1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 листопада 2019 року

Київ

справа №П/811/120/17

адміністративне провадження №К/9901/24286/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Калашнікової О.В.,

суддів - Білак М.В., Губська О.А.

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №П/811/120/17

за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., суддів: Жука Р.В., Хилько Л.І.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Шальєвої В.А., суддів: Білак С.В., Олефіренко Н.А.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі ДФС) про визнання протиправним та скасування наказу ДФС від 29 грудня 2016 року № 287-дс "Про накладення дисциплінарного стягнення".

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що наказом № 287-дс ДФС від 29 грудня 2016 року на неї як заступника начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області накладено дисциплінарне стягнення у вигляді оголошення зауваження через те, що працівниками Новоукраїнської ОДПІ вчинено корупційне правопорушення, який позивач вважає протиправним.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2017 року, позов задоволено.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про протиправність оскаржуваного наказу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 25 травня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Державної фіскальної служби України.

5.1. У касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

5.2. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою Державної фіскальної служби України на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2017 року.

6. 16 лютого 2018 року вказана касаційна скарга надійшла до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (відповідача у справі):

7.1. Свої вимоги скаржник мотивує тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Відповідач зазначає, що ОСОБА_1 в порушення вимог наказу ДФС України від 13 березня 2015 року № 167 "Про персональну відповідальність керівників підрозділів органів ДФС" не забезпечено усунення умов, які створили сприятливе підґрунтя для вчинення корупційних правопорушень підлеглими працівниками.

8. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надав.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами встановлено, що ОСОБА_1 працює заступником начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області.

10. На підставі розпорядження ДФС України від 28 вересня 2016 року №210-р проведено тематичну перевірку ГУ ДФС у Кіровоградській області та Новоукраїнської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області за результатами якої складено акт. В акті вказано, що працівниками Новоукраїнської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області вчинено корупційне правопорушення. В ході проведення перевірки визначено коло відповідальних осіб з числа керівного складу ГУ ДФС у Кіровоградській області та Новоукраїнської ОДПІ, які відповідно до законодавства України здійснюють заходи щодо запобігання корупції і контроль за їх реалізацією у ГУ ДФС в області та Новоукраїнській ОДПІ.

11. Також, в акті вказано, що відповідальною посадовою особою є, зокрема, заступник начальника ГУ ДФС у Кіровоградській області ОСОБА_2, оскільки порушено вимоги п.п.1.1, 1.2 п.1, п.4 наказу ГУ ДФС у Кіровоградській області від 30 жовтня 2015 року №235, п.п.1.1, 1.2 п.1, п.4 наказу від 29 квітня 2016 року №166, п.п. 1.1, 1.2 п.1, п.4 наказу від 23 серпня 2016 року №337 при здійсненні координації роботи управління доходів і зборів з фізичних осіб та кураторства роботи Новоукраїнської ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області.

12. 29 грудня 2016 року Державною фіскальною службою України винесено наказ №287-дс, яким заступнику начальника Головного управління Державної фіскальної служби України в Кіровоградській області ОСОБА_1 оголошено зауваження.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

13. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

14. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

15. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

16. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

17. Відповідно статті 1 Закону України "Про державну службу" № 889-VIII від 10 грудня 2015 року (далі - Закон № 889-VIII), державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо: 1) аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів; 2) забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів; 3) забезпечення надання доступних і якісних адміністративних послуг; 4) здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства; 5) управління державними фінансовими ресурсами, майном та контролю за їх використанням; 6) управління персоналом державних органів; 7) реалізації інших повноважень державного органу, визначених законодавством.

18. Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби..

19. Основні обов`язки державного службовця визначені частиною 1 статті 8 Закону України № 889-VIII, а саме, державний службовець має: дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; дотримуватися принципів державної служби та правил етичної поведінки; поважати гідність людини, не допускати порушення прав і свобод людини та громадянина; з повагою ставитися до державних символів України; обов`язково використовувати державну мову під час виконання своїх посадових обов`язків, не допускати дискримінацію державної мови і протидіяти можливим спробам її дискримінації; забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки; виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції; запобігати виникненню реального, потенційного конфлікту інтересів під час проходження державної служби; постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності та удосконалювати організацію службової діяльності; зберігати державну таємницю та персональні дані осіб, що стали йому відомі у зв`язку з виконанням посадових обов`язків, а також іншу інформацію, яка відповідно до закону не підлягає розголошенню; надавати публічну інформацію в межах, визначених законом.


................
Перейти до повного тексту