ПОСТАНОВА
Іменем України
11 листопада 2019 року
Київ
справа №818/960/17
адміністративне провадження №К/9901/2997/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Тацій Л.В.,
суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,
за участю секретаря судового засідання: Ступак Ю.А.
представника позивача - Кучменко С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року (ухвалену в складі: головуючого судді - Прилипчука О.А., суддів: Соколова В.М., Павлічек В.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року (постановлену в складі: головуючого судді - Русанової В.Б., суддів: Присяжнюк О.В., Курило Л.В.) у справі № 818/960/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" до Державної служби геології та надр України про зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" (далі - позивач, ТОВ "Токарівський пісок") звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач, Держгеонадр), в якому просило суд зобов`язати відповідача видати ТОВ "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Могрицької-2 ділянки в Сумському районі Сумської області на термін три роки.
Позовні вимоги ТОВ "Токарівський пісок" обґрунтовує тим, що відмови Держгеонадр, викладені в листах від 30.11.2016 № 22140/13/12-16, від 07.02.2017 № 2739/13/12-17 (окрім першого листа від 06.07.2016 № 11556/13/12-16) прийняті з порушенням вимог Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності". Держгеонадр прийнято рішення про видачу товариству спеціального дозволу, ТОВ "Токарівський пісок" здійснено оплату збору за надання дозволу. Позивач вважає, що відповідачем допущена протиправна бездіяльність, у зв`язку з чим належним способом захисту порушених права товариства є зобов`язання Держгеонадр видати ТОВ "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Могрицької- 2 ділянки в Сумському районі Сумської області на термін 3 роки.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 20.09.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року, позов ТОВ "Токарівський пісок" задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у Держгеонадра відсутні підстави для відмови у видачі позивачу спеціального дозволу на користування надрами, у ТОВ "Токарівський пісок" є всі необхідні погодження для видачі такого дозволу згідно вимог Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, а саме погодження Мінприроди, Могрицької сільської ради та Сумської районної ради, повноваження Держгеонадра не є дискреційними, оскільки у неї за таких фактичних обставин є лише один варіант правомірної поведінки - надання ТОВ "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу
В січні 2018 року відповідач направив до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначає, що судами першої та апеляційної інстанції при ухваленні рішень порушені норми матеріального права. Також касаційна скарга мотивована тим, що судами не враховано при розгляді справи того, що в судовому порядку не оскаржувалась відмова у видачі документів дозвільного характеру, а застосування принципу мовчазної згоди можливо у разі відмови у видачі таких документів. Зазначив також, що суди при вирішенні даної справи перебрали на себе повноваження відповідача, ухваливши рішення без врахування його дискреційних повноважень. Окрім того, відповідач у доводах касаційної скарги наполягав на тому, що заяву позивача від 27.09.2019 про отримання спеціального дозволу повернуто товариству листом Держгеонадр від 30.11.2016, а наказ про видачу спеціального дозволу прийнято за результатами розгляду заяви з пакетом документів від 09.03.2017, тобто нового пакету документів, а не того, який був предметом розгляду по цій справі.
Позивач надіслав до суду відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого проти задоволення скарги заперечує. Зазначив, що станом на момент надходження 09.03.2017 до Держгеонадр останнього звернення товариства з повним пакетом документів, до яких відповідач не мав зауважень, у позивача були в наявності погодження Мінприроди, Могрицької сільської ради та Сумської районної ради, тобто всі погодження, тому в будь-якому випадку до 09.04.2017 Держгеонадра зобов`язане було надати спеціальний дозвіл на користування надрами, але відповідач не прийняв такого рішення, чим допустив протиправну бездіяльність. 15.11.2017 відповідачем прийнято наказ за № 509 про надання спеціального дозволу, товариством сплачено збір за надання цього дозволу.
Представник позивача прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеокоференції, проти задоволення касаційної скарги заперечував.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Верховний Суд ухвалою від 15 лютого 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "Токарівський пісок".
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 червня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
Ухвалою Верховного Суду від 16.10.2019 призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами встановлено, що ТОВ "Токарівський пісок" є власником дев`яти земельних ділянок, розташованих на території Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області за межами населеного пункту, всього загальною площею 18 га. кадастрові номери: 5924784600 :05 : 001:1269- 1271 та 1273 - 1278.
Цільове призначення даних земельних ділянок - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.
Згідно Статуту товариства, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, одним із основних видів економічної діяльності товариства є добування піску, гравію, глин і каоліну.
ТОВ "Токарівський пісок" подано заяву від 04.03.2016 № 04-03/1, яка зареєстрована 09.03.2016, про отримання спеціального дозволу (ліцензії) на право користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Могрицької-2 ділянки в Сумському районі Сумської області із відповідними документами, вказаними у додатку 1 Порядку.
Листом від 06.07.2016 № 1 1556/13/12-16 відмовлено ТОВ "Токарівський пісок" в наданні спеціального дозволу на користування надрами, з посилання на те, що:
1) Міністерство екології га природних ресурсів України відмовило у погодженні на отримання ТОВ "Токарівський пісок" спеціального дозволу на право користування надрами з метою геологічного вивчення пісків Могрицької-2 ділянки в Сумському районі Сумської області (наказ від 06.06.2016 № 212);
2) у пакеті документів відсутня оглядова геологічна карта (масштаб 1:200000 - 1:50000) з лініями проектних геологічних розрізів;
3) у заяві не було зазначено підставу надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону згідно з пунктом 8 Порядку;
4) за інформацією Державної фіскальної служби України (лист від 22.06.2016 № 10660/5/99-99-17-02-16) у ТОВ "Токарівський пісок" існував борг зі сплати податків та загальнообов`язкових платежів.
У зв`язку з цим у видачі дозволу відмовлено, із посиланням на пункт 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615.
ТОВ "Токарівський пісок" виправило зазначені недоліки, виготовило нову заяву про надання спеціального дозволу на користування надрами від 27.09.2016 за № 27-09/1, в якій зазначило підставу надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону згідно з пунктом 8 Порядку.
Крім того, ТОВ "Токарівський пісок" замовлено та отримано в Державній податковій інспекції у м. Сумах ТУ ДФС у Сумській області довідку від 09.08.2016 № 36443/10/18-19-17 про відсутність податкової заборгованості, яку супровідним рекомендованим листом від 10.08.2016 направлено на адресу Держгеонадр.
Листом Держгеонадр від 30.11.2016 № 22140/13/12-16 ТОВ "Токарівський пісок" повідомлено, що:
1) згідно листа Державної фіскальної служби України від 23.11.2016 № 20241/5/99- 99-17-02-16 у позивача станом на 01.11.2016 був податковий борг;
2) у пояснювальній записці з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, не зазначена потужність підприємства.
У зв`язку з цим у видачі дозволу відмовлено, із посиланням на пункт 19 Порядку.
ТОВ "Токарівський пісок" виправлено недолік щодо зазначення в пояснювальній записці потужності підприємства.
Листом від 13.12.2016 № 50745/10/18-19-17 ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області повідомила про відсутність у ТОВ "Токарівський пісок" податкової заборгованості станом на 12.12.2016.
Вказані документи разом із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами втретє, супровідним листом від 19.12.2016 № 19-12/2 направлені та отримані Держгеонадрами 22.12.2016.
Листом від 07.02.2017 № 2739/13/12-17 Держгеонадра повідомила, що згідно пункту 8 Порядку, разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів.
На виконання цих вимог, позивачем додані дві копії заяви з відповідними додатками та надіслані цінним листом до Держгеонадр 24.02.2017, який був отриманий відповідачем 09.03.2017, однак станом на день звернення до суду спеціальний дозвіл так і не був наданий позивачу.
Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням ч. 4 ст. 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч. 1,2 та 3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, ст. 2 та ч.4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 14 Кодексу України Про надра встановлено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.
У відповідності до частини 2 статті 16 Кодексу України Про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання вказаної норми, постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.
Згідно пункту 1 Порядку він регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.
Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно пункту 2 Порядку, дозволи надаються Державною службою геології та надр України (надалі по тексту - Держгеонадра) переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку.
В пункті 5 Порядку зазначено, що дозволи надаються на такі види користування надрами: геологічне вивчення родовищ корисних копалин, видобування корисних копалин та ін.
Отже, для здійснення ТОВ "Токарівський пісок" своєї статутної діяльності по добуванню піску на належних на праві приватної власності земельних ділянках, повинно отримати в Держгеонадрах дозвіл на геологічне вивчення родовищ корисних копалин, розташованих на цих земельних ділянках.
Абзацом двадцятим пункту 8 Порядку №615 визначено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 60 днів (для вугільних шахт, які відповідно до законодавства вважаються малими, - протягом 30 днів) після надходження заяви разом із зазначеними документами у повному обсязі.
За приписами пункту 9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення; Мінприроди - на всі види користування надрами.
Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.
Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.
Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше дня, що настає за днем одержання документів від заявника, надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - п`ятому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.
За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - п`ятому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
Аналіз наведених норм чинного законодавства свідчить, що Державна служба геології та надр України надсилаючи документи відповідному органу для погодження, встановлює строк протягом якого необхідно розглянути документи та надати відповідь.
За правилами частини шостої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.