1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 925/856/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

О. О. Мамалуй - головуючий, О. М. Баранець, Н. М. Губенкорозглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу комунального підприємства "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" Черкаської міської ради

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.07.2019

у складі колегії суддів: С. Я. Дикунська- головуючий, Г. А. Жук, А. О. Мальченко

та на рішення господарського суду Черкаської області від 30.01.2019

суддя: К. І. Довгань

за позовом Державної екологічної інспекції у Черкаській області

до комунального підприємства "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" Черкаської міської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент житлово - комунального господарства виконавчого комітету Черкаської міської ради

про стягнення 594 807,20 грн.



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



Державна екологічна інспекція у Черкаській області (далі - Державна екологічна інспекція, Інспекція, позивач) звернулася до господарського суду Черкаської області з позовом до комунального підприємства "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" (далі - КП "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів", Підприємство, відповідач) про стягнення 594 807,20 грн.



Позов мотивовано порушенням відповідачем вимог природоохоронного законодавства.



2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття



Рішенням господарського суду Черкаської області від 30.01.2019 у справі №925/856/18, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.07.2019, позовні вимоги задоволено повністю. Присуджено до стягнення з КП "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" Черкаської міської ради через Державну екологічну інспекцію у Черкаській області у доход держави згідно з нормами розподілу між бюджетами 594 807,20 грн шкоди для зарахування на рахунок №33114331023002, ЄДРПОУ 38031150, отримувач - УК у м. Черкаси, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, ККД 24062100.



Судові рішення мотивовані порушенням відповідачем вимог природоохоронного законодавства, а саме забрудненням Кременчуцького водосховища стічними водами, відсутністю дозволу на спеціальне користування №Укр4655-А\Чрк та ГДС забруднюючих речовин і відсутністю відповідних заходів щодо покращення/виправлення наявної ситуації, що підтверджується проведеними позивачем перевірками, матеріалами справи і не спростовано відповідачем.



Внаслідок таких порушень, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області згідно зі звітом про використання води за 2015- 2016 роки та Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №389 від 20.07.2009 (зі змінами), проведено розрахунок розміру збитків, згідно якого сума завданих державі збитків становить:



- за 2015 рік в сумі 77 982,79 грн;

- за 2016 рік в сумі 516 824,41 грн.

Загальна сума збитків - 594 807,20 гривень.



Розрахунки позивача суд визнав обґрунтованими, оскільки вони проводилися на підставі Звітів про використання води за 2015-2016 роки за формою № 2ТП-водгосп (річна), затвердженою наказом Мінекології та природних ресурсів України від 16.03.2015 № 78.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів



Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями КП "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" Черкаської міської ради звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Черкаської області від 30.01.2019, постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.07.2019 у справі №925/856/18 та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.



Скарга мотивована тим, що судами не встановлено часу вчинення правопорушення, способу та обставини вчинення, не встановлено і не вказано, які саме дії вчинив відповідач по забрудненню об`єктів (або не вчинив) і в чому полягає причинно-наслідковий зв`язок між ними і встановленими судом наслідками, що свідчить про відсутність об`єктивної сторони правопорушення.



Відповідач вказує на порушення Державною екологічною інспекцією у Черкаській області порядку проведення відбору проб води в період лютого 2014 року, вересня 2015 року, листопада 2016 року та жовтня - листопада 2017 року, у зв`язку з чим акт перевірки від 18 - 20.02.2014, акт перевірки від 23.11.2016, акт перевірки від 31.10.2017 - 03.11.2017 та протокол вимірювання показників складу та властивостей проб вод від 30.09.2015 № 30-09-15 не можуть прийматися до уваги, як належні докази.



Також, відповідач зазначає, що об`єкти, які були перевірені інспекцією не знаходяться на балансі КП "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів".



Крім того, відповідач наголошує на неправильності розрахунку розміру завданих збитків.




4. Позиції інших учасників справи



Відзивів чи заперечень від інших учасників справи не надходило.



5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій



18 - 20 лютого 2014 року позивачем відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", була проведена планова перевірка дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства (м. Черкаси, вул. Бидгощська, будинок 13).



Цією перевіркою встановлено, що водопостачання та водовідведення господарсько-побутових вод КП "Черкаське експлуатаційне лінійне управління автомобільних шляхів" здійснюється на основі договору з КП "Черкасиводоканал" від 28.01.2011. На скид зливових вод - 14 випусків в Кременчуцьке водосховище (очисними спорудами обладнано випуск № 10 "Чорний яр" (механічна очистка).



24 лютого 2014 року позивачем видано відповідачеві припис на усунення виявлених порушень за № 48.



Судами встановлено, що за порушення вимог природоохоронного законодавства (дозвіл на спеціальне водокористування №Укр4655-А\Чрк та ГДС забруднюючих речовин в Кременчуцьке водосховище закінчився 31.12.2014) директора підприємства було притягнуто до адміністративної відповідальності і винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 009126 від 25.09.2015 у вигляді штрафу в розмірі 272,00 грн. Постанова про накладення адміністративного стягнення у встановленому законом порядку не оскаржувалась і сума штрафу була сплачена згідно виписки банку ПАТ "КБ "Глобус".



Відповідно до акта відбору проб води від 25.09.2015 № 30 складено протокол вимірювання показників складу та властивостей проб вод №30-09-15 від 30.09.2015.



З метою усунення виявлених порушень відповідачеві видано припис №21 від 28.09.2015.



23 листопада 2016 року позивачем відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", здійснена позапланова перевірка дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства.



Цією перевіркою встановлено, що основним видом діяльності є допоміжне обслуговування наземного транспорту, каналізація, відведення зливових вод. На балансі підприємства знаходиться 14 випусків зливової каналізації, які виходять в Кременчуцьке водосховище. Діяльність підприємства здійснюється з порушеннями вимог природоохоронного законодавства, а саме: дозвіл на спеціальне водокористування відсутній, проект ГДС забруднюючих речовин в Кременчуцьке водосховище відсутній, не вирішено питання щодо будівництва очисних споруд перед скидом зливових вод.



За допущене порушення вимог природоохоронного законодавства головного інженера підприємства було притягнуто до адміністративної відповідальності і винесена постанова про накладення адміністративного стягнення №010223 від 25.11.2016 у вигляді штрафу в розмірі 136,00 гривень. Постанова про накладення адміністративного стягнення у встановленому законом порядку не оскаржена. Сума штрафу сплачена.



24 листопада 2016 року позивачем видано припис на усунення виявлених порушень за №162.



В період з 31.10.2017 по 03.11.2017 позивачем здійснена планова перевірка дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства та складено акт.



Під час перевірки встановлено, що діяльність підприємства здійснювалася з порушеннями вимог водоохоронного законодавства, зокрема: дозвіл на спеціальне користування №Укр4655-А\Чрк та ГДС забруднюючих речовин в Кременчуцьке водосховище відсутній; 13 випусків зливової каналізації в Кременчуцьке водосховище очисними спорудами не обладнані; контроль за якісними показниками скиду зливових та талих стічних вод, які скидаються в Кременчуцьке водосховище зі зливових колекторів, не проводиться.



За допущене порушення вимог природоохоронного законодавства начальника відділу охорони праці підприємства притягнуто до адміністративної відповідальності і 07.11.2017 винесена постанова про накладення адміністративного стягнення №010779 у вигляді штрафу в розмірі 340,00 гривень. Постанова про накладення адміністративного стягнення у встановленому законом порядку не оскаржена. Сума штрафу сплачена.



Із даних, які містяться в статистичній звітності відповідача форми № 2 ТП (водгосп) вбачається, що за 2015-2016 роки виявлено перевищення ГДК забруднюючих речовин в зливових стічних водах по БСК5, нафтопродуктам, завислим речовинам, азоту амонійному, фосфатам, ХСК, сульфатам, залізу, хлоридам, нітратам, нітритам.



Внаслідок такого забруднення Кременчуцького водосховища стічними водами, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області згідно звіту про використання води за 2015 - 2016 роки та Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №389 від 20.07.2009 (зі змінами), проведено розрахунок розміру збитків, згідно якого сума завданих державі збитків становить:

- за 2015 рік в сумі 77 982,79 грн;

- за 2016 рік в сумі 516 824,41 грн.

Загальна сума збитків - 594 807,20 грн.



Невідшкодування відповідачем зазначених збитків стало підставою звернення позивача до суду з відповідним позовом.



6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови



Згідно із статтями 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.



Статтею 44 Водного кодексу України (далі - ВК України) передбачено, що водокористувачі зобов`язані, зокрема, здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу та дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.



Частиною 1 ст. 48 ВК України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.



Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.



Згідно зі ст. 49 ВК України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.



У дозволі на спеціальне водокористування встановлюється ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. Спеціальне водокористування є платним.



Статтею 110 ВК України передбачено, що порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.



Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні, зокрема умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування, забруднення та засмічення вод.


................
Перейти до повного тексту