ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 910/8392/16
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Огороднік К.М., Жуков С.В., Пєсков В.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "АХА Страхування"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.05.2019
та рішення Господарського суду м. Києва від 01.06.2017 (в частині позовних вимог про стягнення суми сплаченого страхового відшкодування в розмірі 384 209, 60 грн.)
у справі № 910/8392/16
за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "АХА Страхування"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "СП Євротрейд", Приватного акціонерного товариства "Акціонерна страхова компанія "ІНГО Україна"
третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Егзагон"
третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - "GOLDEN LOGISTIC LTD"
про стягнення 665928,16 грн.,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "АХА Страхування" (далі - ПрАТ "СК "АХА Страхування") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СП "Євротрейд" (далі - ТзОВ "СП "Євротрейд"), в якому просило стягнути 665 928,16 грн сплаченого страхового відшкодування.
В обґрунтування своїх вимог зазначило, що страхувальнику позивача було завдано майнової шкоди внаслідок втрати вантажу, що сталась з вини відповідача, а тому в порядку статті 993 Цивільного кодексу України та статті 27 Закону України "Про страхування" ТзОВ "СП "Євротрейд" повинен відшкодувати збитки.
2. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.06.2017 у справі №910/8392/16 позов ПрАТ "Страхова компанія "АХА Страхування" до ТОВ "СП Євротрейд" задоволено частково. Стягнуто з ТОВ "СП Євротрейд" на користь ПрАТ "Страхова компанія "АХА Страхування" 113 851,53 грн, 1 707,77 грн судового збору.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.05.2019 у справі № 910/8392/16 апеляційну скаргу ПрАТ "Страхова компанія "АХА Страхування" залишено без задоволення, рішення Господарського суду міста Києва від 01.06.2017 у справі №910/8392/16 - без змін.
Суди посилаючись на положення ст. ст. 909, 924, 979, 980, 988, 993, ч. 1 ст.1191, ч.1 ст.528, ст.536 ЦК України та ст. ст. 16, 8, 27 Закону України "Про страхування", Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 1956 року (далі - Конвенція), норми якої мають пріоритет над нормами, передбаченими законодавством України, враховуючи, що ТзОВ "СП "Євротрейд" не зверталося до ПрАТ "АСК "ІНГО Україна" дійшли висновків про часткове стягнення з відповідача 1 суми сплаченого позивачем страхового відшкодування у розмірі, визначеному з урахуванням пункт 3 статті 23 Конвенції. Зазначивши, що відповідач - 2 не має зобов`язання щодо сплати страхового платежу, суди вказали про те, що позивач має право окремо заявити до нього позов, оскільки в даному випадку відсутній у відповідачів солідарний обов`язок. Зважаючи на встановлений частиною 2 статті 32 Конвенції строк позовної давності, та обставини звернення до перевізника (ТзОВ "СП Євротрейд") з претензією 25.02.2014, суд відхилив заяву про застосування строків позовної давності.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу
В касаційній скарзі ПрАТ "СК "АХА Страхування" просить скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 01.06.2017 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.05.2019 у справі № 910/8392/16, ухвалити нове рішення у справі № 910/8392/16, яким стягнути з ТзОВ "СП Євротрейд" на користь ПрАТ " СК "АХА Страхування" суму сплаченого страхового відшкодування в розмірі 384 209, 60 грн.
В обґрунтування позовних вимог ПрАТ "СК "АХА Страхування" посилається на те, що судом невірно здійснений розрахунок суми відшкодування. Зазначає, що судами не враховано, що відповідно до Протоколу до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 1956 року, зазначено, що стаття 23 Конвенції змінюється таким чином, що сума СПЗ (8,33 розрахункових одиниць за кілограм відсутньої ваги брутто) перераховується в національну валюту держави на підставі вартості цієї валюти станом на дату винесення рішення чи дату погоджену сторонами. З урахуванням того, що судом здійснено розрахунок станом на дату страхової події 28.01.2014, а не на дату винесення рішення 01.06.2017, то стягненню підлягає сума вирахувана скаржником - 384209,60 грн.
4. Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі
У відзиві на касаційну скаргу ТзОВ "МП Євротрейд" просило закрити касаційне провадження у справі № 910/8392/16 з посиланням на відсутність у підписанта касаційної скарги повноважень на подання та підписання касаційної скарги ПрАТ "СК "АХА Страхування". У випадку незакриття касаційного провадження у справі просило в задоволенні касаційної скарги відмовити у повному обсязі, а рішення суду першої та постанову апеляційної інстанції залишити без змін.
ПрАТ "АСК "ІНГО України" у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у її задоволенні повністю, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
5. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
13.03.2013 ПрАТ "СК "АХА Страхування" (страховик) та ТзОВ "Егзагон" (страхувальник) уклали договір добровільного страхування вантажів №0149г/13к/п, згідно з яким страховик взяв на себе зобов`язання щодо страхування ризиків по відношенню до вантажів страхувальника (далі - Договір страхування № 0149г/13к/п).
Відповідно до умов Договору страхування № 0149г/13к/п страхувальник повідомив страховика про перевезення вантажу - парфумерної продукції (повідомлення № 1 від 22.01.2014), відвантаженого згідно з договором купівлі-продажу № СР 01-2012 від 16.01.2012, укладеного на умовах СРТ Київ між СОТY GENEVA S.A VERSOIX (постачальником) та ТзОВ "Егзагон" (покупцем) (інвойси №№41096377, 41096378, 42236825 від 22.01.2014).
Відповідно до Офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати Інкотермс (редакція 2000 року) видання МТП N 560, введені в дію з 01.01.2000 термін СРТ CARRIAGE PAID ТО "фрахт перевезення оплачені до" означає, що продавець доставляє товар перевізнику, призначеному ним. Крім цього, продавець зобов`язаний сплатити витрати, пов`язані з перевезенням товару до названого пункту призначення.
В міжнародній товарно-транспортній накладній CMR 1401308 від 22.01.2014 у графі "Отримувач" (п. 2) зазначено Hexagon, у графі "Наступний перевізник" (п. 17) зазначено Golden Logistic LTD, у графі "Перевізник" (п. 16) зазначено LTD "SР Eurotrade".
ТзОВ "СП "Євротрейд" здійснювало перевезення на підставі укладеного з Golden Logistic LTD договору № 1/01 від 01.01.2014 на транспортно-експедиторське обслуговування та міжнародне перевезення вантажів (далі - Договір № 1/01).
Відповідно до п. 1.2 Договору № 1/01 ТзОВ "СП "Євротрейд" в порядку та на умовах Договору зобов`язувався забезпечити доставку ввіреного йому Golden Logistic LTD вантажу в пункт призначення.
На підставі погодженої між такими сторонами заявки V-2014/01/04029 від 21.01.2014 ТзОВ "СП "Євротрейд" здійснювало перевезення ввіреного йому вантажу автомобілем DAF FT XF 105.460, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, з напівпричепом KRONE SDR 27, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .
В період часу з 26.01.2014 - 28.01.2014, під час доставки вантажу перевізником, частина товару була викрадена невідомими особами, про що слідчим СВ Сарненського PB УМВС України в Рівненській області лейтенантом міліції Титенко В.В. внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12014180200000122 від 28.01.2014.
Представники ТзОВ "Егзагон", страхової компанії, митного органу, торгово-промислової палати у присутності водія транспортного засобу провели фізичний огляд товарів та інших предметів та склали відповідні акти.
Згідно з актом експертизи Київської товарно-промислової палати № ЦЕ-66 від 06.02.2014 недостача становить 10715 одиниць парфумерно-косметичних виробів.
В результаті проведення процедур фізичного огляду вантажу, було визначено розміри збитків ТОВ "Егзагон" (в зв`язку з крадіжкою вантажу), які склали 62414,27 Євро.
27.02.2014 вантажоотримувач ТзОВ "Егзагон" надіслав на адресу перевізника ТзОВ "СП "Євротрейд" претензію № 279 від 25.02.2014 про відшкодування збитків, завданих під час транспортування вантажу відповідно до товаросупровідних документів в розмірі 62414,27 Євро. Вказану претензію ТзОВ "СП "Євротрейд" отримало 12.03.2014 (відмітка на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення № 04073 1462622 5).
ТзОВ "СП "Євротрейд" відповідь на вказану вимогу не надало.
17.03.2014 ТзОВ "Егзагон" звернулося до свого страховика (ПрАТ "СК "АХА Страхування") з заявою про сплату страхового відшкодування за випадком, що стався 28.01.2014.
На виконання умов генерального договору добровільного страхування вантажів №0149г/13к/п від 13.03.2013, на підставі заяви ТзОВ "Егзагон" про настання події, що має ознаки страхового випадку від 31.01.2014, заяви про виплату страхового відшкодування від 17.03.2014, страхового акта № и0149г/13к/п-1 від 20.05.2014, розрахунку страхового відшкодування № 0149Г/13к/п-001 від 17.04.2014, угоди про порядок виплати страхового відшкодування за генеральним договором страхування вантажів від 12.05.2014, ПрАТ "СК "АХА Страхування" сплатило на користь ТзОВ "Егзагон" суму страхового відшкодування в розмірі 665 928,16 грн.
Судами встановлено, що 02.04.2014 між ТзОВ "СП "Єврорейд" та ПрАТ "АСК "ІНГО Україна" укладено Договір страхування відповідальності автоперевізника №200800769.14 від 02.04.2014 (далі - Договір страхування).
Предметом Договору страхування згідно п. 3 є майнові інтереси страхувальника, які не суперечать чинному законодавству України та пов`язані з відшкодуванням збитків правочинною за договором перевезення особи, що виникли внаслідок неналежного виконання страхувальником умов договору перевезення, у відповідності до вимог чинного законодавства.
Відповідно до п. п. 4.1, 4.1.1 Договору виникнення відповідальності страхувальника (обов`язок по відшкодуванню збитку), як міжнародного перевізника перед правочинною за договором перевезення особою за втрату, загибель чи пошкодження вантажу, прийнятого до перевезення здійснюється відповідно до положень Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ) 1956 та Протоколу до Конвенції 1978 (секція А).
Судами встановлено, що у даному випадку відповідальність страхувальника ТзОВ "СП "Євротрейд" є застрахованою перед правочинною за договором перевезення особою, якою є GOLDEN LOGISTIC LTD в зв`язку з укладенням Договору № 1/01 від 01.01.2014 на транспортно-експедиторське обслуговування та міжнародне перевезення вантажів.
За умовами п.п. 5.1, 5.1.1 Договору страхування відповідальність страховика по кожному страховому випадку обмежена сумами: по п. 4.1.1 (відповідальність за вантаж, секція А) - 450 000 дол. США, але не більше ніж 8,33 SDR за 1 кілограм брутто ваги вантажу.
Спеціальна франшиза - 2 000 доларів США.
Відповідно до п. 9.20 Договору страхування страхове відшкодування виплачується у валюті страхової премії, якщо інше не буде погоджено сторонами Договору страхування додатково. При перерахунку суми страхового відшкодування в валюту страхової премії застосовується офіційний курс НБУ на момент настання страхового випадку.
Положеннями п. 12.4 Договору страхування сторони погодили, що страхове відшкодування виплачується у валюті страхової премії страхувальнику або за вимогою страхувальника, безпосередньо заявнику претензії або особі, що зазнала збитків або їх довіреним особам у відповідній валюті країни перебування цих осіб.
Разом з цим, як встановлено матеріалами справи, страхувальник (ТзОВ "СП "Євротрейд") не звертався до страховика (ПрАТ "АСК "ІНГО Україна") із заявою про виплату страхового відшкодування, як і не сплачував понесених позивачем збитків.
Спір виник у зв`язку з відсутністю/наявністю підстав для стягнення з відповідачів виплаченого позивачем страхового відшкодування.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
Предметом позову є вимога про відшкодування завданої майнової шкоди у вигляді сплати страхового відшкодування у розмірі 665928,16 грн.
Предметом касаційного перегляду у даній справі відповідно до вимог касаційної скарги є рішення та постанова судів попередніх інстанцій в частині суми стягнення сплаченого страхового відшкодування: скаржник вказує на те, що сума, яка підлягає стягненню з ТзОВ "СП Євротрейд" повинна розраховуватися згідно п.3 ст.23 Конвенції за курсом розрахункової одиниці до національної валюти України станом на дату винесення рішення у справі, а не станом на настання страхової події. Сума, яка підлягає стягненню становить 384 209,60 грн.
Вирішуючи спір, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність порушеного права позивача, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.
Суди виходили із того, що між сторонами у справі виникли спірні правовідносини у зв`язку з виплатою позивачем страхового відшкодування на користь страхувальника (ТзОВ "Егзагон") внаслідок втрати його вантажу під час здійснення перевезення ТзОВ "СП Євротрейд", які врегульовані ст.993 ЦК України та ст.27 Закону України "Про страхування". Установивши, що між позивачем та відповідачами відсутні зобов`язальні правовідносини, тому відсутній солідарний обов`язок відшкодувати шкоду, яка сталася з вини ТзОВ "СП "Євротрейд", суди дійшли висновків, що розміри відповідальності відповідачів є різними, оскільки обов`язок з відшкодування шкоди у ТзОВ "СП "Євротрейд" виникає на підставі закону, а у ПрАТ "АСК ІНГО України", як страховика ТзОВ "СП Євротрейд", на підставі договору страхування.
Враховуючи, що на спірні правовідносини поширюється положення Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 1956 року (далі - Конвенція), норми якої мають пріоритет над нормами, передбаченими законодавством України, суди зазначили, що обов`язок з відшкодування шкоди у ТзОВ "СП "Євротрейд" обмежений лімітами відповідальності, встановленими Конвенцією, а у ПрАТ "АСК ІНГО України" розмір відповідальності обмежений лімітами відповідальності, встановленими Договором страхування відповідальності автоперевізника з урахуванням франшизи. Оскільки предмет зобов`язання у справі не є неподільним, то позивач може визначити кожну вимогу окремо і заявити її окремо до кожного з відповідачів. Посилаючись на пункт 3 статті 23 Конвенції, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, встановивши, що розмір відшкодування не може перевищувати 8,33 розрахункових одиниць за кілограм відсутньої ваги брутто, вага страченого вантажу 1266,337 кг, 8,33 СПЗ станом на 28.01.2014 становить 102,53 грн, 1 долар США на 28.01.2014 - 7, 993 грн, франшиза 2000 доларів США - 15986,00 грн, визнав правомірними вимоги до стягнення113 851,53 грн, в іншій частині вимог відмовив.
Статтею 993 ЦК України та статтею 27 Закону України "Про страхування" передбачено, що до страховика, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, у межах фактичних витрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за завдані збитки.
У разі виплати страховою компанією страхового відшкодування до неї у межах фактичних витрат від потерпілої особи переходить право вимоги до особи, відповідальної за завдані збитки (стаття 993 ЦК України). У таких правовідносинах відбувається передача (перехід) права вимоги від страхувальника (вигодонабувача) до страховика. Нового зобов`язання з відшкодування збитків при цьому не виникає, оскільки відбувається заміна кредитора, а саме потерпілий (страхувальник) передає страховику своє право вимоги до особи, відповідальної за заподіяння шкоди.
Таким чином, за суброгацією відбувається лише зміна осіб у вже наявному зобов`язанні (зміна активного суб`єкта) зі збереженням самого зобов`язання. Це означає, що одна особа набуває прав і обов`язків іншої особи у конкретних правовідносинах. У процесуальному відношенні страхувальник передає свої права страховику на підставі договору і сприяє реалізації останнім прийнятих суброгаційних прав.
Натомість, при регресі (стаття 1191 ЦК України) одне зобов`язання замінює собою інше, але переходу прав від одного кредитора до іншого не відбувається, тобто зазначені інститути мають різний режим правового регулювання. Так, регрес регулюється загальними нормами цивільного права, а для суброгації відповідно до статті 993 ЦК України встановлений особливий правовий режим.