. Розмір суми 1542000 дол. США розраховано, виходячи з визначення вартості робіт з капітального ремонту двигунів та редукторів (на підставі Переліку "А" до Додатку до Контракту з Мексикою (стор. 13 акта: вартість капітального ремонту 1 двигуна - 265500 дол. США, вартість капітального ремонту одного головного редуктора - 240000 дол. США).



Крім того, відповідач зробив висновок про безоплатне отримання позивачем товарів на суму 480000 дол. США (12255737,76 грн.), що становить еквівалент статистичної та заставної вартості 4 двигунів та 2 редукторів.



На підставі вказаного акта перевірки, контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення від 24 квітня 2018 року:

- №00004621402, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 10033353,75 грн., з яких за основним платежем - 8026683 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 2006670,75 грн.;

- №00004631402, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ у розмірі 5120,05 грн. застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 512,00 грн.



Відмовляючи в задоволенні вимог адміністративного позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, вказав на відсутність факту повернення 6 двигунів та 3 редукторів від ДП "ЛАРЗ", внаслідок чого грошові кошти у розмірі 1266487,02 доларів США, які призначались для ремонту вказаних договорів та редукторів не використані на визначені Контрактом з Мексикою цілі. З огляду на зазначене, з посиланням на приписи підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 ПК України та §3, 13, 15 Міжнародних стандартів фінансової звітності (далі - МСФЗ), суди погодились з висновком контролюючого органу, що кошти, які надійшли позивачу для виконання Контракту з Мексикою, є безповоротною фінансовою допомогою та мають бути відображені у його фінансовій звітності.



Не погодившись з рішеннями судів, ДП ДК "Укрспецекспорт" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати судові рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00004621402 від 24 квітня 2018 року та ухвалити нове рішення у вказаній частині про задоволення позову.



В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник наголосив на помилковості висновків судів про безоплатне набуття позивачем у власність авіаційних виробів (6 двигунів та 3 редукторів), оскільки останні 20 лютого 2014 року були передані ДП "ЛАРЗ" відповідно до акта приймання-передачі виробів на ремонт. В подальшому, 2 авіаційних двигуни та 1 редуктор були відвантажені з території ДП "ЛАРЗ" невідомими особами, за фактом чого порушено кримінальне провадження №12015130580000943 за статтею 341 КК України Старобільським відділом поліції ГУ НП в Луганській області. Натомість, 4 авіаційних двигуни та 2 редуктори були транспортовані до Мексики та передані Секретаріату ВМС ТОВ "РУСАВІА". На підтвердження означених обставин позивачем надавались підтверджуючі документи, проте судами вони досліджені не були. Крім того, ні суд першої, ні суд апеляційної інстанції не надали належної правової оцінки факту укладення позивачем, з огляду на повернення до Мексики ТОВ "РУСАВІА" 4 авіаційних двигунів та 2 редукторів, договору комісії №РОЕ-30.3-14.1-D-16 від 19 жовтня 2016 року із Global Titan Distribution INC (США) в рамках Контракту та перерахування позивачем за означеним договором 1410000 доларів США. Таким чином, суди безпідставно не врахували, що усі кошти, які Замовник перерахував позивачу на виконання Контракту, за виключенням комісійної винагороди, були перераховані комітентам за договорами комісії.



При цьому скаржник вважає необґрунтованим відхилення апеляційним судом доказів, долучених до апеляційної скарги, оскільки про наявність листа Секретаріату ВМС (Мексика) від 11 жовтня 2016 року №1916/2016 позивачу стало відомо із отриманого 2 липня 2019 року листа третього відділу першого управління досудового розслідування Головного слідчого управління СБ України від 26 червня 2019 року №6/4858. Відомості про наявність актів приймання передачі 4 авіаційних двигунів та 2 головних редукторів від 22 січня 2016 року та від 16 серпня 2016 року також стали відомі позивачу лише 15 липня 2019 року з отриманої від прокуратури Луганської області відповіді. Разом з тим, зазначені документи безпідставно не були досліджені судами.



У поданому відзиві на касаційну скаргу Головне управління ДФС у м. Києві просило залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін, як законні та обґрунтовані. Наголошено, що позивачем ні під час перевірки, ні під час розгляду справи у суді не було підтверджено факт зворотної передачі двигунів та редукторів після проведення капітального ремонту від ДП "ЛАРЗ" до ДП ДК "Укрспецекспорт". Враховуючи зазначене, а також факт закриття Контракту висновки контролюючого органу про наявність у платника податків безоплатно отриманих товарів, за рахунок яких фактично виконано/надано такі послуги.



Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та відзиву на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.



Враховуючи приписи частини першої статті 341 КАС України, колегію суддів справа переглядається лише у межах доводів та вимог касаційної скарги, а тому правильність рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 24 квітня 2018 року №0004641402 не перевіряється.



Вирішенню в межах даного спору належить питання можливості вважати безповоротною фінансовою допомогою суму у розмірі 1266487,02 доларів США, сплачену Секретаріатом ВМС Мексики позивачу для виконання Контракту з Мексикою, за відсутності доказів повернення авіаційних виробів (6 двигунів та 3 редукторів) з ДП "ЛАРЗ" до ДП ДК "Укрспецекспорт" і в подальшому Замовнику.


................
Перейти до повного тексту