П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 823/5244/15
Провадження № 11-392апп19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Князєва В. С.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.
розглянула в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Стандарт" Ірклієнка Юрія Петровича, уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Стандарт" Грицака Ігоря Юліановича, треті особи - Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Стандарт", Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Стандарт" на постанову Черкаського окружного адміністративного суду
від 06 грудня 2017 року (суддя Тимошенко В. П.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2018 року (судді Кучма А. Ю., Бєлова Л. В., Безименна Н. В.),
У С Т А Н О В И Л А :
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. У листопаді 2015 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Стандарт" Ірклієнка Юрія Петровича, уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Стандарт" Грицака Ігоря Юліановича (далі - уповноважена особа Фонду), треті особи - Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Стандарт" (далі - ПАТ "КБ "Стандарт"), Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати наказ від 09 вересня 2015 року № 11 в частині визнання нікчемним договору банківського вкладу від 05 лютого 2015 року № 76702 та переказу коштів, здійсненого ОСОБА_2 05 лютого 2015 року в сумі 195 000,00 грн на підставі платіжного доручення № 4681 від 05 лютого 2015 року на рахунок ОСОБА_1 № НОМЕР_1 ;
- зобов`язати уповноважену особу Фонду подати до Фонду додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 як вкладниці, яка має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "КБ "Стандарт" за рахунок Фонду.
2. На обґрунтування своїх вимог позивачка зазначила, що є вкладницею згаданого банку у розумінні статті 2 Закону України від 23 лютого 2012 року
№ 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", у зв`язку з початком процедури ліквідації ПАТ "КБ "Стандарт" набула право на отримання гарантованої суми відшкодування коштів за своїм вкладом. Вважає, що відповідачі позбавили її права на отримання цієї суми протиправно, за відсутності передбачених законом підстав.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Черкаський окружний адміністративний суд постановою
від 06 грудня 2017 року позов задовольнив. Визнав протиправним та скасував наказ уповноваженої особи Фонду від 09 вересня 2015 року № 11 "Про визнання правочинів (договорів) нікчемними" в частині визнання нікчемними транзакцій та правочинів щодо рахунків, відкритих на ім`я ОСОБА_1 Зобов`язав уповноважену особу Фонду включити дані про рахунки ОСОБА_1 до переліку рахунків, за якими вкладник має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "КБ "Стандарт" за рахунок Фонду.
4. Київський апеляційний адміністративний суд постановою
від 05 березня 2018 року постанову суду першої інстанції залишив без змін.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі уповноважена особа Фонду просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нову постанову, якою відмовити у позові.
6. Указує на правомірність своїх дій щодо невключення позивача до переліку вкладників ПАТ "КБ "Стандарт", оскільки вважає, що переказ коштів на рахунок позивачки, відкритий у ПАТ "КБ "Стандарт", є нікчемним. Таке твердження касатор обґрунтовує посиланням на положення статті 228 Цивільного кодексу України (далі - ЦК, тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), та статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", вважаючи, що, здійснивши переказ коштів з рахунку іншого вкладника банку ОСОБА_2 на рахунок позивачки, ПАТ "КБ "Стандарт" надав позивачці перевагу перед іншими кредиторами банку.
7. Крім того, уповноважена особа Фонду вважає, що спір у цій справі не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, оскільки предметом спору є виконання фізичною особою та банком договірних зобов`язань, відтак спір має бути розглянутий за правилами цивільного судочинства.
Позиція інших учасників справи
8. У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін. Зазначає, що відповідачами не надано доказів порушення публічного порядку та, як наслідок, нікчемності ні договору банківського вкладу, ні переказу по зарахуванню коштів на рахунок позивачки. Тому ОСОБА_1 наполягає на протиправній бездіяльності відповідачів щодо невключення її до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом за рахунок Фонду.
Рух касаційної скарги
9. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 26 квітня 2018 року відкрив провадження за касаційною скаргою уповноваженої особи Фонду.
10. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою
від 10 квітня 2019 року передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у зв`язку з тим, що учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.
11. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 13 травня 2019 року прийняла та призначила цю справу до розгляду у порядку письмового провадження.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12. Між ПАТ "КБ "Стандарт" та позивачем 05 лютого 2015 року укладено договір банківського вкладу № 76736, відповідно до умов якого банк прийняв на вкладний (депозитний) рахунок № НОМЕР_2 грошові кошти.
13. На підтвердження факту внесення грошових коштів на депозитний рахунок до банку позивачка надала належним чином оформлені документи банківської установи (квитанція від 05 лютого 2015 року про внесення на депозитний рахунок позивачки коштів у сумі 5 000 грн та платіжне доручення від 05 лютого 2015 року № 4687 на суму 195 000 грн).
14. На підставі постанови Правління Національного банку України
від 19 лютого 2015 року № 116 "Про віднесення ПАТ "КБ "Стандарт" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "КБ "Стандарт"
від 19 лютого 2015 року № 38, згідно з яким запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду на здійснення тимчасової адміністрації.
15. Ознайомившись з наведеною інформацією на сайті ПАТ "КБ "Стандарт", позивачка звернулася до уповноваженої особи Фонду за інформацією щодо повернення вкладу, на що отримала письмову відповідь від 14 травня 2015 року з роз`ясненням, що повернення вкладу можливе виключно в порядку, визначеному законом, та що немає потреби для цього надавати уповноваженій особі чи Фонду заяви чи додаткові документи.
16. Відповідно до постанови Правління Національного банку України
від 18 червня 2015 року № 385 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "КБ "Стандарт" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення
від 19 червня 2015 року № 120 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "Стандарт" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку", згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації ПАТ "КБ "Стандарт" та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію цього банку провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Грицака І. Ю. строком на 1 рік
з 19 червня 2015 року до 18 червня 2016 року.
17. Наказом уповноваженої особи Фонду від 19 червня 2015 року № 2/2-ОД "Про тимчасове обмеження здійснення банком на час ліквідації банківських операцій щодо виплат коштів вкладникам за відповідними рахунками вкладників на час проведення досудового розслідування правоохоронними органами" обмежено здійснення банківських операцій щодо виплат коштів вкладникам, у тому числі позивачці.
18. Уповноважена особа Фонду 17 червня 2015 року звернулася до Подільського РУ ГУ МВС України в м. Києві із заявою про кримінальне правопорушення, у якій просила зареєструвати заяву про вчинення кримінального правопорушення та розпочати досудове розслідування кримінального провадження. У подальшому листом від 07 жовтня 2015 року № 55/15909 уповноважену особу Фонду повідомлено про те, що заява про вчинення кримінального правопорушення зареєстрована у Подільському РУ ГУ МВС України в м. Києві, відомості, викладені у повідомленні уповноваженої особі Фонду, щодо протиправних дій фізичних осіб при перерахуванні грошових коштів із власних рахунків, відкритих у банку, внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
19. 24 червня 2015 року на офіційному сайті Фонду опубліковано оголошення про те, що у зв`язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду рішення
від 19 червня 2015 року № 120 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "Стандарт" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку", Фонд з 26 червня 2015 року розпочинає виплати коштів вкладникам цього банку.
20. З огляду на те, що Фонд розпочав виплати коштів вкладникам банку, позивачка звернулася до банку-агента та дізналась про відсутність її даних у загальному реєстрі вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами та рахунками за рахунок Фонду.
21. Листом від 10 липня 2015 року № 10/07-1239 уповноважена особа Фонду поінформувала ОСОБА_1 про те, що за наслідками перевірки правочинів уповноважена особа Фонду звернулася до правоохоронних органів з метою підтвердження/спростування обставин, що викликають сумніви в добросовісності дій позивачки за договором банківського вкладу.
22. Відповідно до наказу уповноваженої особи Фонду від 09 вересня 2015 року
№ 11 "Про визнання правочинів (договорів) нікчемними", з урахуванням звернення до правоохоронних органів із заявою про вчинення кримінального правопорушення щодо виявлення фактів шахрайства та інших протиправних дій працівників банку та інших осіб стосовно ПАТ "КБ "Стандарт", було визнано нікчемними всі транзакції та правочини (договори), згідно з переліком, який додається до цього наказу.
23. Згідно з витягом з додатку "Перелік транзакцій та правочинів (договорів), визнаних нікчемними" до наказу № 11 від 09 вересня 2015 року, транзакції щодо перерахування коштів на рахунок позивачки визнані нікчемними.
24. .Не погодившись із наказом відповідача в частині визнання нікчемним переказу коштів на її рахунок та у зв`язку з бездіяльністю уповноваженої особи Фонду щодо невключення її до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, позивачка звернулася до суду з позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування
25. Згідно із частиною другою статті 2 КАС (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, якщо не зазначено інше) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
26. За визначенням пункту 7 частини першої статті 3 КАС суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
27. Відповідно до частини другої статті 4 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
28. Згідно з пунктом 1 частини другої статті 17 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
29. Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС (у чинній редакції), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.
30. Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
31. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків. Цей Закон є спеціальним у регулюванні спірних правовідносин.
32. Відповідно до пункту 17 частини першої статті 2 зазначеного Закону (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) уповноважена особа Фонду - це працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.
33. За змістом статті 3 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні.
34. Згідно із частиною першою статті 4 вказаного Закону основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
35. Для цього Фонд наділено відповідними функціями, визначеними частиною другою статті 4 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", серед яких, зокрема: ведення реєстру учасників Фонду; здійснення заходів щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; здійснення заходів щодо інформування громадськості про функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників.
36. На підставі частин першої та другої статті 6 зазначеного Закону в межах своїх функцій та повноважень Фонд здійснює нормативне регулювання системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку. Фонд приймає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов`язковими до виконання банками, юридичними та фізичними особами.
37. Відповідно до частин першої та другої статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200 000 гривень. Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
38. У разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за вкладами, включаючи відсотки, на день початку процедури ліквідації банку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку (частина шоста статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб").
39. Нормами статті 27 цього Закону установлено порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, зокрема: уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, з визначенням сум, що підлягають відшкодуванню; виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників; Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
40. Відповідно до частини першої статті 28 цього Закону Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів вкладникам, їх уповноваженим представникам чи спадкоємцям у національній валюті України з наступного робочого дня після затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстру вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування.
41. За приписами частини першої статті 54 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" рішення, що приймаються відповідно до цього Закону Національним банком України, Фондом, працівниками Фонду, що виконують функції, передбачені цим Законом, у тому числі у процесі здійснення тимчасової адміністрації, ліквідації банку, виконання плану врегулювання, можуть бути оскаржені до суду.
Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи щодо порушення правил предметної юрисдикції
42. Щодо посилань скаржника на приватноправовий характер цього спору слід зазначити таке.
43. Фонд є державною спеціалізованою установою, що виконує функції державного управління у сфері гарантування вкладів фізичних осіб, уповноважена особа Фонду в цьому випадку виконує від імені Фонду делеговані ним повноваження щодо гарантування вкладів фізичних осіб, а тому спір стосовно формування переліку вкладників, які мають право на гарантоване державою відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, та затвердження реєстру вкладників для здійснення гарантованих виплат є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.
44. Учасниками цих правовідносин є виключно вкладник та Фонд, і саме в цих учасників виникають відповідні права та обов`язки.