1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 листопада 2019 року

Київ

справа №234/3844/17

адміністративне провадження №К/9901/22558/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області на постанову Краматорського міського суду Донецької області від 4 квітня 2017 року (суддя Фоміна Ю.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2017 року (колегія суддів: Міронова Г.М., Арабей Т.Г., Геращенко І.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у місті Краматорську Донецької області про визнання протиправними дій, зобов`язання поновити виплату пенсії, -

ВСТАНОВИВ:

У березня 2017 року позивач звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області, в якому просив визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо припинення виплати йому пенсії за віком з вересня 2016 року та зобов`язати відповідача поновити нарахування та виплату пенсії за віком позивачу та виплатити заборгованість за період, починаючи з вересня 2016 року на рахунок, відкритий позивачем раніше у ПАТ "Ощадбанк".

Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 04 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2017 року, позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправними дії Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області щодо припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області поновити нарахування та виплату пенсії за віком ОСОБА_1, починаючи з вересня 2016 року на рахунок № НОМЕР_3 , відкритий на ім`я ОСОБА_1 в ПАТ "Ощадбанк". Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень з Управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську Донецької області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 640,00 грн.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та відмовити в задоволенні позову.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, позивачем пропущено строк звернення до суду. Звертає увагу, що з 14.06.2016 року рішення щодо призначення (відновлення) пенсій органами Пенсійного фонду України можуть прийматись на підставі копії рішення комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утворених виконавчими органами міських ради. З 01.09.2016 року позивачу виплата пенсії була призупинена, оскільки Пенсійний фонд України розпочав перевірку бази отримувачів пенсій внутрішньо переміщених осіб на її відповідність вимогам діючого законодавства. У відповідь на запит до управління надійшов витяг з рішення комісії про призначення (відновлення) соціальних виплат ВПО № 7 від 05.08.2016 року, відповідно до якого ОСОБА_1 відмовлено у проведенні відновлення виплат, що позбавляє управління можливості та законних підстав для поновлення виплати пенсії. Крім того, відповідач не повинен відшкодовувати судові витрати стороні, на користь якої прийнято рішення, оскільки відповідно до Закону України "Про судовий збір" з 01.01.2017 року Пенсійний фонд та його органи звільняються від сплати судового збору під час розгляду справ в усіх судових інстанціях, тобто пільга надається під час розгляду справ, а не лише при зверненні із позовом до суду.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26 червня 2017 року відкрито касаційне провадження.

Справу передано до Верховного Суду.

У зв`язку із відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, ця справа розглядалася в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером, отримує пенсію за віком, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_2, з 01.07.2014 перебуває на обліку у відповідача.

Відповідно до довідки № 1426/41304 від 11.03.2015 позивач перемістився з непідконтрольній українській владі території, з м. Юнокомунарівськ до міста Краматорська Донецької області.

Станом на 31.01.2017 року ОСОБА_1 продовжує працювати в ПАТ "ДТЕК Шахта "Комсомолець Донбасу" майстром-підривником буро-підривних робіт.

Листом від 10.02.2017 року № 15/Т-02-01-08 відповідач повідомив позивача, що управлінням було направлено на комісію список від 05.07.2016 року № 3/4, в якому зазначено дані позивача для перевірки фактичного місця проживання відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 року № 365. На підставі отриманого витягу з протоколу від 05.08.2016 року № 7 засідання комісією прийнято рішення щодо відмови у поновленні виплати пенсії позивачу.

З виписки карткового рахунку позивача вбачається, що останній отримував пенсійні виплати на картку ПАТ "Ощадбанк" кожного місяця 21-24 числа, останнє зарахування на рахунок пенсії відбулося 23.08.2016 року.

Задовольняючи частково позов суд першої інстанції, з яким і погодився апеляційний суд, виходив з того, що припинення відповідачем з вересня 2016 року виплати позивачу раніше призначеної пенсії за віком є протиправним.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

З 22.11.2014 набрав чинності Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII, яким відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закріплені гарантії для внутрішньо переміщених осіб.

Зокрема, відповідно до статті 7 цього закону, для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на пенсійне забезпечення, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 637 "Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" встановлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".

Тобто, за приписами наведеної норми умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою; наявність рахунку в установі ПАТ "Державний ощадний банк".

Згідно п.6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 01.10.2014 (в редакції Постанови КМ № 352 від 08.06.2016) (далі Порядок №509) довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону та абзацом шостим цього пункту. Довідка, видана до 20 червня 2016 р., яка не скасована і строк дії якої не закінчився, є дійсною та діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону.

Судами встановлено, що довідка про взяття позивача на облік як особу, переміщену з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, є дійсною.

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: 1) подала заяву про відмову від довідки; 2) скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину; 3) повернулася до покинутого місця постійного проживання; 4) виїхала на постійне місце проживання за кордон; 5) подала завідомо недостовірні відомості.


................
Перейти до повного тексту