1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 листопада 2019 року

Київ

справа №825/3812/13-а

адміністративне провадження №К/9901/2802/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши в письмовому провадженні

касаційну скаргу Козелецької об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області

на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.10.2013 (Суддя: Кашпур О.В.),

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2013 (Судді: Горбань Н.І., Земляна Г.В., Алданова К.Ю.),

у справі № 825/3812/13-а

за позовом Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Колос"

до Козелецької об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області

про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

В жовтні 2013 року Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство "Колос" (далі - позивач, ПОСП "Колос") звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Козелецької об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області (далі - відповідач, Козелецька ОДПІ) з вимогами про визнання протиправним та скасування рішення від 08.10.2013 року № 7 Про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб`єктів спеціального режиму оподаткування.

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.10.2013 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2013 року, позов задоволений.



Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в обґрунтування доводів якої зазначив, що ПОСП "Колос" в порушення п. 8-1.1., п. 8-1.2, п. 8-1.6 ст. 8 ЗУ "Про податок на додану вартість", пунктів 209.1, 209.2, 209.6 статті 209 Податкового кодексу України неправомірно застосовувався спеціальний режим оподаткування по ПДВ з жовтня 2010 року по червень 2013 року, так як фактично питома вага вартості поставлених сільськогосподарських товарів склала менше 75%, оскільки ПОСП "Колос" виробляло продукцію, що вирощувало на орендованих землях, договори оренди на які не зареєстровані належним чином.



З огляду на викладене висновки судів першої та апеляційної інстанції стосовно дотримання позивачем встановлених критеріїв перебування на спеціальному режимі оподаткування ПДВ без належного дослідження конкретного розміру вартості всіх товарів (послуг) поставлених до червня 2013 року протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів є передчасними.



Крім того, про обґрунтованість дій щодо складання акта перевірки від 03.09.2013 року (на підставі якого прийняте рішення, яке є предметом оскарження в даній справі) свідчить постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 жовтня 2013 року по справі № 825/3449/13-а.



На підставі викладеного відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими, а судові рішенням такими, що прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, з огляду на що просив касаційну скаргу задовольнити, судові рішення скасувати і прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.



Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2018 року касаційну скаргу разом з матеріалами справи було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.



Позивач надіслав на адресу суду письмові заперечення проти доводів касаційної скарги, та вважав оскаржувані судові рішення законними, обґрунтованими та прийнятими у відповідності до норм чинного законодавства.



У зв`язку з викладеним просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.



Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.



Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, та підтверджено матеріалами справи, відповідачем на підставі направлень від 16.08.2013 № 32, № 33, виданих Козелецькою ОДПІ ГУ Міндоходів у Чернігівській області згідно пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75., пп.78.1.4 п.78.4 ст.78., ст.82 Податкового кодексу України проведено документальну позапланову виїзну перевірку ПОСП "Колос" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства.



На підставі акту перевірки Козелецькою ОДПІ ГУ Міндоходів в Чернігівській області було винесено рішення № 7 від 08.10.2013 року про виключення сільськогосподарського підприємства - ПОСП "Колос" з реєстру суб`єктів спеціального режиму оподаткування.

Перевіркою застосування спеціального режиму оподаткування встановлено, що на підставі заяви про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування ПДВ ПОСП "Колос" з 01.01.2009 зареєстровано суб`єктом спеціального режиму оподаткування ПДВ згідно свідоцтва № 100192556 серії НБ №012343 (дата початку дії свідоцтва 09.02.2009) із зазначенням виду діяльності на основі переліку видів діяльності, на які поширюються норми ст. 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість": 01.11.0 вирощування зернових та технічних культур, 01.21.0 розведення великої рогатої худоби. Достовірність відомостей про види діяльності сільськогосподарським товаровиробником підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АГ №182291, який містить відомості про види діяльності сільськогосподарського підприємства за КВЕД: 01.11.0 вирощування зернових та технічних культур, 01.21.0 розведення великої рогатої худоби.

Так, в акті зазначено, що перевіркою правомірності застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ встановлено, що ПОСП "Колос" не мало право перебувати на спеціальному режимі, оскільки питома вага вартості сільськогосподарських товарів (послуг) становить менше 75 відсотків вартості всіх товарів (послуг), поставлених протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів сукупно (розрахунок відображено в таблиці 27-28 арк. акту перевірки).

Також вказано, що в ході проведення перевірки ПОСП "Колос" не надано договорів, зареєстрованих Держкомземом у Козелецькому районі Чернігівської області, які укладались між власниками земельних ділянок, які є орендодавцями, з ПОСП "Колос" відповідно: на 1983,47 га земельних ділянок за 2010 рік, на 1004,0074 га земельних ділянок за 2011 рік, на 378,0863 га земельних ділянок за 2012 рік, на 871,0863 га земельних ділянок за 2013 рік.

Перевіркою також встановлено, що договори оренди з орендодавцями в Козелецькому районному відділі земельних ресурсів складають: зареєстрованих площ земельних ділянок сільськогосподарського призначення за 2010 рік - 0% від загальної площі задекларованих ПОСП "Колос" земельних ділянок сільськогосподарських угідь, 5,01% земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2011 рік, 43,56% земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2012 рік, 25,10% земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2013 рік.

При цьому, не були зареєстровані в Управлінні Держкомзему у Козелецькому районі за 2010 рік - 100% від загальної площі задекларованих ПОСП "Колос" земельних ділянок сільськогосподарських угідь, 94,99% земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2011 рік, 56,44% земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2012 рік, 74,90 % земельних ділянок сільськогосподарських угідь за 2013 рік.

Таким чином, відповідачем зроблений висновок про те що ПОСП "Колос" на порушення п. 8-1.1, п. 8-1.2, п. 8-1.6 ст. 8-1 Закону України "Про податок на вартість", п. 209.1, п. 209.2, п. 209.6 ст. 209 Податкового кодексу України неправомірно застосовувався спеціальний режим оподаткування по ПДВ з жовтня 2010 року по червень 2013 року, так як фактично питома вага вартості поставлених сільськогосподарських товарів складала менше 75%, у зв`язку з чим ПОСП "Колос" завищено суму податкових зобов`язань ПДВ в скорочених деклараціях від реалізації сільгосппродукції на митній території України.

Задовольняючи позов, суди попередніх інстанції виходили з того, що у податкового органу відсутні підстави для запровадження будь-яких негативних наслідків до ПОСП "Колос", який застосовує спеціальний режим оподаткування ПДВ сільськогосподарської діяльності, у разі недотримання останнім норм земельного законодавства щодо реєстрації договорів оренди земельних ділянок, якщо при цьому дотримано вимоги податкового законодавства.

Суд касаційної інстанції погоджується з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій з огляду на таке.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.



Згідно з пунктом 8-1.1 статті. 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 8-1.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.



Пунктом 8-1.2 статті 8 цього Закону визначено, що згідно із спеціальним режимом оподаткування сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів (послуг), не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається у розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей.



Сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є поставка вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих виробничих потужностях, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів (послуг) становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів (послуг), поставлених протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів сукупно (пункт 8-1.2 статті 8 цього Закону)



Відповідно до пункту 209.1 статті 209 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) резидент, який проводить підприємницьку діяльність у сфері сільського, лісового господарства, рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті, може обрати спеціальний режим оподаткування.


................
Перейти до повного тексту