1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 листопада 2019 року

Київ

справа №260/157/19

адміністративне провадження №К/9901/25098/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,



за участю секретаря судового засідання Головко О.В.

представників учасників справи:

позивача: не з`явився

відповідача: Шерегі В.М., Щербан В . М.

розглянувши у відкритому cудовому засіданні в режимі відеоконференції справу за касаційною скаргою Теківської сільської виборчої комісії Виноградівського району Закарпатської області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2019 року у складі головуючого судді Дору Ю.Ю. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2019 року у складі колегії суддів: Старунського Д.М. (головуючого), Багрія В.М., Курильця А.Р. у справі за позовом ОСОБА_2 до Теківської сільської виборчої комісії Виноградівського району Закарпатської області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_2 (надалі - ОСОБА_2, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Теківської сільської виборчої комісії Виноградівського району Закарпатської області та просив визнати протиправною та скасувати постанову Теківської сільської виборчої комісії Виноградівського району Закарпатської області від 22.01.2019 №2 (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог).

2. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2019 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2019 року, позов задоволено.

2.1. Визнано протиправною та скасовано постанову Теківської сільської виборчої комісії Виноградівського району Закарпатської області від 22.01.2019 №2.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. ОСОБА_2 з 17.11.2015 року обіймає посаду Теківського сільського голови, до того часу виконував обов`язки сільського голови (орган місцевого самоврядування - Теківська сільська рада Виноградівського району Закарпатської області).

3.2. 24.01.2019 року на адресу Теківської сільської ради від п`яти депутатів ради надійшла пропозиція скликати позачергову сесію сільської ради.

3.3. ОСОБА_2 скликано позачергову сесію Теківської сільської ради на 07.02.2019 року та 07.02.2019 року при формуванні порядку денного засідання сесії, ініціаторами скликання сесії на розгляд депутатського корпусу було запропоновано одне питання - про дострокове припинення повноважень сільського голови, а на підтвердження таких вимог надано оригінал постанови №2 Теківської територіальної виборчої комісії від 22.01.2019 року "Про відкликання Теківського сільського голови п. ОСОБА_2 за народною ініціативою".

3.4. Згідно з пунктами 3-5 протоколу загальних зборів мешканців с.Теково та с.Гудя від 30.12.2018, мешканці сіл висловили недовіру Теківському сільському голові ОСОБА_2 ; затвердили склад ініціативної групи в складі 14 чоловік та затвердили форму підписного листа.

3.5. Згідно протоколу засідання Теківської сільської виборчої комісії №1 від 15.01.2019, 03.01.2019 комісією прийнято підписні листи щодо відкликання Теківського сільського голови ОСОБА_2 за народною ініціативою.

3.7. Згідно протоколу №2 від 17.01.2019 засідання територіальної виборчої комісії с.Теково на порядку денному: про уточнення підписних листів, отриманих від ініціативної групи про відкликання сільського голови ОСОБА_2, голова Теківської ТВК інформувала про те, що у Державному відділі реєстру виборців відмовлено було в отриманні списків виборців, які необхідні для уточнення та перевірки підписних листів. Члени комісії виступили про те, щоб провести уточнення підписних листів згідно списків виборців, отриманих із Державного відділу реєстру виборців (за проголосувало - 7).

3.8. Згідно Протоколу №3 засідання Теківської сільської виборчої комісії від 21.01.2019 про перевірку правильності оформлення підписних листів щодо відкликання Теківського сільського голови ОСОБА_2 за народною ініціативою, Комісія перевірила підписи та зарахувала дійсними 689 підписів.

3.9. Постановою Теківської територіальної виборчої комісії від 22.01.2019 №2 "Про відкликання Теківського сільського голови п. ОСОБА_2 за народною ініціативою" рекомендовано депутатам Теківської сільської ради прийняти рішення про дострокове припинення повноважень Теківського сільського голови - ОСОБА_2 за народною ініціативою.

3.10. Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся до суду та просив її скасувати.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що до протоколу загальних зборів мешканців с.Теково та с. Гудя від 30.12.2018 не було додано додаток до протоколу зборів з переліком їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів. Окрім цього, як вбачається зі змісту протоколу загальних зборів мешканців с.Теково та с. Гудя від 30.12.2018, офіційного представника ініціативної групи не обрано.

4.1. Суди вказали, що відсутність вказаних документів та відомостей про конкретних осіб позбавляють можливості зробити висновок, що ініціативна група, яка займалася збором підписів на підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень Теківського сільського голови ОСОБА_2, була створена на повноважних зборах та в присутності саме виборців Теківської сільської ради. Також представником відповідача не надано суду доказів такого повідомлення та доказів інформування у даному випадку сільського голову - ОСОБА_2 про внесення пропозиції щодо відкликання. Разом з тим, відповідач для прийняття рішення про відкликання сільського голови за народною ініціативою здійснював передбачену законом перевірку без залучення органів ведення Державного реєстру виборців та без залучення правоохоронних органів. Тому, спірна постанова про відкликання Теківського сільського голову ОСОБА_2 за народною ініціативою прийнята за відсутності на те правових підстав та з порушенням процедури, тому є необґрунтованою і підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове про відмову в позові.

6. Касаційна скарга аргументована тим, що суди помилково вказали на необхідність застосування норм ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад", які регламентують повідомлення сільської ради саме при відкликанні депутата місцевої ради, а не сільського голови. Натомість сільський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку визначеному вказаним Законом, з особливостями передбаченими частиною 6-10 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Вказує також на неправильне застосування судами приписів статті 38 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад". Крім цього, на думку скаржника, помилковим є висновок судів щодо обов`язку залучення органу Держреєстру та правоохоронних органів саме Теківською ТВК. Вважає, що спірна постанова є рекомендаційною, TBK не здійснювала щодо ОСОБА_2 жодних зобов`язальних дій, а лише перевірила правильність заповнення підписних листів та рекомендувала депутатам прийняти рішення про дострокове припинення повноважень, а не прийняла щодо нього конкретних рішень, тому не порушує прав та законних інтересів позивача.

7. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін, як такі, що є законними та обгрунтованими.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

8. Конституція України:

Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України…

9. Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 №93-IV

Стаття 37. Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. Підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Стаття 38. Пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

2. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:

1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Стаття 40. Збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

1. …На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

10. Закон України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 №595-VIII


................
Перейти до повного тексту