ПОСТАНОВА
Іменем України
14 листопада 2019 року
Київ
справа № 806/4953/15
провадження № К/9901/12640/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, третя особа - Житомирський обласний військовий комісаріат, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Міністерства оборони України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сичової О.П., Капинос О.В., Липи В.А. від 29 жовтня 2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Мацького Є.М., Євпак В.В., Шидловського В.Б. від 21 грудня 2015 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, третя особа - Житомирський обласний військовий комісаріат, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, просив:
- визнати протиправними дії Міністерства оборони України щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку зі встановленням мені інвалідності 2 групи з 14 квітня 2015 року внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням мною обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
- зобов`язати Міністерство оборони України прийняти рішення щодо призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, відповідно до Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 та виплатити призначену грошову допомогу через Житомирський обласний військовий комісаріат.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Міністерства оборони України щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі інвалідності.
Зобов`язано Міністерство оборони України розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в разі інвалідності у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499.
3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що лист Департаменту фінансів Міністерства оборони України не можна розцінювати як рішення Міністерства оборони України про результати розгляду звернення позивача. У Міністерстві оборони України рішення щодо призначення чи відмови у призначенні одноразової грошової допомоги приймає комісія з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби.
Рішення Міністерство оборони України по суті заяви позивача про виплату одноразової грошової допомоги не приймало. Зазначене свідчить, що звернення позивача від 2 червня 2015року щодо нарахування та виплати одноразової грошової допомоги у разі інвалідності, визначеної Порядком № 499, Міністерством оборони України у встановлені законодавством строки не розглянуто.
Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року апеляційну скаргу Міністерства оборони України залишено без задоволення, а апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено.
Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року змінено.
Абзаци другий та третій постанови викладено в наступній редакції:
"Визнати протиправними дії Міністерства оборони України щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності 2 групи з 14 квітня 2015 року внаслідок захворювання пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Зобов`язати Міністерство оборони України розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в разі інвалідності у відповідності до вимог постанови від 25 грудня 2013 року № 975".
В іншій частині постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року залишено без змін.
4. Змінюючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 друга група інвалідності, яка настала внаслідок захворювань пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС встановлена з 14 квітня 2015 року. Отже, позивач отримав право на призначення одноразової грошової допомоги з 14 квітня 2015 року з встановленням 2 групи інвалідності.
Судом першої інстанції помилково застосовано порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499, оскільки на день подання позивачем зазначеної заяви механізм розгляду таких звернень та механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі інвалідності визначається правовими нормами постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві".
Отже, розгляд заяви позивача необхідно проводити за правовими нормами постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство оборони України звернулось із касаційною скаргою, в якій просять скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до експертного висновку № 9162 від 3 листопада 2003 року Вінницькою регіональною міжвідомчою експертною комісією по установленню причинного зв`язку хвороб, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС - зазначається, що отримані позивачем захворювання пов`язані з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
19 січня 2004 року Житомирською обласною медико-соціальною експертною комісією № 1 позивачу встановлено третю групу інвалідності, яка настала внаслідок захворювань пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
В 2004 році позивач отримав одноразову компенсацію по 3 групі за шкоду, заподіяну здоров`ю відповідно до статті 48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 189,60 грн.
23 квітня 2015 року Житомирською обласною медико-соціальною експертною комісією № 1 ОСОБА_1 встановлено другу групу інвалідності, безтерміново з 14 квітня 2015 року, яка настала внаслідок захворювань пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
24 квітня 2015 року управлінням праці та соціального захисту населення Корольовської районної ради ОСОБА_1 встановлено статус інваліда війни другої групи безтерміново та видано посвідчення серії НОМЕР_1 .
2 червня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Житомирського обласного військового комісаріату із заявою про виплату йому одноразової грошової допомоги передбаченої Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", та Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975.
Департамент фінансів Міністерства оборони України листом від 31 серпня 2015 року № 248/3/6/ 2002 через Житомирський обласний військовий комісаріат повідомив позивача про відсутність права на виплату вказаної допомоги.
7. Вважаючи такі дії та рішення відповідача неправомірними ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що 19 січня 2004 року позивачу встановлено третю групу інвалідності, яка настала внаслідок захворювань пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. 23 квітня 2015 року ОСОБА_1 встановлено другу групу інвалідності, безтерміново з 14 квітня 2015 року, яка настала внаслідок захворювань пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Частиною 4 статті 16-3 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" передбачено, що перерахунок та виплата одноразової грошової допомоги проводиться лише протягом двох років з моменту первинного встановлення інвалідності. Аналогічна норма закріплена і в пункті 8 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975.
Оскільки позивач звернувся про отримання одноразової грошової допомоги лише 2 червня 2015 року, відповідно він пропустив визначений законом строк для перерахунку вказаної допомоги.
9. ОСОБА_1 подано заперечення на касаційну скаргу Міністерства оборони України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
10. Відзиву на касаційну скаргу Міністерства оборони України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2015 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2015 року Житомирським обласним військовим комісаріатом не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
12. Предметом спору у цій справі є вимога призначити та виплатити одноразову грошову допомогу позивачу як інваліду ІІ групи.
13. Вказану групу інвалідності позивачу встановлено з 14 квітня 2015 року.
14. Статтею 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час встановлення позивачу ІІ групи інвалідності) закріплено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.