1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



05 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 917/706/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Багай Н. О.,



секретар судового засідання - Грузицька І. В.,



за участю представників:

позивача - Печерного С. Л.,

відповідача - Січкар О. С.,

третьої особи - Лисенка В. О.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Акціонерного товариства "Укртрансгаз" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"



на постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.07.2019 (судді: Пушай В. І., Барбашова С. В., Радіонова О. О.) у справі



за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз"



до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кременчукгаз",



за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",



про стягнення грошових коштів у сумі 522 286 704,02 грн,



В С Т А Н О В И В:

1. Короткий зміст позовних вимог і судових рішень

1.1. У червні 2018 року Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі - АТ "Укртрансгаз") звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кременчукгаз" (наразі - Приватне акціонерне товариство "Кременчукгаз", далі - ПрАТ "Кременчукгаз") 417 824 343,57 грн заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 54 506 920,85 грн пені, 11 089 011,27 грн - 3 % річних і 38 866 428,32 грн інфляційних втрат.

Позов обґрунтовано наявністю у відповідача заборгованості за надані послуги балансування обсягів природного газу за договором транспортування природного газу від 17.12.2015 № 1512000737 (далі - договір № 1512000737), укладеним між сторонами.

Позивач наголосив, що здійснив алокацію обсягів природного газу, відібраних відповідачем із точки виходу з газотранспортної системи (далі - ГТС) до точки входу до суміжної системи - газорозподільної стстеми, оператором якої є відповідач, внаслідок чого у відповідача виявлено обсяги негативних місячних небалансів за січень-серпень, жовтень 2016 року та січень, лютий, червень, жовтень, листопад 2017 року, які утворилися внаслідок відбору природного газу відповідачем із точки виходу з ГТС для власних виробничих потреб. У зв`язку із нездійсненням відповідачем заходів щодо самостійного врегулювання негативного місячного небалансу у зазначені періоди в порядку, встановленому Кодексом газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС), затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1378/27823, позивач стверджує, що надав відповідачеві послуги балансування обсягів природного газу для врегулювання небалансів у ці періоди та в односторонньому порядку склав акти про надання послуг балансування з додатками до таких актів із зазначенням розрахунку вартості послуг балансування, а також рахунки на оплату послуг.

Позивач вважав, що з моменту отримання відповідачем актів про надання послуг балансування, рахунків на їх оплату та звітів по точках входу/виходу відповідача (з 28.04.2017) у ПрАТ "Кремечукгаз" згідно з пунктом 9.4 спірного договору та пунктом 4 глави 4 розділу ХІV Кодексу ГТС виникло зобов`язання оплатити такі послуги у строк, що не перевищує п`яти банківських днів із дня отримання зазначених документів, чого відповідач не зробив, що стало підставою для звернення позивача із цим позовом до суду.

1.2. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 23.04.2019 (суддя Ціленко В. А.) позовні вимоги задоволено повністю, стягнуто з ПрАТ "Кременчукгаз" на користь АТ "Укртрансгаз" 417 824 343,57 грн заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 54 506 920,85 грн пені, 11 089 011,27 грн - 3 % річних, 38 866 428,32 грн інфляційних втрат і 616 700,00 грн судового збору.

Судове рішення аргументовано тим, що позивач на виконання умов спірного договору надав відповідачеві послуги балансування обсягів природного газу, які відповідач не оплатив.

1.3. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 15.07.2019 (судді: Пушай В. І., Барбашова С. В., Радіонова О. О.) рішення Господарського суду Полтавської області від 23.04.2019 скасовано; у задоволенні позову відмовлено; здійснено розподіл судових витрат.

Аргументуючи постанову, апеляційний господарський суд наголосив на такому: складені АТ "Укртрансгаз" як оператором ГТС коригуючі акти надання послуг балансування обсягів природного газу із застосуванням коефіцієнту 1,2 за січень - червень 2016 року, жовтень 2016 року, січень - лютий 2017 року, в яких проведено перерахунок місячних небалансів замовника за відповідні газові місяці, порушують положення Кодексу ГТС та суперечать умовам договору № 1512000737, зважаючи на недотримання позивачем строків складання і надсилання таких актів відповідачеві; повторне балансування газу у зазначені періоди на підставі додаткових або коригуючих актів не передбачено умовами спірного договору та положеннями Кодексу ГТС; недопустимим є надання зворотної сили положенням Кодексу ГТС, які набрали чинності з 28.04.2017, а отже немає правових підстав для коригування розміру небалансу відповідача за актами, складеними до 28.04.2017, за якими вже здійснено балансування оператором ГТС; згідно з рішенням Господарського суду Полтавської області від 14.12.2017 у справі № 917/55/17 стягнуто з ПрАТ "Кременчукгаз" на користь АТ "Укртрансгаз" 1 304 054,20 грн за надані послуги балансування обсягів природного газу у жовтні 2016 року за договором № 1512000737, обставини щодо обсягу і вартості послуг балансування за жовтень 2016 року встановлені у зазначеній справі, у розумінні положень частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України є преюдиційними та не підлягають повторному доведенню, тому підстав для перерахунку оператором місячного небалансу відповідача за цей місяць на підставі коригуючого акта немає; підписанням спільних протокольних рішень у 2017 році сторони узгодили порядок проведення розрахунків, змінили строки виконання боржником зобов`язань перед кредитором, визначені у спірному договорі, оплату за послуги балансування за лютий 2017 року відповідач провів, у тому числі, за рахунок коштів, виділених у виді субвенцій із держбюджету згідно з Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (далі - Порядок перерахування субвецій), Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 (далі - Порядок фінансування видатків), доказів того, що перерахування коштів здійснено з порушенням строків, установлених цими порядками, позивач не надав, тому правових підстав для стягнення з відповідача 3 % річних, інфляційних втрат і пені за зобов`язаннями лютого 2017 року немає, а відсутність заборгованості за зобов`язаннями січня та лютого 2017 року виключає нарахування і стягнення 3 % річних, інфляційних втрат і пені; позивач безпідставно провів розрахунок послуг з балансування обсягів природного газу за червень, жовтень-листопад 2017 року, оскільки у розумінні положень Кодексу ГТС для визначення коефіцієнту компенсації за наведеною у пункті 9.2 договору № 1512000737 формулою, що підлягає застосуванню для визначення вартості послуг з балансування обсягів природного газу (при негативному місячному небалансі), процентне співвідношення розміру небалансу обраховується (визначається) від обсягу природного газу, відібраного замовником із ГТС, з урахуванням стосовно кожного замовника послуг транспортування всіх обсягів газу, переданого до ГТС та відібраного із ГТС, у тому числі стосовно контрагентів (споживачів) замовника; відсутності інших, окрім відповідача, суб`єктів, які мають доступ до точок входу/виходу до/з ГТС, які споживають природний газ, позивач не довів; до обсягу газу, зазначеного в актах як обсяг небалансу за лютий, червень, жовтень-листопад 2017 року, включено обсяги газу, фактично спожиті Комунальним підприємством "Теплоенерго" (далі - КП "Теплоенерго"); недоведення позивачем підстав для здійснення у травні-липні 2017 року коригування вартості вже наданих послуг балансування ГТС за минулий період, а також понесення ним у зв`язку із цим реальних витрат, як того вимагають положення частини 2 статті 35 Закону України "Про ринок природного газу", та недотримання позивачем установленого законодавством та умовами договору порядку врегулювання негативного місячного небалансу за червень 2017 року, жовтень-листопад 2017 року, а також недоведення факту прострочення відповідачем оплати наданих послуг за зобов`язаннями лютого 2017 року.

2. Короткий зміст касаційних скарг і заперечень на них

2.1. Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції, АТ "Укртрансгаз" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.07.2019, а рішення Господарського суду Полтавської області від 23.04.2019 залишити в силі.

Підставами для скасування оскарженої у справі постанови АТ "Укртрансгаз" вважає неправильне застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права (статті 19 Конституції України, статей 526, 530, 536, 549, 612, 614, 625, 651 Цивільного кодексу України, статей 193, 198, 216, 218, 231 Господарського кодексу України, статей 50, 192 Податкового кодексу України, положень пункту 5 глави 1 розділу І, пунктів 1-2 глави 3, глави 4 розділу ХІV, розділу ХІІ Кодексу ГТС, статей 1, 4, 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", частин 1-3 статті 49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України", пункту 17 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2015 № 758, статей 75-79 Господарського процесуального кодексу України). Зокрема, скаржник наголошує на наявності у позивача права на коригування фактичних даних первинних документів про надання послуг балансування, що підтверджується висновками, викладеними у постановах Вищого господарського суду України у справах № 922/1688/16, № 922/1689/16, № 904/4505/16, на той час як несвоєчасне оформлення чи надсилання оператором ГТС актів про надання цих послуг не може бути розцінено як їх ненадання, а може вважатися простроченням кредитора, яке не звільняє замовника від обов`язку оплатити отримані послуги. Скаржник також зазначає, що обсяг природного газу, відібраного відповідачем із ГТС у спірні газові місяці, становить 100 % розміру його небалансу, внаслідок чого при визначенні вартості наданих послуг балансування позивач обґрунтовано застосував саме коефіцієнт 1,2. При цьому суд апеляційної інстанції помилково врахував не лише обсяги природного газу, відібрані відповідачем для власного споживання, а й обсяги природного газу інших замовників послуг транспортування, що були фізично прийняті до газорозподільної системи відповідача із транспортної системи для наступного їх розподілу споживачам таких замовників; Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - АТ "НАК "Нафтогаз України") не мало правових підстав підтверджувати планові обсяги природного газу на спірні періоди, видавати номінації і, відповідно, не здійснювало постачання природного газу споживачам, у яких наявна заборгованість за спожитий у минулі періоди природний газ чи не виконано зобов`язання за графіком погашення заборгованості. Скаржник зазначає, що не здійснював нарахування пені, 3 % річних та інфляційних втрат за грошовими зобов`язаннями, оплаченими відповідачем згідно з Порядком перерахування субвенцій. Крім того, предмет і підстави позову у цій справі не є тотожними предмету і підставам позову у справі № 917/55/17, тому суд апеляційної інстанції не мав правових підстав для застосування положень статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

2.2. Водночас, не погоджуючись з ухваленою у справі постановою, до касаційної інстанції із касаційною скаргою звернулося АТ "НАК "Нафтогаз України". Зокрема скаржник просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.07.2019, а рішення Господарського суду Полтавської області від 23.04.2019 залишити в силі. На думку скаржника, оскаржувана постанова є такою, що прийнята із порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, при неповному з`ясуванні та недоведеності обставин, які мають значення для справи, які суд визнав встановленими. Скаржник наголошує на невідповідності висновків, викладених в оскаржуваній постанові, обставинам справи; акцентує, зокрема, що факт укладення договору поставки природного газу не свідчить про здійснення поставок газу, а відбір природного газу за відсутності номінації - це несанкціонований відбір; АТ "НАК "Нафтогаз України" не підтверджувало обсягу газу шляхом надання номінацій споживачам - КП "Теплоенерго", Публічному акціонерному товариству "Полтаваобленерго" (далі - ПАТ "Полтаваобленерго") у зв`язку із наявністю заборгованості цих установ та не постачало їм природний газ у спірний період; факт споживання споживачами природного газу саме із ресурсу АТ "НАК "Нафтогаз України" є недоведеним; висновок суду апеляційної інстанції про те, що АТ "НАК "Нафтогаз України" бул зобов`язано видати номінацію із посиланням на розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17 року", є необґрунтованим, оскільки дія названого розпорядження поширюється на жовтень 2016 року і не стосується спірного періоду; надаючи оцінку діям ПАТ "НАК "Нафтогаз" щодо невидачі номінацій як неправомірним, суд апеляційної інстанції вийшов за межі предмета дослідження у цьому спорі.

2.3. Від ПрАТ "Кременчукгаз" надійшли відзиви на касаційні скарги АТ "Укртрансгаз" і АТ "НАК "Нафтогаз України", в яких товариство просить залишити без задоволення зазаначені касаційні скарги, а постанову у справі - без змін як законну та обґрунтовану, наголошуючи на ретельній перевірці судом апеляційної інстанції усіх фактичних обставин справи, доказів і доводів учасників справи.

3. Розгляд касаційних скарг і встановлені судами обставини справи

3.1. За змістом витягів із протоколу автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 04.11.2019 визначено такий склад колегії суддів: Дроботова Т. Б. - головуючий (доповідач), Пільков К. М., Багай Н. О.

3.2. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши наведені у касаційних скаргах доводи та аргументи, викладені у відзивах на них, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з таких підстав.

3.3. Як свідчать матеріали справи та установили господарські суди попередніх інстанцій, 17.12.2015 між АТ "Укртрансгаз" - оператором і ПрАТ "Кременчукгаз" - замовником укладено договір транспортування природного газу № 1512000737, за умовами якого оператор надає замовникові послуги транспортування природного газу, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг.

За змістом пункту 2.3 зазначеного договору замовникові можуть бути надані такі послуги: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з ГТС; послуги фізичного транспортування природного газу ГТС на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до ГТС і відбираються з неї.

Згідно з пунктом 5.1 спірного договору порядок комерційного обліку природного газу (у тому числі приладового) та перевірки комерційних вузлів обліку, а також порядок приймання-передачі природного газу в точках входу/виходу до/з ГТС та визначення і перевірки параметрів якості в цих точках здійснюються сторонами відповідно до вимог Кодексу ГТС і з урахуванням положень цього договору.

Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою: Вбалансування = БЦГ х К х Qбг, де БЦГ - базова ціна газу; Qбг - обсяг негативного місячного небалансу відповідача; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. Якщо розмір небалансу становить до 5 % від обсягу природного газу, відібраного із ГТС, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1 (пункт 9.2 договору).

У пункті 9.4 договору в редакції додаткової угоди від 29.11.2017 № 1 сторони погодили, що оператор до 14 числа, наступного за газовим місяцем, надає замовникові на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник, крім вартості послуг, зазначених в абзаці другому цього пункту, зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів. Оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій із державного бюджету на покриття пільг, субсидій і компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування субвенцій, у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період.

За змістом пункту 11.4 договору № 1512000737 надання послуг балансування оформлюється одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, не врегульованого замовником відповідно до Кодексу ГТС та розділу ІХ цього договору.

Договір набирає чинності з дня його укладення на строк до 31.12.2016, умови договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме з 01.12.2015. Цей договір вважаться продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не менше ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або про перегляд його умов (пункт 17.1 договору).

3.4. За твердженням позивача, він здійснив алокацію обсягів природного газу, відібраних відповідачем, за результатами якого виявив обсяги негативних місячних небалансів за січень-серпень, жовтень 2016 року та січень, лютий, червень, жовтень, листопад 2017 року. Через нездійснення відповідачем заходів щодо самостійного врегулювання негативного місячного небалансу у зазначені періоди в порядку, встановленому Кодексом ГТС, позивач зазначає, що як оператор ГТС надав відповідачеві послуги балансування для врегулювання небалансів у ці періоди на загальну суму 424 791 183,57 грн. Про це складено односторонні акти про надання послуг балансування з додатками до актів із зазначенням розрахунку вартості послуг балансування, та рахунки на оплату послуг, а саме: акт від 31.01.2017 № 01-17-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у січні 2017 року на суму 5 862 360,00 грн; акт від 28.02.2017 № 02-17-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у лютому 2017 року на суму 1 104 480,00 грн; акт від 25.05.2017 № 02-17-1512000737-БАЛАНС/КОР за послуги балансування у лютому 2017 року на суму 220 896,00 грн; акт від 25.05.2017 № 02-17-1512000737-БАЛАНС/25-05-17 за послуги балансування у лютому 2017 року на суму 16 844 943,59 грн; акт від 29.05.2017 № 01-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у січні 2016 року на суму 142 844 542,86 грн; акт від 29.05.2017 № 02-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у лютому 2016 року на суму 95 262 165,98 грн; акт від 29.05.2017 № 03-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у березні 2016 року на суму 97 084 976,68 грн; акт від 29.05.2017 № 04-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у квітні 2016 року на суму 26 768 341,78 грн; акт від 29.05.2017 № 05-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у травні 2016 року на суму 9 450 679,52 грн; акт від 29.05.2017 № 06-16-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у червні 2016 року на суму 7 372 696,98 грн; акт від 26.06.2017 № 10-16-1512000737-БАЛАНС/КОР за послуги балансування у жовтні 2016 року на суму 1 703 808,00 грн; акт від 30.06.2017 № 06-17-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у червні 2017 року на суму 1 261 071,29 грн; акт від 27.07.2017 № 01-17-1512000737- БАЛАНС/КОР за послуги балансування у січні 2017 року на суму 1 172 472,00 грн; акт від 31.10.2017 № 10-17-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у жовтні 2017 року на суму 4 979 565,73 грн; акт від 30.11.2017 № 11-17-1512000737-БАЛАНС за послуги балансування у листопаді 2017 року на суму 12 858 183,16 грн.

Оскільки, як стверджує позивач, АТ "Укртрансгаз" у спірні періоди надало послуги балансування, яких відповідач не оплатив, позивач звернувся до суду з цим позовом про стягнення з відповідача спірної суми боргу, а також пені, 3 % річних та інфляційних втрат.

4. Позиція Верховного Суду

4.1. Згідно з частиною 1 статті 32 і частиною 2 статті 35 Закону України "Про ринок природного газу" транспортування природного газу здійснюється на підставі та умовах договору транспортування природного газу в порядку, передбаченому Кодексом ГТС та іншими нормативно-правовими актами. За договором транспортування природного газу оператор ГТС зобов`язується забезпечити замовникові послуги транспортування природного газу на період та умовах, визначених у договорі транспортування природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору ГТС встановлену в договорі вартість послуг транспортування природного газу. Розмір плати за небаланси замовників визначається виходячи із обґрунтованих та реальних витрат оператора ГТС, пов`язаних зі здійсненням балансування.

За змістом пункту 1 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі послуг балансування системи, є складовими послуги транспортування природного газу та здійснюються виключно на підставі договору транспортування. Договір транспортування є документом, який регулює правовідносини між оператором ГТС і окремим замовником послуг транспортування.

У пункті 19 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" унормовано, що оператор ГТС - це суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу ГТС на користь третіх осіб (замовників).

Згідно з пунктом 1 глави 3 розділу І Кодексу ГТС (у редакції, чинній до 28.04.2017) оператор ГТС на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу: право користування ГТС на використання ГТС в межах розподілу потужностей на точках входу та виходу; послуги транспортування природного газу ГТС через газотранспортну систему в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до ГТС і відбираються з неї.

Алокація - це підтвердження поділу за певний розрахунковий період фактичного обсягу (об`єму) природного газу, поданого для транспортування в точку входу або відібраного з точки виходу, між замовниками послуги транспортування, у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів), що здійснюється відповідно до вимог розділу XII цього Кодексу. Балансування системи - діяльність, яка здійснюється оператором ГТС в рамках надання послуг транспортування, що полягає у врівноваженні попиту та пропозиції природного газу у ГТС, що охоплює фізичне балансування та комерційне балансування. Фізичним балансуванням є заходи, що вживаються оператором ГТС для забезпечення цілісності ГТС, а саме необхідного співвідношення обсягів природного газу, що фізично надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, фізично відібраного з точок виходу. Комерційне балансування - діяльність оператора ГТС, що полягає у визначенні та врегулюванні небалансу, який виникає з різниці між обсягами природного газу, що надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, відібраного через точку виходу, у розрізі замовників послуг транспортування, що здійснюється на основі даних, отриманих у процедурі алокації. Небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу та відібраними замовником послуг транспортування з ГТС на точці виходу, що визначається за процедурою алокації (пункт 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС у відповідній редакції).

Водночас за змістом пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС у редакції, чинній з 28.04.2017, алокація - це віднесення оператором ГТС обсягу природного газу в точках входу/виходу до/з ГТС по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників, а згідно із зазначеними положеннями Кодексу ГТС у чинній редакції алокація - це обсяг природного газу, віднесений оператором ГТС в точках входу/виходу до/з ГТС по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників.



З огляду на зміст визначення алокації, наведеного у відповідних редакціях Кодексу ГТС, обсяг природного газу по замовниках послуг транспортування визначається у будь-якому разі, у тому числі стосовно їх контрагентів (споживачів).

Згідно з пунктом 2 розділу XIII Кодексу ГТС замовники послуг транспортування зобов`язані своєчасно врегульовувати свої небаланси. Оператор ГТС надає послуги балансування виключно з метою підтримання звичайного рівня функціонування ГТС у разі недотримання замовниками послуг транспортування своїх підтверджених номінацій.


................
Перейти до повного тексту