ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 917/943/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Огородніка К М. (головуючого), Дроботової Т.Б., Краснова Є.В.,
за участю секретаря судового засідання - Ксензової Г.Є.;
за участю представників: ЗП "МАГ" - Краснопір В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 22.07.2019
та рішення Господарського суду Полтавської області від 10.04.2019
у справі № 917/943/18
за первісним позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Зовнішньоторгового підприємства "МАГ"
про стягнення 463 746,57 грн.
та за зустрічним позовом Зовнішньоторгового підприємства "МАГ"
до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
про визнання недійсними абзаців першого і другого пункту 11.3 договору поставки №ОД/НХ-18-358-НЮ від 02.05.2018 -
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця" в особі РФ "Одеська залізниця", позивач за первісним позовом) звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом про стягнення з Зовнішньоторгового підприємства "МАГ" (далі - ЗТП "МАГ", відповідач за первісним позовом) штрафних санкцій у розмірі 412948,28 грн та пені у розмірі 50798,29 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем термінів поставки продукції, поставкою неякісної продукції та несплатою штрафних санкцій, передбачених п.11.3 укладеного між сторонами договору поставки №ОД/НХ-18-358-НЮ від 02.05.2018.
ПАТ "Українська залізниця" в особі РФ "Одеська залізниця" просило задовольнити позов, посилаючись на норми ст. ст. 526, 530, 610, 712 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та ст. ст. 193, 216, 222, 225, 231, 265 Господарського кодексу України (далі - ГК України).
Зовнішньоторгове підприємство "МАГ" подало зустрічний позов до ПАТ "Українська залізниця" в особі РФ "Одеська залізниця" про визнання недійсними абзаців першого та другого пункту 11.3 договору поставки №ОД/НХ-18-358-НЮ від 02.05.2018 в частині стягнення пені за затримку поставки товару і штрафу за порушення термінів поставки продукції.
Вимоги зустрічного позову обґрунтовані тим, що оспорені умови пункту 11.3 укладеного між сторонами договору є несправедливими, значно погіршує становище Зовнішньоторгового підприємства "МАГ" та суперечить вимогам ст. 231 ГК України.
Зовнішньоторгове підприємство "МАГ" просило задовольнити зустрічний позов, посилаючись на положення ст. ст. 203, 215-217 ЦК України, ст. ст. 199, 207, 208 ГК України.
2. Встановлені місцевим та апеляційним господарськими судами обставини
02.05.2018 між ПАТ "Укрзалізниця" (замовник) та ЗТП "МАГ" (постачальник) укладено договір поставки №ОД/НХ-18-358НЮ (далі - Договір), за умовами якого постачальник передає у власність замовника, а замовник оплачує товар, визначений в асортименті, кількості та за цінами, які зазначені у специфікації (додаток № 1), що додається до договору про закупівлю і є його невід`ємною частиною. Постачальник передає у власність замовника товар на умовах, зазначених в договорі. Найменування товару: прокладка підрейкова ПРБ-1. Виробник товару: ЗТП "МАГ", Полтавська обл., м. Горішні Плавні, Україна.
Відповідно до п.п.2.1-2.5 Договору якість товару, що постачається, повинна відповідати ДСТУ 2805-94. Підтвердженням якості з боку постачальника є сертифікат відповідності та паспорт якості. Замовник має право повернути постачальнику неякісний товар. В разі виявлення істотних порушень вимог щодо якості товару замовник має право розірвати договір. Вхідний контроль продукції проводиться кінцевим одержувачем-виробничим підрозділом залізниці згідно із вимогами ГОСТ 24297-87.
Кількість та асортимент товару визначається у специфікації (додаток №1), яка є невід`ємною частиною договору (п.3.1 Договору).
Згідно з п.п.4.1-4.3 Договору постачальник гарантує якість та надійність товару, що постачається, на протязі терміну, який передбачено технічними умовами та стандартами на даний товар. Гарантійний термін зберігання - 6 років з дати виготовлення. Гарантійний термін експлуатації - 5 років з урахуванням терміну зберігання. При виявленні товару, який не відповідає технічним умовам та стандартам, а також при виявленні виробничих дефектів в гарантійний період експлуатації, виклик представника постачальника є обов`язковим. В разі неприбуття представника постачальника у встановлений термін акт складається в односторонньому порядку. Термін усунення недоліків або заміни товару в межах гарантійного терміну - 20 днів з моменту виявлення дефектів. Постачальник усуває недоліки та проводить заміну товару на якісний за свій рахунок.
Строки та порядок поставки погоджені сторонами у розділі 5 Договору, згідно з п.п.5.1-5.3 якого товар має бути поставлений в обсягах і строки (періоди), які визначені графіком поставки (додаток №2 до договору). В межах конкретного періоду (кварталу) поставки товару, визначеного графіком поставки, постачальник зобов`язаний здійснити поставку товару на підставі письмових заявок замовника у строки і в обсягах, визначених в цих заявках, але не пізніше ніж впродовж 15 робочих днів з моменту їх отримання у будь-який спосіб (факсом, електронною поштою, листом). У разі відсутності письмової заявки замовника в межах конкретного періоду (кварталу) поставки, постачальник самостійно в межах такого періоду визначає дату виконання обов`язку із поставки товару, але не пізніше останнього дня відповідного періоду (кварталу), визначеного графіком поставки.
Згідно з п.6.4 Договору, загальна сума по договору становить 2211316,80 грн, у тому числі ПДВ 20% - 368 552,80 грн.
Відповідно до п.п.7.1-7.3 Договору розрахунки за поставлений товар здійснюються у безготівковій формі. Розрахунки за поставлений товар здійснюються замовником протягом 20 банківських днів з дати поставки товару, але не раніше дати реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування з операцій по постачанню товару, який підлягає оплаті, в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) у встановлених чинним законодавством порядку та строки. У разі реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН з порушенням граничних строків їх реєстрації, встановлених чинним законодавством, оплата здійснюється протягом 10 банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Днем отримання товару вважається день підписання сторонами або їх уповноваженими представниками видаткової накладної.
В п.п.9.1-9.4 Договору передбачено, що прийом товару здійснюється замовником у відповідності з Інструкцією №П-6 від 15.06.65 "О порядке приемки продукции производственно-технического назначения и товаров народного потребления по количеству" та Інструкцією №П-7 від 25.04.66 "О порядке приемки продукции производственно-технического назначения и товаров народного потребления по качеству" при наявності товарносупровідних документів: товаро-транспортної накладної, пакувальних аркушів, рахунку-фактури, документів, підтверджуючих якість товару. Замовник має право пред`явити постачальнику претензії по кількості на підставі видаткової накладної, і по якості на протязі гарантійного терміну, згідно з п. 4.1. договору. У випадку наявності претензій по якості, товар не підлягає використанню до взаємного врегулювання питань. Постачальник на підставі визнаної претензії в погоджений термін, але не більше 20 днів, робить за свій рахунок заміну невідповідного асортименту, заміну дефектного товару на якісний товар, або усуває виявлені дефекти.
Відповідальність постачальника за договором визначена у п.11.3 Договору, який визначає, що:
- у разі затримки поставки товару або поставки не в повному обсязі, заявленому замовником, постачальник сплачує пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від вартості непоставленого товару, за кожний день затримки;
- за порушення термінів поставки продукції, визначених договором, постачальник має сплачувати штраф у розмірі 20% від вартості непоставленої в строк продукції;
- при постачанні неякісної продукції постачальник має проводити заміну продукції на якісну за власний рахунок у термін, що не перевищує 20 діб, та сплачувати штраф у розмірі 20% від вартості поставленої продукції неналежної якості;
- у разі передачі прав і обов`язків по укладеному договору постачання продукції іншим особам - постачальник, що порушив зобов`язання, сплачує замовнику штраф у розмірі 20% від суми договору.
Специфікацією №1 (додаток №1 до Договору) сторонами погоджено найменування товару - прокладка підрейкова ПРБ-1, відповідність технічним характеристикам - ДСТУ 2805-94, кількість - 270200 шт., ціну - 8,184 грн (з ПДВ) за 1 шт., всього на загальну суму 2211316,80 грн.
Згідно з графіком поставки (додаток №2 до Договору) 270200 шт. прокладки підрейкової ПРБ-1 мали бути поставлені у ІІ кварталі.
14.05.2018 ПАТ "Укрзалізниця" в особі РФ "Одеська залізниця" направило ЗТП "МАГ" письмову заявку № НХ12/4175 щодо поставки за договором прокладки підрейкової у кількості 22000 шт. на суму 180048,00 грн, на виконання якої постачальником за видатковою накладною №РН-0000185 від 14.05.2018 поставлено замовнику прокладку підрейкову у кількості 21960,00 шт. на суму 179720,64 грн, товар оприбутковано 15.05.2018.
17.05.2018 при проведені вхідного контролю продукції виробничим підрозділом служби матеріально-технічного забезпечення Одеський головний матеріально-технічний склад виявлено, що геометричні параметри прокладок підрейкових відповідають ДСТУ. Оскільки продукція при візуальному огляді відрізнялася від продукції, яка надходила раніше від ЗТП "МАГ", з метою підтвердження відповідності отриманої продукції заявленим вимогам, керуючись п.п.6.1, 6.2 внутрішньої Інструкції ПАТ "Укрзалізниця" "Якість і безпека продукції. Вхідний контроль. Правила проведення вхідного контролю. СТП-10-002:2016", комісією ПАТ "Укрзалізниця" було відібрано 10 одиниць прокладок підрейкових для перевірки фізико-механічних показників продукції, про що складено Акт №1 відбору проб при вхідному контролі продукції від 17.05.2018. Відібрані зразки товару направлені Державному підприємству "Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту" (далі - ДП "ДОСЗТ").
Згідно з листом ДП "ДОСЗТ" №10 від 30.05.2018, за результатами проведених випробувань встановлено, що відхилення від нормованого значення твердості не знаходяться у допустимому діапазоні, визначеному у п. 5.1.3 ДСТУ 2805-94 "Прокладки гумові для рейкової колії".
ПАТ "Укрзалізниця" листом № НХ12/4670 від 31.05.2018 повідомило ЗТП "МАГ" про невідповідність продукції заявленим вимогам та просило забезпечити представників постачальника для вирішення цього питання об 11.00 год. 07.06.2018, на що ЗТП "МАГ" у листі-відповіді № 1112 від 06.07.2018 зазначило про те, що направляти свого представника не буде і в найближчий час замінить партію товару.
07.06.2018 комісією у складі працівників ПАТ "Укрзалізниця" та представника громадськості складено Акт №01/0706 про фактичну якість і комплектність продукції, згідно з яким прокладки підрейкові у кількості 21 960 шт. підлягають заміні у зв`язку з невідповідністю на підставі висновку ДП "ДОСЗТ".
Актом про повернення продукції від 07.06.2018 прокладки підрейкові у кількості 17 910 шт. на суму 146575,44 грн були повернуті ЗТП "МАГ".
Згідно з Актом заміни продукції №1 від 19.07.2018 прокладки підрейкові у кількості 17910 шт. на суму 146575,44 грн замінено на інші належної якості, про що також складно Акт проведення вхідного контролю від 20.07.2018.
31.05.2018 ПАТ "Укрзалізниця" направило ЗТП "МАГ" письмову заявку за вих.№НХ12/4664 щодо поставки за договором прокладки підрейкової у кількості 248240 шт. на суму 2031596,16 грн.
За видатковою накладною №РН-0000217 від 05.06.2018 ЗТП "МАГ" поставило залізниці прокладки підрейкові у кількості 21960 шт на суму 179720,64 грн, товар оприбутковано 06.06.2018. В той же день (06.06.2018) при проведенні вхідного контролю продукції залізницею складено Акт №02/0606, згідно з яким геометричні параметри продукції відповідають ДСТУ, а також відібрані зразки у кількості 21 одиниці для дослідження ДП "ДОСЗТ", про що залізницею складено Акт відбору проб при вхідному контролі продукції.
09.07.2018 комісією у складі представників сторін складено Акт про фактичну якість і комплектність продукції, відповідно до якого прокладки підрейкові у кількості 21960 шт., отримані за видатковою накладною №РН-0000217 від 05.06.2018, підлягають заміні у зв`язку з невідповідністю п.5.1.3 ДСТУ 2805-94, з огляду на лист №17 від 19.07.2018 ДП "ДОСЗТ".
Листом №1223 від 24.07.2018 ЗТП "МАГ" повідомило ПАТ "Укрзалізниця" про те, що 30.07.2018 планує здійснити заміну поставленої 05.06.2018 прокладки підрейкової у кількості 21960 шт.
Оскільки ЗТП "МАГ" не поставило 252290 шт. прокладок підрейкових на суму 2064741,36 грн у строк, передбачений графіком поставки, тобто до 30.06.2018, позивачем за первісним позовом нараховано та заявлено до стягнення з ЗТП "МАГ" 20% штрафу від вартості непоставленої в строк продукції в сумі 412948,28 грн та 50798,29 грн пені на підставі п.11.3 Договору.
ЗТП "МАГ" заявлено зустрічну вимогу про визнання недійсними абзаців першого та другого п.11.3 Договору, в яких сторони погодили інші, відмінні від визначених у ч.2 ст. 231 ГК України, розміри штрафних санкцій.
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 10.04.2019 первісний позов задоволено частково, з відповідача за первісним позовом на користь позивача за первісним позовом стягнуто 22780,61 грн пені, 185187,55 грн штрафу та 6239,04 грн судового збору. У задоволенні зустрічного позову відмовлено у повному обсязі.
В частині первісного позову рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що ПАТ "Укрзалізниця" нараховано штраф та пеню на вартість недопоставленого товару у розмірі 2064741,36 грн, тоді як станом на 01.07.2018 постачальник недопоставив замовнику товар вартістю 1851875,52 грн і саме на цю суму можливе нарахування штрафу та пені.
Також суд врахував наявність виняткових обставин, наведених у клопотанні відповідача про зменшення заявлених до стягнення штрафних санкцій, з урахуванням чого дійшов висновку про можливість зменшення на 50% обґрунтовано заявлених до стягнення штрафу та пеню.
В частині зустрічного позову місцевий господарський суд вказав про те, що заявляючи вимогу про визнання у судовому порядку недійсними абзаців першого та другого п.11.3 Договору ЗТП "МАГ" не наведено жодної імперативної норми законодавства, яку на його думку порушують ці абзаци Договору.
Також суд наголосив на тому, що норми ч.2 ст. 231 ГК України не є імперативними, оскільки мають диспозитивний характер і вказані у ній розміри штрафних санкцій застосовуються лише у разі, якщо інше не передбачено законом чи договором. В даному випадку оспорювані у зустрічному позові абзаци п.11.3 Договору містять інші, відмінні від ч. 2 ст. 231 ГК України, розміри штрафних санкцій, погоджені сторонами.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання недійсними абзаців першого та другого п. 11.3 Договору.
4. Короткий зміст та постанови суду апеляційної інстанції
Східний апеляційний господарський суд постановою від 22.07.2019 залишив без змін рішення місцевого господарського суду, погодившись з висновком суду про часткову обґрунтованість вимог первісного позову з огляду на те, що товар у кількості 43920 шт. вартістю 359441,28 грн. був поставлений позивачу за первісним позовом у визначений Договором строк. Оскільки залізницею заявлено лише санкції за прострочку поставки, а не за поставку товару неналежної якості, то позивачем за первісним позовом помилково зараховано до загальної кількості непоставленого товару 4050 шт. товару за першою поставкою у травні 2018 року, які не були замінені, та 21960 шт. за другою поставкою у червні 2018 року.