1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 листопада 2019 року

м. Київ

справа № 715/1931/16-а

адміністративне провадження № К/9901/22874/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Яковенка М. М.,

суддів: Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області на рішення Глибоцького районного суду Чернівецької області (суддя - Григорчак Ю.П.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2017 року (головуючий суддя - Граб Л.С., судді: Біла Л.М., Гонтарук В.М.) у справі № 715/1931/16-а за позовом ОСОБА_1 до Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, поновлення на роботі,

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

1. Короткий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Глибоцького районного суду Чернівецької області з адміністративним позовом до Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просила:

- рішення тридцятої позачергової сесії VII скликання Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області № 268-13/2016 від 29 вересня 2016 року "Про дострокове припинення повноважень секретаря Кам`янської сільської ради ОСОБА_1 " визнати протиправним та скасувати;

- поновити на роботі секретаря ОСОБА_1 з 04 листопада 2016 року.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Глибоцького районного суду Чернівецької області від 14 грудня 2016 року, яку залишено без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2019 року, позовні вимоги задоволено.

Приймаючи рішення про задоволення позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що в тексті оскаржуваного рішення № 268-13/2016 року 13 позачергової сесії Кам`янської сільської ради VІІ скликання від 29 вересня 2016 року відсутнє посилання на будь-яку підставу звільнення позивачки, а отже суперечить вимогам законодавства, тобто є неправомірним та таким, що порушує охоронювані законом права позивачки.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги, відзиву (заперечень) та рух справи.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 20 березня 2017 року відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, вважає їх незаконними та необґрунтованими, а тому просить рішення судів скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову.

В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення про надання відпустки позивачу було підписано самою позивачкою, як в.о. сільського голови, проте, на день прийняття вказаного рішення про надання відпустки обов`язки голови Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області виконував сам сільський голова Звоздецький І. Д .

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 квітня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

Вищим адміністративним судом справа до розгляду не призначалася.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року.

Відповідно до пп. 4 п. 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, який набрав чинності 15 грудня 2017 року, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

14 лютого 2018 року касаційну скаргу Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (склад колегії суддів: Шарапа В. М. - головуючий суддя, Бевзенко В. М., Данилевич Н. А.).

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 526/0/78-19 від 30 травня 2019 року призначено повторний автоматизований розподіл цієї справи, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В. М., що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 31 травня 2019 року, визначено склад колегії суддів: Яковенко М. М. - головуючий суддя, Дашутін І. В., Шишов О. О.

Ухвалою Верховного Суду від 11 листопада 2019 року справу прийнято до провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

Станом на 13 листопада 2019 року заперечення або відзив на касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України та Верховного Суду, не надходили, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Скаржником заявлено клопотання про розгляд справи за його участі.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, 23 листопада 2015 року ОСОБА_1 обрано секретарем Кам`янської сільської ради, а 29 вересня 2016 року достроково припинено її повноваження на підставі п. 5 ст. 50 Закону України "Про місцеве самоврядування". Зазначені обставини підтверджуються також рішенням першої сесії VII скликання Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області № 03-01 /2015 від 23 листопада 2015 року та рішенням № 268-13/2016 року 13 позачергової сесії Кам`янської сільської ради VІІ скликання від 29 вересня 2016 року відповідно.

Судами встановлено, що 13 позачергова сесія Кам`янської сільської ради VІІ скликання, яка відбулася 29 вересня 2016 року, була скликана на виконання розпорядження в.о. голови Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області ОСОБА_1 від 20 вересня 2016 року.

29 вересня 2016 року було прийнято рішення тринадцятої позачергової сесії VII скликання Кам`янської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області № 268-13/2016 "Про дострокове припинено повноважень секретаря Кам`янської сільської ради ОСОБА_1"

Не погоджуючись з вищенаведеними обставинами, позивач звернулась до суду з відповідним позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)

Конституція України

Частина 2 статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини шостої статті 43 Конституції України громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07 червня 2011 року № 2493-III регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.

Статтею 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" визначено, що посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Відповідно до п. 3 частини першої статті 10 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється: на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради шляхом затвердження відповідною радою.

Згідно із частиною першою статті 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні"

Пунктом 4 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання про обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

Згідно з частиною першою статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови, а частиною 5 даної статті визначено, що повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.

Згідно ст. 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" крім загальних підстав припинення служби в органах місцевого самоврядування, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування; неподання відомостей або подання посадовою особою місцевого самоврядування неправдивих відомостей щодо її доходів у встановлений термін; виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування; досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування.


................
Перейти до повного тексту