1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 листопада 2019 року

Київ

справа №803/64/18

адміністративне провадження №К/9901/56151/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 у складі колегії суддів: Курильця А. Р., Качмара В. Я., Кушниренка М. П. у справі № 803/64/18 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407, в частині скасування реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2, зареєстрований за ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області поновити реєстрацію транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2, зареєстрований за ОСОБА_1

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23.03.2018 позовні вимоги задоволено.

2.1. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове - яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. Між Товариством з обмеженою відповідальністю "Обеста" та ОСОБА_2 укладено договір купівлі-продажу № РН-0001506, предметом якого є транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 .

3.2. Первинна реєстрація транспортного засобу проведена 13.10.2016 відповідно до заяви № 102264795 за власником ОСОБА_2 . До заяви про первинну реєстрацію також додано електронну митну декларацію № 205070000/2016/012830 від 11.04.2016, договір купівлі-продажу № РН-0001506 від 15.09.2016, акт прийому-передачі транспортного засобів від 15.09.2016, акт огляду реалізованого транспортного засобу № 7274/16/000166 від 15.09.2016 та сертифікат відповідності № UA1. 178.0019956-16, виданого ТОВ "Житомирстандарт".

3.3. В подальшому, 03.11.2016 між ОСОБА_2 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу № 0741/2016 / 167172, згідно якого продавець зобов`язується передати у власність покупцеві транспортний засіб марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2 .

3.4. Відповідно до заяви позивача від 03.11.2016 № 105248099 проведено перереєстрацію автомобіля на нового власника ОСОБА_2, та за фактом реєстрації видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 .

3.5. Висновком Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 було скасовано державну реєстрацію транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2 .

3.6. Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з тексту зазначеного висновку, у період з 20 по 24 березня 2017 року згідно з наказом Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ від 16.03.2017 № 62 здійснено комплексну перевірку організації службової діяльності регіонального та територіальних сервісних центрів Міністерстві внутрішніх справ у Волинській області з наданням організаційно-методичної та практичної допомоги.

3.7. Проведеною перевіркою виявлено ряд суттєвих недоліків, допущених працівниками ТСЦ 0741 при проведенні державної реєстрації транспортних засобів, зокрема 02.11.2016 здійснено державну реєстрацію автомобіля RENAULT KANGOO, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2, сертифікат відповідності № UA1.178.0019956-16, виданий Товариством з обмеженою відповідальністю "ДП "Житомирстандарт" (державна система сертифікації УкрСЕПРО), рішення щодо державної реєстрації прийнято провідним спеціалістом адміністратором ТСЦ 0741 ОСОБА_3

3.8. Порушення працівниками Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області при проведенні державної реєстрації транспортних засобів полягало у забороні приймати при проведенні державної реєстрації транспортних засобів, сертифікати відповідності, виданих в державній системі сертифікації (державна система сертифікації УкрСЕПРО) після 01.01.2016.

3.9. В подальшому, 06.06.2017 на підставі пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 відповідачами вирішено скасувати державну реєстрацію автомобілів, в тому числі автомобіля RENAULT KANGOO, номер кузова НОМЕР_1, власником якого є позивач.

3.10. Позивач звернувся до суду із вказаним позовом оскільки вважає, що дії відповідачів у частині скасування реєстрації транспортного засобу RENAULT KANGOO за ОСОБА_4 є протиправними, оскільки реєстрація транспортного засобу була здійснена за документами, факт фіктивності чи підроблення яких не встановлено у передбачений законодавством спосіб.

4. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції вказав на те що, поданий позивачем сертифікат для реєстрації транспортного засобу зареєстрований в системі "УкрСЕПРО" виданий ТОВ "ДП "Житомирстандарт" з терміном дії з 06.04.2016 по 15.10.2016 не є належним сертифікатом відповідності, проте вказані документи були також надані для реєстрації за попереднім власником. За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що скасування Територіальним сервісним центром 0741 державної реєстрації транспортного засобу марки RENAULT модель KANGOO, 2011 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за позивачем здійснювалась за відсутності документів чи інших підтверджуючих обставин, що засвідчують факт реєстрації (перереєстрації), в Центрі, саме за фіктивними чи підробленими документами. Крім того, судом встановлено, що висновок Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Волинській області від 31.05.2017 № 31/3-1407 в частині скасування реєстрації вказаного транспортного засобу зроблено без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття оскаржуваного рішення, а відтак є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

4.1. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції вказав на те, що єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби є оцінка їх відповідності згідно положень Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів та обладнання, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 року № 521. Судом апеляційної інстанції вказано на те, що аргумент позивача про те, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, є необґрунтованим оскільки результатами перевірки встановлено невідповідність поданих на реєстрацію документів вимогам законодавства.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

5.1. Доводи касаційної скарги грунтуються на тому, що судом апеляційної інстанції зроблено неправильний висновок про наявність обставин, які свідчать про фіктивність документів поданих для проведення державної реєстрації. Позивач зазначає, що факту неналежності та недостовірності сертифікату відповідності встановлено не було, що спростовує висновок суду про наявність законних підстав для скасування державної реєстрації.

6. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ у Волинській області просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Відповідно до статті 1 Закону України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - № 3353-XII) цей закон регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання.

9. Положеннями статті 30 Закону № 3353-XII визначено, що конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами. Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми.

10. Згідно зі статтею 31 Закону № 3353-XII, транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.

11. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено "Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" (далі - Порядок № 1388), згідно з пунктом 1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

12. Положеннями пункту 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").

12.1. Абзацом 2 вищенаведеного пункту Порядку № 1388 закріплено, що документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.

13. Водночас, згідно з пунктом 10 вищезазначеного Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів країни, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

14. Крім того, спеціальним нормативно-правовим актом, що прийнятий з метою регулювання ввезення на митну територію України та проведення першої реєстрації ввезених або виготовлених в Україні транспортних засобів, а також поетапного запровадження в Україні міжнародних екологічних вимог до транспортних засобів, є Закон України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" від 06.07.2005 № 2739-IV (далі - Закон № 2739-IV).

15. Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 2739-IV пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам: не нижче рівня "ЄВРО-3" - з 1 січня 2013 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня "ЄВРО-3" як обов`язкових; не нижче рівня "ЄВРО-4" - з 1 січня 2014 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня "ЄВРО-4" як обов`язкових; не нижче рівня "ЄВРО-5" - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно; не нижче рівня "ЄВРО-6" - з 1 січня 2018 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2017 року включно.


................
Перейти до повного тексту