1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 листопада 2019 року

Київ

справа №803/1099/15-a

адміністративне провадження №К/9901/9311/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів -Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2015 року (колегія суддів: Головуючий суддя - Кухтей Р.В., судді - Яворський І.О., Нос С.П.)

у справі №876/6885/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтова компанія "Аверта"

до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,



ВСТАНОВИВ:



У травні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтова компанія "Аверта" (далі - Товариство, ТОВ "НК "Аветра") звернулось до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області (далі - Луцької ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення.



В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначило про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення контролюючого органу від 14.05.2015 №0002262201, яким Товариству нараховано акцизний податок з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та вказало, що у нього відсутній обов`язок зі сплати 5% акцизного податку, оскільки реалізація пального, що здійснювалась Товариством не відповідає ст. 215 Податкового кодексу України (далі - ПК України).



Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 04 червня 2015 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.



Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що податкові зобов`язання зі сплати 5% акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів виникають у особи, яка здійснює відпуск нафтопродуктів з колонок через мережу заправних комплексів (АЗС) безпосередньо споживачам, незалежно від умов продажу нафтопродуктів та форми розрахунків (готівкова, безготівкова) під час здійснення розрахункових операцій. Також вказує на те, що через мережу АЗС проводиться відпуск нафтопродуктів як кінцевому споживачу для особистого некомерційного використання так і водіям транспортних засобів, що належать суб`єктам підприємництва, і не для продажу, а для використання в різних напрямках господарської діяльності цих суб`єктів (виробничому, збутовому), що є коменрційним використанням.



Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2015 року апеляційну скаргу ТОВ "НК "Аветра" задоволено, постанову Волинського окружного адміністративного суду від 04 червня 2015 року скасовано та прийнято нову, якою позовні вимоги ТОВ "НК "Аветра" задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області №0002262201 від 14.05.2015.



Скасовуючи рішення суду першої інстанцій та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що у даному випадку мала місце оптова торгівля нафтопродуктами, а не роздрібна торгівля підакцизними товарами, об`єкт якої оподатковується акцизним податком.



Не погодившись з зазначеним рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив її скасувати та залишити в силі постанову Волинського окружного адміністративного суду від 04.06.2015, якою в задоволенні позову відмовлено повністю. В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначає, що податкові зобов`язання зі сплати 5-відсоткового акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів виникають у особи, яка безпосередньо здійснює відпуск нафтопродуктів з колонок через мережу заправних комплексів (АЗС) безпосередньо споживачам, незалежно від умов продажу нафтопродуктів та форми розрахунків (готівкова, безготівкова) під час здійснення розрахункових операцій.



Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надійшло, що не перешкоджає розгляду справи.



Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22 лютого 2016 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача.



Пунктом 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року) передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



15 лютого 2018 року касаційну скаргу передано до Верховного Суду в порядку передбаченому Розділом VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції від 03.10.2017).



Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.



Як встановлено судами попередніх інстанцій 05 травня 2015 року Луцькою ОДПІ проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ "Аветра`з питань, що становлять предмет заперечення до акту камеральної перевірки №927/22.1/39274438 від 24 березня 2015 року, задекларованих у податковій декларації з акцизного податку ТОВ "НК "Аветра" за січень 2015 року.



За результатами перевірки складено акт №1684/22-1/39274438 (а.с.7-13) (далі - Акт перевірки).



Як вбачається з Акту перевірки контролюючий орган дійшов висновку про порушення позивачем статтей 213, 214, 215, 216 ПК України та наказу Міністерства Фінансів України №14 від 23.01.2015 "Про затвердження форми декларації акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку", в результаті чого ТОВ "НК "Аветра" занижено акцизний податок, який підлягає сплаті до бюджету за січень 2015 року в сумі 39 388 грн.



Контролюючий орган зазначив, що підприємством в додатку 6 податкової декларації з акцизного податку за січень 2015 року відображено факт реалізації товарів для комерційного використання в сумі 787 761,42 грн. Дана сума не була включена до об`єкта оподаткування акцизним податком, в результаті чого товариством занижено податкове зобов`язання зі сплати 5% акцизного податку з роздрібного продажу палива, яке було безпосередньо реалізоване позивачем з колонок АЗС кінцевим споживачам.



За результатами перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 14 травня 2015 року за №0002262201, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з акцизного податку з реалізації суб`єктом господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів на загальну суму 37 328,75 грн, з них за основним платежем - 29 863 грн. та за штрафними фінансовими санкціями - 7 462,75 грн.



Надаючи правову оцінку вищевикладеним обставинам справи, колегія суддів виходить з наступного.



Згідно з п. 14.1.4 п. 14.1 статті 14 ПК України акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).



Відповідно до пп. 14.1.212 п. 14.1 статті 212 ПК України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.



Реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - продаж пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання громадського харчування.



Підпунктом 213.1.9 п. 213.1 статті 213 ПК України об`єктами оподаткування є операції з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.



До підакцизних товарів належать: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво; тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, паливо моторне альтернативне; автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів; електрична енергія (п. 215.1 ст. 215 ПК України).



Згідно з п.п. 215.3.10 п. 215.3 статті 215 ПК України для підакцизних товарів, реалізованих відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, ставка податку встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради у відсотках від вартості (з податком на додану вартість), у розмірі 5 відсотків.



Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадянського харчування та послуг" визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.



Згідно зі статтею 2 вказаного Закону розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.


................
Перейти до повного тексту