1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 листопада 2019 року



м. Київ

справа №803/216/16

адміністративне провадження №К/9901/11174/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,



розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України

на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29.03.2016 (головуючий суддя Смокович В.І., судді Ковальчук В.Д., Ксензюк А.Я.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Качмара В.Я., суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В.)

у справі № 803/216/16

за позовом ОСОБА_1

до Державної фіскальної служби України,

треті особи - Державна казначейська служба України, Головне управління Державної казначейської служби України у Волинській області, Приватне акціонерне товариство "Українська акціонерна страхова компанія АСКА",

про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів,



І. РУХ СПРАВИ



1. У лютому 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Державної фіскальної служби України. Уточнивши позовні вимоги, просила визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не укладення договору щодо обов`язкового державного особистого страхування посадових осіб контролюючих органів зі страховиком та стягнути із відповідача в її користь суму страхового відшкодування в розмірі 127 927,80 грн.

2. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 29.03.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2016, позов задоволено повністю.

3. У касаційній скарзі відповідач із посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю.

4. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надав.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



5. Судами встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 28.01.1993 працювала в органах податкової служби, остання посада - завідувач сектору справляння митних платежів Управління оподаткування та контролю об`єктів і операцій Головного управління Міндоходів у Волинській області.

6. 29.04.2014 позивач звільнена із зазначеної вище посади за власним бажанням у зв`язку із виходом на пенсію по інвалідності.

7. ОСОБА_1 встановлено II група інвалідності за наслідками експертного огляду, здійсненого комісією Волинського обласного бюро медико-соціальної експертизи, який оформлений актом № 782 від 28.04.2014.

8. 16.04.2015 відповідач звернувся до МСЕК для надання довідки про ступінь втрати працездатності ОСОБА_1

9. 07.05.2015 позивач оформила заяву за встановленою формою та подала її страховику, при цьому податковим органом зазначено на такій, що страхова подія настала під час виконання службових обов`язків.

10. 20.10.2015 МСЕК видано довідку про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках серії АГ №0001562 (далі - Довідка), якою визначено ступінь втрати професійної працездатності ОСОБА_1 у відсотках 70%, захворювання отримане під час виконання службових обов`язків (ДФС) та довідку до акта огляду МСЕК після переогляду, якою підтверджено ІІ групу інвалідності позивача та зазначено причину такої "захворювання отримане під час виконання службових обов`язків (ДФС)".

11. 29.10.2015 Приватне акціонерне товариство "Українська акціонерна страхова компанія Аска" листом №2879 повідомило заявника про те, що дія договору від 29.10.2012 про надання послуг зі страхування посадових осіб органів державної податкової служби, укладеного із Державною податковою службою України закінчилася 31.12.2012, у зв`язку з чим підстави для виплати страхової суми відсутні.

12. 04.11.2015 ОСОБА_1 зверталася із заявою до відповідача з проханням посприяти у вирішенні питання щодо виплати належної їй страхової суми у порядку ст. 347 Податкового кодексу України ( далі -ПК).

13. Листом від 25.11.2015 відповідач фактично відмовив у виплаті страхових коштів у зв`язку із тим, що Державна фіскальна служба не укладала нових, а також не продовжувало дію попередньо укладених договорів страхування посадових осіб органів державної податкової служби, а коштів на вказані виплати у кошторисі установи не передбачено.

14. Не погодившись із такою бездіяльністю відповідача, позивач звернулася до суду із позовом.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



15. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що у позивача наявні підстави для отримання належних йому страхових сум, однак у зв`язку із протиправною бездіяльністю відповідача, позивач фактично їх позбавлена, що є підставою для стягнення таких коштів саме з відповідача.

16. Суд апеляційної інстанції, залишаючи рішення суду першої інстанції без змін, погодився із висновком суду першої інстанції.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



17. Відповідач в касаційній скарзі наголошує, що довідкою до акту огляду МСЕК від 29.04.2019 ОСОБА_1 встановлено другу групу інвалідності, причина інвалідності - "загальне захворювання". Вважає, що оскільки у довідці до акту кардіологічної спеціалізованої МСЕК Волинського обласного бюро МСЕ серія АВ № 0261974 від 29.04.2014 не встановлено, що захворювання ОСОБА_1 настало саме у зв`язку із виконанням нею службових обов`язків, то і права на звернення щодо стягнення страхової суми позивач не мала. Зазначає, що позивач мала б звертатися з відповідною виплатою до регіонального управління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань згідно приписів статті 346 ПК (у редакції Закону України від 10.04.2014)



V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ



18. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

19. Ключовим правовим питанням у справі є наявність у позивача права на отримання вказаних страхових виплат.

20. Згідно пункту 347.1 статті 347 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) посадові особи органів державної податкової служби підлягають обов`язковому державному особистому страхуванню за рахунок коштів державного бюджету на випадок загибелі або смерті на суму десятирічної заробітної плати за останньою посадою, а у разі поранення, контузії, травми або каліцтва, захворювання чи інвалідності, що сталися у зв`язку з виконанням службових обов`язків, - у розмірі від шестимісячної до п`ятирічної заробітної плати за останньою посадою (залежно від ступеня втрати працездатності).

21. Порядок та умови страхування посадових осіб контролюючих органів встановлюються Кабінетом міністрів України.

22. Згідно з пп. б п. 5 Порядку та умов обов`язкового державного особистого страхування посадових осіб органів державної податкової служби, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.1994 № 349 страховик виплачує страхові суми у разі втрати застрахованим працездатності в результаті поранення, контузії, травми або каліцтва, захворювання чи інвалідності, що сталися під час виконання службових обов`язків, - у розмірі, що залежить від ступеня втрати працездатності, який визначається у відсотковому відношенні до суми п`ятирічної заробітної плати за останньою посадою, яку він займав до встановлення втрати працездатності, але не може бути меншим шестимісячної заробітної плати за зазначеною посадою.

23. Положення про медико-соціальну експертизу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 (далі - Положення) визначає процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, інвалідам (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації.


................
Перейти до повного тексту