1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 листопада 2019 року

Київ

справа №286/2529/16-а

провадження №К/9901/21856/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, треті особи - Головне управління Національної поліції в Житомирській області, управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області, про визнання протиправними дій, зобов`язання прийняти рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги, за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Житомирській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Зарудяної Л.О., Франовської К.С., Іваненко Т.В. від 01 лютого 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. У вересні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, в якому просив:



- визнати протиправними дії щодо повернення без розгляду матеріалів щодо призначення йому одноразової грошової допомоги;



- зобов`язати прийняти рішення про призначення йому одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року №707.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Овруцького районного суду Житомирської області від 09 листопада 2016 року позов задоволено.



Визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги.



Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України розглянути матеріали про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



3. Рішення суду мотивоване тим, що дії Міністерства внутрішніх справ України щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 з тих підстав, що призначення такої допомоги має здійснюватися за останнім місцем служби поліцейського, не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства. Та обставина, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



4. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2017 року постанову суду першої інстанції скасовано. Прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.



5. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність з боку відповідача порушень прав та законних інтересів позивача, оскільки на останнього, як на поліцейського, поширюються норми Закону України "Про Національну поліцію" і наказу Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4, яким затверджено Порядок, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського (далі - Порядок № 4), та за змістом якого, одноразова грошова допомога у разі встановлення інвалідності проводиться за останнім місцем служби.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Національної поліції в Житомирській області звернулося із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 в період з 27 грудня 2002 року по 06 листопада 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ.



8. Наказом УМВС України в Житомирській області від 05 листопада 2015 року № 314 о/с ОСОБА_1 з 06 листопада 2015 року звільнено з органів внутрішніх справ.



9. Відповідно до наказу ГУ Національної поліції в Житомирській області від 07 листопада 2015 року № 9 о/с ОСОБА_1 прийнято на службу до Національної поліції.



10. Наказом ГУ Національної поліції в Житомирській області від 27 квітня 2016 року № 77 о/с ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції за пунктом 2 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу).



11. Згідно з довідкою до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА № 514483 від 30 травня 2016 року ОСОБА_1 з 11 травня 2016 року встановлено ІІІ групу інвалідності. Причиною інвалідності є захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.



12. У червні 2016 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області про виплату йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, що передбачена Порядком та умовами призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівникам міліції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



13. Після надходження вказаної заяви Управління МВС України в Житомирській області підготувало висновок про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України "Про міліцію" і на підставі пункту 8 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року № 850, та подало його до Міністерства внутрішніх справ України.



14. Листом №1324/29/05-2016 від 28 липня 2016 року Міністерство внутрішніх справ України зазначені матеріали повернуло без розгляду та повідомило, що призначення вказаної допомоги повинно проводитися за останнім місцем служби поліцейського.



15. У серпні 2016 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до Головного управління Національної поліції в Житомирській області про виплату йому одноразової грошової допомоги, що передбачена Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції", затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850, як інваліду ІІІ групи з 11 травня 2016 року.



16. Листом Головного управління Національної поліції в Житомирській області від 08 вересня 2016 року за №1605/29/05/2016 ОСОБА_1 повідомлено про відсутність правових підстав для виплати йому одноразової грошової допомоги. Вказувало на те, що право на отримання одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) поліцейського чи втрати працездатності поліцейського передбачено статтями 97-101 Закону України "Про Національну поліцію". Оскільки його визнано інвалідом ІІІ групи внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а не з проходженням служби в поліції, дія вказаного Закону на нього не поширюється.



17. Не погоджуючись з відмовою МВС України у призначенні одноразової грошової допомоги, ОСОБА_1 з відповідним позовом звернувся до суду.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



18. У касаційній скарзі Головне управління Національної поліції в Житомирській області вказує, що при ухваленні оскаржуваного рішення апеляційним судом не було враховано, що за працівниками, які раніше працювали в міліції та перейшли на роботу до поліції і звільнились саме з Національної поліції, яким встановлено інвалідність внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, або яким визначено часткову втрату працездатності без установлення йому інвалідності внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про міліцію", виплата якої здійснюється відповідно до Порядку № 850. Зазначеним Порядком чітко встановлено, що заяву про виплату цієї допомоги такий працівник подає керівнику органу внутрішніх справ, у якому проходив службу, останній складає висновок щодо виплати грошової допомоги та надсилає його до МВС для прийняття відповідного рішення. На думку скаржника, той факт, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку № 850.



19. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Житомирській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2017 року учасники справи не надіслали.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



20. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



21. До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто до 07 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону України "Про міліцію", Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.


................
Перейти до повного тексту