1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 листопада 2019 року

м. Київ



Справа № 909/1088/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Колос І.Б. (головуючий), Бенедисюка І.М., Малашенкової Т.М.,

за участю секретаря судового засідання Малихіної О.В.,



представників учасників справи:

позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "Маланд" - не з`явився,

відповідачів - виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради - не з`явився,

фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради - не з`явився,




розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради

на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 26.03.2019 (суддя Неверовська Л.М.)

та постанову Західного апеляційного господарського суду від 13.08.2019 (колегія суддів: Бонк Т.Б. (головуючий), Матущак О.І., Якімець Г.Г.)

зі справи № 909/1088/18

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Маланд" (далі - Товариство)




до виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - Виконавчий комітет) та фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - Управління)

про внесення змін до договору.

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Товариство звернулося до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Виконавчого комітету та Управління про внесення змін до договору від 15.03.2018 № 27 про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, який укладений між Виконавчим комітетом, Фінансовим управлінням та Товариством (далі - Договір). Так, позивач просив суд викласти пункти 3.1., 3.2., 3.3. Договору в такій редакції: " 3.1. Розрахунок розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку (Розрахунок розміру пайової участі) до Договору. Попередній розмір пайового внеску складає 1 408 000,02 грн."; " 3.2. Величина пайового внеску визначається на підставі загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта. Загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта розрахована згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами та становить 20 114 286 грн.", " 3.3. Замовник сплачує 20% попереднього розміру пайового внеску у сумі 281 600 грн. протягом 7-ми робочих днів з моменту набрання рішенням законної сили". Крім того, позивач просив суд викласти у новій редакції додаток до Договору "Розрахунок розміру пайової участі".

Позовна заява мотивована тим, що Договір укладено між сторонами спору з порушенням приписів Закону України "Про врегулювання містобудівної діяльності", Цивільного кодексу України в частині розрахунку величини пайової участі, а тому умови Договору підлягають приведенню у відповідність з вимогами законодавства. Так, за твердженням позивача, Управління визначило розмір пайового внеску, виходячи з опосередкованої вартості спорудження житла, проте такий порядок розрахунку застосовується, якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, відповідно, у такому випадку вартість визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності. Проте, на даний час Товариство надало відповідачам Зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва та експертну оцінку щодо розгляду кошторисної частини проектної документації, згідно з якими й мав бути розрахований розмір пайової участі.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 26.03.2019 у справі № 909/1088/18, яке залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 13.08.2019, позов задоволено повністю з посиланням на його обґрунтованість.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Управління, посилаючись порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, подало касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Суди попередніх інстанцій у розгляді справи не спростували доводів Управління щодо відсутності порушення законодавчих приписів при укладенні Договору, з огляду на те, що на момент укладення правочину Товариство не надавало загальну кошторисну вартість будівництва об`єкта та висновок експертної оцінки щодо розгляду кошторисної частини проектної документації на основі робочого проекту, у зв`язку з чим розрахунок розміру пайового внеску було здійснено з урахуванням опосередкованої вартості 1 кв. м, встановленого Мінрегіонбудом на момент укладення Договору, що відповідає приписам Закону України "Про врегулювання містобудівної діяльності".

Судами попередніх інстанцій залишено поза увагою те, що Товариство не надсилало Управлінню пропозицій щодо внесення змін до Договору, відповідно у позивача були відсутні підстави для звернення з позовом до суду за відсутності спору між сторонами.

Доводи інших учасників справи

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішення судів попередніх судових інстанцій мотивовані такими фактичними встановленими обставинами та висновками:

- 15.03.2018 Товариством як замовником, Управлінням та Виконавчим комітетом укладений договір № 27 про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста на виконання вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста";

- у відповідності до пункту 1.1. Договору замовник, що здійснює будівництво торгово-офісного будинку на вул. Надрічній, 1 в порядку та на умовах, визначених Договором, бере участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська;

- згідно з пунктом 3.1. Договору сторони погодили, що розрахунок попереднього розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до Договору. Попередній розмір пайового внеску складає 2 551 766,00 грн.;

- відповідно до пунктів 3.2. та 3.3. Договору, величина пайового внеску визначена на підставі нормативів для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру), затвердженої Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у сумі 8 065,00 грн. (без ПДВ). Замовник сплачує 20% попереднього розміру пайового внеску у сумі 510 353,20 грн. протягом 30-ти робочих днів з моменту реєстрації Договору;

- згідно з пунктом 3.4. Договору розрахунок остаточного розміру пайового внеску здійснюється відповідно до остаточного договору, який оформлюється після затвердженого в установленому порядку архітектурно-технічного/технічного паспорту та загальної вартості будівництва;

- у відповідності до пункту 3.5. Договору суму остаточного розміру пайового внеску замовник сплачує до прийняття об`єкта в експлуатацію;

- згідно з пунктами 6.2., 6.3. Договору зміни до Договору можуть бути внесені за взаємною згодою сторін, що оформляється додатковою угодою до цього договору. Зміни до Договору оформляються додатком, який є його невід`ємною частиною і мають однакову юридичну силу, якщо вони викладені в письмовій формі та підписані уповноваженими на те представниками сторін;

- підписаний сторонами додаток до Договору містить розрахунок розміру пайової участі (попередній), який вирахуваний з показника опосередкованої вартості спорудження 1 кв.м об`єкта будівництва в Івано-Франківській області, помножений на площу об`єкта будівництва (нежитлових будівель) та помножений на 7 відсотків. Розмір пайової участі - 2 551 766,00 грн.;

- після укладення Договору позивач здійснив замовлення експертної оцінки кошторису в ДП "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Відповідно до експертної оцінки від 26.09.2018 № 78/09-0490/ЕО-18 щодо розгляду кошторисної частини проектної документації, складеної на основі робочого проекту заявлена кошторисна вартість будівництва, передбачена наданою кошторисною документацією у поточних цінах станом на 14.08.2018 складала 20 114,286 тис. грн., у тому числі: будівельні роботи - 16 564,935 тис. грн.; інші витрати - 3 549,351 тис. грн.;

- загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 14.08.2018 складає 20 147,374 тис. грн., у тому числі: будівельні роботи - 16 601,917 тис. грн.; інші витрати - 3 545,457 тис. грн.;

- 22.10.2018 позивач надіслав на адресу Управління заяву про укладення остаточного договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста з додатком - копією експертного висновку, в якій просив Управління розглянути дане звернення та підготувати проект остаточного договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інфраструктури міста (з доказами надіслання) або проект додаткового договору до Договору з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва, визначеної у експертному висновку ДП "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку від 26.09.2018;

- 31.10.2018 Товариство повторно надіслало лист - звернення до Управління, в якому просило розглянути звернення та підготувати проект остаточного договору про пайову участь замовника, з посиланням на приписи статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" або проект додаткового договору до Договору з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва, визначеної у експертному висновку ДП "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку від 26.09.2018 (з долученням кошторису, копії експертної оцінки, техніко-економічних показників об`єкта будівництва);

- листом від 03.12.2018 Управління на зазначені заяви позивача повідомило, що відповідно до пункту 4.4 Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста" договір про пайову участь укладається на підставі звернення замовника будівництва на ім`я заступника міського голови з відповідних питань та вихідних даних на проектування об`єктів містобудування (технічних умов, містобудівних умов);

- листом від 08.11.2018 позивач звернувся до першого заступника міського голови міста Івано-Франківська, до якого додано, зокрема, копії технічних умов, містобудівних умов, дозволу на виконання будівельних робіт;

- листом від 03.12.2018 позивачу надано відповідь на лист від 08.11.2018 про те, що Управління рекомендує для укладення остаточного договору звернутися із відповідною заявою з долученням всіх необхідних документів згідно з Положенням безпосередньо при введенні об`єкта в експлуатацію.

4. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності":

стаття 40:

- порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону (частина перша);

- замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті (частина друга);

- пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури (частина третя);

- величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності (частина п`ята);

- встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту (частина шоста). Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати:

1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд;

2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків (частина шоста);

- органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об`єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею, а також крім випадків, визначених частиною п`ятою статті 30 цього Закону (частина сьома);

- розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. У разі зміни замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму коштів, сплачених попереднім замовником відповідно до укладеного ним договору про пайову участь (частина восьма);

- договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію;

- істотними умовами договору є:

1) розмір пайової участі;

2) строк (графік) сплати пайової участі;

3) відповідальність сторін;

- невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту;

- кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором (частина дев`ята);

- кошти, отримані як пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту (частина десята);

- інформація щодо договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та його виконання зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації (частина одинадцята).

Цивільний кодекс України (далі - ЦК України):

стаття 626:

- договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша);

стаття 651:

- зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом;

- договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

- у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим;

стаття 652:

- у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах (частина перша);


................
Перейти до повного тексту