ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 914/2286/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г.М. - головуючого, Кушніра І.В., Краснова Є.В.,
секретар судового засідання: Лихошерст І.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 05.08.2019 (головуючий суддя: Кордюк Г.Т., судді: Данко Л.С., Плотніцький Б.Д.) та на рішення Господарського суду Львівської області від 13.05.2019 (суддя Ділай У.І.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дзвін і К"
до: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради
про зобов`язання провести оцінку цілісного майнового комплексу та укласти договір оренди,
за участю:
позивача: Ящинський А.Л. (адвокат),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Дзвін і К" (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (далі - відповідач), в якому просило з урахуванням зміни предмету позову:
- зобов`язати Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради провести оцінку цілісного майнового комплексу Державного комунального підприємства "Кінотеатр "Дзвін" за адресою вул. Шептицьких, 45 у м. Львові відповідно до порядку передбаченого Методикою оцінки майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995 р. № 629 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 2 січня 2003 р. № 3 із змінами) на виконання ухвали Львівської міської ради від 18 липня 2013 року № 2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45";
- зобов`язати Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, протягом 20 (двадцяти) календарних днів з дати проведення оцінки цілісного майнового комплексу Державного комунального підприємства "Кінотеатр "Дзвін" за адресою вул. Шептицьких, 45 у м. Львові, укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "Дзвін і К" договір оренди цілісного майнового комплексу державного комунального підприємства "Кінотеатр "Дзвін" за адресою вул. Шептицьких, 45 у м. Львові на виконання ухвали Львівської міської ради від 18 липня 2013 року № 2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45", відповідно до Типового договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень), затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 897 від 07.06.2007 "Про врегулювання питань оренди майна територіальної громади м. Львова" із змінами.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, не зважаючи на прийняття Львівською міською радою Ухвали № 2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45" від 18.07.2013, відповідач не виконує вимог вищевказаної ухвали та в порушення вимог Положення про Управління комунальної власності департаменту економічної розвитку Львівської міської ради, Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995 року № 629, не проведено оцінки майна та не укладено договір оренди цілісного майнового комплексу.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Оскарженою постановою Західного апеляційного господарського суду від 05.08.2019 залишено без змін рішення Господарського суду Львівської області від 13.05.2019, яким позов задоволено.
2.2. Судові рішення мотивовані тим, що приймаючи ухвалу "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45" № 2649 від 18.07.2013, Львівська міська рада добровільно надала згоду на укладення договору оренди з ТОВ "Дзвін і К", проте з 2013 року по теперішній час такий правочин між сторонами спору не укладений з незалежних від позивача обставин. А відповідно до приписів Закону України "Про оренду державного та комунального майна" оцінка об`єкта оренди, проведення якої забезпечує відповідач, передує укладенню договору оренди.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнюючи доводи інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати прийняті у справі рішення, посилаючись на їх прийняття з порушенням норм матеріального права з неповним дослідженням доказів та обставин, що стосуються предмета доказування.
3.2. Так, зазначає, що суди не надали належної оцінки тому, що за результатами інвентаризації спірного майна, членами комісії було складено зауваження, згідно якого за адресою м. Львів, вул. Шептицьких, 45 не існує цілісного майнового комплексу, а лише нежитлові приміщення, що не можуть забезпечити діяльність кінотеатру. Земельні ділянки під кінотеатром не перебувають в користуванні, не є власністю кінотеатру, не мають кадастрового номера, і адміністрація кінотеатру не використовує їх за цільовим призначенням як комунальна установа культури, а надає в оренду без відповідних повноважень та законодавчо закріплених функцій орендодавця. Проект ухвали "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45" не відповідає вимогам Регламенту ради, затвердженого ухвалою №304 від 31.03.2011, оскільки він не був завізований до його розгляду на пленарному засіданні, до проекту ухвали не додано матеріалів, які б свідчили про згоду уповноважених органів управління закладом - управління культури департаменту гуманітарної політики. Належним чином не підтверджене переважне право позивача на укладення договору оренди цілісного майнового комплексу, оскільки з долучених до проекту ухвали документів не вбачається, що частка внесків трудового колективу становить більш як 50 відсотків статутного капіталу позивача.
3.3. Позивач подав до касаційного суду відзив, у якому просить подану касаційну скаргу залишити без задоволення, а прийняті у справі рішення - без змін. Позивач у відзиві зазначає, що судами вірно було надано оцінку обставинам та вірно вирішено спір відповідно до вимог законодавства, а доводи касаційної скарги спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами
4.1. На підставі рішення загальних зборів членів трудового колективу ДКП "Кінотеатр "Дзвін", що оформлено протоколом № 3 від 08 жовтня 2003, з метою довготермінової оренди та майбутнього викупу цілісного майнового комплексу ДКП "Кінотеатр "Дзвін" створено господарське товариство у формі Товариства з обмеженою відповідальністю "Дзвін і К" (позивач).
Товариство (позивач) було зареєстроване державним реєстратором виконавчого комітету Львівської міської ради 28.11.2003. Відомості про товариство внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 04.09.2006, номер запису: 1 415 120 0000 013855. Основним видами діяльності позивача є демонстрація кінофільмів, а також організування конгресів і торговельних виставок, організування інших видів відпочинку та розваг, інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, обслуговування напоями, надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
4.2. 15.12.2003 позивач звернувся до Управління ресурсів Львівської міської ради із заявою, у якій просило надати в оренду цілісний майновий комплекс - кінотеатр "Дзвін" з метою підвищення якості експлуатації кінотеатру та його функціонального призначення.
В подальшому позивач неодноразово надсилав аналогічні листи-заяви та нагадування секретарю Львівської міської ради та до Управління комунального майна Львівської міської ради, зокрема 24.02.2004, 28.12.2004, 27.10.2006, 16.05.2007, 19.07.2012.
4.3. 18.07.2013 12-та сесія 6-го скликання Львівської міської ради розглянула звернення позивача, зареєстроване у Львівській міській раді 23.04.2008 за №5-4135, та керуючись п.5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийняла ухвалу №2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45", відповідно до якої надала позивачу цілісний майновий комплекс на вул. Шептицьких, 45 в оренду терміном на 10 років для проведення статутної діяльності за умови виділення приміщень для музею С.Бандери площею не менше 300 кв. м та зобов`язала Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (відповідача) укласти договір оренди згідно з цією ухвалою.
Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно об`єкт нерухомого майна за реєстраційним номером 942188646101 загальною площею 692,9 кв. м за адресою м. Львів, вул. Шептицьких, буд. 45 будівлю літ. "А" зареєстровано за Львівською міською радою.
4.4. Управління культури департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради звернулося з адміністративним позовом до Галицького районного суду міста Львова про визнання незаконною і скасування ухвали Львівської міської ради від 18 липня 2013 року № 2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на Шептицьких, 45".
Постановою Галицького районного суду м. Львова від 10.12.2013 у справі №461/12175/13-а, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.09.2014 у справі №876/58/14, у позові Управління культури департаменту гуманітарної політики Львівської міської ряди до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради від 18.07.2013 №2649 було відмовлено за безпідставністю позовних вимог.
Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №461/12175/13-а постанову Галицького районного суду м. Львова від 10.12.2013 у справі № 461/12175/13-а та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.09.2014 у справі №876/58/14 скасовано, провадження у справі закрито.
4.5. 19.03.2018 позивач направив начальнику Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради заяву за вих. № 03 з проханням невідкладно: 1) провести оцінку цілісного майнового комплексу державного комунального підприємства "Кінотеатр "Дзвін" за адресою вул. Шептицьких, 45 у м. Львові та надати ТОВ "Дзвін і К" договір на проведення оцінки майна, що підлягає укладенню між Товариством та суб`єктом оціночної діяльності; 2) на виконання ухвали Львівської міської ради від 18 липня 2013 року № 2649 "Про надання в оренду нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу на вул. Шептицьких, 45" укласти з ТОВ "Дзвін і К" договір оренди цілісного майнового комплексу ДКП "Кінотеатр "Дзвін" за адресою вул. Шептицьких, 45 у м. Львові.
Наказами Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 26.09.2018 №108-з "Про створення комісії оцінки ЦМК ДКП "Кінотеатр "Дзвін" та від 26.09.2018 №109-з "Про інвентаризацію ЦМКДКП "Кінотеатр "Дзвін" за адресою: м. Львів, вул. Шептицьких, 45" створено інвентаризаційну комісію та зобов`язано комісію провести інвентаризацію.
4.6. За результатами проведеної інвентаризації членами комісії було складено протокол інвентаризаційної комісії від 30.09.2018 та зауваження до протоколу, підписане декількома членами комісії. З останнього вбачається, що: за адресою м Львів вул. Шептицьких, 45 не існує цілісного майнового комплексу, а лише нежитлові приміщення на базі яких зареєстроване ДКП "Кінотеатр "Дзвін". Також у зауваженні зазначено, що в ДКП "Кінотеатр "Дзвін" відсутні будь-які можливості для здійснення статутної діяльності; дирекція ДКП "Кінотеатр "Дзвін" надає в оренду приміщення кінотеатру без відповідних повноважень та закріплених законодавчо функцій орендодавця; земельна ділянка за адресою м Львів вул. Шептицьких. 45 не зареєстрована дирекцією у встановленому законодавством порядку, не перебуває у користуванні, оренді та не є власністю ДКП "Кінотеатр "Дзвін", а обчислюється лише на позабалансовому рахунку.
Однак, позивач вважає, що відповідачем не було належним чином забезпечено проведення оцінки цілісного майнового комплексу ДКП "Кінотеатр "Дзвін", що призвело до того, що сторонами не досягнуто згоди щодо істотних умов договору оренди, а саме - розміру орендної плати. Відтак, позивач подав позов до Господарського суду Львівської області про зобов`язання відповідача провести оцінку цілісного майнового комплексу Державного комунального підприємства "Кінотеатр "Дзвін" та укласти договір оренди вказаного об`єкту.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. В частині 2 перелічені способи захисту цивільних прав та інтересів і зазначено, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.