ПОСТАНОВА
Іменем України
18 листопада 2019 року
Київ
справа №826/4954/17
адміністративне провадження №К/9901/17247/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Калашнікової О.В.,
суддів - Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №826/4954/17
за позовом ОСОБА_1 до Державного агентства лісових ресурсів України про скасування рішення від 31 березня 2017 року
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 жовтня 2017 року (колегія суддів у складі у складі головуючого судді Смолій І.В., суддів Аблова Є.В., Григоровича П.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року (колегія суддів у складі Головуючого судді Файдюка В.В., суддів: Мєзєнцева Є.І., Чаку Є.В)
І РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного агентства лісових ресурсів України, в якому просив про скасування рішення Державного агентства лісових ресурсів України від 31 березня 2017 року щодо переможця конкурсу кандидата на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства.
2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 жовтня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
3. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою скарги ОСОБА_1 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 жовтня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року.
5. З 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд як найвищий суд у системі судоустрою України, у зв`язку з чим відповідно до пункту 7 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VIII Вищий адміністративний суд України припинив свою діяльність.
6. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: Желтобрюх І.Л. (судді-доповідача), суддів: Білоус О.В. Стрелець Т.Г. про що складено протокол від 07 лютого 2018 року.
7. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Желтобрюх І.Л. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 826/4954/17 (провадження К/9901/17247/18)
8. Протоколом повторного автоматизованого розподілу від 30 травня 2019 року касаційну скаргу у справі № 826/4954/17 (провадження К/9901/17247/18) передано на розгляд колегії суддів у складі: Калашнікова О.В. (головуючий суддя), судді: Білак М.В., Губська О.А.
9. Верховний Суд ухвалою від 05 червня 2019 року на підставі пункту 5 частини першої статті 340 КАС України прийняв до провадження зазначену вище касаційну скаргу.
10. Відповідач заперечень на касаційну скаргу не надавав.
II ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Наказом Держлісагентства від 06 грудня 2016 року № 451 утворено конкурсну комісію для проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби Держлісагентства та затверджено її склад, а саме голову комісії та 7 членів комісії.
12. 20 лютого 2017 року наказом Держлісагентства № 53 у зв`язку із кадровими змінами було внесено зміни до складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби в Держлісагентстві.
13. Згідно з наказом т. в. о. голови Держлісагентства від 21 лютого 2017 року № 58-к "Про оголошення конкурсу на зайняття вакантних посад державних службовців територіальних органів" оголошено конкурс на зайняття вакантних посад державної служби категорії "Б", зокрема, начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства.
14. Додатком 1 до цього наказу визначені Умови проведення конкурсу, якими передбачено загальні умови, в тому числі встановлено 15-денний термін з дня оприлюднення інформації про проведення конкурсу для прийняття документів та дату проведення конкурсу - 20 березня 2017 року, та вимоги до професійної компетентності з врахуванням спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посади державної служби категорії "Б" начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, затверджених наказом т. в. о. голови Держлісагентства від 20 січня 2017 року № 56-к.
15. Оголошення про проведення конкурсу було опубліковано відповідачем на офіційному веб-сайті.
16. З огляду на зазначене, позивачем 07 березня 2017 року направлено поштовим відправленням до Комісії заяву з пакетом документів, які передбачені статтею 25 Закону України "Про державну службу", з метою участі в конкурсі.
17. Листом від 17 березня 2017 року №1030/1443-19, який отримано позивачем 20 березня 2017 року, його було повідомлено, що документи, надіслані поштою або подані особисто в останній день приймання документів після закінчення робочого часу, не розглядаються, тому ОСОБА_1 не допущено до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства.
18. Не погоджуючись з такими діями відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
19. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки позивачем був пропущений строк подачі документів, необхідних для участі у конкурсі.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
20. У касаційній скарзі касатор вказав, що оскаржувані судові рішення ухвалені із порушенням норм матеріального та процесуального права.
21. На його думку, суди дійшли помилкових висновків про пропуск позивачем строку подачі документів, необхідних для участі у конкурсі.
22. Крім того, касатор звертає увагу, що ним у суді першої інстанції заявлявся відвід всьому складу суду, який розглядав дану справу, проте, такий відвід був протиправно відхилений.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
24. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
25. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року №889-VIII (надалі - Закон №889-VIII).
26. Відповідно до п.2 ч.2 статті 6 Закону України "Про державну службу" посади керівників структурних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, їх заступників, керівників територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, їх заступників віднесені до категорії "Б" посад державної служби.
27. Відповідно до ч.1,2 статті 21 Закону №889-VIII вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.
28. Прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом.
29. Відповідно до ч.1,2 статті 22 Закону України "Про державну службу" з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття вакантної посади державної служби відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
30. Проведення конкурсу здійснюється з урахуванням рівня професійної компетентності, особистих якостей і досягнень кандидатів на зайняття вакантної посади.
31. Згідно ч.1.2 статті 26 Закону №889-VIII, служба управління персоналом державного органу, в якому проводиться конкурс, проводить перевірку документів, поданих кандидатами, на відповідність встановленим законом вимогам та повідомляє кандидата про результати такої перевірки.
32. Кандидати, документи яких пройшли перевірку, передбачену частиною першою цієї статті, проходять тестування відповідно до Порядку проведення конкурсу, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
33. Згідно ч.1, 4 статті 27 Закону №889-VIII Конкурс на зайняття вакантної посади державної служби категорії "Б" у державному органі, юрисдикція якого поширюється на територію однієї або кількох областей, міста Києва або Севастополя, проводить конкурсна комісія, утворена керівником державної служби державного органу вищого рівня.
34. Під час засідання конкурсної комісії її члени: 1) вивчають результати проведеної службою управління персоналом перевірки документів кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби; 2) проводять відбір кандидатів з використанням видів оцінювання відповідно до Порядку проведення конкурсу; 3) проводять співбесіду з кандидатами на зайняття вакантних посад з урахуванням результатів тестування для уточнення їхньої професійної компетентності; 4) особисто оцінюють рівень професійної компетентності кандидатів та визначають в особистому порядку їхній загальний рейтинг; 5) за результатами складення загального рейтингу кандидатів визначають переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата на зайняття вакантної посади.
35. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246 затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посад державної служби (далі - Порядок), який визначає процедуру проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки.
36. Згідно пункту 5 Порядку рішення про оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорій "Б" і "В" приймає керівник державної служби в державному органі.
37. Пунктом 6 Порядку передбачено, що конкурс проводиться поетапно: 1) прийняття рішення про оголошення конкурсу; 2) оприлюднення рішення про оголошення конкурсу; 3) приймання документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі; 4) попередній розгляд поданих документів на відповідність встановленим законом вимогам; 5) проведення тестування та визначення його результатів; 6) розв`язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (крім категорії "В"); 7) проведення співбесіди та визначення її результатів; 8) проведення підрахунку результатів конкурсу та визначення переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата; 9) оприлюднення результатів конкурсу.