1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 904/5461/18




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Зуєва В. А., Міщенка І. С.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 03.07.2019 (судді: Подобєд І. М., Широбокова Л. П., Орєшкіна Е. В.) і рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2019 (суддя Татарчук В.О.) у справі

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"

про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у сумі 402 613,20 грн,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У грудні 2018 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця" ) звернулося з позовом до приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - ПрАТ "Північний ГЗК") про стягнення 402613,20 грн з яких: плата за користування вагонами в сумі 157713,60грн, збір за зберігання вантажу - 244899,60 грн.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі договору про надання послуг № 02076/ПрЗ-2018 від 16.02.2018 та договору №ПР/М-12-2/14-1438 НЮдч "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії приватного акціонерного товариства "Північний ГЗК" від 21.09.2012 за накладними №№ 42006502, 46400313, 41763632, 42006460, 42006478, 42006494, 42006478, 42006619, 42006601, 42006593, 42006528, 42006536, 42006551, 42006635, 42006510, 42006486 залізницею було прийнято до перевезення порожні власні вагони на адресу одержувача - ПрАТ "Північний ГЗК". На шляху прямування дані вагони були затримані на підходах до станції призначення на підставі наказу №543 від 29.05.2018 через зайнятість колій на станції призначення Терни, у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем ПрАТ "Північний ГЗК" на свою під`їзну колію, про що станцією призначення Терни складені акти загальної форми ГУ-23, які підписані відповідачем без заперечень. Наказ №543 від 29.05.2018 про затримку спірних вагонів на підходах до станції призначення було надано через наявність на коліях станції призначення Терни неприйнятих ПрАТ "Північний ГЗК" вагонів, що надійшли на його адресу. За цим фактом станцією затримки Савро, складено акт про затримку вагонів форми ГУ-23а №144 від 29.05.2018, акт загальної форми ГУ-23 №144 від 29.05.2018 та станцією призначення Терни вручено представнику відповідача повідомлення про затримку цих вагонів. Станцією Терни на підставі актів форми ГУ-23а, форми ГУ-23 складених станцією Савро через їх затримку з вини ПрАТ "Північний ГЗК", нарахована плата за користування вагонами за відомостями форми ГУ-46 №№05069166, 05069167, 05069189, 05069191, 05069192, 07069177, 07069180, 10069184, 10069185, 11069186 та збір за зберігання вантажу по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №14069005 в розмірі 402613,20 грн.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2019 у справі №904/5461/18 (суддя Татарчук В.О.) позов задоволено. Стягнуто з ПрАТ "Північний ГЗК" на користь АТ "Українська залізниця" 157713,60 грн - плати за користування вагонами, 244899,60 грн - збору за зберігання вантажу, 6039,20 грн - витрат по сплаті судового збору.

2.2. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 03.07.2019 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2019 у справі №904/5461/18 залишено без змін.

2.3. Судові рішення мотивовано тим, що позивач правомірно нарахував відповідачу плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, оскільки затримка вагонів на станції підходу до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення у зв`язку зі скупченням на ній вагонів, що прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК", а причиною скупчення вагонів було неприйняття вагонів вантажовласником ПАТ "Північний ГЗК" і несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, який надійшов на його адресу.

3. Короткий зміст касаційної скарги

3.1. Не погодившись із рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2019 у справі №904/5461/18 та постановою Центрального апеляційного господарського суду від 03.07.2019, ПрАТ "Північний ГЗК" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.2019 у справі №904/5461/18 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 03.07.2019, ухвалити нове рішення про відмову у задоволення позовних вимог про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у сумі 402 613, 20 грн, судові витрати, стягнути з АТ "Укрзалізниця".

3.2. В обґрунтування касаційної скарги заявник посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, зокрема:

- статті 236 Господарського процесуального кодексу України щодо ненадання правової оцінки доводам відповідача у їх сукупності, а саме нездійснення належного аналізу документального обґрунтування відсутності вини відповідача;

- статті 58 Господарського процесуального кодексу України, зокрема, на думку скаржника, позовна заява підписана неуповноваженою особою, оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 938 було затверджено нову редакцію Статуту позивача. Відтак, додані до позовної заяви довіреності не підтверджують наявність у ОСОБА_1 та ОСОБА_2 права на підписання позовної заяви, оскільки вказані довіреності на момент звернення із позовом до суду підписані представниками позивача ОСОБА_3 та ОСОБА_4, які на підтвердження своїх повноважень надали Статут ПАТ "Українська залізниця" у вже нечинній редакції.

- статті 74 Господарського процесуального кодексу України, оскільки судами не встановлено, а позивачем не доведено на підставі належних та допустимих доказів факт зайнятості колій на станції Терни з вини відповідача. На думку скаржника, акти загальної форми, що додані до позовної заяви, з урахуванням кількості вагонів та періоди їх затримки, не доводять, що усі колії станції Терни у зазначені періоди були зайняті з вини відповідача, тобто не доведено вини вантажовласника у неможливості прийняти вагони. Вказує на те, що відповідач був готовий прийняти на свої під`їзні колії спірні вагони, затримані згідно з наказом №543.

- судами не враховано, що проїзним диспетчером дирекції в порушення п. 12 Інструкції оформлення затримки поїздів на підходах до станції призначення на Придніпровській залізниці "штучно" затримано вагони за наказом № 543 з причин, які не залежали від відповідача, оскільки відповідно до вказаної Інструкції саме проїзний диспетчер планує процес роботи станції, у тому числі надає вільні колії для приймання вагонів. Скаржник зазначає, що позивачем не доведено, а судами не встановлено на підставі поданих ним актів відправлення раніше затриманих пізніше потягів та неможливість закінчити дію наказу № 543 та відправити затримані по станції Савро вагони на станцію призначення Терни.

- вказує, що судами проігноровано той факт, що позивач не підтвердив вину відповідача у затримці вагонів за весь період дії наказу № 543, тому підстави для нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу відсутні.

3.3. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін як такі, що винесені із дотриманням норм матеріального та процесуального права. АТ "Укрзалізниця" вказує, що відповідач не довів належними та допустимими доказами відсутність своєї вини, оскільки незабирання відповідачем вагонів, що простоювали на коліях призначення, є порушенням вимог статей 46, 47 Статуту залізниць України, пунктів 33, 34 Правил видачі вантажів. Наголошує, що позивач надав належні докази для стягнення спірної суми - акт ф.ГУ-23 № 144 від 29.05.2018, складений на підставі наказу № 543 від 29.05. 2018. Позивач зазначає, що доводи скаржника про те, що додані до позовної заяви довіреності не підтверджують права на підписання позовної заяви, є такими, що не відповідають дійсності, оскільки відповідно до положень статті 248 Цивільного кодексу України, частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України, зміна типу акціонерного товариства та його найменування не є підставою для припинення представництва за виданими довіреностями.

4. Обставини справи, встановлені судами

4.1. Між Державним підприємством "Придніпровська залізниця", правонаступником якого є Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", та ПрАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) укладено договір №ПР/М-14-2/14-1438/НЮдч від 21.09.2012 "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства "Північного гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станцій Терни і Рядова ДП "Придніпровська залізниця" (далі - Договір).

Пунктом 1 Договору передбачено, що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станцій ДП "Придніпровська залізниця": Терни - стрілками №№2,4,6 до колій №6 та №18 станції Терни; Рядова - стрілкою №8 до колії №6 станції Рядова. Під`їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено: по станції Терни: біля: - маневрового світлофору М-10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки №2 станції Терни; - маневрового світлофору М-8, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки №4 станції Терни; - маневрового світлофору М-6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика стрілки №6 станції Терни. По станції Рядова: біля - вхідного світлофору ЧК, розташованого на відстані 500 м від вістряка стрілки №8 станції Рядова.

4.2. Договір укладений з протоколами узгодження розбіжностей від 12.06.2013 та 10.07.2013.

4.3. Відповідно до пункту 5 Договору, з урахуванням протоколу розбіжностей, здавання вагонів для під`їзної колії зі станції Терни, Рядова здійснюється:

- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години; - порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години; - вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання; - інші вагони - за повідомленнями, які передає відповідальний працівник станції Залізниці прийомоздавальнику Власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2. У разі здавання вагонів Залізницею Власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу, передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

Відповідно до пункту 6 Договору вагони, що прибули на станцію Терни Придніпровської залізниці для ПрАТ "Північний ГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни, за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

4.4. Вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ПрАТ "Північний ГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5 VI, 7,8,9,10 станції Рядова, за вказівкою чергового по станції де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

4.5. Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю: повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 (пункт 8 Договору).

Пунктом 9 Договору передбачено, що з під`їзної колії вагони здаються АТ "Укрзалізниця": - маршрутного навантаження - цілими маршрутами, сформованими у відповідності з ПТЕ і планом формування поїздів. Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії: - на одну з колій №№1,2,3,4,5,6,7,8 станції Терни, за вказівкою чергового по станції, де здійснюється приймання вагонів АТ "Укрзалізниця" у технічному та комерційному відношенні; - на одну з колій №№3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5 VI, 7,8,9,10 станції Рядова, за вказівкою чергового по станції де здійснюється приймання вагонів АТ "Укрзалізниця" у технічному та комерційному відношенні.

Згідно з пунктом 10 Договору, здавання вагонів з під`їзної колії АТ "Укрзалізниця" здійснюється: - навантажених хоперів - через інтервал часу 2,0 години; - на піввагонів, навантажених концентратом залізорудним та обкотишами - через інтервал часу 2,5 години; - інших вагонів - за повідомленнями, які передає начальник зміни цеху зовнішнього залізничного транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ власника колії по телефону черговому по станції примикання АТ "Укрзалізниця", з подальшим письмовим підтвердженням і відміткою відповідального працівника станції. У разі здавання вагонів власником колії залізниці за її згодою раніше встановленого інтервалу, передача вагонів здійснюється поза інтервалом.

Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (пункт 11 Договору).

Відповідно до пункту 15 договору, власник колії сплачує залізниці плату, у тому числі:

- за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва №1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори та плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії, згідно з діючими нормативними документами.

Пунктом 20 Договору передбачено, що цей договір укладається терміном на 5 років і діє з моменту його підписання сторонами.

4.6. Між сторонами укладено 15.12.2015 Додаткову угоду №9 до Договору, якою у зв`язку з проведенням реєстрації Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця", що є правонаступником Укрзалізниці та підприємств і установ, реорганізованих шляхом злиття відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", назву договору викладено в новій редакції: "Договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця".

4.7. У подальшому між ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (перевізник) та Приватним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (вантажовідправник, вантажоодержувач, платник) укладено договір про надання послуг №02076/Пр3-2018 від 16.02.2018 (далі - договір про надання послуг).

Предметом даного договору є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном перевізника не є орендною платою (п.1.1 договору про надання послуг).

Пунктом 3.1 договору про надання послуг визначено, що розмір плати за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

Відповідно до пункту 3.2 договору про надання послуг, розмір плати за перевезення вантажу у вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад) складається з:

- плати за перевезення навантаженого вагону перевізника, яка визначається за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;

- компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагону перевізника, яка визначається тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 3 до цього договору;

- плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах за нормативний термін доставки.

4.7. За час перебування вагона перевізника з нумерацією, що починається на "5" в користуванні замовника під вантажними операціями або в інших випадках нараховується плата за користування вагоном в порядку, визначеному правилами користування вагонами для вагонів парку залізниць та за ставками встановленими Збірником тарифів (пункт 3.4 договору про надання послуг).

Розрахунки за цим договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" ПАТ "Укрзалізниця" (пункт 4.1 договору про надання послуг).

Згідно з пунктом 4.2 договору про надання послуг, оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у пункті 14.2 Розділу 14 договору.

Договір про надання послуг вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладними ЦЕП в АС "Месплан" або АС "Клієнт УЗ" або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 19.02.2018 до 31.12.2018 (абзац 1 пункту 12.1 договору).

4.8. У травні-червні 2018 року АТ "Укрзалізниця" за накладними №№ 42006502, 46400313, 41763632, 42006460, 42006478, 42006494, 42006478, 42006619, 42006601, 42006593, 42006528,42006536, 42006551, 42006635, 42006510, 42006486 було прийнято до перевезення порожні власні вагони на адресу одержувача - ПрАТ "Північний ГЗК".

4.9. Про прибуття вагонів на станцію призначення позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони, про що зроблено відповідні записи у книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.

4.10. На шляху прямування порожні власні вагони, у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем - ПрАТ "Північний ГЗК" на свою під`їзну колію, були затримані згідно з наказами позивача.

4.11. За наказом №543 від 29.05.2018 (10:14 год.) були затримані вагони (голова №56170160 хвіст №56737919 у кількості 57 вагонів, індекс поїзда 4670-698-4573 з вантажем глина бентонітова) на станції Савро Придніпровської залізниці у зв`язку зі скупченням вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК", через неприйняття вагонів вантажовласником - ПрАТ "Північний ГЗК" і несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу.

4.12. Наказ на початок і кінець затримки надавався з урахуванням наявності (відсутності) затримок у просуванні вагонів, які слідують на адресу підприємства, з метою уникнення заторів на шляху прямування через скупченість вагонів на станції призначення з вини цього підприємства.

За фактом затримки вагонів станцією Савро у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, пунктом 9 Правил зберігання вантажів складено:

- акт про затримку вагонів форми ГУ-23а №144 від 29.05.2018;

- акт загальної форми ГУ-23 №144 від 29.05.2018;

- повідомлення про затримку вагонів №294 (станція Терни), що перевозяться в поїзді №3550 індекс 4670-698-4573, вручене представнику відповідача 29.05.2018 о 10:45 год.


................
Перейти до повного тексту