1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 листопада 2019 року

Київ

справа №160/8852/18

адміністративне провадження №К/9901/26003/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді Мартинюк Н.М., суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року (головуючий суддя - Ільков В.В.)

і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2019 року (головуючий суддя - Чабаненко С.В., судді - Чумак С.Ю., Юрко І.В.)

у справі № 160/8852/18

за позовом ОСОБА_1

до Державної служби України з питань праці

про визнання протиправним і скасування наказу.



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



ОСОБА_1 у листопаді 2018 року звернувся з адміністративним позовом до Державної служби України з питань праці (далі також - "Держпраці"), в якому просив визнати протиправним і скасувати наказ відповідача від 26 жовтня 2018 року № 75-кт про застосування до позивача дисциплінарного стягнення.



Свій позов (з урахуванням уточнень) ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що відмовляючи ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" у видачі документів дозвільного характеру, позивач сумлінно виконав свої службові обов`язки, оскільки ТОВ "Промтест" не мала дозволу на складення експертного висновку для ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи". Вважає, що оскаржуваним наказом Держпраці порушила його права та обов`язки як державного службовця, а також принципи державної служби.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 16 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2019 року, у задоволенні позову відмовив.



Судові рішення мотивовані тим, що відповідач дотримав процедури накладення дисциплінарного стягнення на ОСОБА_1, а позивач, приймаючи рішення про відмову у видачі дозволу, не врахував усіх обставин, що мали значення для прийняття цього рішення. Суди не встановили належного виконання позивачем своїх службових обов`язків та актів органів державної влади при розгляді ОСОБА_1 заяви ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" від 18 січня 2018 року про видачу дозволу на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Натомість, дійшли висновку, що відповідач, приймаючи оскаржуваний наказ, діяв у порядку, спосіб та в межах повноважень, передбачених законом.



Короткий зміст вимог касаційних скарг та відзивів (заперечень)



У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2019 року та ухвалити нове, яким позов задовольнити.



Касаційну скаргу обґрунтовує тим, що його відмова у видачі дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки була правомірною, оскільки ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" порушило вимоги Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107. Зокрема, скаржник вказує на те, що: заявник звернувся за отриманням двох дозволів одночасно; організація, яка видала експертний висновок - ТОВ "ПРОМТЕСТ" відсутня в переліку експертних організацій; безпосередньо ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" не оскаржувало відмову у видачі дозволу.



Позивач вважає, що мав право приймати рішення про відмову у видачі дозволу на підставі частини одинадцятої статті 21 Закону України "Про охорону праці" (неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог).



У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, повністю погоджуючись з мотивами, викладеними у цих рішеннях.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 . є державним службовцем і з 11 квітня 2016 року займає посаду начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, яка віднесена до категорії "Б" посад державної служби, що підтверджується наказом Держпраці від 11 квітня 2016 року № 22-кт.



ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" 18 січня 2018 року звернулося до начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області із заявою про видачу дозволу на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.



До заяви зазначеного товариства було долучено висновок експертизи від 13 грудня 2017 року № 35589427.02.2.-502.17, виконаний ТОВ "Промтест". Так, окрім іншого, ТОВ "Промтест" повідомляло, що згідно договору з ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" підприємство (тобто, ТОВ "Промтест") провело експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, на підставі висновку якої ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи" звернулося до начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (далі - "Головне управління") із заявою про отримання дозволу на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.



За результатами розгляду вказаної заяви, Головним управлінням було прийнято рішення, оформлене листом № 818-16/04 від 31 січня 2018 року, про відмову у видачі дозволу. Підставами для відмови стало те, що ТОВ "Промтест" відсутнє в переліку експертних організацій та просить надати два види дозволу одночасно (на експлуатацію та застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки), що не передбачено Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107. Також у листі-відмові зазначено, що у заяві відсутні дані щодо найменування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки згідно додатку 3 до цього Порядку, а у графі "місцезнаходження юридичної особи" та на титульному листі висновку експертизи зазначено "Красногвардійський район", що не передбачено формою (додаток 1 до вказаного Порядку). Також, зазначено, що у висновку експертизи відсутні дані щодо загальної чисельності працівників, чисельності посадових осіб та осіб робочих професій, зайнятих при експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, складу комісії підприємства з перевірки знань тощо.



ТОВ "Промтест" листом від 15 червня 2018 року № 221 (за вх. 7374/0/2-ДП від 19 червня 2018 року) повідомило Голову Держпраці про безпідставну відмову Головного управління у видачі дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ТОВ "Маркетинговий альянс східної Європи".



У зв`язку з надходженням цього листа наказом № 327-к від 16 липня 2018 року щодо ОСОБА_1 відкрито дисциплінарне провадження.



Під час розгляду дисциплінарної справи позивач надав письмові пояснення від 24 липня 2018 року, в яких зазначив, що Головним управлінням було прийнято рішення про відмову у видачі дозволу виключно з підстав, визначених статтею 21 Закону України "Про охорону праці".



Дисциплінарна комісія 15 серпня 2018 року склала висновок про наявність у діях державного службовця дисциплінарного проступку та підстав для його притягнення до дисциплінарної відповідальності по дисциплінарному провадженню щодо начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області ОСОБА_1, згідно якого встановлено підстави для застосування до позивача дисциплінарного стягнення у виді попередження про неповну службову відповідність за неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади відповідно до пункту 3 частини першої та частини четвертої статті 66 Закону України "Про державну службу".



ОСОБА_1 26 жовтня 2018 року надав пояснення на ім`я Голови Держпраці Чернеги Р.Т., якими підтвердив раніше подані пояснення голові дисциплінарної комісії (від 24 липня 2018 року).



Голова дисциплінарної комісії 20 серпня 2018 року направив Голові Держпраці подання щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області ОСОБА_1 .



Судами встановлено, що протягом 2018 року до ОСОБА_1 за вчинення дисциплінарних проступків, передбачених пунктом 5 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу", застосовувались дисциплінарні стягнення у виді оголошення догани 12 квітня 2018 року та 20 червня 2018 року (накази Держпраці від 12 квітня 2018 № 11-кт та від 20 червня 2018 № 34-кт), які на час розгляду справи були чинні.



Наказом Держпраці від 26 жовтня 2018 року № 75-кт "Про застосування дисциплінарного стягнення до ОСОБА_1 ", у відповідності до статті 17, пункту 3 частини першої, частини четвертої статті 66 Закону України "Про державну службу", ОСОБА_1, начальнику Головного управління, оголошено попередження про неповну службову відповідність у зв`язку із вчиненням систематично (повторно протягом року) дисциплінарних проступків, передбачених пунктом 5 частини другої статті 65 Закону України "Про державну службу", неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади.



Позивач був ознайомлений з оскаржуваним наказом в день його прийняття.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ



Відповідно до частини першої статті 64 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.



Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку (частина перша статті 65 цього ж Закону).



Згідно статті 68 Закону України "Про державну службу" дисциплінарні провадження ініціюються суб`єктом призначення. Дисциплінарні стягнення накладаються (застосовуються) на державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В": зауваження - суб`єктом призначення; інші види дисциплінарних стягнень - суб`єктом призначення за поданням дисциплінарної комісії.



Дисциплінарну комісію стосовно державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В", утворює керівник державної служби у кожному державному органі. Дисциплінарна комісія розглядає дисциплінарну справу державного службовця, сформовану в установленому цим Законом порядку. Результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення (частини друга, дев`ята, десята статті 69 Закону України "Про державну службу").



Згідно частини першої статті 75 цього ж Закону, перед накладенням дисциплінарного стягнення суб`єкт призначення повинен отримати від державного службовця, який притягається до дисциплінарної відповідальності, письмове пояснення.



Результатом розгляду дисциплінарної справи є, зокрема, подання дисциплінарної комісії у державному органі, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення (частина третя статті 73 Закону України "Про державну службу").



Частиною першою статті 77 Закону України "Про державну службу" визначено, що рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення.



Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, (далі - "Положення № 96" у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), встановлено, що Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.



Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 зазначеного Положення).



Згідно пункту 10 Положення про Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області, затверджене наказом Держпраці від 22 червня 2017 року № 75 (далі - "Положення про Головне управління"), начальник цього Управління несе персональну відповідальність за виконання покладених на Управління Держпраці завдань і здійснення ним своїх повноважень.



Також, начальник Управління Держпраці: очолює Управління Держпраці, здійснює керівництво його діяльністю; здійснює керівництво Управлінням Держпраці, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; організовує та забезпечує виконання Управлінням Держпраці відповідно актів законодавства; підписує накази Управління Держпраці; розподіляє обов`язки між своїми заступниками; затверджує положення про структурні підрозділи Управління Держпраці та посадові інструкції працівників; здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.



Відповідно до пункту 2 Положення про Головне управління, Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства соціальної політики, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.


................
Перейти до повного тексту