ПОСТАНОВА
Іменем України
11 листопада 2019 року
Київ
справа №806/60/17
адміністративне провадження №К/9901/43649/18
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:
суддя-доповідач Гусак М. Б.,
судді Гімон М. М., Усенко Є. А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (правонаступника Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві) на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 15 березня 2017 року (суддя Липа В. А.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2017 року (судді Бучик А. Ю, Майор Г. І., Шевчук С. М.) у справі № 806/60/17 за позовом Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві до Державного реєстратора Романівської районної державної адміністрації Житомирської області Карпова Олега Володимировича, третя особа - Ліквідатор Федорченко Ірина Вікторівна, про скасування реєстраційного запису,
УСТАНОВИЛА:
Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати реєстраційний запис Державного реєстратора Романівської районної державної адміністрації Житомирської області Карпова О. В. (далі - Реєстратор) від 1 серпня 2016 року №10701110010053966 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Альта Групп" (далі - ТОВ "ТД "Альта Групп", Товариство) у результаті ліквідації.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що запис є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки державним реєстратором не було враховано заперечень позивача щодо припинення ТОВ "ТД "Альта Групп" від 31 травня 2016 року №1626552703715, в яких було зазначено причини які, на думку позивача, унеможливлювали проведення такої реєстраційної дії.
Житомирський окружний адміністративний суд постановою від 15 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2017 року, у задоволенні позову відмовив.
При цьому, суди виходили з того, що Реєстратор під час здійснення державної реєстрації припинення ТОВ "ТД "Альта Групп" та внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (далі - Закон № 755-IV), а тому відсутні підстави для визнання його дій протиправними.
Не погодившись із ухваленими у справі судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права цими судами при розгляді справи, просить їх скасувати.
У запереченнях на касаційну скаргу відповідач та третя особа просять касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, ухвалені у справі судові рішення - без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та відзиви на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Закон № 755-IV (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців.
За правилами пункту 9 статті 17 Закону № 755-IV для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи: примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Відповідно до пункту 12 цієї статті для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 25 Закону № 755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
За змістом частини другої цієї статті порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.