1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 листопада 2019 року

Київ

справа №818/40/18

адміністративне провадження №К/9901/56059/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 у складі судді Соколова В. М. та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018 у складі колегії суддів: Тацій Л. В., Григорова А. М., Подобайло З. Г. у справі № 818/40/18 за позовом ОСОБА_1 до Білопільської районної ради Сумської області про визнання протиправними та скасування рішень, -



ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Білопільської районної ради в якому просив:

- визнати протиправним та нечинним рішення Білопільської районної ради сьомого скликання від 27.12.2017 про порядок розгляду питання щодо звільнення із займаної посади голови Білопільської районної ради;

- визнати протиправним та скасувати рішення Білопільської районної ради сьомого скликання від 27.12.2017 про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 .

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 у задоволенні позову відмовлено.

2.1. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. На адресу Білопільської районної ради 26.12.2017 надійшла вимога про скликання позачергової сесії Білопільської районної ради, зареєстрована в журналі реєстрації вхідних документів 26.12.2017 за № 993/01-17, що підтверджується копією витягу з журналу реєстрації вхідних документів за 2016-2017 роки.

3.2. Вимога складена з посиланням на статті 46, 55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", стосується необхідності скликання позачергової сесії з питанням порядку денного "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 ".

3.3. До вимоги додані підписи 20 депутатів районної ради та проект рішення "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 ".

3.4. На виконання зазначеної вимоги 26.12.2017 заступником голови Білопільської районної ради ОСОБА_2, який здійснював повноваження голови районної ради відповідно до пункту 2 розпорядження голови районної ради від 27.11.2017 № 203, видано розпорядження голови районної ради № 231 "Про скликання сімнадцятої сесії районної ради".

3.5. Депутатами Білопільської районної ради на пленарному засіданні сімнадцятої сесії 27.12.2017 прийнято рішення "Про дострокове припинення повноважень та звільнення голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 ".

3.6. Вказане рішення прийнято шляхом таємного голосування 22 голосами за, що підтверджується копією протоколу лічильної комісії в протоколі пленарного засідання.

3.7. Позивач звернувся до суду із вказаним позовом оскільки вважає, що відповідачем в оскаржуваному рішенні не зазначено підстав припинення публічної служби, передбачених статтею 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", а також допущено низку порушень під час прийняття такого рішення.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Судами встановлено відсутність порушень щодо процедури скликання сесії, порядку проведення голосування та обставин припинення повноважень позивача.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

5.1. Доводи касаційної скарги, грунтуються на тому, що судами першої та апеляційної інстанцій не надано належної оцінки доводам позивача щодо порушень відповідчем порядку прийняття оскаржуваного рішення. Позивач також наголошує, що відповідачу було відомо про його перебування на лікарняному, що свідчить про протиправність дій відповідача.

6. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому Білопільська районна рада Сумської області просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Вказана норма кореспондується із положеннями статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (надалі - № 280/97-ВР).

9. Відповідно до частини четвертої статті 55 Закону № 280/97-ВР голова районної ради у своїй діяльності є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.

10. Згідно з частиною четвертої статті 46 Закону № 280/97-ВР сесії районної ради скликаються її головою, а відповідно до частини 7 цієї статті сесія районної ради повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради.

11. Разом з тим, пунктом 1 частини шостої статті 55 Закону № 280/97-ВР визначено, що голова районної ради скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради, веде засідання ради.

12. Частиною сьомою статті 55 Закону № 280/97-ВР встановлено, що голова районної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

13. Водночас, положеннями частини шостої статті 56 Закону № 280/97-ВР передбачено, що заступник голови районної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов`язків з інших причин.

14. Крім того, статтею 59 Закону № 280/97-ВР закріплено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймається відкритим поіменним або таємним голосуванням. Таємне голосування обов`язково проводиться у випадках, передбачених пунктами 4 та 16 статті 26, пунктами 1, 29 та 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону.

15. Як встановлено судами попередніх інстнацій, розпорядження голови районної ради від 26.12.2017 № 231 "Про скликання сімнадцятої сесії районної ради" було видано заступником голови районної ради ОСОБА_2 після надходження вимоги про скликання позачергової сесії.

16. За таких обставин колегія суддів вважає, що скликання сімнадцятої сесії відбулось повноважною особою у межах наданих законом повноважень, у визначений законом спосіб та за наявності передбачених законом підстав.

17. Разом з тим, доводи касаційної скарги ґрунтуються на тому, що відповідачем порушено порядок прийняття оскаржуваного рішення, визначений Регламентом роботи Білопільської районної ради сьомого скликання, затверджений рішенням Білопільської районної ради сьомого скликання від 01.12.2015 (далі - Регламент).

18. Відповідно до розпорядження голови районної ради від 26.12.2017 № 231 "Про скликання сімнадцятої сесії районної ради" на розгляд районної ради виносилось питання про дострокове припинення повноважень та звільнення голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 .

19. За правилами частини тринадцятої статті 46 Закону № 280/97-ВР та пункту 35 розділу III Регламенту питання на розгляд ради вносяться головою ради, постійними комісіями, депутатськими групами, депутатами, головою районної державної адміністрації.

20. Згідно з абзацом 2 пункту 36 розділу III Регламенту, голова районної ради розглядає пропозиції, які вносяться на розгляд ради, з урахуванням думки відповідної постійної комісії приймає рішення про прийняття пропозицій або їх відхилення, інформує депутатів районної ради на засіданні ради про пропозиції, які надійшли щодо порядку денного районної сесії, та прийняті ним рішення.

21. Крім того, пунктом 40 розділу II Регламенту передбачено, що проекти рішень з основних питань розглядаються відповідними постійними комісіями.

22. Відповідно до Положення про постійні комісії Білопільської районної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням районної ради від 10.12.2015, постійна комісія районної ради мандатна, з питань регламенту, депутатської етики, законності та адміністративно-територіального устрою, попередньо розглядає кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження районною радою, а також звільнення їх з посади, готує висновки з цих питань.

23. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджено матеріалами справи, перед початком 17 сесії Білопільської районної ради, 27.12.2017 о 9:00 год відбулось засідання зазначеної постійної комісії районної ради.

24. На вказаному засіданні були присутні депутати-члени комісії та погодили порядок денний, який включав два питання: "Про порядок розгляду питання щодо звільнення із займаної посади голови Білопільської районної ради" та "Про дострокове припинення повноважень і звільнення з посади голови Білопільської районної ради ОСОБА_1 " та відповідні проекти рішень, що підтверджується протоколом № 11 від 27.12.2017.

25. Тобто, зазначені питання порядку денного були запропоновані до розгляду депутатам на пленарному засіданні 17 сесії.

26. За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про дотримання відповідачем, положення пункту 16 розділу III Регламенту щодо доведення до відома депутатів проектів рішень перед початком пленарного засідання, оскільки сесія скликана за один день до її проведення.

27. Проект рішення "Про порядок розгляду питання щодо звільнення із займаної посади голови Білопільської районної ради", як і прийняте рішення - є рішеннями з процедурного питання, а не нормативно-правовим актом.

28. При цьому, відповідно до пункту 43 Регламенту рішення ради набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо не встановлено іншого строку введення цих рішень у дію.

29. Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що рішення Білопільської районної ради від 27.12.2017 "Про порядок розгляду питання щодо звільнення із займаної посади голови Білопільської районної ради" набрало чинності з моменту прийняття.

30. Як правильно встановлено судами попередніх інстанцій, Порядок денний 17 сесії Білопільської районної ради затверджений 26 голосами за з 26 присутніх на ній депутатів, тобто одноголосно.

31. Відтак, колегією суддів не встановлено порушень Регламенту під час затвердження порядку денного сімнадцятої сесії та прийняття рішень, а рішення районної ради від 27.12.2017 "Про порядок розгляду питання щодо звільнення із займаної посади голови Білопільської районної ради" прийнято повноваженим органом у межах наданих законом повноважень, у визначений законом спосіб та за наявності передбачених законом підстав.


................
Перейти до повного тексту