ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2019 року
м. Київ
Справа № 915/641/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пількова К. М., суддів: Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,
за участю секретаря судового засідання - Жураховської Т. О.,
учасники справи:
прокурор - Доценко Т. О. Генеральна прокуратура України;
відповідач-1 - не з`явився;
відповідач-2 - не з`явився;
третя особа - не з`явився.
розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора Одеської області
на рішення Господарського суду Миколаївської області (суддя Алексєєв А. П.) від 20.12.2018
та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду (головуючий -Ярош А. І., судді Принцевська Н. М., Савицький Я. Ф.) від 26.02.2019 у справі
за позовом Заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 в інтересах держави (далі - Прокурор)
до Очаківської районної державної адміністрації (далі - Адміністрація) та Фізичної особи - підприємця Шендрик Світлани Михайлівни (далі - ФОП Шендрик)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Чорноморської сільської ради (далі - Рада)
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору купівлі-продажу,
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. 21.06.2018 Прокурор в інтересах держави звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Адміністрації та ФОП Шендрик про визнання незаконним та скасування розпорядження Адміністрації від 13.06.2017 № 103 (далі - Розпорядження), яким затверджено звіт про експертну грошову оцінку та продаж ФОП Шендрик земельної ділянки державної власності з кадастровим номером 4825184800:03:000:0892 для розташування об`єкта роздрібної торгівлі в межах території Ради, Лагерна коса 20 (далі - Земельна ділянка); визнання недійсним договору купівлі-продажу Земельної ділянки, укладеного 14.06.2017 між Адміністрацією та ФОП Шендрик, який посвідчено приватним нотаріусом Очаківського районного нотаріального округу Миколаївської області Корчемахою С.С. 14.06.2017 та зареєстровано в реєстрі за №215 (далі - Договір).
1.2. Позовна заява мотивована тим, що Адміністрація відчужила Земельну ділянку у приватну власність ФОП Шендрик без розробки та затвердження землевпорядної документації з висновками відповідних органів контролю, що передбачено статтями 123, 186-1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин. Технічна документація із встановлення меж земельної ділянки у натурі (2016 року) таких висновків не містить.
З посиланням на приписи статей 85, 88, 90 Водного кодексу України (далі - ВК України) та статей 59, 60, 62, 84, 122, 128 ЗК України Прокурор зазначає, що Розпорядження прийнято з перевищенням Адміністрацією повноважень щодо розпорядження землями державної власності, що згідно з приписами статей 14, 19 Конституції України, статей 16, 21, 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 1, 152 ЗК України та статті 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" є підставою для визнання незаконним та скасування Розпорядження, а також визнання недійсним укладеного на його підставі Договору.
Крім того, Земельна ділянка розташована у межах прибережної захисної смуги, що підтверджується графічними матеріалами, зокрема ситуаційним планом розміщення земельної ділянки, викопіюванням з плану землекористування та роздруківкою з Публічної кадастрової карти України, відповідно до якої, приблизна відстань Земельної ділянки до урізу води Чорного моря становить 156 м.
2. Короткий зміст рішень, прийнятих у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 20.12.2018, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 26.02.2019, у задоволенні позову відмовлено.
2.2. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що доказами розташування Земельної ділянки у межах прибережної захисної смуги та її незаконного відчуження Адміністрацією, у розумінні статті 77 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), є акти перевірок, приписи, протоколи про адміністративні правопорушення та постанови, складені посадовими особами Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та Державної екологічної інспекції України. З огляду на відсутність у матеріалах позову доказів порушення Відповідачами вимог земельного та водного законодавства, Прокурор не довів порушення з боку Відповідачів вимог статей 59, 84 ЗК України та статей 85, 88 ВК України, і як наслідок порушення інтересів держави у сфері земельних відносин.
2.3. Постанова апеляційного суду мотивована відсутністю доказів розташування Земельної ділянки у прибережній захисній зоні, оскільки роздруківка з Публічної кадастрової карти України, а також графічні матеріали із землевпорядної документації, ситуаційний план розміщення земельної ділянки, на які посилається Прокурор, не містять жодної інформації про віддаленість Земельної ділянки від урізу моря; ФОП Шендрик є власницею магазину, який збудовано за її замовленням, Земельною ділянкою, на якій розташований магазин, користується з 2002 року без заперечень з боку органів державної влади та місцевого самоврядування, грошові кошти за Земельну ділянку сплачені Адміністрації, Земельна ділянка використовується для обслуговування магазину, який слугує підвищенню рівня торговельного обслуговування на відповідній території; Прокурор не довів, що діями Відповідачів спричинено шкоду державі або територіальній громаді; в матеріалах справи відсутні докази того, що звернення Прокурора спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання - передачі в приватну власність земельної ділянки, що перебуває під особливою охороною держави.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. 25.03.2019 Заступник прокурора Одеської області звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Миколаївської області від 20.12.2018 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 26.02.2019 і прийняти нове рішення про задоволення позову.
4. Доводи Скаржника, викладені у касаційній скарзі
4.1. Суди порушили приписи статей 73, 76, 86 ГПК України, оскільки роздруківка з Публічної кадастрової карти, відповідно до якої відстань від урізу води Чорного моря до Земельної ділянки складає 156 м, є належним, допустимим, достовірним та достатнім у розумінні статей 76-79 ГПК України доказом на підтвердження позовних вимог.
4.2. Суди неправильно застосували положення статей 60, 62, 84 ЗК України та статей 85, 88 ВК України, за змістом яких уздовж морів та навколо морських заток і лиманів виділяється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води, а землі прибережних смуг перебувають у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування для цілей, визначених у статті 62 ЗК України та статті 90 ВК України. При цьому, судами не застосовано положення пункту "г" частини п`ятої статті 128 ЗК України, якими визначено, що однією з підстав для відмови в продажу земельної ділянки є встановлена ЗК України заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність.
4.3. Суд апеляційної інстанції порушив положення пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", частин четвертої та п`ятої статті 53 ГПК України, оскільки дійшов хибного висновку про необґрунтованість підстав представництва Прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
5.1. ФОП Шендрик, Адміністрація та Рада подали відзиви на касаційну скаргу, в яких просять скаргу залишити без задоволення, оскаржувані рішення та постанову - без змін, виходячи з такого.
5.2. Прокурор порушив вимоги пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України, частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру", частин четвертої статті 53 ГПК України, оскільки в позовній заяві зазначив, що Адміністрація є органом, уповноваженим на здійснення функцій держави у спірних відносинах, проте визначив Адміністрацію відповідачем у цій справі, чим позбавив її можливості набути процесуального статусу позивача. При цьому Прокурор не отримував від Адміністрації інформації, матеріалів, пояснень до подання позову.
5.3. Доводи Прокурора про незастосування приписів статей 60, 62, 84, 128 ЗК та статей 85, 88 ВК України помилкові, оскільки зазначені норми були проаналізовані судами, а доводи, викладені в позовній заяві, визнані неспроможними.
5.4. Суди не встановили порушення державних або суспільних інтересів, на захист яких Прокурор звернувся з позовом у цій справі.
5.5. ФОП Шендрик діяла добросовісно, не здійснює на Земельній ділянці діяльності, забороненої частиною другою статті 90 ВК України, не перешкоджає вільному проходу людей на пляж, жодним чином не порушує прав та інтересів держави.
5.6. Відсутні, передбачені статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", підстави для представництва Прокурором в суді законних інтересів держави, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.
5.7. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Прокурор не з`ясував правової позиції Миколаївської обласної державної адміністрації і контролюючих органів в сфері використання земель та дотримання екологічних норм, які здійснюють відповідні повноваження.
5.8. Визнання недійсним договору, за яким покупець отримав майно від держави, та подальше позбавлення його цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим.
5.9. Інші доводи, якими обґрунтовані відзиви, подібні до мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.
6. Розгляд справи Верховним Судом
6.1. Ухвалою Верховного Суду від 21.05.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою Заступника прокурора Одеської області; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 05.06.2019; зупинено провадження до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 587/430/16-ц.
6.2. 26.06.2019 Велика Палата Верховного Суду прийняла постанову у справі № 587/430/16-ц, повний текст якої опубліковано в Єдиному державному реєстрі судових рішень 30.09.2019.
6.3. Ухвалою Верховного Суду від 04.10.2019 провадження у цій справі поновлено, розгляд справи призначено на 05.11.2019.
7. Встановлені судами обставини
7.1. 01.02.2002 Адміністрація та ФОП Шендрик уклали договір оренди земельної ділянки площею 0,0330 га для розташування об`єктів роздрібної торгівлі із земель запасу, що розташована на Лагерній косі Очаківського району Миколаївської області у тимчасове користування на 2 роки. (т. 1, а. с. 87)
7.2. 03.02.2010 Шендрик С.М. зареєструвала право власності на нежитлову будівлю, магазин-кафетерій за адресою с. Чорноморка, Лагерна коса, 20 площею 92,6 кв.м. на підставі рішення виконкому Ради від 28.01.2010, що підтверджується свідоцтвом про право власності САС №81008 (т. 1, а. с. 93-94).
7.3. Розпорядженням затверджено звіт про експертну грошову оцінку та продаж Земельної ділянки ФОП Шендрик .
7.4. На підставі Розпорядження Адміністрація (Продавець) та ФОП Шендрик (Покупець) уклали Договір, за умовами якого Продавець зобов`язався передати у власність Покупця за плату Земельну ділянку, а Покупець зобов`язався прийняти і оплатити вартість Земельної ділянки.
7.5. Актом приймання-передачі від 14.06.2017 Адміністрація передала Шендрик С.М. Земельну ділянку.
7.6. ФОП Шендрик 09.02.2017 оплатила на користь Адміністрації 6000,00 грн за договором на оплату авансового внеску від 07.02.2017, та 15.06.2017 150230,00 грн за відповідною квитанцією (т. 1, а. с. 96-97).
7.7. 14.06.2017 ФОП Шендрик зареєструвала в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на Земельну ділянку, про що вчинено запис №21009501.
7.8. Відповідно до наданого Прокурором витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-4804378382018 від 02.02.2018, Земельна ділянка за категорією належить до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; Земельна ділянка використовується для розташування об`єкта роздрібної торгівлі - нежитлової будівлі магазину кафетерію; власник Шендрик С. М. ; відомості про обмеження у використанні Земельної ділянки не зареєстровані; державна реєстрація Земельної ділянки здійснена на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж Земельної ділянки в натурі (на місцевості) 21.01.2016; дата державної реєстрації Земельної ділянки - 27.02.2016.
7.9. У 2016 році на замовлення ФОП Шендрик, розроблена технічна документація щодо встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж Земельної ділянки, яка погоджена начальником Управління Держгеокадастру в Очаківському районі Миколаївської області, затверджена розпорядженням Адміністрації від 21.03.2016 № 44, і яка не містить даних про розташування Земельної ділянки у прибережній захисній смузі, обмежень (в тому числі водоохоронних) щодо користування нею і можливості її продажу.
7.10. Рішенням Ради від 14.12.2017 № 2 затверджені Генеральний план села Чорноморка, план зонування території; на запит адвоката Чорноморський сільський голова листом від 03.10.2018 № 577/04.03 повідомив, що об`єкт нерухомості - магазин-кафетерій по вул. Лагерна коса, 20, який належить Шендрик С. М., із земельною ділянкою, перебуває у межах села Чорноморка Очаківського району Миколаївської області, визначених проектом землеустрою, який погоджений рішенням Ради від 03.08.2018 № 2, узгоджений з Адміністрацією та затверджений рішенням Ради від 26.10.2018 року № 10.
7.11. Також погоджено загальний ситуаційний план зонування територій на Лагерній косі та схему детального планування розміщення об`єктів комплексу обслуговування загального користування на Лагерній косі.
7.12. Роздруківка з Публічної кадастрової карти України, а також графічні матеріали із землевпорядної документації, ситуаційний план розміщення земельної ділянки, не містять інформації про те, яка саме віддаленість Земельної ділянки від урізу моря (т. 1, а. с. 35, 36, 41).
8. Позиція Верховного Суду
8.1. Статтею 328 ЦК України визначено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
8.2. За змістом статей 78, 80, 81 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Громадяни є суб`єктами права власності на землі приватної власності та набувають це право, зокрема на підставі придбання за договором купівлі-продажу.
8.3. Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
8.4. За змістом статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
8.5. Поряд з цим, відповідно до частини першої статті 58 ЗК України та статті 4 ВК України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами; землі зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.