1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



31 жовтня 2019 року

м. Київ



Справа № 922/3427/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,

секретар судового засідання - Савінкова Ю. Б.,

за участю представників:

позивача - не з`явився,

відповідача 1 - не з`явився,

відповідача 2 - не з`явився,

відповідача 3 - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 (судді: Пуль О. А., Білоусова Я. О., Тарасова І. В.)

та рішення Господарського суду Харківської області від 12.04.2019 (суддя Шарко Л. В.)

за позовом Фермерського господарства "Джал"

до: 1. Державного підприємства "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"

2. Головного управління Держгеокадастру у Харківській області

3. Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецагродар"

про визнання недійсними земельних торгів,



ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Фермерське господарство "Джал" (далі - ФГ "Джал") звернулося до Господарcького суду Харківської області з позовною заявою про:

? визнання протиправними дій Державного підприємства "Харківський науково- дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі - ДП "ХНДПІЗ") щодо порядку реєстрації учасників та проведення земельних торгів;

? визнання недійсними земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ДП "ХНДПІЗ" (виконавець земельних торгів) були порушені підготовка та порядок проведення земельних торгів, які передбачені статтею 137 Земельного кодексу України, та порушено право ФГ "Джал" на участь у земельних торгах у формі аукціону №13292, проведених 17.09.2018 за лотом №25820.

Позивач вважає, що такі підстави відповідно до частини першої статті 203 Цивільного кодексу України є достатніми для визнання результатів аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які оформлені протоколами земельних торгів від 17.09.2018 недійсними.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Харківської області від 12.04.2019, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.07.2019, задоволено повністю позовні вимоги. Визнано протиправними дії ДП "ХНДПІЗ" щодо порядку реєстрації учасників та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку, а також визнано недійсними земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку.

2.2. Оскаржувані судові рішення мотивовані тим, що ДП "ХНДПІЗ" безпідставно не допущено ФГ "Джал" до участі у спірних торгах з мотивів порушення подачі документів для участі у цих торгах, оскільки у справі наявна довідка, яка видана ДП "ХНДПІЗ" на виконання положень абзацу 2 частини восьмої статті 137 Земельного кодексу України, що підтверджує отримання виконавцем торгів документів, достатніх для допущення ФГ "Джал" до участі у торгах.

Крім того, судами, у результаті дослідження відеодоказу проведення торгів, установлено, що ліцітатором допущено порушення пов`язані з порядком ведення торгів відповідно до положень частини тринадцятої статті 137 Земельного кодексу України зокрема їх перенесення на інший час.

3. Короткий зміст вимог, викладених у касаційній скарзі

3.1. Не погоджуючись із судовими рішеннями Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (далі - ГУ Держгеокадастру ) у касаційній скарзі просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 12.04.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 і ухвалити нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні позову.

3.2. Доводи касаційної скарги обґрунтовано тим, що ФГ "Джал" безпідставно вважає, що ДП "ХНДПІЗ" та ГУ Держгеокадастру земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку проведено з порушенням статей 137, 138, 139 Земельного кодексу України.

Заявник також наголошує, що у зв`язку з прибуттям працівників Національної поліції до приміщень, в яких проводились торги, ліцитатором було оголошено перерву у проведенні торгів з продажу права оренди земельної ділянки та не приймалось рішення про перенесення торгів, що спростовує доводи позивача.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу ФГ "Джал" просить залишити її без задоволення, а судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін, наголошуючи на правомірності висновків господарських судів і безпідставності доводів, викладених у касаційній скарзі.

4. Розгляд касаційної скарги та встановлені судами обставини справи

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що на виконання наказу ГУ Держгеокадастру від 25.05.18 №3709-СГ "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", на офіційному веб-сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру була розміщена інформація про проведення 17.09.2018 (за адресою: Харківська область, м. Харків, вул. Космічна, 21) ГУ Держгеокадастру (організатор) та ДП "ХНДПІЗ" (виконавець, ліцитатор ? Удянська Яна Вікторівна ) земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 40,4106 га кадастровий номер 6324683500:03:005:1329, що розташована на території Мартівської сільської ради Печенізького району Харківської області та є державною власністю (аукціон №13292 лот №25820) з кінцевим терміном подання документів та сплати внесків до 13.09.2018. Зазначеним наказом також було встановлено стартові розміри орендної плати, строки та інші умови користування земельними ділянками, затверджено проекти договорів оренди землі, які пропонувались укласти з переможцем земельних торгів.

4.3. 29.08.2018 ФГ "Джал" у відповідності до вимог частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України подало пакет документів для участі у торгах, що підтверджується заявою про участь у земельних торгах для юридичних осіб-резидентів та довідкою про отримання 29.08.2018 документів виконавцем земельних торгів, в особі ліцитатора Удянської Я.В .

При цьому на заяві позивача про надання документів для участі у спірних торгах міститься відбиток печатки ДП "ХНДПІЗ" з відміткою "Прийнято", прізвище та підпис уповноваженої особи.

4.4. Довідка про отримання 29.08.2018 Удянською Я . В. від ФГ "Джал" пакету документів містить повний перелік наданих ліцитатору документів, що подані позивачем.

Зокрема, ДП "ХНДПІЗ" визнано, що на виконання підпунктів "а-в" частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України ним отримано від позивача комплект документів, а саме: 1) заяву про участь у земельних торгах; 2) копію довідки з ЄДРПОУ; 3) копію витягу з ЄДРЮО та ФОП; 4) копію статуту ФГ "Джал"; 5) копію наказу про призначення керівника; 6) копію протоколу загальних зборів учасників ФГ "Джал" від 12.11.2010 №1;7) копію паспорта керівника та копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера керівника; 8) копію довідки банку про відкритий рахунок в національній валюті; 9) копію витягу з реєстру платників ПДВ; 10) довіреність на представника ФГ "Джал", 11) копію паспорта представника та картки про присвоєння ідентифікаційного номера представника; 12) копію платіжного доручення про сплату гарантійного внеску та копію платіжного доручення про сплату реєстраційного внеску.

4.5. На виконання вимог пункту 2 частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України ДП "ХНДПІЗ" надало оригінал довіреності на представника ФГ "Джал", копію паспорта представника та картки про присвоєння ідентифікаційного номера представника.

4.6. Суди також установили, що на виконання усної вимоги службової особи ДП "ХНДПІЗ" представником ФГ "Джал" було складено додаткову заяву (у довільній формі) для участі у земельних торгах з переліком документів, які зазначені у заяві, яку також була подано ДП "ХНДПІЗ".

4.7. Жодних зауважень щодо комплектності документів, повноти та достовірності даних, що в них містяться з боку ДП "ХНДПІЗ" як виконавця земельних торгів та/або уповноважених ним осіб зафіксовано не було.

4.8. 17.09.2018 представник ФГ "Джал" з`явився з необхідними документами для участі у торгах більш ніж за годину до їх початку, однак виконавець торгів відмовився реєструвати ФГ "Джал", як учасника торгів, без пояснень.

4.9. З метою фіксації порушень прав позивача та інших учасників внаслідок безпідставної відмови в реєстрації для участі у торгах та вжиття заходів з припинення порушень законодавства з боку виконавця торгів представник ФГ "Джал" 17.09.2018 о 09 год. 30 хв. викликав співробітників Національної поліції.

Зазначене підтверджується заявою та поясненнями на ім`я начальника Шевченківського ВП, ГУНП в Харківській області, наданими представником позивача Крамаренко Олексієм Володимировичем .

4.10. Після відкриття торгів ліцитатором оголошено про те, що ФГ "Джал" не допущено до участі у торгах з підстав порушень положень статті 137 Земельного кодексу України, а саме з підстав порушень при подачі документів.

4.11. Крім того, у зв`язку з порушеннями порядку в залі проведення торгів представниками підприємств, що не були допущені до участі у них, торги було перенесено з 10-00 на 13-00 17.09.2018.

4.12. За результатами торгів 17.09.2018 переможцем визнано ТОВ "Спецагродар", який з ГУ Держгеокадастр уклав договір оренди землі, номер запису про право оренди в Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 20.09.2018 №28119572.

4.13. Предметом спору у цій справі є визнання протиправними дій виконавця земельних торгів щодо порядку проведення земельних торгів, в т.ч. реєстрації їх учасників, та визнання їх недійсними.

4.14. Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

4.15. Відповідно до частини другої статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

4.16. Частиною першою статті 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті..

4.17. Відповідно до частин першої та другої статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

4.18. За змістом частини третьої статті 135 Земельного кодексу України суб`єктами земельних торгів є їх організатор (фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів), виконавець (суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення) та учасник (фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги).


................
Перейти до повного тексту